• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault Master

F

F.d. 52975

Guest
Sv: Renault Master

Hajj.
Om ni tänker köpa en delintegrerad bil med svängbara stolar som är bygd på Ford så tänk på att det är väldigt lågt i tak. Jag som är ganska lång,(1,93) kunde inte sitta utan att slå i taket, såg inte ut genom vindrutan!! Helt uteslutet att åka Ford.

Ha D gott och var rädda om er i trafiken
 

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Hej !

Jag tror ni gjort ett gott val. Vi har köpt husbil i sommar som är byggd på Renault Master-chassi. Den hade då gått 1700 mil och vi har hunnit med ytterligare 600 mil. Fungerar alldeles utmärkt, känns stabil och trygg med bra motorstyrka. Vår bil är utrustad med automatlåda som även den fungerar perfekt.

Hälsningar
Ann-Mari och Stig, Piteå
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Jomenvisst - HBK"jorrim" och "carjo"! Här kommer svaret!

Har varit lite "frånvarande" några dagar från HBK-forumet.
Ni var intresserade av att höja upp era husbilshäckar förstår jag.

Vi beställde Firestonebälgar med monteringsdetaljer från tyska firman Goldschmitt.
Pris för en komplett sats (2 bälgar,, tryckslangar, kompressor, mätare och elektriska och mekaniska monteringsdetaljer) kostar hos firman Goldschmitt www.goldschmitt.de € 729.- men genom att surfa runt lite hittade jag några campingfirmor som sålde samma kit för under 660.- ,bl a hos www.campingshopwagner.de . Där beställde jag satsen (överförde via min Internetbank/IBAN) - kom efter ca 2 veckor. Monteringen var ganska enkel - man höjde med domkraften bilens ena sida (utan att ta bort bakhjulet) , kröp under, tog bort genomslagsgummit (över bakaxeln) och monterade bälgen. Drog fram tryckslangen (fäste på bromsledningarna) till kompressorn (som jag monterade i motorrummet i en fri plats på bilens högra sida) och till "kontrollpanelen" som jag monterade längst ner till vänster på panelen på förarsidan. Jag blev mycket nöjd med min montering (som bör ta ca 3 h om man inte som jag "njuter" av själva jobbet....:) Själva monteringen är inte avancerad men är ju lite krävande om man inte har billyft och måste "kräla" under ögonstenen.

Vi är helnöjda med resultatet!!!
Återkom med PM till mig om ni undrar något mer om luftfjädringen!
Hälsn. HBK 1025 / Boo
 
F

F.d. 1158

Guest
Sv: Renault Master

till inlägg 23

Hej
Har ett glapp, men mindre än hälften av vad ditt tyx vara
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Hej hjulnissarna
Har vissa funderingar på att hitta helluftfjädring till min Renault Master - Adria Izola för bakaxeln då detta förmodligen ger en mjukare gång samtidigt som man har nivåjusteringsmöjlighet.
Vad tror du/ni om detta ? har inte hittat någon vettigt pris ( Karnag tar ca 40 000 kr !! ) för prylarna + arbete så det var ju inte så intressant eller så får jag nöja mig med hjälpluftbälgar ?

mvh
Bengt
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Renault Master

Hej Bengt!
Vet inte om man kan ersätta all fjädring på bilen (fram och bak) - häri är jag inte så insatt - och vad säger Sv Bilprovning....
Och till vilken nytta....
Vill du ta en titt på mina bälgar så är du välkommen - Götet och Tuve är inte så långt bort - hör av dig!
/Boo
 
Toppen