• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regony DC/DC laddare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Under en tid har jag fått problem med laddningen från min dc/dc laddare.
Typ är mitt lifepo4 batteri nere på låt oss säga 73% så händer det att laddaren vägrar ladda.... Vare sig från solpanelerna eller bilens generator...
En annan gång som nu när jag kör långt... Då slutar laddaren att ladda, även om solen lyser på panelerna och motorns generator snurrar...
I båda fall måste jag manuellt koppla ur laddaren helt, och sen montera tillbaka alla anslutningarna för att den ska börja ladda.
Men efter en liten stund så stänger laddaren av all laddning.... För att inom ca 30 sekunder till flera minuter börja ladda igen. Och då kan den börja ladda med både från solen och motorn... Eller först den ena och några sekunder senare från båda... I några minuter,... Sen stänger den av igen och så håller den på i lång tid om den inte stänger ner helt igen... Och då måste jag ännu en gång göra laddaren strömlöst..
Laddaren laddar bara på 12v och har inte 24v.
Och det är ingen smart generator jag har.
Detta gör mig ganska så frustrerad då jag behöver mina A eftersom jag bor 365 dagar om året i hb.
Jag har hängt en digital termometer över kylflänsarna på laddaren... Den går till max+ 50° och tempen har gått över detta ifall någon undrar.
Just nu vet jag inte vart jag skall felsöka. Och känner det som att det är elektroniken i laddaren som är problemet...

Tar tacksamt emot andra tipps..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter vad har du för vilospänning på startbatteriet?

Vad är spänningen på startbatteriet när du startar motorn?

Är den spänningen stabil när du tappar laddningen?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan det vara att temperatur kompenseringen är aktiv för laddningen.
Är Lithiumläget aktiverat. Om kompenseringen är aktiv kan det vara att BMS slår ifrån pga hög spänning. Den parametern måste man kanske ställa in manuellt.
Det verkar som att laddningen har börjat har börjat strula nu när det har blivit kallare ute. Är dina batterier placerade i ett utrymme som är kallare än bodelen.
Kallare batteri är då lika med högre laddningsspänning. Default läget när ingen kompensering brukar vara 25 grader.
Som jag ser det så sköter bms om temp, max min volt mm och allt detta fungerar ua...
Dc dc laddaren verkar nu leva ett eget liv där den stänger av och på laddningen utan signal eller av någon ytre påverkan.
Detta händer bara när motorn är igång..
Med solpanelerna fungerar allt normalt..
Nu på fm laddar det med ca 20A... Och allt är ok.... Men snart skall jag köra vidare och då börjar problemet :msn_wall:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vad händer om du kopplar bort D+ från laddaren och istället kopplar in 12V direkt en stund. Glöm inte att sätta tillbaka D+ när du är klar.
Då kan du eliminera att det är något fel på D+ kabeln, glapp osv.
Det kan även finnas en säkring på den kabeln.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad händer om du kopplar bort D+ från laddaren och istället kopplar in 12V direkt en stund. Glöm inte att sätta tillbaka D+ när du är klar.
Då kan du eliminera att det är något fel på D+ kabeln, glapp osv.
Det kan även finnas en säkring på den kabeln.
Du menar att jag kan lura laddaren om jag kopplar in 12v direkt in på D+?

Idag har jag inte haft tid att testa... Och batteriet laddades fullt i morse via solpanelerna... Så då blev det ingen laddning under tiden jag körde..
Står nu när gränsen till Luxemburg och kör vidare i morgon mot Lyon i Frankrike..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter vad har du för vilospänning på startbatteriet?

Vad är spänningen på startbatteriet när du startar motorn?

Är den spänningen stabil när du tappar laddningen?
Go kväll Peter....
Tyvärr har jag varit upptagen hela fm.... Och i eftm laddas inget då batt blev fulladdad i fm av solpanelerna.
Som du säkert inser så fungerar laddningen bra om motorn inte är igång..
Så det bör ju vara något fel när motorn laddar, och då försvinner ju också laddningen från panelerna... Tycker att de borde ju ladda även om startbatteriet skulle vara dåligt....
En undran bryter din Bms panelernars laddning (ingående) eller bryter du laddningen efter laddaren (utgående)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Du menar att jag kan lura laddaren om jag kopplar in 12v direkt in på D+?

Idag har jag inte haft tid att testa... Och batteriet laddades fullt i morse via solpanelerna... Så då blev det ingen laddning under tiden jag körde..
Står nu när gränsen till Luxemburg och kör vidare i morgon mot Lyon i Frankrike..
Ja. Du kan koppla på 12V med en separat kabel till laddaren efter att du har startat motorn.
Men då behöver D+ kopplas bort innan du startar motorn.
Kortslut inte D+ kabeln med jord.

Du kan också mäta med en multimeter att D+ har spänning vid laddaren innan du testar. Med motorn igång.
Om det är spänning behöver du inte göra testet med att lura laddaren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Go kväll Peter....
Tyvärr har jag varit upptagen hela fm.... Och i eftm laddas inget då batt blev fulladdad i fm av solpanelerna.
Som du säkert inser så fungerar laddningen bra om motorn inte är igång..
Så det bör ju vara något fel när motorn laddar, och då försvinner ju också laddningen från panelerna... Tycker att de borde ju ladda även om startbatteriet skulle vara dåligt....
En undran bryter din Bms panelernars laddning (ingående) eller bryter du laddningen efter laddaren (utgående)
Gokväll Peter,
Mitt "laddrelä" har jag kopplat så att det bryter efter Renogy'n, (styrt av bms123) så panelerna fortsätter laddningen till startbatteriet, fast laddningen av startbatteriet pågår även under laddning av bobatteriet, jag trodde Renogy'n skulle prioritera bobatteriet, men det gör inte min, utan den laddar även startbatteriet fast jag bara uppnått typ 80% i bobatteriet (motorn avstängd).

Angående ditt problem när du startar motorn.

Jag använder inte D+, utan bara den inbyggda spänningsstyrda funktionen i Renogy'n som startar laddningen av bobatteriet vid spänning >13,2V i startbatteriet, det funkar helt ok, men min 180A generator öser inte på som jag skulle önska, utan bara 20-25A, vet inte varför, har ca. 13,8V i startbatteriet under färd då.

Vad händer ifall du kopplar bort D+ till Renogy'n?
Ökar eller minskar strömmen (A)?
Vad händer med din spänning i startbatteriet?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag har jag kollat noga.... Inte en ända gång har laddningen stängts av oavsiktlig däremot har solen lyst med sin frånvaro... Så under ca 3 tim körning så har det laddat batteriet fullt, med mellan 25-40A
Men oftast låg laddningen på ca 33A.
Så idag blev det ju inte många A från solpanelerna...
Så nu är jag ganska säker på att laddaren blir allt för varm när både generatorn och solpanelerna vill ladda från ca 45A och mer... :eek:
Och så snart jag får tid att köpa en fläkt... Så skall jag prova hur det fungerar med fläkten som då kommer att kyla baksidan av laddaren..

Tusen tack för alla era fina tipps :bock:

Sen har ett annat problem uppstått.... Plötslig hamnade jag på betalväg i Frankrike trotts att jag valt annan väg...
Men detta är säkert inte Regony's fel :eek:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Trist og høre om problemene dine muskatten. Oppfører DCDC laderen seg likt om du setter den over i ladeprogrammet til f.eks. Gel batteri som likner mest på Li programmet. Har selv kjøpt BT 2 modulen til min DCDC lader og da er det mulig å sette opp sitt eget ladeprogram og også justere noen av de faste programmene. Man kan også lese av temp på lader og batteri og jeg har avlest 65 gr. C over lader når den har ladet med over 50A en stund og ca 20 gr. C ved batteriene. Tempføleren gjør at laderen ikke lader ved 0 gr. C i Li ladeprogrammet og ellers kompenserer ladespenning i blyprogrammene i blyprogrammene. Ellers kan en se mange data med BT 2 modulen og med den har full kontroll på DCDC laderen. Reset av laderen gjøres som du beskriver ved frakopling av alt og oppkopling i bestemt rekkefølge med solcellepanelet til slutt. og minus først, bodelsbatteri og startbatteri etterpå.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Tor....
Tack för informationen...
Just nu lutar det starkt att dc dc laddaren blir för varm... Den sitter nära "taket" under en soffa så värmen har inte någonstans att ta vägen :eek:
Så jag skall montera in en termo styrd fläkt när jag bara får möjligheten..
Är just nu på resande fot nära Dijon i Frankrike...
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Hei igjen muskatten

Håper du er på sporet og som det står i manualen vil laderen redusere ladestrømmen ved innvendig temp over 65 gr. C og kutte laddingen over 80 gr. C og ikke begynne å lade igjen før temp er under 60 gr. C og det anbefales min 5cm klaring rundt laderen og en må evt. bedre kjølingen ved montering av vifter. Ville sett om de samme problemene oppstår i et annet ladeprogram også :)
 

MrBlack

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
29519
Medlemskap
2022
Hej,

Såg att du skrev: laddningen av startbatteriet pågår även under laddning av bobatteriet, jag trodde Renogy'n skulle prioritera bobatteriet.
Har du kopplat Renogy till att ladda startbatteriet också??

https://www-renogy-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.renogy.com/amp/dcc50s-12v-50a-dc-dc-on-board-battery-charger-with-mppt/?amp_js_v=a6&amp_gsa=1&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%3D%3D#aoh=16325178294171&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Fr%C3%A5n%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.renogy.com%2Fdcc50s-12v-50a-dc-dc-on-board-battery-charger-with-mppt%2F

Denna laddar max 50amp från generator utan solcells koppling.
Kopplar du på sol, ger Renogy max 25amp från generatorn och max 25amp från sol till bobatteri.

Ta bort sol från Renogy och koppla solcellerna till din pwm.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej,

Såg att du skrev: laddningen av startbatteriet pågår även under laddning av bobatteriet, jag trodde Renogy'n skulle prioritera bobatteriet.
Har du kopplat Renogy till att ladda startbatteriet också??

https://www-renogy-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.renogy.com/amp/dcc50s-12v-50a-dc-dc-on-board-battery-charger-with-mppt/?amp_js_v=a6&amp_gsa=1&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%3D%3D#aoh=16325178294171&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&amp_tf=Fr%C3%A5n%20%251%24s&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.renogy.com%2Fdcc50s-12v-50a-dc-dc-on-board-battery-charger-with-mppt%2F

Denna laddar max 50amp från generator utan solcells koppling.
Kopplar du på sol, ger Renogy max 25amp från generatorn och max 25amp från sol till bobatteri.

Ta bort sol från Renogy och koppla solcellerna till din pwm.
Jag har funderat på detta, men då jag oftast står stilla i långa perioder så tycker jag att det är bättre att ladda via Regony och solpanelerna då jag har 1kW solpaneler... Och om jag vill ha mer från motorn så kunde jag köpa en dc dc laddare till... Och som ni ser så ger ju Regony mer än vad de lovar... :)

Screenshot_20201026_165932_com.albertronic.x123smartbms.jpg
 
Toppen