• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jag mattade ner min front i dag för att klarlacka åvanpå då blev det flammigt
Jag tror inta att denna alcryl lfärgen tål detta. Men du skall ju inte ha metallic så då går det bra. Så nu kommer jag bara att matta ner där jag skall måla. Jag skall prova igen och bara slipa pyttelite och sedan lacka. Jag kanske skulle ha valt bicapa istället. Eller klistra på vinyl utan att klarlacka.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Är det inte så att metallic skall ge en matt yta som skall klarlackas till högblankt utan särskild nedmattning?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Man måste absolut klarlacka på metallic. Ju flera lager dess bättre glans. Om man orkar så skall man lägga tre lager och sedan mellanslipa med 1200 - 1500 papper och sedan ytterligare ett par lager. Då blir det glansigt.
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Svenska skitvädret.

Att reparera och lackera en bil utomhus kräver noggran planering och uppsikt över vädret. Det får inte regna, inte blåsa, inte vara för kallt. Mytologerna har ju rätt endast då de berättar om vädret som varit. Prognoserna på nätet är också lite lustiga. Just nu-vädret på den här orten kan visa sol medan utsikten genom fönstret då jag lyfter blicken från skärmen visar att det regnar för fullt.

Nog med gnäll.

Idag kan det tänkas att jag slipper regn. Vinden är måttlig men det är kallt. Var 6 gr i morse som nu stigit till 9.

Någon som vet: Vad händer om man lägger på topplacken i en temperatur under 15 gr? Att torktiden blir längre förstår jag

men kommer lacken att flyta ut för bra?

kan man värma den yta man skall lackera med varmluftpistolen?

kan man värma försiktigt då och då under torktiden?

Det är den här ytan jag måste få klar någon gång. Det är det besvärligaste stället på bilen. Jag måste stå på huven som jag då fäller upp och stöttar på undersidan. Svårt att nå och obekväm ställning.



P8300353.JPG


Phu!
:eek:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
synd om dig med detta väder och dessutom kyla.
15 grader är lite för kallt för all lackering. Kan dock hjälpa om du värmer färgen och att du har rätt blandningsförhållande mellan färg och härdare. Tala med firman som du köpte färgen från. Kanske också måste använda lite mera utspädd färg för att inte få för mycket apelsinskal. Händer detta att det blir för gryningt så lägg på mycket färg och ta olaten med att vattenslipa bort detta och sedan maskinpolera.
Lycka till
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Om jag visste hur man mejlar dig några +º skulle jag göra det omgående fast vi har lite mulet i dag.
Ser fint ut går sprutan som du förväntade dig?

Jag vet att på Volvo fabriken använder dom värmepistol när dom reparerar små lsckskador.
Jag skulle nog prova med att måla en plåt med lite tunnare blandning. Och snabbare härdare.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Sprutan fungerar perfekt. Inställning av tryck, sprutbild och färgmängd kan göras mycket exakt. Får jag bara stå på stadigt underlag utan att frysa om fingrarna och utan att bli rufsig i håret så måste det bara bli bra.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det regnade inte i går! Kunde ändå inte lackera därför att det var för kallt och, det som gjorde det helt omöjligt, det blåste.

Skitvädret har haft en positiv effekt. Det har gett mig gott om tid att reparera och lackera bortplockade smådetaljer. Efter ihopskruvning av delar framkom det här "dollargrinet".



P8280351.JPG


Till det svarta använde jag lack i sprayburk och avslutade med 2k klarlack. Vita delar är bilens originallack. Ivecomärket har dock silverfärg men ser vitt ut på bilden.

Idag finns alla förutsättningar för att jag skall kunna topplack ytan ovanför vindrutan. Återkommer med rapport om hur det gick.
:mcride:
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Det regnade inte i går! Kunde ändå inte lackera därför att det var för kallt och, det som gjorde det helt omöjligt, det blåste.

Skitvädret har haft en positiv effekt. Det har gett mig gott om tid att reparera och lackera bortplockade smådetaljer. Efter ihopskruvning av delar framkom det här "dollargrinet".



Visa bilaga 29813


Till det svarta använde jag lack i sprayburk och avslutade med 2k klarlack. Vita delar är bilens originallack. Ivecomärket har dock silverfärg men ser vitt ut på bilden.

Idag finns alla förutsättningar för att jag skall kunna topplack ytan ovanför vindrutan. Återkommer med rapport om hur det gick.
:mcride:


Hej Alve!

Ser VÄLDIGT fint ut!:)

Snyggt jobbat!

Ha det gott!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Så här ser den ut nu. Kan inte göra något mer förrän nästa sommarvärme infinner sig.



P9120373.JPG


Som synes blev huven totalt misslyckad. Den absoluta högglans som jag skall ha innan jag ger mig saknas. Själva huven skall alltså lackas om, eller?



P9120372.JPG


Eftersom jag räknar med att huven skall lackas om så kanske det är läge för att testa slipa och polera. Har f.n. följande att tillgå: Vattenslippapper 1000, mjuka slipklossar, Turtles Rubbing Compound (den gamla vanliga hårda rubbingen) Biltemas wax polish (är väl ingen höjdare förståss). Har ingen polermaskin.

Goda råd är dyra. Dock gratis på husbilsforum. Tackar och tar emot!

Han som inte kan lackera eftersom han inte har lärt sig det ännu.
:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
motorhuven kan du slipa ner försiktigt med våtslippapper minst 1000 men gärna finare och sedan maskinpolerar du . Har du lagt tillräckligt med färg så får du kanonresultat.
Lycka till
Hälsningar Bror
strax på väg från Murjek till Luleå för flyg till Stockholm
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Själv investerade jag i en slipmaskin som jag köpte där dom sålde färgen den kostade netto under 100€.
Min 12 år gamla V70 blev som ny. Repor målades igen med en liten pensel sedan vattenslip och sist polermaskinen. Nu står grannarna på kö så akta dig att inte någon ser dig om du köper en.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har testat slipa och polera på en mindre yta nu. Blir inte bra. Använde 1000-papper, rubbing, vax, polermaskin. Polermaskinen kan jag inte se gör någon nytta alls.

Slipade lätt tills alla "berg" var borta. Försökte sedan polera och fick en viss förbättring.

Resultatet blev dock en glans som liknar baksidan på alu-folie eller en oxiderad gammal billack. Behövde inte leta efter solglasögonen.

Har jag för grovt papper kanske, eller vad gör jag för fel? En annan polerpasta kanske?
:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Bror. Du är en riktig hedersknyffel!

Du tar dig tid att prata med din lackerare för att kunna ge mig ett tips. Det tipset ger mig möjlighet att kamma mig framför huven. Flugorna avbryter på finalen eftersom de inser att de kommer att kana av eller bryta benen.

Kolla!
P9180377.JPG

Tack Bror! Hoppas jag kan bjuda igen någon gång.
:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hur känns din arm? Hårt arbete ger resultat.
Ser riktigt proffsigt ut.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
roligt att du fick till det och hoppas att många insekter bryter benen. Ser ju fantastiskt bra ut. Tyvärr så är det ju en massa jobb att slipa och polera men det ger bra resultat.
Jag renoverar en gammal Amazon 60 där vi efter hellackering slipade ner hela karossen med först 2000 papper och slutligen med 2500 för att sedan polera det hela till otrolig glans-bilen är svart- detta tog en hel arbetsvecka men det var det värt.
Ha en trevlig helg
Hälsningar Bror
 
Toppen