• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RENAULT ?

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Nu är detta vår första husbil så jag har inget att jämföra med när det gäller Renault kontra annat chassi/motormärke. Kan dock säga att med 3400 mil på mätaren så har jag inget att klaga på. Är väldigt nöjd. Bränsleförbrukning 1,1 i snitt med alkov vid 100 knyck.

Jo en sak, häromdagen började lampan för glödtändningen lysa med fast sken efter start. Så den skall in på service om 1 vecka och garantin (2 år) har precis gått ut....annars fungerar allt som det ska.:yes:

Nöjd Renaultägare so far!
ChristerP

Det här tycker jag är ett bra inlägg. Rapporterar om ett fel o är ändå nöjd med bilen.

Precis som många är med Fiat. Nöjda alltså.
 
F

F.d. 1033

Guest
Sv: RENAULT ?

Ja du Anders, varför du inte får några svar ang. brister beror säkert på nöjda ägare. Har rannsakat mig själv för att hjälpa dig och i år kört nära 2000 mil utan några problem. Är själv förvånad hur lite det näms i olika tidskrifter om Renualt chassi, för det finns att köpa hos de flesta större husbilstillverkare ( Adria,Burstner,Hymer,Knaus,CI ,Dethleffs mm). Har ägt husbilar på Mercedes och Ford chassie(nya modellen) och har varit i stort sätt nöjd, men jag är över förväntan hel nöjd med Renualt. Vi kommer säkert i framtiden att köpa oss en nyare husbil i framtiden och det som styr det inköpet kommer att vara en bil på Renualt chassie.


En stor fördel med Mercedes och nyare Fordmodeller är att de saknar kamrem.
Klar konkurrensfördel och för mig helt avgörande i val av motor/Chassie.Aldrig mer kamrem för min del efter ett haveri med en Volvo som gått 850 mil.
(skitkonstruktion)
 
S

suneAl

Guest
Sv: RENAULT ?

Då blir inte en Renault eller FIAT med 2,3 liters motor för de har kamrem.

Det blir att välja mellan FIAT 3,0 liters motor, Mercedes och FORD.


Häls 571:mcride:
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: RENAULT ?

Hej.
3,0L motorn i Renault är ingen IVECO motor,denna motorn kommer ifrån NISSAN MOTOR och sitter i RENAULT,NISSAN och OPEL.
Motorn har beteckning ZD3-202.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52959

Guest
Sv: RENAULT ?

Volkswagen har inte heller kamrem. Det var också för oss en viktig aspekt vid vårt nybils-
köp.
Anser det bara är dåliga motoringeniörer som fortfarande envisas med kamremmar.
Det är en helt onödig kostnad på Fiat.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: RENAULT ?

Hejsan, är inte detta lite av en storm i ett vattenglas? Att välja Bil/Chassie efter om ett rembyte a' 5000 kr behövs var 10.000.e mil/6år, d.v.s. var 6:e år för de flesta?
Dessutom kostar ju t.ex. en bil med Mercedeschassie uppåt 100.000 kr mer?!

Hälsningar :confused:

Montreal :)
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Sen undrar man om det verkligen "bara" är en extrakostnad på Fiat????med kamrem.

Låter som surt sa räven.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: RENAULT ?

Ett ex. som du kan svara på! varför framhärdar vissa biltillverkare med dessa eländiga kamremmar för? Utveckling, tror inte det!
Tjäna pengar på eftermarknaden, tror iaf jag!


PS: Jag är också glad att jag av en slump köpte Renault för med dessa verkar det inte vara några problem med:).

I fabrikantenas ögon finns bara en aspekt PENGAR.... att tillverka en så bra bil som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.

Kamrem vs kedja beror på hur man räknar i tillverkningsprocessen. det är därför vissa
märken har det ena eller det andra.

Så med andra ord beror det på vad det för tillfället är för ekonomer som sitter i toppen och bestämmer. Dom har sällan eller aldrig med verkligheten att göra.
Historiskt sett var kamremmen välkommen när den kom, tystare, billigare att tillverka, billigare och lättare att byta.

Att dom sen går på pumpen i sin iver att spara ,det gäller nog alla biltillverkare någon gång, tyvärr alldeles för ofta med tanke på vad bilar kostar.

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest
Sv: RENAULT ?

Hej.
3,0L motorn i Renault är ingen IVECO motor,denna motorn kommer ifrån NISSAN MOTOR och sitter i RENAULT,NISSAN och OPEL.
Motorn har beteckning ZD3-202.:)

Hej Arne!

Nu har Du fel.

Renault har haft ett avtal för leverans av Motorer 3,0l från IVECO t.om. 2006.
Att motorn har den beteckningen är en annan sak.

2006 köpe Renault in sig i NISSAN, varvid avtalet sades upp.

Renault Master, Nissan Interstar & OPEL Movano tillverkas och sätts samman på
OPEL-Fabriken i Batylly i FRANKRIKE.

Det är alltså OPEL som tillverkar och sätter in NISSANs Drivlina "Motor 2,5l cdi, växellåda 6-väx. samt kraftöverföring" till alla dessa bilar.

Så ligger det till.

Har haft kontakt med Svenska Renault, Nissan Nordic och SAAB Automobil ( som importerar hela OPEL-Programet ) så det är inte någon jag har hittar på eller gissning från min sida.

NISSAN tillverkar inte 3,0l Motorer utan 2,5l som finns i samtliga dessa bilar.

Gå på forumet Vilka gör Bodelen
Där har jag förklarat detta och om FIAT, Peugeot & Citroen.
Har varit i kontakt med Italienska Bil "Jonas", Peugeot & Citroen,
hur det ligger till.

Italienska Bil kommer att vara Generalimportör t.o.m. Mars 2010,
för nävarande förhandlar FIAT med olika nya importörer enligt Jonas så vi kan vara lungna.

Nu borde detta ämne vara färdigt utrett, för verkligheten kan man inte göra något åt.


Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

NU SKA NI FÅ NÅGOT ATT KLURA PÅ:D:D!
OBS! Detta gäller inte ett husbilschassie, så lite förlåt!
Fast det var jag som startade tråden så jag tar mig lite friheter!:eek:

Nåväl, vet ni i vilken bilmotor det sitter BÅDE kamrem OCH kamkedja?????
Inget skoj från mig!
DET FINNS!

Anders!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Fasiken Börje!
Du har ta mig tusan rätt! En sån motor sitter ju i våran Skoda VRS!
Fast det var inte den jag tänkte på:eek:
Utan en av världens största (cyl.volym)4 cyl bensinmotorer!
nämnligen Porsche 968.
Där driver också en tandrem insugskammen och mitt på denna sitter en kort kedja som driver avgaskammen. Orsaken till detta är att man på detta sätt kan ändra kamtiderna genom att via hydraulik ändra på kedjespänningen/längden! Då får man en flack vridkurva från 1500rpm till 7000rpm.

Sedan sitter en rem som driver 2 st balansaxlar.
Denna balansaxelrem som man byter samtidigt med kamaxelremmen skall efter ett par hundra mil efterjusteras (och det är inte lätt)
Gör man inte detta så får man obalans i maskin och vibrationsskador på fästena till servopump och AC-kompressor (om det finns), nästa sak som går åt pipan är att oljepickupen vibbrerar av .........DYRT, Dyrt!!:(

Tänk om vi hade en sådan konstruktion på våra husbilar, då bleve det flera, flera trådar här på forumet!

Sedan rasar servopumparna på löpande band på dessa 968or! fast det sker bara när man bromsar absolut max med kraftig nedväxling som hjälp! Då drar G-kraften remskivan framåt och med den axeln till lamellpumpen.
Jag har renoverat pumpen i min bil 2ggr på tre veckor!
En ny pump kostar nästan 7 stora pengar men att byta simringar och spårryttare invändigt kostar knappt en hundring:)

Detta är jäkligt mycket utanför ämnet fast ni måste ursäkta mig för jag är en toknörd på allt som brummar!
Börje (easy rider) vet;)

Anders
 
S

suneAl

Guest
Sv: RENAULT ?

Konstigt med BILMÄRKEN.

Ni som har Renault som bil för Era HUSBILAR.

Ni har en bil som är egentligen en OPEL Movano med NISSANs Motor, Växellåda & Kraftöverföring.

Det enda som är Renault att den säljs av Renaulthandlare, har Renaults märke i fronten samt en instruktionsbok med Renaults logga.

Det som kan skilja är vissa GARANTIER.

Service och reservdelar kan man få från Renault, Nissan & OPEL.

Detta är inget häpnadsväckande för så är det inom hela Bilindustrin.

T.ex. VOLVO Pv har motorer från Peugeot, Mitsubishi etc


Häls 571

:mcride:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Nå er vel heller ikke renault eller vw, eller for den del mb guds kvalitetsgave til menneskeheten heller......


så det ble referert til dårlig ingeniør arbeide ved å ha kamrem. Jeg vil heller påstå at ingeniøren har svært mange andre detaljer de skal samtidig ha kontroll på for å produsere en tilfredstillende motor.

ADAC har denne for ett år siden:

Wohnmobiltest 2008 - Tabelle

Og ut fra denne så er det vel ingen tvil om hvilken ingeniør som har lykkes best med motor og drivverk, og ja, den har registerreim. ADAC er jo også normalt en organisasjon med kvalitet i sine presentasjoner.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Inget nytt under solen!

Fast att det sitter en japsdrivlina monterad i detta samarbetesobjekt är ju ingen nackdel:wink:
Fast det bär mig emot att erkänna det!


Min drömhusbil skulle vara högerstyrd till att börja med! Drivlinan skulle bestå av en halvtoppsmotor från Rover med en förvalslåda från Wilson. Ett rambygge på ett Landroverchassie. Inredning av chesterfeild med wiltonmattor.
För att göra min dröm fulländad så skulle denna farkost som är lackad BRG (British Racing Green) ha utvändiga avlopp samt ha ett elsystem från Lucas.

Om jag startar en serieproduktion av denna farkost så vore jag nu tacksam för några intressenter som lämnar feta förskott.........Någon??

Optimisten Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: RENAULT ?

Anders jeg tror en forløper til din drømmebil ble fabrikert i England ca. 1922 :D:D Såg noe om dette på en historik site for et par uker siden.
 
Toppen