• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renault! Hur bra??

F

F.d. 3067

Guest
Hej alla!

Nu en ny fråga? hur fungerar Renault chassien med 146hk motorn?
Några problem, bränsle åtgång, ljudvolym T. ex.

/Gunnar
 
Lösning
H
Sv: Renault! Hur bra??

Hej Gunnar!

Vi hade en IZOLA 687 SP med 3,0 l Nissan-dieselmotor som var rena spjutet i jämförelse med vår nya Fiat 2.3 l Adriatic 660 SL -07. Dessutom drog den bara 0.88 l/mil mätt över 960 mil. Fiatmotorn kommer att åtgärdas, var säker på det :D. Hittils 0,96 l/mil över ca 600 mil på den.

Innan vi beställde izolan kollade jag med Hans Persson Bil AB hur dom ställde sig till t. ex. garantifrågor på chassiet. "Om du får nått problem med motor eller annat som kommer från Renault så kommer du bara hit så fixar vi det". SÅ SKA DET LÅTA eller hur. Bilen var registrerad som en Renault IZOLA hos Volvo!?

Men, fiaten är mycket skönare att köra, mycket tystare och inte så skramlig i övrigt som...
F

F.d. 2097

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Hej Skipper!

Jag har sett många som dig. De lyckas ofta ta död på olika forum och diskussioner. Vad är det för fel på Gunnar Nilssons fråga om, problem, bränsleåtgång och ljudnivå? Det är väl bara att Skippa(er) att läsa? Du är väl inte tvungen att läsa allt? Däremot kan jag väl hålla med om att i många diskussioner håller man sig inte till ämnet och de spårar ur snabbt.

Home-car
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Oj då, jag bara uttryckte min åsikt om hur diskussionen utvecklade sig vilket jag antar att jag har lov till och jag tror du tillskriver mina inlägg för stor betydelse om du tror att det tar död på forumet.

Till sist vill jag gärna citera mig själv:

' Men det är ju rätt kul att läsa, man ska bara ta det för vad det är, erfarenheter baserade på helt olika förutsättningar.'

Ha en bra dag
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Renault! Hur bra??

Gunnar frågade ngr. problem ? Detta berör varken chassi/motor men instrument. Har en Renault -08 , påbyggd av Knaus koncernen, har en kompis med en Dhetleffs -08, varken han eller jag kan avläsa informationen på våra bilar från färddatorn med tänt halvljus under dagtid ,pga. dimmern som släcker ner instrumentbelysningen ej går att avaktivera/justera intensiteten. Är det flera husbilspåbyggare som har detta koncept å isåfall varför ? ( Vore ju lite kul att se hur mkt. Frau Weinsburg sörlplar i sig av diesel vid olika tillfällen vid färd även under dagtid med halvljuset påslaget) Vore bra om ngn. kunde tipsa om en bra å billig åtgärd för att fixa detta ! Förövrigt funkar Frau Weinsberg helt perfekt 0,9 ute i europa 1,0 hemmavid.
 
F

F.d. 52954

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Gunnar frågade ngr. problem ? Detta berör varken chassi/motor men instrument. Har en Renault -08 , påbyggd av Knaus koncernen, har en kompis med en Dhetleffs -08, varken han eller jag kan avläsa informationen på våra bilar från färddatorn med tänt halvljus under dagtid ,pga. dimmern som släcker ner instrumentbelysningen ej går att avaktivera/justera intensiteten. Är det flera husbilspåbyggare som har detta koncept å isåfall varför ? ( Vore ju lite kul att se hur mkt. Frau Weinsburg sörlplar i sig av diesel vid olika tillfällen vid färd även under dagtid med halvljuset påslaget) Vore bra om ngn. kunde tipsa om en bra å billig åtgärd för att fixa detta ! Förövrigt funkar Frau Weinsberg helt perfekt 0,9 ute i europa 1,0 hemmavid.
Orsaken till detta att instrumentbelysningen släcks ner (dimmas) när halvljus/helljus är tänt, är att man normalt inte har halv/helljus tänt på dagen (ingen halvljuslag) i Frankrike.
Detta beror alltså på bilen, inte påbyggaren. Enl. vad jag vet går det inte att ändra på.
Jag tror att om du kopplar på parkeringsljusen så forsvinner dimmningen.

/Einar
 

maxen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Haninge
HBK-Nr
161
Medlemskap
2024
Sv: Renault! Hur bra??

Vi har en Renault som vi är jätte nöjda med. Vi körde norröver. Vi tankade 60 liter och hade då kört 77 mil. Hastigheten var upp mot 110. Det känns som att köra en personbil.
Inga problem med att köra om, det är bara att gasa. Det är otroligt med tanke på att bilen väger 3500 kg. Vi har en Ci Riviera 95 P.
Vi har kompisar som har en Detleffs med samma motor, de har automatväxel.
Hälsningar Maxen
 
S

suneAl

Guest
Sv: Renault! Hur bra??

Hej på Er alla Renault ägare.

Det här med att jämnföra hur bra eller dåliga vissa bilmärken är fantastiskt.

Renault Master är i grund och botten en OPEL Movano och byggs på OPEL:s fabrik i Frankrike "Batilly", fram t.o.m. 2006 var det IVECO:s motor och drivlina inmonterad i dessa bilar. När Renault köpte NISSAN sade de upp avtalet med IVECO så från 2007 bör det vara NISSAN motor och drivlina i dessa. Så är det, verkligheten går inte förändra.
Det är mycket glädjande att tidigare Renault ägare ger rosor åt 3,0l motorn och drivlinan vilken sitter i FIAT, Peugot och Citroen också.

Visst är det fantastiskt med dessa bilar, det enda man säga och vad det är för bilmärke i övrigt är det samma under skalet.

Så man kan inte bara se på kostymen utan man måste öppna kavajen och se vad döljer där in under. Lite skämt.

Alla bilfabrikanter sammarbetar med varandra för anars skulle kostnaderna var astronomiska.

Jag har gjort ett forum: Husbil med amc-chassi från AL-KO Kober AG eller RENAULT ?

Det är OPEL och Nissan som tillverkar HELA Renaults, Nissan & OPEL Transportbilar i Frankrike "Batilly", Spanien "Barcelona"och England "Luton".

Häls 571


:mcride:
 
Senast ändrad:

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Renault! Hur bra??

Hej!

Jag får höra rätt mycket olika uppgifter om vem som tillverkar vad. Renault Master och Opel Movero tillverkas av Renault i Batilly. Trafic och Vivero tillverkas av GM i Luton och av Nissan i Barcelona.

Läs gärna vidare på följande pressrelease från GM:

General Motors AB - Opel och Renault fortsätter sitt samarbete - MyNewsdesk

Mvh

Home-car
 
Toppen