• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RENAULT ?

F

F.d. 50069

Guest
Hej på er alla!
Det är med stigande undran som jag läser om alla problem med dessa Fiat-chassin!
Jag har åkt husbil både i jobb samt som familjeaktivitet sedan början av 90-talet. Det var ett antal Fiat-chassie utrustade husbilar, både bensin och diesel.
Vi har aldrig haft det minsta problem eller driftstopp med våra husbilar:D.
När jag läser om allt elände som våra husbilsvänner råkar ut för så undrar man lite........................:confused:.

Kan det vara så att fabrikanterna idag tar död på driftsäkerhet genom att formligen dränka sina bilar med ny teknik?
Behövs verkligen alla databoxar hit och dit? Det tror iaf INTE jag!
Sedan läser man om förbrukningsiffror som folk skriver om på våra överdatoriserade husbilar och av egen erfarenhet så kan jag lova att jag körde en Solifer 6700 bensinare lika "billigt" i laglig fart som jag gör idag med en lika stor superdieselutrustad intregerad husbil.
Vi hade till alldeles nyligen en Knaus 650lg som hade i stort sett samma förbrukning som den gamla 6700án som vi åkte mycket med när barnen var små!
Aldrig några fel och service fixades lätt själv!
Så lite så här är det; Vad har hänt som gynnar oss mer än att vi blir mer och mer tvingade att betala fruktansvärda pengar för reprationer som verkar vara i många fall mycket tvivelaktiga!

Nu åker vi för första gången med ett Renaultchassie och då är min fråga lite så här;
Tips på vad som är svaga punkter!
Det kanske är bra, men det skrivs ytterst lite om just Renault och Fordchassin. Dessa chassin är väl klart underrepresenterade bland husbilar men något borde väl ändå ha kommit fram:confused:


Anders som helst åker kortslagig stötstångsmotor med
STOORA förgasare på E85.:D
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Jo en sak till!

Vet ni om att det inte går att åka med vänsterbroms med en nyare
bilj...l. Vi har som bruksbil en Ocktavia VRS och när man försöker åka "vänsterbroms" så tvärdör bilfasen. Hjälper inte att koppla ur ESP-skiten!

Så tokigt är skiten nu för tiden:wink:

Anders
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: RENAULT ?

Ja, antingen har du haft en fruktansvärd tur eller har du förtröngt alla problem.
Jag tror det senare.
Att en gammal bensinare skulle då lika snålt som dagens diesel, tror jag inte alls.
Många säger, det är så bra, så positiva men när du sedan kanske sitter och pratar
och kommer in på husbilar får du veta sanningen. Då framskymtar en helt annan
sanning än det som sades inldningsvis.

Det är lätt att glömma, själv har jag dokomentation på alla utlägg oavsett vad som
härör sig till husbilsägandet, skatt,försäkring.drift, kapitalkostnad mm
mvh
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Åka vänsterbroms???

Jaa, det är ju det normala sättet att köra bil:yes:.
Märk väl INTE husbil, för det blir sådant skrammel i köksskåpen:wink:.
Jag skämtade lite bara för att se om det är några som kommer ihåg den tekniken!
Fast det är en teknik man använder för att gå från understyrning till överstyrning eller bara hålla bilen neutral i spår! Om man kommer in för fort i en kurva och bilen tenderar att vilja "gå rakt fram" så håller man kvar motorkraft med gas samtidigt så styr man ut rumpan med VÄNSTERfoten(därav namnet)
Denna teknik går att göra på både fram och bakhjulsdrift! De första som började åka på detta sätt var Skandinaviska rallyeförare! T.ex. Erik"på taket" Karlsson. Sedan åkte alla på detta sätt.

Fast det var skojbiten med det hela! En praktisk nytta man kan ha är om man har kört fast och inte har Esp eller likn.så kan man lura diffen lite genom att bromsa samtidigt som man gasar sig ur mojjet! Då blir det nästan som om man har en diff.broms. Detta kan vara det som gör det lilla för att komma loss eller undvika att köra fast!

Så gammal teknik kanske kan hjälpa till ibland!
Anders
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Jo en sak till!

Vet ni om att det inte går att åka med vänsterbroms med en nyare
bilj...l. Vi har som bruksbil en Ocktavia VRS och när man försöker åka "vänsterbroms" så tvärdör bilfasen. Hjälper inte att koppla ur ESP-skiten!

Så tokigt är skiten nu för tiden:wink:

Anders

Du får rycka kryckan ;) eller ännu bättre köp en 4 wd .
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Ja, antingen har du haft en fruktansvärd tur eller har du förtröngt alla problem.
Jag tror det senare.
Att en gammal bensinare skulle då lika snålt som dagens diesel, tror jag inte alls.
Många säger, det är så bra, så positiva men när du sedan kanske sitter och pratar
och kommer in på husbilar får du veta sanningen. Då framskymtar en helt annan
sanning än det som sades inldningsvis.

Det är lätt att glömma, själv har jag dokomentation på alla utlägg oavsett vad som
härör sig till husbilsägandet, skatt,försäkring.drift, kapitalkostnad mm
mvh

OK, tur och väl underhållet matrial, fast icke förträngt!
Jag kanske inte är så noga med var pengarna går men frugan håller järnkoll!
Det var inte så mycket som kunde krångla på de tidiga 90-tals bilarna:rolleyes:
Det som kanske har blivit bättre är nog detta med fuktproblem, för fuktskador tror jag var mera vanligt på de äldre bilarna!
När man köpte en beg. husbil så gick man först igenom motorsetupen samt bytte ALLA vätskor. Jag plockade bort samtliga fönster (som inte var så märkvärdigt som det låter) och tätade om allt i fönsterväg! Det som var gjort på fabrik var ofta väldigt undermåligt!

En gång så köpte jag en Tabbert 550 90- på spekulation! Bilen såg för djävlig ut, skitig inne samt hela bilen var nedkladdad med tejprester som solen hade bränt in i den kulhamrade plåten:(.Bilen hade rullat som vallokal och ja den var hemsk.
Sedan gick motorn som ett gammalt tröskverk. fast inga läckage eller spår av vatten och olja på fel ställen!
Fast priset:D.
Jag köpte bilen på en firma och den stod och skämdes på bakgården i snöslasket. Det enda jag fick in i köpekontraktet var att bilen skulle vara fuktfri. Fast någon fukttest gjordes aldrig, så när jag tog bort rutorna så såg jag eländet !
Det slutade med att firman fick fuktlaga hela vänstersidan samt delar av bakstamen! Fast mig kostade det inget:rolleyes:
Efter ett riktigt slit på våren med att totallsanera bilen samt att få bort all fastbränd tejp så blev bilen en riktig liten pärla!
Bilen såldes senare på våren och jag vet att de som köpte bilen har kvar den fortfarande och har stor glädje av den:D:D
(trots att det är en bensinare)


Anders
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

PS. Sven-Eric har du lagt in värdeminskningen i dina kalkyler också;)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Du får rycka kryckan ;) eller ännu bättre köp en 4 wd .

Bengt-Åke, kryckar drar man bara i när det går sakta:wink:. Jag har testat en 4WD och jag klarade inte den, ty jag har för lite hår på bröstet för att åka fullt ut med en sådan! Skitsvårt tycker jag! Understyr in i böjen och bryter ut i överstyrning nånstans i mitten av böjen, tyckte iaf jag!
Fast jag har sett att de (de med hår på bröstet)har lite ställ åt fel håll innan böjen så de kan gå på fullt tidigt!

Fast Bengt-Åke det är ju inte riktigt rumsrent att snacka på detta sätt, eller hur? Man skall ju vara ett moget föredöme i livet:cool:

Anders

PS. BLEV DET INGA TIPS OM RENAULT????????
Jag kanske har tur igen:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Inte så mycket tips om driftsäkerheten i en Renault husbil men grannen har ju en Renault Espace (minibuss) och jag vet inte om det är samma dieselmotor som i husbilarna men den 08:an som han har nu (togs ut jan 08 ) har nu gått 12500 mil och har inte varit några problem med alls .
Han har även tillbringat 14000mil *3 i 3 olika Espacer tidigare med inte större bekymmer visserligen något hjullager men han kör med konstant ca 600 kilo i lastutrymmet dock har han luftfjädring från Karnag
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: RENAULT ?

Hej, vi har en Adriatik - 07a m Renault 147 hk. 2.5l,motorn, kört nu ca. 1600 mil, går perfekt, inga problem, "peppar peppar" vi är mkt. nöjda, kör den på ca. 0,9L milen, 110 fart, :yes:
mvh. Guy
 
F

F.d. 660

Guest
Sv: RENAULT ?

Anders Bohman.
Jag förstår ju att det är med en skämtsam ton du har skrivit men om man ska vara lite allvarlig så hade ni väl inte, ABS,ESP, airbag, bältessträckare, sidoairbags mm i början på -90 talet? Detta är ju faktiskt saker som räddar mänga liv varje år, om det sedan krånglar lite mer kan jag gärna betala den extra slanten för den extra säkerhet det innebär för både mig själv men framförallt mina medresenärer. I husbilar kanske inte alla dessa funktioner fyller en så stor nytta då dom säkert inte förekommer lika ofta i olyckor samt ofta körs på ett lugnare sätt, vi har ju trots allt semester när vi åker runt i dom, men de bilar dom är byggda på är ju inte från början avsedda för husbilåkande utan avsedda för att köra runt varor och människor i daglig trafik med, då är dessa säkerhetsdetaljer mycket viktiga. Att sedan din Skoda stänger av motorn när du ska "vänsterbromsa" är ju också en säkerhetsdetalj för att om man av misstag skulle råka komma åt både broms och gas samtidigt är det ju bättre om bilen bara bromsar än om den både bromsar och ger fullgas samtidigt, eller?? Tänk tex. på automatväxlade bilar om du lite slarvigt trampar på båda pedalerna när du slänger i driven och bilen far iväg med full fart utan att man är beredd på det... det kan ju stå nån framför tex...
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: RENAULT ?

Ja, om inte utvecklingen hade gått framåt hade vi ju fortfarande bott i grotta:twitcy:

// Pär
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Självklart har du rätt Pär!
Fast ibland blir utvecklingen till fabrikanternas egennytta som kostar konsumenterna pengar!
Ett ex. som du kan svara på! varför framhärdar vissa biltillverkare med dessa eländiga kamremmar för? Utveckling, tror inte det!
Tjäna pengar på eftermarknaden, tror iaf jag!

Anders som absolut inte tycker att allt var bättre förr!
bara sådant som man kan laga och sköta själv!


PS: Jag är också glad att jag av en slump köpte Renault för med dessa verkar det inte vara några problem med:).

 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Till Aron B:
Du har absolut rätt, alla dessa hjälpmedel som höjer säkerheten är kanon!
Fast på detta forum så skrivs det inte så mycket om dessa, eller hur?
Det skrivs om våra bilars hjullager som envisas med att paja efter bara ett par tusen mil, om växellådor som man måste bygga om för att de skall hålla. Det skrivs om läckage på nya husbilar, om moderna commonraildieslar där man inte lyckats att sätta på kontaktdon på spridarna rätt från fabrik utan att där skall folk stå på Autobahn mitt i natten och försöka fixa själva, i en tråd här på forumet har det skrivits 12 inlägg bara på ett par dagar om någon sorts motorövervakning som går in när någon databox får info om att allt inte står rätt med insprutningen och i något eller några fall var det lite "oroligt" ett tag, det skrivs om sjuka lastvikter, ja listan är tyvärr lång:(!
Det är bra att vi är många för då kanske vi kan sätta lite press på Generalagenter, återförsäljare o.dl!

Dessa saker går väl an kostnadsmässigt när garantier fortfarande finns kvar, men hur känns det i semesterkassan när bilen börjar bli lite välanvänd och konstiga fel börjar att uppstå? Fast förhoppningsvis så är det kanske så att det strular i börja på husbilens livstid och de flesta fel kommer tidigt!

Sedan hade du uppmärksammat att jag skrev i en skämtsam ton om våran Skoda som har en egen vilja. Orsaken till att jag skrev det var lite att jag ville tipsa om ett knep att i möjligaste mån underlätta vid fastkörning, eller förebygga detsamma!

Fast våran Skodas rätt att betämma över mig köper jag INTE:cool:
Som tur är så har jag ett par bilar där jag bestämmer utan några hjälpmedel:D
Utom i husbilen för där bestämmer fru Bohman, JA, JA hemma också som tur är måste jag nog erkänna!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25057

Guest
Sv: RENAULT ?

Skulle det inte handla om Renault tillförlitlighet ???????
Guy :wideeyed:
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Sv: RENAULT ?

Ja du Anders, varför du inte får några svar ang. brister beror säkert på nöjda ägare. Har rannsakat mig själv för att hjälpa dig och i år kört nära 2000 mil utan några problem. Är själv förvånad hur lite det näms i olika tidskrifter om Renualt chassi, för det finns att köpa hos de flesta större husbilstillverkare ( Adria,Burstner,Hymer,Knaus,CI ,Dethleffs mm). Har ägt husbilar på Mercedes och Ford chassie(nya modellen) och har varit i stort sätt nöjd, men jag är över förväntan hel nöjd med Renualt. Vi kommer säkert i framtiden att köpa oss en nyare husbil i framtiden och det som styr det inköpet kommer att vara en bil på Renualt chassie.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: RENAULT ?

Nu är detta vår första husbil så jag har inget att jämföra med när det gäller Renault kontra annat chassi/motormärke. Kan dock säga att med 3400 mil på mätaren så har jag inget att klaga på. Är väldigt nöjd. Bränsleförbrukning 1,1 i snitt med alkov vid 100 knyck. Stora motorn 146 hkr o 6 växlar.

Jo en sak, häromdagen började lampan för glödtändningen lysa med fast sken efter start. Så den skall in på service om 1 vecka och garantin (2 år) har precis gått ut....annars fungerar allt som det ska.:yes:

Nöjd Renaultägare so far!
ChristerP
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Skulle det inte handla om Renault tillförlitlighet ???????
Guy :wideeyed:

Nää, det var inte min tanke:wink: utan som nybliven Renaultchassie ägare så var jag (och kanske flera)nyfiken på fel å brister! Eller råd och tips i största allmänhet!
Fiat har ju avhandlats på många platser i forumet med mest positiva saker och tyvärr några fel som har kommit fram!
Fast det är ju så förstår jag att Fiat är ju procentuellt sett många fler så självklart så skrivs det mest om just Fiatchassina!
Fast det är ju relativt tyst om Renault och det kanske är bra?

Om du Guy menade att det blev för mycket snack vid sidan av så ber jag om ursäkt!
Så varsågod Guy och berätta vad just du vill ha fram!

Anders som tappar bland annat tråden:cool:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen