• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regony DC/DC laddare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Under en tid har jag fått problem med laddningen från min dc/dc laddare.
Typ är mitt lifepo4 batteri nere på låt oss säga 73% så händer det att laddaren vägrar ladda.... Vare sig från solpanelerna eller bilens generator...
En annan gång som nu när jag kör långt... Då slutar laddaren att ladda, även om solen lyser på panelerna och motorns generator snurrar...
I båda fall måste jag manuellt koppla ur laddaren helt, och sen montera tillbaka alla anslutningarna för att den ska börja ladda.
Men efter en liten stund så stänger laddaren av all laddning.... För att inom ca 30 sekunder till flera minuter börja ladda igen. Och då kan den börja ladda med både från solen och motorn... Eller först den ena och några sekunder senare från båda... I några minuter,... Sen stänger den av igen och så håller den på i lång tid om den inte stänger ner helt igen... Och då måste jag ännu en gång göra laddaren strömlöst..
Laddaren laddar bara på 12v och har inte 24v.
Och det är ingen smart generator jag har.
Detta gör mig ganska så frustrerad då jag behöver mina A eftersom jag bor 365 dagar om året i hb.
Jag har hängt en digital termometer över kylflänsarna på laddaren... Den går till max+ 50° och tempen har gått över detta ifall någon undrar.
Just nu vet jag inte vart jag skall felsöka. Och känner det som att det är elektroniken i laddaren som är problemet...

Tar tacksamt emot andra tipps..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det høres ut som en firmware feil. Sjekk om det finnes nyere firmware. Finnes det en reset knapp på boksen? Om dette finnes så test om den gjør jobben. Leste for noen dager siden om en opensource enhet som hadde samme funksjonalitet som Renorgy DC-DC. Regnekraften i den var ganske omfattende og hastigheten var nødvendig - feillsten var og lang, selv om de fleste feil i firmware ble rettet raskt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Under en tid har jag fått problem med laddningen från min dc/dc laddare.
Typ är mitt lifepo4 batteri nere på låt oss säga 73% så händer det att laddaren vägrar ladda.... Vare sig från solpanelerna eller bilens generator...
En annan gång som nu när jag kör långt... Då slutar laddaren att ladda, även om solen lyser på panelerna och motorns generator snurrar...
I båda fall måste jag manuellt koppla ur laddaren helt, och sen montera tillbaka alla anslutningarna för att den ska börja ladda.
Men efter en liten stund så stänger laddaren av all laddning.... För att inom ca 30 sekunder till flera minuter börja ladda igen. Och då kan den börja ladda med både från solen och motorn... Eller först den ena och några sekunder senare från båda... I några minuter,... Sen stänger den av igen och så håller den på i lång tid om den inte stänger ner helt igen... Och då måste jag ännu en gång göra laddaren strömlöst..
Laddaren laddar bara på 12v och har inte 24v.
Och det är ingen smart generator jag har.
Detta gör mig ganska så frustrerad då jag behöver mina A eftersom jag bor 365 dagar om året i hb.
Jag har hängt en digital termometer över kylflänsarna på laddaren... Den går till max+ 50° och tempen har gått över detta ifall någon undrar.
Just nu vet jag inte vart jag skall felsöka. Och känner det som att det är elektroniken i laddaren som är problemet...

Tar tacksamt emot andra tipps..
Det är nog som Knut säjer uppdatering som gäller, har haft liknande bekymmer med min värmepump och då har det räckt att låta den vara strömlös ett tag och startat om. När det gäller reglering finns det ju flera typer av reglering och i de enklaste kan reglerområdet förskjuta sej så den har svårt att hitta rätt igen. En reset och uppdatering kan lösa problemet hoppas vi. Antar att du har undersökt alla kopplingar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tråkigt att höra Peter, jag förstår ditt dilemma.
Har du testat att växla mode till de övriga typerna?, jag antar att du kör din Renogy i Lithium-läget. Testa även att dra ur kontakten med inkommande D+ i Renogy'n.

Du kanske även kan mäta motstånd över ditt bms-styrda laddrelä, eller eventuella andra brytare på vägen, så det inte är nå galet där.

Kom att tänka på en sak till, kolla T-high i BMS, så inte någon cell är "varm" och laddning bryts.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Under en tid har jag fått problem med laddningen från min dc/dc laddare.
Typ är mitt lifepo4 batteri nere på låt oss säga 73% så händer det att laddaren vägrar ladda.... Vare sig från solpanelerna eller bilens generator...
En annan gång som nu när jag kör långt... Då slutar laddaren att ladda, även om solen lyser på panelerna och motorns generator snurrar...
I båda fall måste jag manuellt koppla ur laddaren helt, och sen montera tillbaka alla anslutningarna för att den ska börja ladda.
Men efter en liten stund så stänger laddaren av all laddning.... För att inom ca 30 sekunder till flera minuter börja ladda igen. Och då kan den börja ladda med både från solen och motorn... Eller först den ena och några sekunder senare från båda... I några minuter,... Sen stänger den av igen och så håller den på i lång tid om den inte stänger ner helt igen... Och då måste jag ännu en gång göra laddaren strömlöst..
Laddaren laddar bara på 12v och har inte 24v.
Och det är ingen smart generator jag har.
Detta gör mig ganska så frustrerad då jag behöver mina A eftersom jag bor 365 dagar om året i hb.
Jag har hängt en digital termometer över kylflänsarna på laddaren... Den går till max+ 50° och tempen har gått över detta ifall någon undrar.
Just nu vet jag inte vart jag skall felsöka. Och känner det som att det är elektroniken i laddaren som är problemet...

Tar tacksamt emot andra tipps..
Är den styrd av spänningsnivån in eller av D+ ?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Över 50 grader över kylflänsarna. Elektroniken är antagligen skyddad mot för hög temp inuti. Frågan är hur hög. Den interna tempen är nog mycket högre inuti.
Det kan vara det skyddet som slår ifrån laddningen. Det kanske går att göra en fabriksåterställning om det bara är laddaren som strular.

Kan du koppla in en extern laddare för kolla att batteristyrningarna är okej som Peter-K nämner.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det høres ut som en firmware feil. Sjekk om det finnes nyere firmware. Finnes det en reset knapp på boksen? Om dette finnes så test om den gjør jobben. Leste for noen dager siden om en opensource enhet som hadde samme funksjonalitet som Renorgy DC-DC. Regnekraften i den var ganske omfattende og hastigheten var nødvendig - feillsten var og lang, selv om de fleste feil i firmware ble rettet raskt.
Tyvärr Knut så vet jag inte hur jag ska uppdatera firmware rent praktiskt..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror även som Herbet att det kan bero på dålig kylning, jag ska försöka mäta temp på min Renogy, med det dröjer innan jag kommer till, men +50 C på kylflänsarna har jag aldrig varit i närheten av på min.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är nog som Knut säjer uppdatering som gäller, har haft liknande bekymmer med min värmepump och då har det räckt att låta den vara strömlös ett tag och startat om. När det gäller reglering finns det ju flera typer av reglering och i de enklaste kan reglerområdet förskjuta sej så den har svårt att hitta rätt igen. En reset och uppdatering kan lösa problemet hoppas vi. Antar att du har undersökt alla kopplingar.
Alla kopplingar är kollad....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tråkigt att höra Peter, jag förstår ditt dilemma.
Har du testat att växla mode till de övriga typerna?, jag antar att du kör din Renogy i Lithium-läget. Testa även att dra ur kontakten med inkommande D+ i Renogy'n.

Du kanske även kan mäta motstånd över ditt bms-styrda laddrelä, eller eventuella andra brytare på vägen, så det inte är nå galet där.

Kom att tänka på en sak till, kolla T-high i BMS, så inte någon cell är "varm" och laddning bryts.
Hej Peter...
Usch ja.... Fel tidpunkt detta händer...
Mode kör jag i lithium... Jag har också provat att dra ut D+.. Utan resultat.
Har kollat relän.... Och brytningen sker inte hos bms, så t-high är då inte aktuellt...
Jag har även känt om bms blir varm... Men icke....
All brytning verkar ju ske inne i Regony, då jag kollat alla kopplingar... Och uteslutit generator fel då Regony också bryter för solpanelerna.. :msn_wall:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Över 50 grader över kylflänsarna. Elektroniken är antagligen skyddad mot för hög temp inuti. Frågan är hur hög. Den interna tempen är nog mycket högre inuti.
Det kan vara det skyddet som slår ifrån laddningen. Det kanske går att göra en fabriksåterställning om det bara är laddaren som strular.

Kan du koppla in en extern laddare för kolla att batteristyrningarna är okej som Peter-K nämner.
Kollade också om problemet uppstod när dc dc laddaren var kall, och det gjorde det :msn_wall:
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan ligga något i det att laddaren har tappat en del av programmet.
Då behöver man ladda om programvaran. Inte lätt när man är ute på rull.
Om det finns en anslutning för en nätverkskabel kanske det går att fixa.
Vad har du för laddare Regony ____________.
Det kanske går att hämta programvaran från nätet.

Har du kollat spänningen ( för hög ) vid ingången på laddaren från solcellerna . Det kan ha blivit något fel på solcellerna. Vad jag kommer ihåg så har du säkringar på taket för cellerna.

I värsta fall kan laddaren vara trasig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hva med å kontakte Renogy direkte og beskriv problemet? Sjekket på flere av deres websteder (de har 4 engelsk språklige) og ingen av disse hadde firmware på download siden. UK har ikke download i det hele tatt. Den tyske siden ligner de øvrige, men har download uten firmware.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har du någon "backup" mppt så länge som du kan använda, och bara koppla förbi generator-laddningen så du får laddning t.v.
Jodå jag har två PWM regulatorer liggande, så laddning från solen kan jag få, laddade igår batteriet fullt :yes:
Idag går färden söderut så jag får se hur laddningen blir...
Funderar på att ta en film, får se hur det går att filma och köra samtidigt.. :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hva med å kontakte Renogy direkte og beskriv problemet? Sjekket på flere av deres websteder (de har 4 engelsk språklige) og ingen av disse hadde firmware på download siden. UK har ikke download i det hele tatt. Den tyske siden ligner de øvrige, men har download uten firmware.
Tack för tipsen Knut, jag har funderat på att kontakta Regony... Men vill se om jag först själv kan lösa problemet.... Då det uppstår bara under tiden motorn går :(
Och nu kommer jag att köra i många dagar och många mil...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för tipsen Knut, jag har funderat på att kontakta Regony... Men vill se om jag först själv kan lösa problemet.... Då det uppstår bara under tiden motorn går :(
Och nu kommer jag att köra i många dagar och många mil...
Kan det vara att temperatur kompenseringen är aktiv för laddningen.
Är Lithiumläget aktiverat. Om kompenseringen är aktiv kan det vara att BMS slår ifrån pga hög spänning. Den parametern måste man kanske ställa in manuellt.
Det verkar som att laddningen har börjat har börjat strula nu när det har blivit kallare ute. Är dina batterier placerade i ett utrymme som är kallare än bodelen.
Kallare batteri är då lika med högre laddningsspänning. Default läget när ingen kompensering brukar vara 25 grader.
 
Toppen