• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Nu har jag krupit unde ro tittat. Ingenting av vad jag tidigare sagt eller sökt på tror jag stämmer !!??
Detta är troligen nåt jävla förbannade fuskbygge.

Jag vet ej hur lägga upp bild, det skulle förklara allt enklare.

Centrummuttern är en m22 (skalle/hylsa) ser ut som vanlig bultskalle som med en vanlig o en jättetjock bricka håller kamremsdrevet på plats.

Kamremsdrevet har fyra bulthål (M8 kanske) varav i 3 hål sitter bultar som gått av. Ett 5:e hål tror jag håller någon form av kil/positionering på vevaxeln.

Remskivan är definitivt inte som jag sagt/som sagts till mig av de som utfört jobbet! Här har jag ej koll ännu, men det måste troligen vara en gjuten skiva iaf väsentligt tjockare liv än en plåt. Det jag/och några till med mig/ trodde var ett brustet plåtliv på remskivan är den tunnare brickan/vanlig bricka/ som jag nämnde ovan.


Nästa fråga.
Innan jag tar loss kamremsdrevet är: Finns det markeringar på kamremmen och för drevens positioner?

Fortsättning följer.

Redigering

Fotade o skickade en bild till verkstadsnissen som servat bilen - nu sa chefen "det en Peugeot motor, ring till Peugeot.
Jag ligger lågt än så länge i min betygsättning av den verkstan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Hej
Vet inte något om detta,men eftersom du lagt ner så mycket jobb nu så om du fick hjälp med att lägga in bilder i tråden så tror jag att det finns många här på forumet som säkert kunna hjälpa dig mer.
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Tack alla ni snälla som försöker .....jag är helt ställd

Har nu pratat med Peugeot, nej
Fiat Arlöv - har ej återkommit
Har pratat igen med den ..... verkstaden som servat bilen i 15 år, nej
Har pratat med länken till generatorremskivor, nej
Har ringt och ringt och SMSat till den personen i min närhet som sade sig ha en motor och till vilken jag skulle återkomma om 30 minuter i onsdags förra veckan - kan inte nås eller så pipar det upptaget !!!

Jag skall nu försöka lägga upp en bild som visar kamdrevet där remskivan sitter med 4 bultar.

Diametern på utsticket på kamdrevet (= remskivans håldiameter) är ca 38 mm och det utsticket är ca 5,7 mm brett.
Tyvärr har jag ej "ET"-måttet just nu men jag la en linjal på ytterkant de 5-spåriga remskivorna på vattenpumpen och generatorn och den linjen blev ytterkant bultskallen på bilden (skall mätas när regnet ger sig).


Vidare har jag ej riktigt kläm på det "5:e hålet" på kamdrevet. Sitter väl någon form av fix/styrning/kil däri för att hamna rätt på vevaxeln.

Och som bilden visar så har jag ett jobb till att gänga ur 3 st avdragna? bultar, men det verkar vara flugskit i universum i jämförelse med att hitta remskivan

Tackar på förhand

/L
 

Bilagor

  • 20150717_142715 (509x640).jpg
    20150717_142715 (509x640).jpg
    234,2 KB · Visningar: 3

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Hej. Vilket trassel du råkat ut för...

Jag hade en gång en Citroen ZX med 1,9 liters TD motor.
Den motorn i en personbil var riktigt bra. OM jag minns rätt så satte man samma motor i husbilar och då tog motorn slut rätt fort. Kanske efter 10 000 mil.

Motorn i ZX var på 90 hk. Du kanske vill fortsätta din jakt hos någon Citroenmekaniker?

Lycka till /Roy
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
454
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

En tanke du kan inte gå till någon som har en svarv så han kan göra en ny remskiva efter den gamla ?
:)
 

fluolof

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
2349
Medlemskap
2024
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Bilden påminner om en Taper lock bussning, kolla med Rubber Company i Vallentuna.
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Idag fick frugan telkontakt med den som har köpt en 280.A1.000 motor från Gladö skrot. Vi åkte över på studs och fick köpa bifogad remskiva. Överlycklig tills....
DEN PASSAR INTE!
Hålet kan vara ok men kan kärva lite pga skada på vår bil. Dock är inte det problemet. Remskivan går in för djupt på kamdrevet och tar i blocket innan den når botten. Jämför man på bilderna på detta kamdrev (vilket är det som sitter på donatormotorn) och den tidigare bilden så ser man att dagens kamdrev har en fläns som stoppar kamremmen och lite annat skiljer också.

Något ljuger!

Jag publicerar inte vem ännu - men fortsättning följer och .......

Bif bild på en remskiva - rätt eller fel? Denna skiva har gummidämpning.
Bif bild på kamdrevet där remskivan satt.
 

Bilagor

  • 20150720_165418 (486x640).jpg
    20150720_165418 (486x640).jpg
    204,4 KB · Visningar: 5
  • 20150720_154540 (488x640).jpg
    20150720_154540 (488x640).jpg
    205,6 KB · Visningar: 4
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Distans jo
I natt ! kom jag på att det kanske sitter en distans/fläns på kamdrevet på donatorbilen, dvs det är kanske trots allt en 280.A1.000motor vi har.

...och tittar man närmare på bilden så är det så, alltså bara att hämta "distansen" också.

Nu börjar vi närma oss slutet på storyn :)
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

...och nu går bilen kanon!

Det egentliga problemet tog kanske ½ timma att sätta dit en ny remskiva. Jag höll på prick 2 veckor och 5 timmar med undantag för två dagar när jag kände att nu hoppar jag i sjön. Otaliga sidospår och det var egentligen först när jag fick hem bilen som det gick att komma framåt. Bogseringen hem tog 8 timmar och det var som att sitta och köra TV-spel i ( psst 70-90 km/h) 3,5 m efter en Land Cruiser. Genom att dragbilen var så hög så fick jag mest titta framåt som i en TVruta igenom den bilen.

Så många stöddiga personen som sagt "bara att, detdär..." ..och så otroligt många felpåståenden. Knappt att sonen tror hur mycket tid jag lagt på detta.
..men jag är otroligt tacksam för all hjälp och försök till hjälp jag fått.

De 4 bultar som håller remskivan i kamremsdrevet var alla av och satt kvar i kamdrevet. Jag fick ej loss kamremsdrevet från vevaxeln, för att komma åt och borra ur dom bultarna, trots kylning/värmning osv. Ställd igen. Jag ringde Punto Auto Skogås som servat bilen i alla år och med mössan i hand utan att säga vad jag egentligen ville säga så fick jag utav en anställd super-tipset att sänka motorn 10 cm för att komma åt och borra ur bultarna på plats, tag en 3mm borr och slå i en torx - funkade perfekt!

Monteringen av kilremskivan är enkelt men lite klurigt. Den passar endast i en position (utav fyra) och det är svårt att med bara ögat se det om man inte känner till att det skall vara så. Dom bultar som följde med var så dåliga att det initialt maskerade denna lilla skillnad som märktes genom att den sista bulten var omöjlig att få i. Det var en ahaa igen innan jag somnade att alla tre delarna distans, remskiva och den gemensamma brickan måste kanske alla stå rätt vridna - och så var det. Och sonen 1,5 mil bort hade nya insex bultar hemma!

..... och motorn går nu mycket jämnare utan de kraftiga vibrationerna som gjorde att hela rattväxeln vibrerade. Dom vibrationerna hade Punto Auto? försökt reducera genom att klämma in en såndär svamp som man gnuggar bort insektsfläckar från vindrutan med. Alltså 4 bultar gått av, vibrationer, nåt fusk måste det ha varit.

Tack alla ni som varit behjälpliga och försökt och haft medlidande.

...men vi han vara ute en vecka och bli sugna på husbil och han komma fram till att vi måste ha en något större bil eller med lite annan planlösning pga våra två ibland skitiga jakthudar

.... och nu har vi bestämt oss att vi säljer bilen och skaffar en något större trots att liten och med hög frigång har sina fördelar.

Tack

/Leif
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.626
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Roligt att höra att det löste sig!

Tack för att du delgav oss en "slutrapport". Alltför många glömmer tyvärr bort denna (i vårt tycke) viktiga detalj.

Dessutom är det ju en "slutrapport" en artighetsgest gentemot alla dem som försökt vara behjälpliga...
 
Toppen