• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera växellåda Ducato -88

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Nu!
Idag tog jag tag i detta och just nu står jag med lådan nedsänkt, kåpan borta och dreven blottade. Har tagit bilder och tänker visa och berätta i detalj hur jag gjorde. Men det får bli sen.
Jag tog bort bakre oljepluggen när jag tömde lådan. Av två orsaker: den såg ut att ha ett litet läckage och jag ville se hur det var med metallspån. En hel del av den varan var det...

Körnslagen på låsmuttrarna ser ut att vara gjorda där dom står nu och det tyder väl på att dom inte har rubbats??? Alltså duger det inget till att försöka dra åt dem mer. Vilket i sig skulle vara ett spännande företag; lådan hänger fritt och man ska hålla med en 32:a på ena axeln och dra med en 32:a på andra. Med 20-26 kg! Hur lyckas man med sånt?

Jag la i fyran innan jag rev den. Törs jag ta bort muttrarna helt och ta bort dreven för inspektion eller kommer det att flyga saker när/om jag gör det? :confused: Och hur gör man med körnslagen, drar man bara ändå eller försöker man bukta tillbaka dem innan man drar?

Tacksam för snabbt svar...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hej igen, det får bli några snabba svar, jag är ute och far igen :p:.

Om man skall lossa muttrarna så bör man slipa till en drivdon eller något så man kan slå ner den mellan axeln och mutterns fläns för att trycka ut den inslagna låsningen lite.

Det gäller att hålla ihop ingreppsringen med centrumet och synkringen när man först lossat gaffeln och centrummuttern så man kan dra allt bort från sina axlar.
Det finns tre fjädrar och tre kulor som kan hoppa iväg om det delar på sig när man drar bort det.
Drevet som sitter "ensamt" bredvid verkar onödigt att lossa tycker jag nog kanske.

En fundering.... Om du lossar och tar bort skruven som håller gaffeln till växelaxeln så kan du trycka ingreppsringen med gaffeln in mot lådan och därmed lägga i femmans växel, du kan sedan dra den bakåt igen till friläge och känna att den hoppar upp igen så självlåsningen/felet inte sker i de delarna.
Var försiktig när du drar tillbaka den för drar du för långt så kan kulorna hitta ut under ringen och flyga iväg.
På det sättet kan du kolla att rörelsen funkar och inte låser fast sig utan att lossa någon av de stora muttrarna.

Enligt rep.boken så kan man ju dra/lossa muttrarna om både femman och fyrans växel ligger i och då självlåser lådan.
(Men som jag skrev tidigare. Inget som jag törs rek. och inte tror att jag kanske skulle lägga så hög momentdragning och belastning på, men du kan ju känna efter lite hur stumt det känns.)

Det värsta är väl att problemet är någon annan stans...... Om det nu finns något problem efter förra ägarens enda försök, har du provat att lägga i femman och få ur den innan du lossade och plockade sönder??

M.v.h. JANKRO.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Tack för att du tar dig tid att svara trots att du är ute och reser.

Njä, jag har inte gjort några försök själv till att få in 5:an utan Lindell lät ju så säkra på att det var detta som var problemet att jag hade nästan förväntat mig att hitta en upprallad mutter eller två när jag väl fick bort kåpan....

Visst kan jag testa med att lossa den från gaffeln och se om den går in...det gäller bara att inte dra för långt när den ska tillbaka. Jag tror jag sätter ett mothåll där axeln finns idag så kan jag omöjligt dra för långt.

Jag vet inte om det känns relevant att plocka bort dreven om allt nu verkar funka? Eller tror du att jag han hitta nåt stift eller nån kula som är felaktig om jag plockar bort drevet som kan orsaka det fel som påstås finnas? Och det är väl det högra, bakre som är intressant, det andra är väl bara ett "dumt" drev? Jag plockar ogärna bort det i onödan men har jag det ändå uppe och det finns en chans att laga felet blir förstås läget ett annat. Men finns det en (större) chans att felet ligger djupare in i lådan så är det nog mer troligt att jag inte gör nåt alls.

Under tiden postar jag en how-to tråd....
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Här kommer en liten handledning hur man sänker växellådan för att fixa med 5:ans växel.
Först: se till att bilen är uppallad ordentligt. Placeringen som syns på bilden funkar bra. Det går bra att hissa allt i bakre växellådsfästet.
Vad behövs? Domkraft, pallbock, fälgkors, hylsnyckelsats 10-21, blocknyckel 10 och 17. Lednyckel 17. Oljeuppsamlare.
Kan berätta att två saker som jag har haft mycket nytta av i mitt skruvande under årens lopp är Biltemas 3/8" hylsnyckelsats samt deras Högtemperaturpackningssilikon:
Hylsnyckelsats 3/8", 34 delar - Hylsnyckelsats - Biltema
Packningssilikon, Högtemperatur - Packningssilikon - Biltema
Min sats har rätt många år på nacken och skiljer sig lite från den som säljs idag men den är välanvänd!

Börja med att lossa hjulmuttrarna innan bilen hissas. Mina satt som berget, fick använda förlängare! Kul om man hade behövt byta hjul mitt i skogen...
Hissa bilen och palla upp den som på bilden. Sätt sedan domkraften under plattan vid bakre växellådsfästet med en bräda emellan och låt den vila mot den.
Jag brukar låta pallbocken vila mot ett par brädor, på sommaren kan asfalten bli mjuk och allt sjunker ner...

ibckme.jpg


Ta bort reservhjulet.
Ta bort kablarna till backljuskontakten (rött).
Ta bort jordflätan (ljusblå).
Ta bort kopplingsvajern (10, röd, bild 2). Tips: mät hur långt den är justerad nu så du vet hur den ska sitta när du sätter tillbaka den.
Ta bort växelföraren (orange). Den nedre, genomgående bulten (13).
Tappa ur växellådsoljan i ett fat. Finns två oljepluggar på 21mm (grön, bild 2), båda funkar.
Ta bort bulten som går genom det bakre växellådsfästet (19, gul, bild 2).
Ta bort de fyra bultar (17, gul - 1 syns) som håller det övre motor- och växellådsfästet.
Ta bort de fyra bultar (17, lila - 2 syns på bilden) som sitter i det uppochnervända V-formade fästet som sitter mot växellådan. Du kommer inte att få ut de två främre bultarna; muttrarna går att få bort men bultarna kommer att ta i hjulhuset.
Nu kan du sänka ner hela lådan. Sänk så mycket som möjligt.
Lossa på samtliga bultar (7 st, 13, blåa varav tre syns på bild 2) som håller kåpan. Finns bara två olika längder på dem och det är uppenbart var de ska sitta.
Nu är kåpan loss! Banka lite försiktigt på den så den släpper. Var beredd på en dusch med olja, lägg nåt under.
Med kåpan loss så ska det gå att trixa ut de sista bultarna som håller det V-formande fästet så att man kan lossa på hela fästet och plocka bort det rakt uppåt.
Nu är allt klart för att ta bort dreven. Man ska visst ha 4:an i när man börjar skruva.

a4uecl.jpg


vepvev.jpg


När allt ska tillbaka så bör man smeta flytande packningsmateriel (den jag länkat till funkar bra) på kåpan och jag använder den även i oljepluggen på båda sidor om brickan!
Man fyller enklast på ny olja genom hålet till backljuskontakten!
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Glömde slutresultatet!
Så här ser åtkomligt och fint blir det när kåpan är borta och lådan är i nerfällt läge.
nxkubn.jpg


Behövde aldrig ta bort kylarslangar mm så det kan nog skilja från olika modeller. Jag har alltså en Solifer 5500 -88.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Väntar på fortsättningen och vad det var för fel !
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Jag står fortfarande med lådan öppen och kliar mig i huvudet. Dessutom spöregnar det (håller till ute på gården) så allt skruvande ligger för tillfället nere.
Jag har givetvis läst Jankros supertråd om hans lådrenovering och när man kommer till inlägg #76 http://www.husbilsklubben.se/forums/t84492-4/#post712774
så är det kulan som man ser på bild två och tre som fångar mitt intresse. Här skulle felet kunna ligga! Jag har ju inte kollat hur mycket som syns av kulorna men om man ser mer än hälften så tycker även jag att man har ett potentiellt problem. Dessutom glappar hela ingreppsringen betänkligt när jag vickar på den. Är det normalt?

Om man skulle ta bort den trekantiga brickan och böja ner ändarna lite - typ en halv mm - så att detta utgör ett stopp för klacken, samt slipa av ungefär lika mycket på ovansidan av gaffeln, skulle detta vara good enough eller riskerar jag nåt följdproblem i och med detta? Speciellt om någon ring är sliten. Eller ska jag bara böja ändarna på brickan? Att svetsa på nytt materiel och slipa upp en grop i ingreppsringen som i inlägg #77 (nästa) är inget jag törs ge mig på.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Nu har jag tagit mod till mig och lossat på bulten till gaffeln så att jag kan "torrlägga" i 5:an för att se hur det funkar.
Går alldeles utmärkt. Fram och tillbaka.
Och några kulor ser jag inte skymten av. Se bifogad film.

2qtwgvd.jpg


Däremot så ser man på filmen att det är något som har gjort en skada (spår) på inre drevet och här ser man också hur mycket ringen glappar. Vet inte om detta spel är helt normalt. Det ser också ut som kuggarna är hela och inte har stor nötning som jag sett på andra bilder.

Så jag satte ihop allt utan att egentligen ha gjort nåt och snart är det dags att provköra.

Här är filmen:

https://vid.me/SRyS

Återkommer efter provkörning.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Provkörning u.a. Visserligen en kortare sträcka men 5:an användes ett par gånger utan problem. Det lät illavarslande i lådan första minuten före all olja skvimpat runt där men sen blev det (någorlunda) tyst. Ja förutom lite vinande, speciellt vid motorbromsning. Som det gjorde innan. Men nu kör jag så här ett tag.
Amen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Hejsan igen :), Jag kollade på filmen.
Att det går att dra ringen fram och tillbaka är inte så farligt för då är det bara kulorna och fjädrarna som hålle den i mitten eftersom spåret är bredare än gaffeln.
Sedan har du så att säga fladderglappet som finns, det skall vara så lite som möjligt. Ju mera ringen kan fladdra ju mera slitage har du i "bommarna" inne i ringen och de på centrumbiten.
När glappet blir för stort så just fladdret växer ännu mer så tror jag (eller är rätt säker på :p:) att det är då växelspaken kan börja vibrera och låta illa när man åker på femmans växel.
Men det funkar nog länge än på din bil tror jag.

Om nu femman var hopplös att få ur som förre ägaren sa, så tror jag nog att det var något annat av det som rör på sig inne i lådan var det som strulade.

Om det skulle verka låsa fast sig igen vid något tillfälle så vill jag föreslå :D inget våld och hårt dragande i spaken.
Jag tror man i så fall kommer längre med milda små skakningar, "vibrationer" med spaken för att få det som ev. ställer sig på tvären att flytta på sig.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. om du menar skadan/spåret uppe på kuggtopparna så finns det från början på en del drev av viss tillverkning så det är ingen fara.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Jag är inte säker på om mitt inlägg tillför något men kan det möjligen minska problemet om man fyllde lådan med RedLine Lightweight. Jag gjorde det förra veckan när jag bytte packboxar för drivaxlarna. I början märkte jag ingen skillnad mot originaloljan men efter ca. 50 mil så tyckte jag mig känna en markant förbättring då jag växlade. I dag är jag övertygad (snudd på frälst), den oljan är verkligen bra. Borta är allt våld & brytande. Växlingen går lätt, växlarna liksom glider in, mjukt & fint.

Bennie
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Tack för det expertutlåtandet. :D Nu törs jag definitivt ge mig iväg.

Jag fick ju aldrig riktigt kläm på om motorn gick när förre ägaren fick sitt första och enda låsta läget med 5:an. Det enda jag vet är att det hände när bilen stod stilla och var parkerad. Att "torrväxla" med en långt gången, rattväxlad, inte speciellt precisionstillverkad och välanvänd låda samt om motorn inte är igång och marken dessutom lutar kan nog ge liknande fenomen även på andra bilar och märken. Hade det däremot hänt under drift hade jag nog varit mer orolig.
Vem vet, det kanske var nåt spån - för såna fanns det gott om på båda 2pluggar - som ställde sig i vägen tillfälligt?
Som du ser på bilden så syns min kula inte alls lika mycket som på dina bilder. Ja inte alls skulle jag vilja säga. Vet dock inte varför men det gjorde att jag uteslöt att detta skulle kunna varit orsak till en låsning.

Att "lirka" sig ur en låsning är definitivt att föredra. Våld resulterar bara i att det till slut uppstår ett dyrt, metalliskt ljud. :p:

På pluskontot noterar jag:
Jag har lärt mig hur man på 30 minuter (max) river bort kåpan för 5:an.
Det har inte kostat mig nåt förutom tid.
Det är trots allt ganska enkla konstruktioner som är lätta att meka i.
Man får hjälp av trevliga personer på detta forum ;)

På minuskontot:
Det här är en sunkig låda som inte är anpassad för ändamålet.

På se nu...
Växellådan verkar funka...
Kassettoan är på plats....
Oljan är bytt...

Snart dags att börja rulla! Problemet med kupéfläkten får bli ett senare problem.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

RedLine Lightweight.

I början märkte jag ingen skillnad mot originaloljan men efter ca. 50 mil så tyckte jag mig känna en markant förbättring då jag växlade. I dag är jag övertygad (snudd på frälst), den oljan är verkligen bra. Borta är allt våld & brytande. Växlingen går lätt, växlarna liksom glider in, mjukt & fint.

Bennie
------------------------------------------------
Samma upplevelse som jag fick Bennsan, kanske också efter ca. 50 mil när jag fyllde den oljan i min låda, några år före renoveringen. Man kunde sluta att slåss med spaken ibland när det av någon anledning spände mot och bråkade, särskilt när lådan var kall.
Kanske inte helt borta, men mycket, mycket bättre, bara av oljebyte :).

M.v.h. JANKRO.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Renovera växellåda Ducato -88

Har inga direkta växlingsproblem tycker jag, det är när man växlar från 3:an till 2:an som det är mest motstånd, annars funkar det rätt bra. Har heller inga tendenser till att 5:an vill hoppa ur så jag kör nu så här ett tag och kanske häller i annan olja om den börjar bli kärvare.

Har kört 50 mil i helgen utan problem med 5:an, funkar som den ska varje gång. :D
 
Toppen