• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Visst är det underligt att fundera hur alla tycker och tänker och dessutom måste skriva om det, så även jag.
Vår bil är 7,5 m lång 3850 kg efter uppvägning pga låg lastvikt, vi älskar att åka i Norrland, Norge och övriga Norden då mitt största intresse är fiske, vår husbil är perfekt för ändamålet fiske.
Sen har vi alla plåtisar som rullar omkring i byar i Europa där vi aldrig har en chans att köra vår bil, efter det kommer mellanvikten som kan köra på de flesta vägar utom dom riktigt små som plåtisarna gör men är lyckliga över det och passar dom perfekt, nästa steg är gobitarna dom riktigt stora härliga rullande hemmen som man avundsjuk tittar på ibland som rullar fram och njuter av sin kärlek till bilen comforten och allt vad som tillkommer dessa bilar.
Hur i helsike kan man hålla på att skriva om det ena och det andra vilket som är bäst att åka tungt eller lätt, hoppas alla njuter och älskar sin bil som man valt för tillfället och njuter av tillvaron, vårt liv på jorden är för kort så passa på att njuta av er egen valda husbil.
PS! Ses vi någonstans bjuder jag på nygrillad fisk och annat smått o gott utan tanke på vikt eller storlek.(Om det nappar):D:D
/Pelle
 
B

Bosse.L

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Hej det är väl klart att det underlättar med en liten bil i trafiken men ska man vara ute ett antal månader vill kanske ha det lite bekvämare med större plats invändigt och lite extra utrustning med i garaget. Min hustru är handikappad så vi har med oss lite specialgrejjor, och då är våran 5 tonnare bra att ha.Hälsning Bo o Bi.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Synd att en bra frågeställning som trådskaparen har inte kommer fram.
Jag är själv intresserad av frågan.

Istället ska bl.a. skåpbilsåkare spåra ur tråden i det oändliga, tycks det som.

Kanske kan någon av er starta en tråd "Därför är min husbil bäst"

Försöker en sista gång styra upp tråden.

Är det någon av er som åker tung husbil >3,5ton,
som haft problem med regler gällande tung husbil i städer i europa?

samt är det någon med tung husbil som åkt på fortkörningsböter nere i europa?


(förmodligen spårar tråden ur om en stund igen) :wall:

:) // Peter

Har kört ca 8000 mil i Europa med tung husbil, har varit i många stora städer, Berlin, Rom, Paris m fl, och många små byar och har aldrig haft några större problem, annat än med höjden (vår bil 3,1 m) och vid enstaka tillfällen viktbegränsade gator (där vi i de flesta fall kört en kortare sträcka utan att råka ut för något).
Har väl inte heller följt omkörningsförbud för lastbilar strikt, har det varit trefiligt har vi emellanåt använt mittfilen för omkörning. Är alltid noga med att inte störa annan snabbare trafik. Har aldrig blivit stoppad eller blivit bötfälld.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Ska man tolka det som att du inte haft problem med regler för >3,5tons husbil i städer nere i europa?
Kanske har du även klarat dig från fortkörningsböter?, trots tung husbil.

Nej, jag har inte haft några problem med tungt fordon i Europa. I och för sig har jag inte åkt så mycket på kontinenten, och det är därför jag inte är så villig att kommentera nack- och fördelar med över eller under 3,5 tons husbilar i Europa. Men, nej, några problem med den högre totalvikten har jag inte upplevt. När det gäller hastighetsbegränsningarna för tung trafik i Europa, så upplevde jag inga problem, då jag inte har så bråttom och vet att man inte tjänar så mycket tid på att "ligga på".

Johan K.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Inte heller jag har upplevt några påtagliga problem med vikten och har haft omväxlande tunga och lätta bilar under de gångna 35 åren och har kört på väsentligen samma sätt oberoende av vilken bil jag haft. Inte heller drabbats av böter, men blivit fotad ett par gånger av fartkameror i Tyskland och detta på mindre vägar i utkanten av tätorter.
Min nuvarande bil är hela 350 cm hög men inte heller detta tycker jag är något egentligt problem; det brukar vanligtvis vara gott om plats på höjden.

För övrigt så uppskattar jag trådar som spretar!

aake
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Jokin, vad man uppfattar som otympligt beror väl på vart man vill åka, jämför man med en bil som är 6m lång 2.10m bred och väger under 3,5ton så är din bil förmodligen otymplig vid parkering, vändning, körning på småvägar/skogsvägar eller i små byar. Men alla har väl rätt att välja, om någon av oss tycker att det inte räcker att komma till ställplatser eller rejäla parkeringar, utan vill kunna köra in på en liten skogsväg till smultronstället utan att förstöra bilen, eller köra in i de minsta byarna i Italien eller Grekland kan vi väl få göra det? Utan att ägare av större och tyngre bilar känner sig påhoppade?

Visst är det så att otympligheten beror på vart man ämnar åka. När det gäller att åka på mindre vägar, typ skogsvägar, känns det som att det är tvärstaget på bakaxeln som begränsar framkomligheten mest. Och detta har jag gemensamt med alla med Fiat Ducatos chassin. Sedan får man givetvis hålla uppsikt på låga grenar etc.

Sedan förstår jag inte din argumentation om att alla har rätt att välja husbil. Naturligtvis har alla rätt att välja husbil som passar en själv. Jag har inte uppfattat att det är någon som anfört att det inte är så. Inte har jag uppfattat att någon ägare av större och tyngre husbilar har känt sig påhoppade. Så "you barking up the wrong tree"!

Johan K.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

PeterK, som jag skrev tidigare så har vi aldrig upplevt några problem. Kanske för att vi inte ser problemen utan löser dom.
Har kört tung bil sedan 2009 och lätt tidigare. Ser inga som helst nackdelar för vår del med tung bil.
Visst får man köra fortare med lätt men genom Tyskland är det 100km/h och det är ju den största transportsträckan genom Europa. Fuskar väl lite vid omkörningsförbud ibland men farten passar oss perfekt. Vill du åka fort ja då blir det lätt bil. Till saken hör att vi alltid åker ner runt medelhavet. Så blev det förvisso inte 2014 men då blev det Lofoten istället. Har åkt mycket i medelhavsområdet och dom ställen vi stött på med förbud över 3,5t är lätt räknade. Vår bil väger totalt 4,5t och då är ju inte storleken så mycket större än bilar under 3,5t så kanske därför jag inte ser fördelar med lätta bilar. Platser på utländska campingar har vi aldrig upplevt som för små. Camping utnyttjar vi endast när vi kommit fram till slutmålet som ofta ger oss ca 3 veckors stillastående. Kroatien är favoriten. Övriga övernattningar sker uteslutande på ställplatser och där har vi aldrig stött på problem med storleken på bilen.
Har åkt dom flesta gånger gratisvägar genom Österike som aldrig varit problematiskt med tung bil. Nu i somras valde vi EasyGo+ för transport genom Österike och det ångrade vi inte. Dyrare, ja men herre gud så smidigt. Därmed inte sagt att vi aldrig mer åker gratisvägar igen.
Vi tar fyra dagar på oss ner till målet och det brukar räcka. Ca 250-280mil
Vägning med böter en gång och det var med lätt bil i Frankrike på väg in i Spanien. Fortkörning alldrig bötfälld.
Kommer inte på mer men fråga du så kanske jag kan tillföra något.:)
 
Senast ändrad:

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Vi var i somras med min 4,25t runt till Polen, Tjeckien, Tyskland, Italien, Schweitz, Tyskland, Danmark. Inga problem med viktbegränsningar, dock höll vi oss ifrån storstadscentra förutom i Prag o Innsbruck med lättare felnavigeringar :oops:.

Hastigheten på motorvägar-knappt någon hastighetsövervakning i någon av länderna och det är så mycket trafik att ingen nog bryr sig på motorvägen så länge du inte kör över 120 eller vårdslöst... på de mindre vägarna kör man ju knappast ändå aldrig fortare än 100, så vi upplevde detta som inget problem.

MEN: det j-igaste var att Polen, Tjeckien och Österrike har OLIKA "skatte-boxar" som du måste ha på på över 3,5 tonnare. O hitta försäljningsställena i Polen o Tjeckien är en historia för sig... + att billigt var det inte o köra i Österrike, fast vi bara körde i stort "transit" genom landet.

Menmen kostnaden jämfört med vad detta "hobby" utrustningsmässigt kostar är ju egentligen inget, bara besväret med dessa j-a boxar o en särskild skattesedel i Schweitz.

Huruvida skattekontroller sker vet jag inte, vi blev då inte stoppade en endaste gång på 600 mil. Men kan stoltsera över att vi var laglydiga :D, de finns ju dom som fuskar med vignetter på över 3,5orna... :cool:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

En tröst med skattedeklaration (som man kan hämta i förväg på nätet) är ju att om man är i Schweiz mindre än tio dagar så är det ju mycket billigare med tyngre bil, annars måste man ju köpa årsvignette.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Har en fråga till er som varit ute i Europa och rest med husbil.

Hur petiga brukar myndigheterna vara med att hålla på regler att husbilar med högre totalvikt än 3,5 ton inte för köar in i vissa städer eller att jaga fortkörare på vägarna?

Är i valet att välja en husbil som har totalvikt 3,5 ton med bara ca 350 kg lastvikt eller en som har Fiat maxichassi som har 4 ton i totalvikt och då har 850 kg lastvikt.

Med vänlig hälsning//Stefan

Detta frågar trådskaparen om i tråden, Stefan har fått många svar av olika tyck ock tänk, det är som i skolan när den första till vänster sa till den bredvid och till slut svarade den sista med ett helt annat svar på första frågan ..... Så är det nu oxå.
Vill säga till Stefan du får hur många olika svar som helst i din fråga och det hjälper dig inte ett smack.

Du får gå runt frågan och fråga hur dom upplevt saken ifråga och därefter skaffa dig info om storlek, fart och vikter, mitt tips till dig då alla vi som svarar har olika uppfattningar.

Upptäckte att den är ganska gammal

Denna fråga är nog inte aktuell längre då han ställde den i juni, så någon kan nog avsluta den och stänga .

Vänligen
Pelle
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Detta frågar trådskaparen om i tråden, Stefan har fått många svar av olika tyck ock tänk, det är som i skolan när den första till vänster sa till den bredvid och till slut svarade den sista med ett helt annat svar på första frågan ..... Så är det nu oxå.
Vill säga till Stefan du får hur många olika svar som helst i din fråga och det hjälper dig inte ett smack.

Du får gå runt frågan och fråga hur dom upplevt saken ifråga och därefter skaffa dig info om storlek, fart och vikter, mitt tips till dig då alla vi som svarar har olika uppfattningar.

Upptäckte att den är ganska gammal

Denna fråga är nog inte aktuell längre då han ställde den i juni, så någon kan nog avsluta den och stänga .

Vänligen
Pelle

Du får nog läsa tråden lite bättre, den nya frågan som jag svarade på ställdes igår kväll (inlägg 35), och om tråden ska stängas kanske frågeställaren får ha en åsikt om detta?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

En tröst med skattedeklaration (som man kan hämta i förväg på nätet) är ju att om man är i Schweiz mindre än tio dagar så är det ju mycket billigare med tyngre bil, annars måste man ju köpa årsvignette.

Vignette behöver man bara för att åka på motorvägar, emedan skatt måste betalas för _alla_ vägar... Det går att åka gratis i Schweiz om man undviker motorvägar, annars kostar en Vignette för motorvägar CHF 40 som gäller ett år. För en tung husbil är skatten 3.25 CHF/dag, men alltid minst 25 CHF. Eller så betalar man CHF 32:50 för tio preciserade resdagar. Böter i Schweiz vill man undvika.
 
Senast ändrad:
Toppen