• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RENAULT ?

F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Många skämtar om Lucas elsystem, även jag också:wink:
Fast iom att jag är en urbota anglofil så har jag haft en del bilar med detta elsystem och inga problem, faktiskt!
Fast dessa elsystem kräver skötsel! Vanliga problem är att många av dessa underbara engelska bilar har för få jordpunkter!
Detta är ju lätt att åtgärda om man som jag gillar att försvara och bevara dessa bilar med hjärta:).
Ta elsystemet på min Cooper 1071S från 63 till exempel, där finns det två säkringar! En för ström med nyckel på samt en säkring för förbrukare med nyckel av!
Allt funkar klockrent! Jag har ljus, tuta, blinkers, fläkt och lite andra prylar!
Behövs det mer! 550kg/ 90hk nu. Detta ger ca 170hk/1000kg :D. Egen blandning på soppan men mest E85 för miljön skull. Åker lätt på 0,7/mil med liten öppning på SU 1 1/2 tummarna.
Sedan bjuder jag ju alla på vacker musik också, Dubbla SU med långa trattar utan filter samt ett avstämt RC40 avgassystem låter fint!

Nu är jag igång och tjatar igen!
Finns det inga fler Anglofiler så vi kan dra igång en egen tråd för lite inbördes beundran:cool:

Anders

PS. PS
Denna tråd om tips på fel och brister på Renaultchassina blev en positiv överraskning iaf för mig som inte tidigare haft någon Renaultbaserad husbil.
Så ni som väntar att det skall komma några tips väntar nog förgäves!
 
Senast redigerad av en moderator:

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Undrar hur många som skämtar om Lucas verkligen har erfarenhet av just Lucas?
Elsystemet på min engelsman har gett mig mindre problem än vad Ducellier-systemet
på vår förra husbil gav mig.
/Åke (deltidsanglofil)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Hej Arne!

Nu har Du fel.

Renault har haft ett avtal för leverans av Motorer 3,0l från IVECO t.om. 2006.
Att motorn har den beteckningen är en annan sak.

2006 köpe Renault in sig i NISSAN, varvid avtalet sades upp.

Renault Master, Nissan Interstar & OPEL Movano tillverkas och sätts samman på
OPEL-Fabriken i Batylly i FRANKRIKE.

Det är alltså OPEL som tillverkar och sätter in NISSANs Drivlina "Motor 2,5l cdi, växellåda 6-väx. samt kraftöverföring" till alla dessa bilar.

Så ligger det till.

Har haft kontakt med Svenska Renault, Nissan Nordic och SAAB Automobil ( som importerar hela OPEL-Programet ) så det är inte någon jag har hittar på eller gissning från min sida.

NISSAN tillverkar inte 3,0l Motorer utan 2,5l som finns i samtliga dessa bilar.

Gå på forumet Vilka gör Bodelen
Där har jag förklarat detta och om FIAT, Peugeot & Citroen.
Har varit i kontakt med Italienska Bil "Jonas", Peugeot & Citroen,
hur det ligger till.

Italienska Bil kommer att vara Generalimportör t.o.m. Mars 2010,
för nävarande förhandlar FIAT med olika nya importörer enligt Jonas så vi kan vara lungna.

Nu borde detta ämne vara färdigt utrett, för verkligheten kan man inte göra något åt.


Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:

Har du inte glömt en bil? Vauxhall Movano Movano | Vehicle Range | Vans | Vauxhall Motors UK
Bokstäverna i orten är inte riktigt rätt, orten heter Batilly och fabriken kan man beskåda här batilly - Google Maps
När jag skruvar isär delar på min Opel Movano så har där hittintills varit stämplat med Renault på allt. Köper jag delar på Opel så står där GM på etiketterna men det gula lyser igenom då under GM är original etiketten från Renault. Här kan man se Renault skryter om sin fabrik Renault.com - Batilly - SOVAB
 
S

suneAl

Guest
Sv: RENAULT ?

Tackar för denna info.

Nu är det helt KLART med dessa Renaultar.

Det finns inga som helst tvivel hur det ligger till.

Man är inte så insatt i hur Franskan stavas, men orten är den samma.

Vauxhall tillhör OPEL, där tillverkas Vivaro & Combo "Luton"


Tack än en gång!


MVH Sune 571


:mcride:
 
Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: RENAULT ?

Som gammal utlandschaufför kan jag berätta att jag under 5 års tid körde mellan Volvo i Olofström och Batilly i Frankrike på stadig linje.
Lasten ned bestod av 14 speciallpall,så kallade häckar med bakdörrar,sidodörrar,och motorhuvar till skåp och lättlastbilsmodellerna.
Hem hade vi tomhäckar i lasten,fullt lass ut vägde 7,5 ton och hem lite över 2 ton.
Det var inte ofta man behövde växla ned i backarna,så ni som åker Renault åker till viss del svensktillverkat :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Börjar med att tacka Jeepkungen för dörrinformationen. Kul att veta att man har dörrar från Olofström.
Och nu till nästa punkt som gjorde mig lite förvånad idag när jag mekade med Movanon. När jag demonterat takpanelen så kunde jag läsa två olika bilmärken. Tydligen så handlas det vilt över gränserna. Så om man nu köper en Fiat, Iveco, Opel, Renault Vauxall, Ford och Nissan så kan ingående komponenter komma från alla håll. Vad jag kan förstå så håller sig Mercedes och Volkswagen sig utanför tidigare nämnda grupp. Men dom har ihop det då man tillverkar Sprinter och Crafter på samma fabrik. Ja ja som konsument kan man ju strunta i detta. Men det går inte längre att säga att jag köpt en "namn" och den är jag jättenöjd med, då komponenterna snurrar runt i Europa.
 

Bilagor

  • IVECO Renault.JPG
    IVECO Renault.JPG
    462,6 KB · Visningar: 12

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Anders Bohman, jag ögnade igenom tråden nyss och såg att du frågade efter en motor med både kamrem och kedja. Det mest nära exemplet för en husbilägare är väl Fiats 2,3l motor! På den sitter det kedja mellan kammarna och rem från vevaxeln och upp till ena kammen, om jag nu inte fått fel information.
// Göte J
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: RENAULT ?

Tjosan och hej Östgötagranne:D Det hade jag inte en susning om!
Jag trodde det var lite ovanligt, men där ser man:eek:! Fast jag hade det på en Porsche 968CS. Kamremmen på den motorn driver avgaskamaxeln och sedan sitter det en kedja mitt på avgaskammen och driver insugskammen! Kedjan sträcks av en glidskena som spänns med oljetryck.
Anordningen var nyrenoverad när vi köpte bilen. Renoverad vid 6000mil till en grym kostnad!

Nää, tackar vet jag den gamla bensinmotorn (peugot 2liter) med stötstänger och hederlig justering på ventilerna nån gång då och då.
Den motorn var nog den vanligaste i de flesta husbilar runt 89-91.
JÄKLIGT fin motor med en underbar gång om den var rätt tunad.

"Det behövs inte så många spakar på ett spett"
Skämt åsido men teknik kostar kanske lite i onödan för oss konsumenter

Anders som verkligen inte är nostalgisk;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Sådärja då kan man bocka av ännu en bilfabrik på listan. Det var inte så mycket man kunde se där, ganska ogästvänligt ställe. Gigantisk byggnad mitt ute på landet. Hittade en massa Opel Movano på deras parkering och några Renault Master på en annan parkering. Gick inte att få båda på en bild.
 

Bilagor

  • Sovab-1.jpg
    Sovab-1.jpg
    1 MB · Visningar: 9
  • Sovab-2.jpg
    Sovab-2.jpg
    1,1 MB · Visningar: 9

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: RENAULT ?

Hej
Du frågade om problem med Reanult och visst finns dessa på en 2006'a

> Lagerbyte på höger bak efter 3200 mil , fick naturligtvis ingen goodwill
> Oljud från drivaxlarna vid max sväng både på vä och hö sida , och visst får jag betala själv. ( 6600 mil )

Har ställt frågan om eventuell goodwill men svaret från Reanult är att det inte finns något sådant och att Adria som gjort påbyggnaden bör rådfrågas.

Gissar redan svaret att jag får betala själv så nästa bil blir förmodligen inte en Renault om jag byter någongång.

mvh
Bengt
 

Cresendo

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lomma
HBK-Nr
13455
Medlemskap
2024
Vi har kört Renaultchassi(Burstner Delfin) i 8 år utan några större problem. Bytt alla glödstift och slitna kulleder. Renault tog den större kostnaden av bytet pga låga miltalet. I övrigt är vi väldigt nöjda. Bra driv på motorn. 7500 mil och drar 0,9l/mil 146 hk
 
Toppen