• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

F

F.d. 19378

Guest
Jag går bet!

Är det någon som har en skiva som passar Fiat Ducato 1.9 TD årsmodell 1989?
(finns inte på dom vanliga sökvägarna för bed delar ej heller ny!!)
Även en sprucken skiva (som kan svetsas) är av stor intresse!

Alternativt vad kan man använda i stället?

Mycket mycket tacksam för hjälp.

/Duc 1,9
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Laga. Begagnade bildelar Har alla sorters remskivor till ducato (cirka 25 sidor med olika årsmodeller ock skivor)
Leffe
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Tack, men detta är mycket mycket svårt. Jag hittar inget på Laga, bildelsbasen, bildelaronline24, ebay, blocket, "bilskrotara osv och har ringt 20-30 mindre skrotfirmor.
Fiat själva är ett stort skämt. De har bytt generalagent och datasystem ett antal ggr på 2000 talet och de jag kontaktat har ej ens fått fram en sprängskiss, artikelnr, bild/dimension osv på hur remskivan ser ut. Kanske kunde man hitta/anpassa nån snarlik men jag har ju inte ett jota att gå på.

Hoppas någon har en remskiva eller motor liggandes eller en läng/telnr till någon som kan detta.

Duc1,9
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Är det remskivan på vevaxeln så har du två alternativ här
Boets bildemontering Ödeshög Tel. 0144-20040.
Lager nr Be-L109928. 2spår. -86 600kr

Begagnade bildelar Västervik. Tel 0490-18289
Lager nr SO- L4411. 800kr
Leffe
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Tack för att du engagerar dig.

JAg skall ringa dom 2 du nämnde i morgon.
När jag klickar på Västervik så kommer jag till Solstad o honom har jag pratat med.

JAg har haft min hb så kort tid att jag knappt tittat under huven o bilen står 40 mil härifrån! Dom som hyrde bilen i helgen säger att "det var en bred rem med många kammar, inte en vanlig kilrem".

Du o bilden säger 2 spår, men det är visst till en bensinare. Detta är 1,9 TD

Får se i morgon
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Auto demontering tt i Sjöbo har ett demonterings objekt -89. 1,9 td hör med dom
Leffe
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Har ringt Sjöbo häromdan, njet inget då. Nu har dom semesterstängt v 29, grrrrr
Hur ser du att dom har ett 1,9TD-objekt?

Ringde V-vik och Boets - njet.

Är absolut ställd, jag tycker att jag uttömt allt.

/L
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Bildelsbasen Fiat ducato 81-93 demonteringsobjekt (endast delar)
Leffe
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Rätt motor !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1,9TD280.A1.000
men jag får inte tag i någon pga semesterstängt (jag har sökt personal privat via hitta.se men det har gått troll i detta)

Pratat med Kjell i Värnamo 15 min innan han sticker på semester! En klippa, men inget för dagen.

Såg så lovande ut men....

Nu letar jag privata personer som har köpt en hel motor nyligen och som därmed kanske har gla remskivan kvar. Har ett spår nära mig men det verkar vara ett kursat byggbolag.

ducato.com är också kontaktad


/L
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Tack en bra länk men finns inte på deras lista.
Har mailat o frågat
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Detta är helt hopplöst, jag blir tokig.

Nu måste detta ta en annan vinkel, nämligen att få fram hur skivan ser ut med mått så att jag m.fl kan börja söka något snarlikt som kan modifieras/bearbetas så att den passar.

Alla förslag mottages med tacksamhet.

/L
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Husker jeg rett at den motoren og ble brukt i Fiat Ritmo eller var det en enda mindre.
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Har idag pratat med en min Fiat verkstad i Arlöv Han säger att om det är en multiremskiva till ducato 1,9td -89 så stämmer det inte ,dom kom inte först -94 Han sa att det är bara ett spår kan vara två om du har ac Han menar att motorn kan vara bytt i så fall kolla med motornummret eller som han sa ,be någon ta en bild på den så är det lättare att söka
Vill du så kan du ringa Marcus på Måndag Har semester torsdag-söndag
040-939302
Leffe
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Jag tror jag blir tokig(are)

Snart vet jag ej vad som sagts utav vem trots penna o papper hela tiden.
- En fabriksny motor sattes in för 7 eller 10 år sedan, ja, men den verkstan säger (i förrgår) att det var en likadan motor. Samma generator sägs ha använts.
- Jag bad bärgaren ta bild men han kunde inte och nu står bilen 40 mil härifrån.
-Dom som brukade bilen när det brast säger att det var en multirem, likaså bärgaren.
- jag vet ej, men har nån suddig bild också att det var en multi.

Till råga på allt så trodde jag igen för 2 tim sen att jag hittat en remskiva, och det endast några mil härifrån! Nu har killen ej ringt eller svarat så det finns väl ingen remskiva på den motor han sade sig ha. Detta är jäkligt jobbigt att gå från "yessss!" till "förbannat folk som man ej kan lita på"

Vi söker samtidigt en lösning nu för att få ner bilen på ett billigt sätt så man slipper vara beroende av andra för att få något gjort och framför allt kan stämma av allt underlag som krävs och kanske hitta alternativ.
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Knut, tack för engagemang, men det vet jag inte
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Har sjekket litt, og det stemte med Ritmo 1.9 TD, men de ble ikke solgt i Sverige og Ducato med den motoren var heller ikke storselger i Norden. Du trenger bilder av de skadde delene for å kunne finne rett del. Mulig deler til den modifiserte utgaven som ble brukt i Brava kan passe.
 
F

F.d. 19378

Guest
Sv: Remskiva Ducato 1.9 TD hjälp!

Någon som vet var motorkoden sitter stämplad på denna motor?
(Ducato 1,9TD 280.A1.000)

Nu är den på min gårdsplan och snabbtitt visar att det är multirem 5 kammar, centrummutter som kan vara m27, livet (eller vad man nu kallar det) på remskivan är relativt tunn plåt som spruckit runtom just utanför muttern. Inte gjutjärnsliv, inte 4 hål, ingen kil, men om det sitter som en tand ner i vevaxeln spår det visar sig. Likaså skall jag ta loss det som är kvar av remskivan och mäta hålet och tjockleken osv. Borde också gå att få till ett "ET-mått"

.... och då kanske hitta nåt som går att modifiera om jag nu inte ramlar över en skiva nästa vecka.

....sommaren är kort, regnet ...??
 
Toppen