• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ETT RUTTET ÄMNE...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej kära Hb-vänner.....

Jag vet inte om detta kommer fram då min nätuppkoppling är så fruktansvärt dåligt, sällan över 10 kbt/sek......
Jag sitter just nu nere på Pellanponesien (utanför Gythio i Grekland).... och tänkte vara lite duktig, jag har retat mig på en list som sitter i skarven mellan bildel och bodel (HOBBY 700 med dubbelgolv)... sista tiden har den buktat ut och det har blivit en glipa mellan listen och karossen....så jag tänkte fixa till problemet.... men hur jag än försökte så får jag inte loss listen trots att jag värmde lite på listen.... så jag tänkte jag får lägga mig under och se varför den sitter så hårt.... när jag nu ändå var under hb:en så tänkte jag kolla lite i skarvarna och trycker lite nätt med tummen på plywooden som är underst..... hela tummmen försvann in i underredet.... och efter 15 min hade jag sågat bort en stor bit av underredet.... en bit som är totalt genomrutten.... jag misstänker att skadan är ca 0,5 x 1,5 meter på vänster sida av hb:en.... Vatten har kommit in mellan skarven på underredet och väggen.... röttan har också gott upp ca 5 cm i väggen.....
Nu undrar jag kan man själv laga detta.?.... och hur i fall det går att laga.... jag förstår att jag måste jobba ända in till tort och frisk trä.... men gör man detta underifrån eller sågar jag upp ovangolvet..... tänkte såga i golvet just där inredningen är fastskruvad (alltså efter att jag har skruvat bort inredningen).... för när jag sätter tillbaka inredningen så syns ju inte skarven.... sen finns det väl risk att jag sågar i en tank.... tid har jag... men känner ändå att det är ganska brottom så skadan inte blir värre....
HÄÄÄÄÄÄÄÄLLLLLLPPPPPP. :swoon:!!!!! jag skulle vara tacksam om någon med erfarenhet av mitt "problem" vill höra av sig.... här på forumet ellet till min mobil... 070 4240465
Kram Peter & Wov
 

Bilagor

  • P1010664.JPG
    P1010664.JPG
    161,2 KB · Visningar: 224
  • P1010665.JPG
    P1010665.JPG
    249,6 KB · Visningar: 182
Senast ändrad:

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Hej peter det ser inte roligt ut jag skulle nog försökt att tätat provisoriskt och sen göra om när du kommer hem jag kan hjälpa dig har byggt husbilar läser alltid dina berättelser hör av dig Per
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Hej Per... sådana hjälpsamma vänner hittar man bara här på HB-klubben... Stort tack Per.... Det enda problemet är att jag har inga planner på att komma hem.... jag är "hemma".... däremot kan jag ju bjuda dig ner hit så hjälps vi åt..... kanske inte så enkelt.... men tack i alla fall Per.... Nu har jag visserligen en anledning till att köra till Sverige.... men dett hade varit bra om jag slapp....

Kram Peter & Wovi




Hej peter det ser inte roligt ut jag skulle nog försökt att tätat provisoriskt och sen göra om när du kommer hem jag kan hjälpa dig har byggt husbilar läser alltid dina berättelser hör av dig Per
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Tråkigt!

Är det blött så fortsätter det att ruttna, så du måste få det torrt. Sen måste du få till mekanisk hållfasthet o slutligen få det tätt så det inte kommer in mer vatten (ja eller börja med det).

Beroende på husbilens ålder o dina framtidsplaner så får det styra hur "fackmannamässig" reparationen blir och för hur länge det skall hålla.

Om funktion går före form så kan någon form av stödregel fästad nånstans + färg/inplastning lösa problemen temporärt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Tack SunCitygirl.!

Jodå det blöta trädet är borta... tog bort det sista i dag.... en list som sitter längst ner i väggen.... den såg bra ut på insidan... men när jag stack en skuvmejsel in i träet... nära yttervägen... då sjönk den in.... lite konstigt tyckte jag.... så jag rev bort listen.... då visade det sig att ytterväggen har en skarv precis vid liste.... men det som var konstigt här fanns ingen tätning vare sig inneifrån eller uteifrån, jag kunde sticka ut en kniv genom skarven.... Och här är problemet.... den som satte ditt yterlisten missade tätmassan.... så vatten har sakta mes säkert tagit sig in den vägen.... Helt omöjligt att upptäcka.... förränn det är försent.... Nu skall jag låta solen torka bilen ca 14 dagar.... men jag måste sätte en plywood underifrån så inte vildkatterna tar sig in om natten....
Jag tänkte göra en definitiv reperation.... men tänker använda fukspärr och typ det man sätter på badrumrsväggen eligt svensk byggnorm.... men vist det hjälper ju inte när fukten kommer utifrån.... Jag får svära över de slarviga husbilsbyggarna.... och hoppas att ingen anna får fukt i sin hb. för det är ett tråkigt ämne.... men vist finns det värre saker.... man kunde ju fått en porsche rätt in i sidan.... det hade antagligen varit mer jobb att fixa....
En vänlig kvinna kom i dag och hälsade på..... hon säger att hon är ganska händig.... och angående lim så rekomenderade hon lim UHU :twitcy:....så hon erbjöd mig sin hjälp..... men tyvärr så var jag tvungen att tacka nej till hjälpen....

I dag är det soligt och varmt ca +18.....

Kram Peter & Wovi

Tråkigt!

Är det blött så fortsätter det att ruttna, så du måste få det torrt. Sen måste du få till mekanisk hållfasthet o slutligen få det tätt så det inte kommer in mer vatten (ja eller börja med det).

Beroende på husbilens ålder o dina framtidsplaner så får det styra hur "fackmannamässig" reparationen blir och för hur länge det skall hålla.

Om funktion går före form så kan någon form av stödregel fästad nånstans + färg/inplastning lösa problemen temporärt.
 

Bilagor

  • P1010692.JPG
    P1010692.JPG
    159,1 KB · Visningar: 205
  • P1010695.JPG
    P1010695.JPG
    188,1 KB · Visningar: 248

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Ja enligt dina bilder så är det som bäddat för vatten att rinna efter sidan och ner bakom listen om det inte är tätat ordentligt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: VAD TYCKER DU ???...

Om det skulle visa sig att du får en skada på din husbil :swoon:..... en skada som helt beror på en miss i fabriken.... tycker du då att tillverkaren skall ta sitt ansvar och åtgärda de skador som har uppståt pg.a deras miss.??
Klicka på tack flicken om du håller med och du får gärna lämna en kommentar

Kram Peter & Wovi ..... från Gytheion +12 och regn....brrrrrr
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Hej..

Nu har jag varit i Patra hos den firma som HOBBY sa att jag kunde prova med, så slapp jag köra ända till Thessalonikien där HOBBY har en servicfirma..... men det är nästan 1000 km dit. Killen på firman sa att han var god vän med han i Thessalonikien... Ändå hade han inte kundskap om vikten att mäta fram hur stor skadan är.... Han tyckte att det är ingen stor skada utan en ny list där och där... sen en skiva tjof... där och tjof en där, sen tätar man allt utifrån.... Han visade mig en husvagn han hade reparat, den hade haft en stor rötskada mitt på golvet.... Han hade skruvat fast en spånplatta under, diret på den befintliga plywooden men en massa skruvar..... sen hade han svetsat en järnprofil från en sidan till andra för att staga styva upp allt.... när jag undrade om inte spånskivan var känslig för vatten..... svarade han att den skall målas..... inne i husvagnen hade han lagt ett snyggt klickgolv över det gamla golvet så att inget av det gamla golvet syntes....
Kl är mycket nästan 23.30 och jag känner mig oerhörd trött... Hb står i hans verkstadsgarage.... som ser mer ut som en stor röra med gamla husvagnssaker överalt.... Vi bestämde inget utan skall prata vidare i morgon.... och han skall ringa sin kompis i Thessalonikien för att låna en fuktmätare, det tar bara 2-3 dagar med posten så har vi den här säger han.... kl är över 12 när jag kryper till sängs... Wovi har somnat för länge sen.... Jag brukar inte ha svårt för att somna.... men denna gång så låg jag och tänkte på allt han sagt och visat mig.... jag undrar om jag inte slet ut ett lakan den natten.... Somnade efter 03 och vaknade vid 06 tiden..... men då hade jag svaret i mitt huvud..... han skall inte få göra jobbet..... Wovi ville ut så jag släppte ut henne.... det var ganska fint väder så jag gick många rundor på området innan någon annan hade vaknat.... Hans fru är den första som jag möter... vi pratar tyska och jag berättar för henne att tyvärr så har vi olika sätt att arbeta med trä.... och hennes manns sätt och kunskap stämmer inte överens med mitt sätt och kunskap... så jag ber om ursäkt för den tiden vi har tagit av dem.... Och säger att jag kör i dag.... En halv tim senare kommer hennes man..... han kan knapast någon tyska.... men vad jag förstår så säger han att han har inga problem med sitt arbete.... sen undrar han om jag vill köra nu.... Ja det är lika bra....
Jag har nu bestämt mig att inte låta någon grek laga skadan.... Jag tror att då de lever i ett varmare klimat.... så tänker de annorlunda när det gäller hur man lagar en skada..... det syns tydligt på många hus hur de bara har lappat över med olika material... Jag vet ett snickeri i Gytheion som jag kan få hjälp av så jag tänker köra tillbaka till Gytheion.
Jag hittar en byggfirma här i Patra..... PRAKTIKA.... så jag får se om jag kan hitta vad jag behöver.... Det är som att gå in i ett BAUHAUS varohus..... här är nästan allt och lite till.... men inte någon såg som jag kan använda.... köper lite furu reglar och lim.... samt snygga fina gardinstänger i aluminium....de är smäckrare och finare än de jag har i plast till myggnätet över sängen.... Men någora styrenskivor hittar jag inte.... och när jag undrar om polyuretanskum har slutna eller öppna celler så vet de inte.... så skummet kanske jag måste köpa från Sverige....
När vi åker genom Kalamata så ser jag samma företag och tänker kanske de har den sågen jag tänkter mig..... tyvärr så hittade jag ingen..... men däremot en helt ny maskin från BOSCH hittade jag...... och den tror jag är mycket bättre än den jag tänkte från början.... och sen är den sladdlös..... men mer än dubbel så dyr..... efter att ha fått en liten demostration på maskinen så bestämmer jag mig för den..... det blev en BOSCH PMF 10,8 Li.... Men den kan jag nog också ta bort gamla limrester med då den har många olika verktyg....
I dag är det söndag och jag är inte än tillbaka i Gytheion än.... men jag har inte brottom....
Kram Peter och Wovi

Jo.! en sak till.... Jag är så gott som 100% säker att tillverkaren av H-bilen har lagt på det nedersta golvet en plastmata... för när väl vatten kommer in så skall skadan bli så stor som möjlig...:swoon:
 

Bilagor

  • P1010768.JPG
    P1010768.JPG
    156,5 KB · Visningar: 37

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Nu har jag varit en stund i Gythion..... Jag började genast att gå på själva h-bilen.... Och då ser jag det som jag mest fasade för..... skadan är större än jag trodde.... än så länge är det hela västersidan..... jag såg också att fabriken har lagt på tättmedel på listen..... men bara på den nedre delen.... hur HOBBY har tänkt fattar jag inte... men den firman behöver nog lära om....
Min nya maskin BOSCH PMF är helt fantastisk att jobba med.... den sär lätt i träett och till min förvåning så kunde jag oerhört lätt ta bort fogen som de har limmat träett mot aluminumet.... det var som att skära i smör..... och lätt att göra raka snitt med... man kan börja i trädett precis vart man vill... den bara sjunker in..... så jag vill starkt rekomendera denna för dem som renorverar sin H-bil eller vad det nu är..... Som jag sa så är jag tillbaka i Gytheion.... med mycket dålig uppkoppling.....så jag hoppas att några bilder kommer med....

Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010776.JPG
    P1010776.JPG
    180,6 KB · Visningar: 138
  • P1010778.JPG
    P1010778.JPG
    342,3 KB · Visningar: 128
  • P1010779.JPG
    P1010779.JPG
    446,9 KB · Visningar: 124
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Hej .!

Sakta men säkert förlorar H-bilen i vikt..... skadan är nu mellan förastolen och de bakre hjulen.... Under tiden jag har demonterat H-bilen så har jag sett flera skrämmande arbetsmetoder från fabriken....När de har skruvat ihop bottenplattan med väggen så har de dragit skruvarna så hårt att de har deformerat den nedersta plywooden.... sen har de lagt teoflex i hålen.... och med tiden så har den släppt.... så nu är det stor risk för vattenskada.... så jag får också fixa detta runt hela hb. .... Jag måste vändlimma vissa bitar i ramverket..... och har inga skruvtvinnar... så ett kraftigt elastiskt band går också bra att använda.....eller om bitarna är lite svängda så kan man pressa dem med domkraften och tvinga den i samma riktning med en liten (fan jag har glömt vad den heter men ni kanske kan se det på bilden).... På ena bilden ser ni att fabriken har inte vändlimmat träbitarna.... det innebär om vatten kommer på trädet så böjer all trä sig i en riktning och öppnar upp för att mer vatten skall kunna tränga in.....
Näää.. Jag är nu 100% säker på att vissa tillverkare av h-bilar inte har den kunskap som behövs.... HOBBY har det definnitivt inte.....
................ Skruvstycke skulle det vara....

Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010801.JPG
    P1010801.JPG
    139 KB · Visningar: 121
  • P1010804.JPG
    P1010804.JPG
    248,1 KB · Visningar: 125
  • P1010806.JPG
    P1010806.JPG
    262,6 KB · Visningar: 125
  • P1010792.JPG
    P1010792.JPG
    381,4 KB · Visningar: 123
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Tack Decker och alla andra också..... Att riva ut är nog det minst bekymmersamma... Jag tycker att hålet bara blir större och större.... Arbetet är tidsödande.... och skapar mycket värk i min kropp....men jag får "jobba" i den takt jag känner passar mig.... Nu när hållet är så stort att jag lätt kan krypa in och ut genom det.... har jag nästan funderat på om jag inte skulle göra en nödutgång här istället :twitcy:... Mycket av arbetet är med stämjärn jag får hugga bort virket och plywooden.... Sen försöker jag göra så att inte två skarvar möts... då blir det ofta mycket mer material som måste bort..... sen att återställa allt blir nog lite knepigt....men jag är inte där just nu så de bekymmerna får vänta..... jag har hittat flera ställen där tillverkaren inte har tätat ordentligt och vatten tar sig lätt in i konstruktionen....
Min fuktmätare fungera kanon.... problemet är bara att jag vet ju inte vad som ligger bakom när den ger utslag..... Så vid ett ställe skar jag upp en bit av innertaket för mättaren gav utslag.... men hittade ingen fukt... antagligen ligger där förastärkningar i konstruktionen som inte syns uteifrån.... och då ger mätaren urslag.... Det bästa hade varit om man hade en "karta" över konstruktionen så man slipper öppna överallt.... Jag tog bort innerramen till en taklucka... och hittade ännu ett fabrikations miss..... när de har skruvat dit takluckan så har de satt beslagen nära en skarv... och sen dragit isönder skarven.... Nu undrar jag om husbilstillverkare överhuvudtaget känner något annsvar för tillverkningen av husbilen :swoon:

I dag är det helt vindstilla... en blå himel.... och en stor sol som lyser så härligt på en.... men värken i kroppen gör att jag inte kan göra så mycket i dag....annat än att njuta av härligheten....

Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010812.JPG
    P1010812.JPG
    189,6 KB · Visningar: 135
  • P1010815.JPG
    P1010815.JPG
    142,6 KB · Visningar: 127
  • P1010814.JPG
    P1010814.JPG
    89,3 KB · Visningar: 125
  • P1010808.JPG
    P1010808.JPG
    202,5 KB · Visningar: 136
  • P1010810.JPG
    P1010810.JPG
    141,9 KB · Visningar: 130

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Peter! Undrar om du inte borde varna känsliga husbilstittare, själv blir jag lite rädd att jag kommer drömma mardrömmar efter att sett på dina bilder.
Tråkigt att du har värk i kroppen men, dina nerver verkar vara i bästa skick själv hade jag varit i ett rum med en sådan där konstig tröja med ärmarna på på ryggen.
Plastpelle, ditt erbjudande till Peter är fantastiskt generöst jag hade inte funderat länge om jag fått ett sådant erbjudande all heder till dig.
Då jag läst allt du skrivet Peter är jag dock inte orolig för att du fixar detta också,mina funderingar kommer väl av att man själv oroas av lite större problem som punktering och liknande:wub: kommer vid egna små problem öppna denna tråd läsa sedan konstatera att det finns de som har det värre.
Kämpa på och fortsätt håll oss underättade.

Hade Lars
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Det b
Lir bara värre för kan du inte försöka komma hem så hjälper jag dig Per

Vilket fantastiskt erbjudande! :msn_flower::msn_flower::msn_flower:

Som dina bilder visar verkar en resa t.o.r Sverige vara mycket enklare än att göra hela detta mastodontarbete själv. Det tycker jag du ska nappa på.
Hoppas slippa riva i fuktskadad husbil själv, men har gjort det i hus och det är alltid mer än man tror.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

ÅåååååH....Stort tack Per...Lars... och Majzzan.... för ert stöd....och Per för ditt fantastiska erbjudande..... som är nästan omöjligt att säga nej till.....
Situationen är just nu sådan att jag vågar inte köra med bilen.... då risken är stor att jag får en "sättning" i Hb:en.... Sen hade det varit mycket trevligt att träffas.... för du Per verkar vara en helt underbar medmänska som erbjuder din hjälp till mig......
Att tiden rullar på gör just nu inte så mycket, då värmen är på g...... och jag får lära mig att ta det lugnt.... en sak i taget....utan att bli arg.....att leva här och nu...
Sen tror jag som Lars skriver att jag fixar detta..... även om där finns många frågetecken kvar och framöver.... En annan sak som jag har tänkt mycket på .... det är att förr i tiden .... ja.! inte förra veckan eller förra året.... näää.... flera hundra år sedan.... Då hade hantverkaren inte mycket till verktyg.... mot vad man kan ha i dag.... ändå gjorde de så fantastiska fina arbeten..... arbeten som jag inte ens hade kunnat göra när jag hade min snickerifirma med stora och tunga maskiner....Att jobba som jag gör just nu med handverktyg gör att jag blir mer fassinerad av träarbete.... en sak är 200% säkert om jag hade fått möjligheten att börja om.... då hade jag valt utan tvekan att bli inredningssnickare igen.... Men tyvärr så är mitt rygg problem bestående och blir sämre med åren..... i dag så har jag också ont i mina armveck..... efter allt hårt arbete....
Majzzan.... synd att vi inte träffades förr.... för tydligen så hade vi i vart fall ett samma intresse....renovera hus.... även om det inte var min mening i livet att totalt renovera ett hus på 360m2 från 1700-talet.... och när jag säger totalt så menar jag totalt... allt förutom ca 70% av yttervägen.... även om mycket ser ut som om det var orginalt på bilderna så är det nytt.... jag gjorde bl.a över 1000 meter nya ekplank till gammla huggna ekplank med en speciel handmaskin från festo, och detta var endast för korsvirket på huset....bara för att det skulle se gammalt ut..... allt blev "nygammalt" i huset.... det var nog bara fönsterna som jag själv inte tillverkade....nästan all inredning gjorde jag också.... och även en hel del möbler.... samt hela köksinredningen i svensk körsbär med över 50 luckor......när sen huset var klart efter ca 20 års arbete byggde jag en mur som gick i stil med huset en mur på över 100 meter ........... men då var jag ju.... lite yngre och klarade värken lite bättre....
I dag är jag inte ett dugg intresserad av att göra något "arbete"..... för värken kommer som ett brev med posten.... under kvällen och hela natten och kan pågå i flera dagar efter ett litet arbete.... så därför är det viktigt att jag gör lite då och då.... och under tiden försöker jag njuta av dagen och livet.... jag vet att en dag så blir Hb:en färdig och denna dag kommer inte tillbaka, så därför gör jag mycket för att njuta av dagen.... och mina planer för att köra vidare till hösten tänker jag fullfölja..... Men vist hade det varit enklare att låta andra göra jobbet.... men nu sitter jag här och får göra så gott det går, och så gott jag kan.... Det jag egentligen är mest irriterad på är att HOBBY har så fruktansvärt dålig kvalitetssäkring på sina tillverkningar..... där borde man göra mycket mer för oss Hb ägare.....
Jag önskar er alla en underbar dag.... jag skall jobba lite i dag men sen kör jag och Wovi till Gytheion med scootern..... vädret ser än så länge ut till att bli SOL och vindstilla.....:spinny:
Stort KRAM till er alla från Peter & Wovi....
 

Bilagor

  • PC270078.JPG
    PC270078.JPG
    154,5 KB · Visningar: 67
  • DSC00199.JPG
    DSC00199.JPG
    559,7 KB · Visningar: 61
  • Bild 032.jpg
    Bild 032.jpg
    208,3 KB · Visningar: 64
  • DSC00004.JPG
    DSC00004.JPG
    525,5 KB · Visningar: 65
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Efter din beskrivning och dina tidigare projekt så förstår jag att du i allt eländet och trots din dåliga rygg både har kunnighet och finner en viss tillfredställelse att ändå göra jobbet, men i din egen takt. Har själv byggt eller renoverat ett tiotal egna hus under min tid så jag vet hur det känns att behöva lämna bort jobbet.
Ha det bra och hoppas det löser sig för dig och som du skriver så är ju sommaren på väg. :spinny::spinny:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Njaaa.. Decker (Sorry Decker... jag skrev fel... menar Affezell)..... inte riktigt är det så..... utan jag känner i dag att det hade varit skönt om någon hade tagit itu med prblemet med Hb:en.... Även om några av er är äldre än mig..... så vet jag att "arbeta" inte är bra för min kropp längre.... sen har jag full tillit till att Per hade gjort ett bra jobb.... Men även att köra de 1000 tals km är problem för mig om jag gör det på för få dagar...Sen är Hb:en i icke körbart skick.... jag har ju kapat bärande reglar så jag kommer ingenstans före de är fixad....
I dag gav Gud mig tid att jobba på Hb:en.:yes:.... jag skulle egentligen in till Gytheion och handla..... men han där uppe sände ett bud till mig.... en snygg kvinna kom cyklande och stannade för att klappa Wovi..... Det visade sig att hon var skollärare... och pratade väldigt bra engelska..... jag fick bl.a informationen att alla affärer är stängda i dag då det är nationel dag här i Grekland...Så jobbet kunde fortsätta efter flera dagars uppehåll..... Och än har jag inte kännt av värken.... men som sagt peppar peppar :twitcy:.....
Jag har gjort färdig en stor bit under soffan och en bit in under golvet.... Sen började jag med de längsgående reglarna.... golvregel.... den kommer jag att skarva så jag vill ha en stark skarv..... Vilket innebär att jag laskar ihop golvreglarna..... med en enkel gersåg..... (jag hittade en som inte går på el :swoon:....och det är helt underbart att hitta saker som man kan använda ute i det fria)...... Sågar ett jack där skarvarna skall mötas.... sen hugger jag ut det som skall bort med ett stämjärn.... Här gäller det att ta det försicktigt så att det inte spricker in där jag inte vill.... Därför hugger jag bort så mycket jag vågar så nära skarven som möjligt... Sen är det bara att hugga bort resten in mot skarven..... Uuupppssss.... där tog jag nog för mycket.... då blir det som ni ser på ena bilden..... Tydligen vill han där uppe nu att jag stannar för i dag :twitcy:.... det var säkert därför jag gjorde missen.... så nu packar jag ihop för i dag och limmar virket och sen sätter det under press till nästa gång jag är nere i varv och börja jobba "igen"
Konstiga saker händer även här.... i dag kom ett par gående förbi.... de var turister och bodde på ett hotel.... mig veterligen så ligger här inga öppna hotel inom rimliga avstånd.... de var från Moskva....men kunde lite engelska....Och hade tagit flyget från Moskava ifall någon undrar....

Kram Peter Wovi

kl lokal tid 19,15..... jodå nu kom ryggvärken...:swoon:så jag får se hur det går imorgon....
 

Bilagor

  • P1010817.JPG
    P1010817.JPG
    167,1 KB · Visningar: 110
  • P1010818.JPG
    P1010818.JPG
    258,2 KB · Visningar: 106
  • P1010819.JPG
    P1010819.JPG
    229,6 KB · Visningar: 99
  • P1010821.JPG
    P1010821.JPG
    138 KB · Visningar: 97
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Du kirrar detta Peter! En sak i taget och rätt som det är så har du en bättre HB än många andra med samma årsmodell : )
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: ETT RUTTET ÄMNE...

Hej
Man skall väl inte lära en gammal hund sitta men i all välmening...
Om du sågar flera snitt ner till linjen i den biten du skall stämma ur och sedan stämmer bort bit för bit så blir det inte såsom bilden visar att det spricker.

Ha det ...
 
Toppen