• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault Master

F

F.d. 1520

Guest
Sv: Renault Master

Hej allesammans!!!!!!! Håller helt och hållet med er!!:yes: kul att se så många med huvudet på skaft;),men det är kanske inte det första man tänker på när man tittar på husbil? :mh::mh:
 

jorrim

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Torsby
HBK-Nr
1384
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Hej alla!
Läste med intresse Hjulnissarnas montering av Goldschmitt luftfjädringssystem på ett Renault Masterchassi.
Har ett likadant chassi men med en Knaus-överbyggnad 7.25 m lång.
Tacksam för information om erfarenheter, leverantör och vilka som åtager sig montering.
MVH
jorrim
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Kul och läsa att ni är nöjda med era bilar. Skulle ni vilja titta på er instrumentbräda om ni också har ett glapp mellan instrumenten och plasthöljet. Ser knasigt ut men det kanske skall vara så här.
 

Bilagor

  • Kan ej sitta rätt 001.jpg
    Kan ej sitta rätt 001.jpg
    2,9 MB · Visningar: 19
  • Detta kan inte vara rätt 01 .JPG
    Detta kan inte vara rätt 01 .JPG
    629 KB · Visningar: 16
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Renault Master

Hej alla!
Läste med intresse Hjulnissarnas montering av Goldschmitt luftfjädringssystem på ett Renault Masterchassi.
Har ett likadant chassi men med en Knaus-överbyggnad 7.25 m lång.
Tacksam för information om erfarenheter, leverantör och vilka som åtager sig montering.
MVH
jorrim

Hej!
Jag är också intresserad av information om luftfjädringstillsatsen. Jag förstod att ni råkade ut för någon incident som föranledde ert beslut att montera luftfjädringen. Jag har en liknande husbil som hjulnissarna och vore tacksam för mer detaljer om vad som föranledde beslutet att montera luftfjädringen.

Hälsningar
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Renault Master

Har själv en Knaus C liner 2006 med 3 liters motorn och den har nu rullat 3.000 mil problemfritt. Jag lämnade in den hos racimax för chiptrimning rätt tidigt och efter det kan jag inte säga annat än att den är otroligt kvick i förhållande till andra husbilar jag kört. Riktigt roligt att förvåna vissa vanliga bilister vid rödljus :).

Förbrukningen är också klart måttlig. Det enda jag kan tycka är att motorn känns lite "rå" i gången och framförallt ljudnivån. Jag har tilläggsisolerat men känner att jag måste göra mer åt det. Så det kommer att bli lite helgpyssel ett par helger framåt. Har beställt både ordentliga mattor och ska leta noice killer och annat som jag kan spruta på i utrymmen som är krångliga att nå. Speciellt är det turboljudet och motorljudet från torpedväggen som är störande. Hos min finns ingen ljudisolering alls från motorsidan... vilket är väldigt konstigt.

Bästa hälsningar

Hasse
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Hej
Vi har en Izola 2006 mde 3,0 litersmotorn och är i stort sett nöjda men har haft ett lagerbyte på höger bakhjul ( dyrt !! ) vid 3600 mil, dock bra service och snabba var dom.
Har kontaktat Svenska Renault för att eventuellt få en goodwill reparation
Väntar på svar och hoppas att det går vägen:wideeyed:

mvh
Bengt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Renault Master

Men, Bengt..
Är det inte ett klart garantifel...?

DS
 
F

F.d. 54814

Guest
Sv: Renault Master

Hei.

Vi har en Weinsberg 2006 på Renault Master dci120 chassis. Har gått 15000 km på to år. Ingen problem med bilen.

Mvh
TerjeM
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Jo det tycker jag också , men garantin är bara 2 år och jag hänvisade till verkstaden hade fått instruktionen att kolla båda bakhjulslagren ( vilket ger en misstanke om modellrelaterat fel ) det är svårt för en bilägare att bevisa detta.
Svenska Renault har svarat att man skall se på problemet och utredning pågår , vilket kan tydas som om jag eventuellt kan få rätt i mitt reklamationsärende.

Vill uppmana alla ägare att lyssna noga och gärna testa lagren med att "spinna" upp hjulet hos en däckverkstad då hörs det tydligt om det är på gång, gärna innan garantin går ut.
mvh
Bengt
 

lappi

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
187
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Läser med stort intresse om allt som medlemmar i klubben skriver om, men jag saknar en sak är det bara vi som har en husbil byggd på Renault Master?
Det finns inga kommentarer eller synpunkter som det gör med Fiat.
Det kan ju vara så att det inte förekommer några fel eller problem med Renault men det verkar lite långsökt.
Kollade lite på tillbehörsfirmornas hemsidor och det finns inte speciellt mycket till vår bil där heller.
Köpte vår bil 2007 och har kört ca. 1200 mil helt problemfritt, nu undrar jag bara om jag gjort en miss eller ett klipp. :)

Ha D gott
Renault 3,0 inga problem !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hej, När vi skulle köpa husbil var Renault med 3,0-an ett krav. Just då var det bara Hymer som hade ett chassi som man även kunde sätta kula på. Har i vårt jobb avverkat en Renault 1987, över 18000 mil utan problem. Därefter 2 Fiat Ducato 6000 mil och en med 3000 mil, bara problem. Har nu en Renault Master med 2,8 l motor 18000 mil utan problem i arbetet. Vad har man då för krav ?
Provkörde en husbil med Fiatmotor 3,0 men blev bara besviken. Kanske det var bra för det blir billigare !!!!!!! osv. Vi behåller Vår Renault 3,0 med KCR-box, den går so en dröm och inga problem efter 4000 mil.
Björn & Anna
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Renault Master

Men, Bengt
Enligt konsumentköplagen har du 36 månaders reklamationsrätt, om varan är levererad efter 2005.04.01

Och att du är privatperson som köpare samt att säljaren är svensk näringsidkare.

Jag har vid många tillfällen uppmärksammat att säljarna inom alla branscher inte gärna vill beröra den frågan i konsumentköplagen.

Motargumentet brukar vara att "felet måste vara ursprungligt" och det är väl självklart att så är fallet, annars skulle väl inte prylen gå sönder.
Eller påstår man att man tillverkar nya varor som bara skall hålla i tre år?

Kör på med KKL - gå även in på KOs web så finns hela lagen där.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Renault Master

Hundvakten;

Då måste man väl reklamera hos säljaren som inte är som i detta fall renault eller ? Det blir väl konstigt i och med att den inte är såld av renault nordic som har 36 månaders medans Renault Europa som såld enheten till husbilstillverkaren har 24 månader . eller har jag missuppfattad detta .
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Renault Master

Det är alltid säljföretaget som skall ansvara för varan, enligt KKL.
Om varan består av komponenter från olika underleverantörer saknar betydelse.

Du som köpare skall inte och behöver inte vända dig till säljföretagets leverantörer, för reklamation.

DS
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Hej Bengt R.

Kan tala om att jag har en Renualt -07. Nu i somras vid ca 5000 mil så började det låta i hjullagren (båda) bak. Ringde Volvo i Skövde som servar min bil. Påtalade oljudet och ville ha en kontroll. Det var båda hjullagren som byttes ut. Garanti jobb. Fix och färdigt på kort tid. Men iaf. så kommer ju tanken att det inte kan vara riktigt friskt att båda skulle ge sig samtidigt. Bilen går ju för det mesta på max vikt. Det kan man ju inte sticka under stol med. Men har man en tot vikt på 3500 eller vad man nu har så borde ju grejorna vara avsedda för detta......
Nu tycker jag mig höra oljud framifrån vid max sväng. Skulle tro att det är klossarna som är slitna. Bilen har ju rullat 5500 nu. Tänkte jag skulle kolla detta nu när jag lägger på vinterdäcken. Skulle det inte vara klossarna så blir det väl garanti jobb igen kan jag tänka.
Har också fått byta hela styrpaketet till kylen 2 ggr. Det kan man ju inte klandra Renualt för utan detligger väl på kyltillverkaren kan jag tänka.
Annars måste jag säga att jag är nöjd med bilen som sådan. Maskin mässigt fungerar alldeles utmärkt. Stark och pigg (150 dci). Förbrukning på snitt litern.
Får väl också erkänna att jag beställt en ny Knaus nu på Elmia. Leverans i feb/mars. Tyvärr måste jag nog säga att jag bara kunde få den med Fiat. Slipper nog iaf vattenproblematiken när den nya är helintegrerad.
/ Frank
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Grattis till nya husbilen. Ang. vattenproblemen har säkert inte alla samma problem. Vi har ex inte haft något problem med vattenläckage vid rutan...lite läckage från mittskarven under rutan något lite mellan motorhuv och framskärmarna men..... detta har inte påverkat funktionen på motorn det minsta.
Kom kanske lite vid sidan om tråden men jag är nog inte den första. Om man läser vad trådstartaren ville vet var ju OM det fanns några problem med Renault Master och inte vilka som inte har haft några problem. Några har svarat ärligt att det finns en och annan Renault som faktiskt har haft problem heder åt dessa som har vågat gå ut med detta för jag tycker efter att ha läst några tidigare trådar att detta är mycket känsligt att skriva om.
Vi som har FIAT baserade bilar är vana vid att det skrivs mycket kritiskt och ibland helt berättigat om dessa. VI är dock trots allt helnöjda med våran lilla 130hkr 2.3 allt har faktiskt fungerat helt perfekt. Vi har kört 2000 mil och har bla varit uppe både i Österrikiska och Italienska bergen fungerade helt perfekt


:):)
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Renault Master

Kanske därför att ingen har förstått att alla dessa chassin oavsett dom heter renault,fiat,citroen,peugot är tillverkade på sammma basis,det vill säga lätt lastbil,sen att man sätter på ett hus vem bryr sig.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Tryggt att höra. Verkar onekligen dålig passform på just den bilen (bilden).
 
Toppen