• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av en Ford Transit!

F

F.d. 9051

Guest
Hallå Gänget!
Jag kom i dagarna över en husbil som är i renoveringsbehov pga fuktskador. Eftersom jag inte är särskilt bevandrad när det kommer till snickeri överhuvudtaget så tänkte jag att det kan vara smartast att ha en tråd där man kan bolla idéer och få tips.

Jag hör börjat ta ner inredningen där väggarna är som mest fuktskadade samt även tagit bort masonitskivor och glasfiber isolering under rutorna där skadorna har varit väldigt påtagliga.

Än så länge vet jag inte om jag kommer att behöva byta golv, husbilen står nu torrt förvarat och planen är att mäta fuktnivåerna om två veckor igen. Vad som definitivt kommer behöva göras är att täta omkring de två större rutorna av boendedelen.

Finns det någon blogg eller sida där man kan följa en renovering av en husbils boendedel steg för steg?

Känner att jag vill läsa på lite om hur andra har gjort innan processen sätter igång på allvar.


Vänligaste Hälsningar
En nybliven Husbilsägare!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Hej och välkommen.

Här kan du kolla lite: Bygga och renovera husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Och inne i bygga och renovera så kommer du nog inte missa de här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680/
http://www.husbilsklubben.se/forums/t75442/
http://www.husbilsklubben.se/forums/t75528/
http://www.husbilsklubben.se/forums/t67437/
http://www.husbilsklubben.se/forums/t58125/

Du kommer att ha några timmars intressant läsning och det finns fler trådar som du säkert kommer att ha glädje av. :)

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Hallå Gänget!
Jag kom i dagarna över en husbil som är i renoveringsbehov pga fuktskador. Eftersom jag inte är särskilt bevandrad när det kommer till snickeri överhuvudtaget så tänkte jag att det kan vara smartast att ha en tråd där man kan bolla idéer och få tips.

Jag hör börjat ta ner inredningen där väggarna är som mest fuktskadade samt även tagit bort masonitskivor och glasfiber isolering under rutorna där skadorna har varit väldigt påtagliga.

Än så länge vet jag inte om jag kommer att behöva byta golv, husbilen står nu torrt förvarat och planen är att mäta fuktnivåerna om två veckor igen. Vad som definitivt kommer behöva göras är att täta omkring de två större rutorna av boendedelen.

Finns det någon blogg eller sida där man kan följa en renovering av en husbils boendedel steg för steg?

Känner att jag vill läsa på lite om hur andra har gjort innan processen sätter igång på allvar.


Vänligaste Hälsningar
En nybliven Husbilsägare!

Bilder bilder bilder bilder:p:)
 
F

F.d. 9051

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Tack för svar!
Haha, bilder får komma nästa vecka!
Har kikat runt lite och kommer (så gott det går) att undvika göra så omfattande renoveringar att hela golvet måste tas bort. Av det jag hann se innan jag ställde in den så verkade det vara ett golv av tre lager; trä, isolering, trä. Om det nedersta trägolvet var det sista eller om det är plåt längst ner bände jag aldrig upp för att kontrollera. Är det vanligt att ha ett plåtskikt underst?

Väggarna var av masonite vilket i andra trådar inte verkar kunna konkurrera med plywood av någon 'marine' typ. Ska kika lite mer på detta.

Vidare så var träet till bänkar, skåp, hyllor och garderob i helt okej skick. Det fanns några små, små mögelfläckar (1-2 mm i diameter) på insidan av köksskåpen men detta tänker jag att man bara kan skrapa bort utan framtida problem?

Det största problemet kommer troligen att bli tätningen. Det kom in mycket vatten vid fönstren i boendedelen. Här hoppas jag kunna montera ned rutorna och använda någon form av snabb fix.

Fann även sidan Motomobil GmbH > Transit MK1 som säkert kan komma till stor hjälp för senare motorfix.


Jag återkommer i dagarna med fler funderingar! :)

Allt gott!
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

masonit och glasull?låter som nått gammal engelskt bygge
 
F

F.d. 9051

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Insåg att jag har en bild av lite sämre kvalité om jag kan tillhandahålla med i väntan på foton inifrån bilen samt i dagsljus. :)

y2j6vv9nb
 

Bilagor

  • IMG_5582.jpeg
    IMG_5582.jpeg
    132,7 KB · Visningar: 13

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Oj, den nosen känner man igen. Vad har du för motor i den? Att original York motorn skulle sitta kvar är för mig helt omöjligt.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Renovering av en Ford Transit!

En sån Transit har jag haft. Jag satte i en Volvo B21 med tillhörande överväxellåda. Den blev mycket trevligare att köra.
Calle
 
F

F.d. 9051

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Jag är själv inte i stånd att utföra ett motorbyte men jag tror det är orginal motorn som sitter i. En dieselmotor på 4st cylindrar med 65hk som drar dryga litern per mil och spinner likt en stor katt som har råkat svälja en båt.

Det är flera som har föreslagit just byte till besinmotorer men driftkostnaden skulle nog sticka i höjden då, jag ska försöka behålla motorn som är i så länge som möjligt. Den är lite svårstartad vid temperaturer under 10 grader så tänkte göra ett kompressionstest när boendedelens renovering är klar. :)



Tillägg:
Det finns för- och nackdelar med Ford York motorn är kvar; nackdelen är att den låter som tusan, fördelen är att jag vet att tidigare ägare knappast har kört så långt med den.
:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av en Ford Transit!

På din ljudbeskrivning så låter det som en York motor. Perkins motorer var nog ännu längre tillbaka i tiden. Just denna förlängda nos fanns bara några få år tills nästa chassi kom. Så länge den går så är det bra men lägg inte en spänn på den i fall den havererar. Undrar så om inte alla som kunde denna motor och insprutningspump har gått i pennsion för länge sedan. Ledsen att jag är så negativ till just denna motor men jag hade rätt mycket bekymmer med den. Ser att du inte är medlem och då kan du inte använda sökfunktionen här på sidan. Men jag skall hjälpa dig att hitta hit http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/200783 så kan du läsa mer om denna motor.
 
F

F.d. 9051

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Det låter ju inte bra! :(
Aja, kamremmen är bytt av förra ägaren, får se hur länge detta håller.
I värsta fall så blir det till att byta motor..

Fanns det några fler problem med motorn än just kamaxeln?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Du skriver att den är svårstartad under 10 grader, klumpen där drivremmen går runt på insprutningspumpen är en centrufigal koppling som har med just kallstarten att göra. Nä kommer inte ihåg något annat, hade bara maximal otur med den kamaxeln. Vet bara att jag hört och läst att dessa motorer blev utbytta redan på sin tid. Bilen levde tills för några år (ca30år) sedan för jag kollade bilregistret. Så dom är rätt sega trots allt men jag vet inte om ägarna efter mig bytt motor.
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Vi hadde på 70 tallet en slik bil. Under 10 plussgrader var det motorvarmer som gjaldt for å få den i gang. Disse bilene er tungstartede. Motorene går uendelig, men de er tungstartede.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Härligt med en veteranhusbil. I England är det stort med sådana tex klubbar m.m.

Jag vet inte mycket om motorerna i just dessa Fordar men det torde inte vara allt för svårt att montera motor o låda från snart sagt vilken bakhjulsdriven bil som helst. Jo viss en hel del jobb förstås. Men jämfört med liknande byten på en framhjulsdriven bil så.

Många Transiter och Bedford försågs i Sverige med Volvomotorer men det bör inte skilja att tex sätta in en Mercedes eller varför inte ISUZU Diesel från en Pick-upp.

Vore kul att få se lite bilder på inredningen. Jag har sett på äldre husbilar att man ofta hade samma layout som jag har i Ambulansen med dörr i bak och två motstående soffor bakom hytten. Men din kanske ser anorlunda ut?
 
F

F.d. 9051

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Tack för svar!
Bilder kommer så småningom. Jag fick välja mellan att den skulle stå ute i kylan med tillgång till el eller en bit ifrån min bostad men inne i ett varmgarage med luftavfuktare. Det blev det sistnämnda helt enkelt. Ska se om jag inte kan sticka ut i pyssla lite nu på fredag. :)
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

låter som yorkdieseln ja! svårtstartade är dom mycket pga det är en förkammardiesel utan riktiga glödstift i förkammarna utan där sitter oftast bara en flamstart i insuget.
Centrifugalhistorien har inget med kallstarten att göra utan det är tändförställningsmekanismen som sitter utvändigt på dom med radpump.
Lättaste konverteringen i så fall är väl att ta efterträdaren som satt i nyare transiterna pga den var baserad på samma motor fast nu med direktinsprutning mm.
Lämpligtvis tar man med den 5växlade lådan i så fall
 
F

F.d. 9051

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Jag var på plats igår och hann pyssla lite.
Tog ner väggarna under de två större fönstren, vilket innebar att jag fick skruva ner en soffa och två stolar. Tog även ut glasfiber isoleringen som var fuktskadad.

Bilderna finns på:
Postimage.org / gallery - image (1), image (2), image (3), image (4), image (5), image (6)
Men de är tyvärr i blandad ordning.

Som ni ser så verkar isoleringen ovanför fönstren vara i helt okej skick (närbilden på isolering). Nästa gång ska jag undersöka golvetsskick. Om det behöver bytas eller inte.

Skriver mer utgående i dagarna!

Vänligaste hälsningar!
 
F

F.d. 9051

Guest
Sv: Renovering av en Ford Transit!

Hej igen!
Ber om ursäkt för min frånvaro men det har minst sagt varit fullt upp hela våren. Har renoverat husbilen (som var i mycket sämre skick än jag trodde) vid sidan av att jobba heltid.

Här kommer en uppdatering. :)

Jag började med att ta ner två väggar, isoleringen som jag satte in är frigolit till skillnad från den tidigare stenullen. Dessutom är nu väggarna 4mm plywoodskivor istället för en billigare spånmassa som var där innan. Med detta sagt och gjort så trodde jag att jag var färdig med bilens boendedel.

Men! När vi tog ner mer tapet så insåg vi att i princip hela bilen var fuktskadad (inklusive de tre lager golv som de tidigare ägarna har lagt). Denna upptäckt förstörde en nattsömn, sen satte jag igång igen.

Det jag gjorde nu var att skruva ner alla(!) möbler och ta foton på hur detaljerna ska sättas upp igen. Sedan rev jag ut resten av väggarna och hela golvet (eller snarare golven). Man kan säga som så att det hade nog inte varit hälsosamt att åka runt i den med tanke på de resterande skador av fukt och mögel som vi upptäckte.

Efter allt rivande så var det bara den nedersta golvplattan och glasfiberskalet kvar, tillsammans med det regelverket som håller upp väggar och tak. Jag började med att byta ut fuktskadade reglar mha ett multitool som kan såga in i en regel direkt framifrån på ett smidigt sätt. Sedan skar jag ånyo ut isoleringsskivor i frigolit och satte in i väggarna för att tillsist formsåga plywoodskivor till väggarna.

Med detta sagt och gjort så gick vi vidare med att stärka upp golvet med fler reglar. Sedan isolerade vi även här med frigolit. Jag blev rekommenderad att inte använda frigolit till golvet då det förlorar volym efter belastning, men vi såg till att inte ha några större luckor mellan relgarna så att dessa tar trycket.

Sedan köpte vi ek-parkett och lade in i bilen för att avslutningsvis sätta upp alla möbler igen. Allting tog ca 45 dagar - 2 månader då jag endast jobbade på eftermiddagar och helger.


När det kommer till motorn så har jag inte gjort några större jobb. Vi har bytt olja, luft-, bränsle- och oljefilter samt spänt en fläktrem.

Bilder kommer i nästa inlägg.

MVH
Trans-it
 
Toppen