• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Hej, i sommras var vi ute i europa (ner till Frankrike) en vända. Min erfarenhet inte bara i utomlands utan också i sverige är att det finna en hel del vägar, broar städer som har begränsningar till 3,5 ton. Sen efterlevnaden av dessa är nog lite si o så. Vi såg under ett par veckor i europa 3 kontroller av vikten men det finns ju även i sverige, om man nu har problem med överlast.

Vi har på pappret 500 kg lastvikt i vår 3,5 tonnare men när vi vägde den så har solceller, taksäng, cykelställ mm ätit upp en stor del av detta. 300 kg blev nog över och det räckte gott för 2 vuxna, men kan nog bli i snålaste laget för en barnfamilj. Kan ju alltid kompensera med lite mindre vatten, lätta cyklar liten grill osv och inte tanka fullt men det är ju tradigt.

Ditt sista stycke instämmer jag till fullo med. Det är därför jag bara ser fördelar med en hög totalvikt för lugna och sköna resor utan att behöva sitta och oroa sig för vägning. En del vägar får man inte köra på, ja så är det men ett mycket litet problem.
Många säger att "vi har inte bråttom när vi är ute med husbilen"och det gör ju då att dom med 3,5 tonsbilar som säger så kanske innerst inne också skulle vilja ha en tyngre bil med mera lastkapasitet. Det tar ju lite längre tid om man måste ta lite omvägar pga 3,5 tonsbegränsningar.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Ditt sista stycke instämmer jag till fullo med. Det är därför jag bara ser fördelar med en hög totalvikt för lugna och sköna resor utan att behöva sitta och oroa sig för vägning. En del vägar får man inte köra på, ja så är det men ett mycket litet problem.
Många säger att "vi har inte bråttom när vi är ute med husbilen"och det gör ju då att dom med 3,5 tonsbilar som säger så kanske innerst inne också skulle vilja ha en tyngre bil med mera lastkapasitet. Det tar ju lite längre tid om man måste ta lite omvägar pga 3,5 tonsbegränsningar.

De flesta av oss som valt 3500 kg totalvikt har säkert gjort det med beräkning, åtminstone jag. Jag vill ha en smidig bil som jag kan åka med var jag vill utan att leta småvägar, undvika dyra passager, mm. Dessutom är det enkelt för barnen att låna bilen. Jag vet exakt vad bilen väger fullastad och är inte ett dugg bekymrad över att bli vägd, inte ens på hemväg från bordershopen. Vi som valt den smidiga varianten har gjort det med avsikt och vet vad vi har att rätta oss efter.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Att tänka på är att bilens vikt i reg beviset är + - 5 %. En bil med lastvikt angiven till 350 kg skall således väga 3150 kg (om totalvikten är 3500 kg).
Det är dock möjligt att den väger 5% mer vilket blir 3307,5 kg.
Detta medför att den angivna lastvikten på 350 kg i verkligheten bara blir drygt 190 kg och allt däröver räknas som överlast.
Det skulle medföra att den som då lastar 350kg i god tro i realiteten kör med runt 180% överlast vilket skulle leda till åtal och indraget körkort som följd.

Nu är det inte så att alla bilar väger mer än angiven vikt ( den kan även vara lättare) men det verkar vara relativt vanligt att de väger mer än angiven vikt.

För att veta vad bilen i verkligheten får lasta så måste den vägas. Efter det att vi vägde våran bil så blev vi tvungna att höja totalvikten för att inte ständigt köra med överlast.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

De flesta av oss som valt 3500 kg totalvikt har säkert gjort det med beräkning, åtminstone jag. Jag vill ha en smidig bil som jag kan åka med var jag vill utan att leta småvägar, undvika dyra passager, mm. Dessutom är det enkelt för barnen att låna bilen. Jag vet exakt vad bilen väger fullastad och är inte ett dugg bekymrad över att bli vägd, inte ens på hemväg från bordershopen. Vi som valt den smidiga varianten har gjort det med avsikt och vet vad vi har att rätta oss efter.

Vi har kört med både 3,5 ton och nu 4,5 ton. Inte den minsta skillnad i smidighet, dessutom behöver vi aldrig leta småvägar, varför skulle vi det? Ibland, som t ex i Österrike, använder vi EasyGo+ för de sträckor vi vill använda motorväg, senaste resan Rom t o r kostnad ca 150:- för en kortare sträcka vid Brenner, inga som helst problem att köra de fina alternativa vägarna i Österrike, tvärtom mycket trevligare än motorväg.
Att barnen kan låna bilen är väl en liten fördel, men för vår del överväger fördelarna med en stabilt byggd bil med stor lastkapacitet.
Det finns bilar som är exakt lika stora men med olika totalvikter, t ex vissa lite äldre Hymermodeller, det är nog lite svårt att påstå att den med högre totalvikt skulle vara mindre smidig.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Vi har kört med både 3,5 ton och nu 4,5 ton. Inte den minsta skillnad i smidighet, dessutom behöver vi aldrig leta småvägar, varför skulle vi det? Ibland, som t ex i Österrike, använder vi EasyGo+ för de sträckor vi vill använda motorväg, senaste resan Rom t o r kostnad ca 150:- för en kortare sträcka vid Brenner, inga som helst problem att köra de fina alternativa vägarna i Österrike, tvärtom mycket trevligare än motorväg.
Att barnen kan låna bilen är väl en liten fördel, men för vår del överväger fördelarna med en stabilt byggd bil med stor lastkapacitet.
Det finns bilar som är exakt lika stora men med olika totalvikter, t ex vissa lite äldre Hymermodeller, det är nog lite svårt att påstå att den med högre totalvikt skulle vara mindre smidig.

Bra att du är nöjd med er bil och vi är nöjda med vår lättviktare trots att många vill påskina att det körs med övervikt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Konstigt, tidigare i tråden talades det om korståg mot bilar över 3500Kg, nu verkar det nästan som ett sådant mot bilar under 3500Kg, vad är det som är så provocerande att
olika husbilsägare har olika behov och olika krav? Vissa vill ha en bil som är så smidig som möjligt med så få inskränkningar i körbarheten som möjligt, andra är mera intresserade av en rymlig bil med mycket komplett utrustning och hög lastmöjlighet, för bekvämast möjliga boende, vad är problemet?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Konstigt, tidigare i tråden talades det om korståg mot bilar över 3500Kg, nu verkar det nästan som ett sådant mot bilar under 3500Kg, vad är det som är så provocerande att
olika husbilsägare har olika behov och olika krav? Vissa vill ha en bil som är så smidig som möjligt med så få inskränkningar i körbarheten som möjligt, andra är mera intresserade av en rymlig bil med mycket komplett utrustning och hög lastmöjlighet, för bekvämast möjliga boende, vad är problemet?

Problemet är att de flesta tycker sin bil är den bästa och måste klargöra det hela tiden trots att vi alla som tur är har olika tyck o smak. :D

Min är bäst sen får alla andra säga vad dom vill. :D :D ;)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Problemet är att de flesta tycker sin bil är den bästa och måste klargöra det hela tiden trots att vi alla som tur är har olika tyck o smak. :D

Min är bäst sen får alla andra säga vad dom vill. :D :D ;)

Löjligt inlägg som får stå för dig.
Bättre att sakligt diskutera. God Jul påre
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Man blir inte mycket klokare av svaren.

Trådskaparen ställde en fråga till de som reser i Europa med tung husbil.
Men jag blir inte mycket klokare av svaren,
känns som ett flertal gått från tung till lätt hb som svarar, eller?

Är själv nyfiken, då vi nu åker med tung hb, har bara åkt lätt tidigare i europa.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Man blir inte mycket klokare av svaren.

Trådskaparen ställde en fråga till de som reser i Europa med tung husbil.
Men jag blir inte mycket klokare av svaren,
känns som ett flertal gått från tung till lätt hb som svarar, eller?

Är själv nyfiken, då vi nu åker med tung hb, har bara åkt lätt tidigare i europa.

Frågan var om det behövs någon slags skylt på bilar tyngre än 3,5 ton när man kör i Europa.
Jag kan väl upprepa mitt svar, det behövs inte någon skylt.

Däremot, som någon skrev, krävs i vissa länder en skylt om man har t ex ett cykelställ monterat bak.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Man blir inte mycket klokare av svaren.

Trådskaparen ställde en fråga till de som reser i Europa med tung husbil.
Men jag blir inte mycket klokare av svaren,
känns som ett flertal gått från tung till lätt hb som svarar, eller?

Är själv nyfiken, då vi nu åker med tung hb, har bara åkt lätt tidigare i europa.

Det kanske är för många inlägg om 3,5tonsbilar i den här tråden. Då kan det bli svårt att ta till sig info. En del har nog inte läst rubriken:confused:
Tråden handlar ju endast om bilar över 3,5 t i Europa;)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Det kanske är för många inlägg om 3,5tonsbilar i den här tråden. Då kan det bli svårt att ta till sig info. En del har nog inte läst rubriken:confused:
Tråden handlar ju endast om bilar över 3,5 t i Europa;)

Men kära Håkan, kan du hitta någon tråd som någonsin håller sig till ämnet så vill jag att du berättar det :wink:.
//Conny
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Men kära Håkan, kan du hitta någon tråd som någonsin håller sig till ämnet så vill jag att du berättar det :wink:.
//Conny

Men kära?
Finns mycket bra att läsa här och många trådar där det fungerar. Men nu va just du en som spårade ur;)

Kan vi hålla oss till tråden nu då "kära":D:D
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Jag instämmer i att bara för att husbilen väger mer än 3,5 ton behöver det inte betyda att den är otymplig. Min Dethleffs väger 4 ton när jag är ute och kör, men är bara 7 meter lång om man räknar bort cykelstället. Den kan jag med lätthet parkera inom ordinarie p-rutor och den svänger runt likt en personbil. Den är inte bredare än vad vanliga husbilar brukar vara och höjden är 3,8 meter.

Bilen är välutrustad och vi har med oss mycket prylar för våra fritidsintressen.

Johan K.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Jag instämmer i att bara för att husbilen väger mer än 3,5 ton behöver det inte betyda att den är otymplig. Min Dethleffs väger 4 ton när jag är ute och kör, men är bara 7 meter lång om man räknar bort cykelstället. Den kan jag med lätthet parkera inom ordinarie p-rutor och den svänger runt likt en personbil. Den är inte bredare än vad vanliga husbilar brukar vara och höjden är 3,8 meter.

Bilen är välutrustad och vi har med oss mycket prylar för våra fritidsintressen.

Johan K.

Ska man tolka det som att du inte haft problem med regler för >3,5tons husbil i städer nere i europa?
Kanske har du även klarat dig från fortkörningsböter?, trots tung husbil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Jokin, vad man uppfattar som otympligt beror väl på vart man vill åka, jämför man med en bil som är 6m lång 2.10m bred och väger under 3,5ton så är din bil förmodligen otymplig vid parkering, vändning, körning på småvägar/skogsvägar eller i små byar. Men alla har väl rätt att välja, om någon av oss tycker att det inte räcker att komma till ställplatser eller rejäla parkeringar, utan vill kunna köra in på en liten skogsväg till smultronstället utan att förstöra bilen, eller köra in i de minsta byarna i Italien eller Grekland kan vi väl få göra det? Utan att ägare av större och tyngre bilar känner sig påhoppade?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

......... Den är inte bredare än vad vanliga husbilar brukar vara och höjden är 3,8 meter.

Bilen är välutrustad och vi har med oss mycket prylar för våra fritidsintressen.

Johan K.

3,8 meter??? Med kanoter och mast och allt?:):)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

De flesta av oss som valt 3500 kg totalvikt har säkert gjort det med beräkning, åtminstone jag...
... och även vi! Det fanns inga tvivel som helst räknat utifrån vart vi ville färdas, ekonomiaspekter som pensionärer och framför allt framkomligheten.
Under 1:a turen till Norge hade vi en övervikt på skrämmande 140kg, men då hade vi allt + lite till "bra att ha" grejer. Nu är vi i södra Portugal helt "lagliga" dvs ca 3,5 t på vågen, och vi saknar inte alls "bra att ha" tillbehören. Behöver vi något, köper vi det på plats, sen får vi se om vi behöver/kan och vill behålla det på hemresan. Att färdas genom smala och trånga byar i Frankrike var helt fantastiskt. Vi mötte några enstaka plåtisar som verkade både glada & nöjda : )
Nu när vi har testat 3,5 t under olika förhållanden, aldrig att vi skulle uppgradera oss till 3,8 t eller byta till bredare/längre fordon. Tur att vi är olika! Tänk om alla åkte plåtisar, så tråkigt det skulle se ut : /
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Synd att en bra frågeställning som trådskaparen har inte kommer fram.
Jag är själv intresserad av frågan.

Istället ska bl.a. skåpbilsåkare spåra ur tråden i det oändliga, tycks det som.

Kanske kan någon av er starta en tråd "Därför är min husbil bäst"

Försöker en sista gång styra upp tråden.

Är det någon av er som åker tung husbil >3,5ton,
som haft problem med regler gällande tung husbil i städer i europa?

samt är det någon med tung husbil som åkt på fortkörningsböter nere i europa?


(förmodligen spårar tråden ur om en stund igen) :wall:

:) // Peter
 
Toppen