• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault! Hur bra??

F

F.d. 3067

Guest
Hej alla!

Nu en ny fråga? hur fungerar Renault chassien med 146hk motorn?
Några problem, bränsle åtgång, ljudvolym T. ex.

/Gunnar
 
Lösning
H
Sv: Renault! Hur bra??

Hej Gunnar!

Vi hade en IZOLA 687 SP med 3,0 l Nissan-dieselmotor som var rena spjutet i jämförelse med vår nya Fiat 2.3 l Adriatic 660 SL -07. Dessutom drog den bara 0.88 l/mil mätt över 960 mil. Fiatmotorn kommer att åtgärdas, var säker på det :D. Hittils 0,96 l/mil över ca 600 mil på den.

Innan vi beställde izolan kollade jag med Hans Persson Bil AB hur dom ställde sig till t. ex. garantifrågor på chassiet. "Om du får nått problem med motor eller annat som kommer från Renault så kommer du bara hit så fixar vi det". SÅ SKA DET LÅTA eller hur. Bilen var registrerad som en Renault IZOLA hos Volvo!?

Men, fiaten är mycket skönare att köra, mycket tystare och inte så skramlig i övrigt som...
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Hej, Gunnar.
Vi har en Adria Vision med den motor som du menar - tror jag.
Det är 3.0 litersmotorn som jag förstått egentligen är en NissanDiesel.

Vi har kört 4.000 mil med den på ett år, och den har fungerat helt klanderfritt.
Våra två tidigare husbilar var med Fiats 2.8 liters och 127 Hk med femväxlad låda och jag upplever att det är en avsevärd skillnad i kraft mellan fabrikaten, trots att det endast skiljer 0.2 liter i cylindervolym.

Sen har vi inte drabbats av några problem med fastlåsta och gnisslande bromsar som båda Fiatarna drabbades av.

När vi körde 540 mil i somras på Autobahn och genom fyra alppass i Schweiz så drog den endast 1.12 i snitt.

Mvh
DS
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Renault! Hur bra??

Hej!

Vi har en husbil med Renault-chassi och 146 hk. Det sitter en 2,5 liters motor i den. 3,0 är en äldre motor på 136 hk. Vi köpte bilen i slutet av förra året och hann bara köra 400 mil innan vi ställde undan den. Vi är mycket nöjda med husbilen. Den har, som någon uttryckte det, en växel för varje hastighet. Tanken är väl att man lägger i sexan vid 110 km/h. Den drar, i princip, 1 liter/milen oavsett körsätt. Jag känner inte till några svagheter ännu. Alla forum skriver mest om problemen med Fiat. Nu är 2/3 av fordonsståndet Fiat-chassin, men felen är ändå otroligt många med det fordonet. Renault har bara 15 % av marknaden, men efter våra första 400 mil tror jag att den kommer att större.

MVH

Home-car
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

hej Home-car!

man läser ju här på forumet om alla fel som det är med Fiat, så det är därför man börjar på att bli rädd. Bilen vi har nu har en Fiat och den går super bra, men vi har kommit på att vi ska ha en mindre bil så de är därför frågan kommer upp, undrar vilken motor man ska ha, Renault eller Ford.

/Gunnar
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Hej, igen.

Om man läser här på webben och av egen erfarenhet så verkar den Svenska Fiatrepresentanten orsaka en del av kritiken mot Fiat.

Nu har vi inte haft några problem med Renault så det är för tidigt för oss att jämföra serviceorganisationerna.

Här i Kungsbacka finns en lokal Fiatverkstad på nära håll men tyvärr anser Renault i Kungsbacka att bilen måste servas hos Renault lastbilsverkstad på Hisingen, vilket är till nackdel för Renault.

DS
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Renault! Hur bra??

:yes: Hej! :yes:

Har en R. med 150dci motorn om 146Hk. Hämtade den i månadskiftet Maj-Juni -07. Har hunnit med att rulla 3250 mil tills idag. Har gjort första servicen (3000mil).

Faktist inga motor problem. Och absolut inga problem med vxl-låda. En förbrukning på ca litern. (fast jag gärna är lite tungfotad)

Stark och rolig att köra. Inga problem med uppförsbackar eller omkörningar. (det är bara att åka)
Det enda som jag ser som en nackdel. Är att jag inte kunde få denna motor med automatlåda. Jag ser inte vitsen med att rycka i en spak när man kan slippa........

Hälsningar
/Frank
 
H

hianders

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Hej Gunnar!

Vi hade en IZOLA 687 SP med 3,0 l Nissan-dieselmotor som var rena spjutet i jämförelse med vår nya Fiat 2.3 l Adriatic 660 SL -07. Dessutom drog den bara 0.88 l/mil mätt över 960 mil. Fiatmotorn kommer att åtgärdas, var säker på det :D. Hittils 0,96 l/mil över ca 600 mil på den.

Innan vi beställde izolan kollade jag med Hans Persson Bil AB hur dom ställde sig till t. ex. garantifrågor på chassiet. "Om du får nått problem med motor eller annat som kommer från Renault så kommer du bara hit så fixar vi det". SÅ SKA DET LÅTA eller hur. Bilen var registrerad som en Renault IZOLA hos Volvo!?

Men, fiaten är mycket skönare att köra, mycket tystare och inte så skramlig i övrigt som renaulten. Inte helt oväsentligt. Vid 90 km/h fick man vrida av radion eftersom det inte var någon behållning att lyssna på den. Körställningen är bättre i fiaten, dessutom satt stolarna så nära dörrarna att det var svårt att vända dom. Nu lyfter man bar på föterna och snurrar runt. Även det inte helt oväsentligt. Vi lade in två lager med mattor för att dämpa ljudet (se aktuell annons) i izolan och det gjorde en del men inte tillräckligt. Mycket av oljudet kom från framvagnen. Däcken var Michelin Camping CX.

Om vi skulle få för oss att byta igen skulle vi inte backa om den rätta planlösning var byggd fiatchassi. Absolut inte.:) Men, varför kan inte FIAT i Italen samarbeta med Italienska Bil AB i Sverige som Renault gör med Volvo Cars AB.

Hälsn. Hasse A
 
Lösning
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

:yes: Hej! :yes:

Har en R. med 150dci motorn om 146Hk. Hämtade den i månadskiftet Maj-Juni -07. Har hunnit med att rulla 3250 mil tills idag. Har gjort första servicen (3000mil).

Faktist inga motor problem. Och absolut inga problem med vxl-låda. En förbrukning på ca litern. (fast jag gärna är lite tungfotad)

Stark och rolig att köra. Inga problem med uppförsbackar eller omkörningar. (det är bara att åka)
Det enda som jag ser som en nackdel. Är att jag inte kunde få denna motor med automatlåda. Jag ser inte vitsen med att rycka i en spak när man kan slippa........

Hälsningar
/Frank

Tyvärr stämmer det inte med renault växellådor dom går sönder enligt en växelåds renoverare . Är tydligen den ända lådan som lönar sig att lagerhålla för transportfordon som inte är automat . Och tydligen går dom sönder ordentligt inte som Fiat som är enkel reparation .
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Låter märkligt det där med dåliga växelådor i Renault , vi jobbar dagligdags med dessa bilar .
Vi har inte haft en enda reparation på växellådor !
Mvh
Bosse Lindberg

Finns väl ett par som fått sina utbytta på garantin här på forumet . "våra" servicebussar på jobbet har lådan rasat på samtliga (3st) mellan 12000-16000 mil . Och dom har inte gått att renovera enkelt som våran fiat 98 som 5 växeln la av efter 21000 mil . Renaulterna vart inte låd bytet billigt kan jag säga .
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

hej, jag haft ett par husbilar, byggda på Renault chassin, var jätte nöjd. Jag har inte hört växellåda problem als. Dessutom var Renault väldigt snål, sällan över 1 l/mil. Nya Fiat har utväxling som är mycket lägre än tidigare, 2,3 L motor, vid 100 km/h verklig hastighet motorn varvar ca 2400 rp,, 3,0 L motor samma hastighet varvar ca 2300 rpm. Båda motorer börjar cra mer bränsle efter ca 2000 rpm. Renault 2,5 och 3,0 varvar vid 100 km/h ca 2000 rpm (om jag minns rätt). Körde med en Renault buggd husbil ifjol en semester resa i baltiska länder, Polen, Finland, korrigerade km mätaren med GPS, genomsnitt förbrukning under 0,9 l/mil. Jag hade hellre tagit igen en Renault husbil, men hittade inte rätt planlösning.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Hej, igen.

Vid landsvägskörning på 6:an och exakt 2000 varv så är hastigheten enligt GPS:en 94 Km/tim.

Med Nissan 3.0 dieseln. Utan motvind eller medvind så brukar färddatorn visa en förbrukning på .9 l/mil.

DS
 

maxen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024
Sv: Renault! Hur bra??

Hej vi har inte kört mycket med våran bil men den är kanon att köra tycker jag.
Vi har en 07 ci 95p tyst och lättkörd tidigare hade vi Fiat 2.8jtd trött.
:yes:GLAD PÅSK
 
F

F.d. 50014

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Vi har kört sa 700mi med vår Izola 2007 med 2,5l/146h motor utan problem ,
den har förbrukat 0,88l enligt färddaton. Det är rätt att det är i ett speciellt läge
som man kan svänga stolarna men det lär man sig snart.
När det gäller bullernivån kan det vara svårt att lyssna på radion vid vissa
tillfällen

GLAD PÅSK ! önskar Ingrid o Åke .
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Hej,
Har en Dethleffs RT 6844 med Renault Master C120 sedan 2007-08 och kört 1100 mil. Har haft Fiat Ducato 2,8 Jtd på 2 tidigare husbilar årsmodell 2000 och 2005. Det jag tycker är märkbart är drivmedelsförbrukningen, som på Fiat i genomsnitt under innehavsperioden låg på ca 1,06 l/mil. Vi ligger nu vanligtvis under 0,9 l/mil om vi ligger på ca 90 km/tim. Något som också irrieterade var att på passagerarsidan behövde man extra filt för att inte passageraren skulle frysa när man näramade sig 0 grader ute. Det är inte något problem i vår husbil nu. Varmt och skönt även när det är -10 grader ute. Vi skulle vara mycket tveksamma till att nu välja en husbil med Fiat-chassi efter de erfarenheter vi hittills haft. Detta är vår 6:e husbil. Fiat kanske är bättre nu. Den vi hade senast var av 2005 års modell. Helst inte Fiat för vår del i fortsättningen. Inom tjänstforskningen brukar man prata om s k kristiska händelser, som gör att man inte återkommer. Fiat var en kritisk händelse för vår del.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Alltså, jag kan inte hjälpa att jag tycker dylika diskussioner är fullständigt meningslösa och måste vara ytterst förvirrande för en ny husbilsköpare. Titta bara här, enligt vissa är Renaulten kass enligt andra är det Fiaten osv osv.
Jämföra bränsleförbrukning är som att jämföra äpplen och päron.
Vad är det för bil, halv eller helintegtrerad eller kanske alkov och hur tung är den, 3 ton eller kanske 5 ton, 4 hjul eller 6 och framförallt hur kör du, är det gasen i botten eller ECO-driving och alla varianter där emellan. Det är ju fullständigt hopplöst att göra jämförelser på detta sätt.

Dessutom tycker jag mig märka att vissa är väldigt bias, det spelar t.ex. ingen roll hur bra en Fiat blir så är det i alla fall bara skräp osv osv.

Men det är ju rätt kul att läsa, man ska bara ta det för vad det är, erfarenheter baserade på helt olika förutsättningar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen