• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regga om tung lastbil med bostadsinredning?

F

F.d. 54808

Guest
Om man bygger om en flyttbuss till husbuss, fortsätter den var tung lastbil då eller blir det automatiskt PB2?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om nedanstående är uppfyllt i registreringsbesiktningen blir det PB2.

Personbil klass II (husbil eller lastbil)
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
Personbil - Transportstyrelsen
 
F

F.d. 54808

Guest
Tror ni missuppfattat mig.
Vill inte ha den som PB2
Jag vill fortsätta ha den som tung lastbil om jag reggbesiktigar den med bostadsutrymme.
Förut var ju husbussar reggade som tung lastbil, men har för mig att jag läst någonstans att det inte går längre, därför jag frågar.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Åk o prata med en besiktningsinsjör på bilprovningen om just din bil. Det kan skilja på årsmodel vikt mm. Då får du rätt svar.
Mats
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Från 1/5 2006 ska alla husbilar registreras som Pb II..

Under de första månaderna därefter förekom en del "misstag", men några sådana har jag inte sett på många år.

Pålle
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Tror ni missuppfattat mig.
Vill inte ha den som PB2
Jag vill fortsätta ha den som tung lastbil om jag reggbesiktigar den med bostadsutrymme.
Förut var ju husbussar reggade som tung lastbil, men har för mig att jag läst någonstans att det inte går längre, därför jag frågar.


Är det inte bara att låta bli och registeringsbesikta den? om ett enda av villkoren inte uppfylls så är det ju inte per definition en husbil... låt tex köksön vara fäst med spännband så är den inte fast monterad ...
 
F

F.d. 54808

Guest
Från 1/5 2006 ska alla husbilar registreras som Pb II..

Under de första månaderna därefter förekom en del "misstag", men några sådana har jag inte sett på många år.

Pålle

Om det är så, så går det nog att låna rätt hjul av nån för besiktningen.
Då återstår frågan om man får ha ett VBG drag och dra lastbilssläp efter en PB2?
Som lastbil idag kan jag dra en vagn med 30 tons totalvikt, men teoretiskt minst 44,5 ton, om inte antal axlar och axelavstånd sänker vikten.
Om jag spikar fast lite möbler i lastutrymmet påverkar ju inte förmågan att dra en vagn.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vad du har i lastutrymmet har väl egentligen inte bilprovningen med att göra? Sängar bord och stolar är ju normalt att ha i en flyttbuss ;)
 
F

F.d. 54808

Guest
Vad du har i lastutrymmet har väl egentligen inte bilprovningen med att göra? Sängar bord och stolar är ju normalt att ha i en flyttbuss ;)

Bilprovningen bryr jag mig inte om, eftersom den blir besiktningsbefriad om jag besiktar den som den är nu.
Tänker mer på vad som händer vid en trafikkontroll eller om man vill åka Öresundsbron eller färjor söderut, då det är mycket billigare biljetter för husbilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste går på vekt eller lengde og ser ikke på hva bilen er registrert som. Ett lite unntak er norske bom veger hvor husbiler under 7500 kg totalvekt går som personbil. Totalvekt over 7500 kg så er det kun svensk kjørkort fra før 1996 som skiller på registrering :D
 
F

F.d. 54808

Guest
De fleste går på vekt eller lengde og ser ikke på hva bilen er registrert som. Ett lite unntak er norske bom veger hvor husbiler under 7500 kg totalvekt går som personbil. Totalvekt over 7500 kg så er det kun svensk kjørkort fra før 1996 som skiller på registrering :D

Öresundsbron och Rödby-Puttgarden, gick då på vad den var reggad som för nått år sen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En Pb2 får ha hur tung släp som helst upp till vad bilen klarar tekniskt.
Dvs ingen begränsning pga reggad som personbil kl2.

Har du CE eller ett gammalt B kort, inklusive E behörighet taget före 2013, får du också köra och dra hur tungt som helst upp till vad den tekniska gränsen är för en Pb2 med släp.
 
F

F.d. 54808

Guest
En Pb2 får ha hur tung släp som helst upp till vad bilen klarar tekniskt.
Dvs ingen begränsning pga reggad som personbil kl2.

Har du CE eller ett gammalt B kort, inklusive E behörighet taget före 2013, får du också köra och dra hur tungt som helst upp till vad den tekniska gränsen är för en Pb2 med släp.

Nu var det ju inte en körkortsfråga, men skulle jag med BE få dra en vagn som väger 30 ton efter en PB2, det har jag svårt att tro?
Känns ju inte så trafiksäkert att i princip köra fullstor långtradare på BE

Har du nån länk till att jag får dra hur tungt som helst efter PB2?
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har du nån länk till att jag får dra hur tungt som helst efter PB2?
Nej det har jag inte, men jag har ställt frågan till Trafikverket och fått det bekräftat. (skriftligt)
Jag föreslår att du gör detsamma om det intresserar dig tillräckligt mycket.

men skulle jag med BE få dra en vagn som väger 30 ton efter en PB2,
Ja det får du, om bilen tekniskt klarar detta.
Om du reggar en lastbil med lastbildraget och alla kopplingar intakta till PB2, blir tillåten släpvagnsvikt oförändrad.

För att köra denna kombination är det som jag skrev ovan.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Är nåt som gräver långt bak i huvudet, har för mej att behöll man t.ex ett VBG drag på en veteranlastbil så fick man en skyhög skatt , kanske bara va på E-traktorer ,rätta mej om jag har fel ,men kanske värt att kolla upp
Mvh Bengt.
 
F

F.d. 54808

Guest
Är nåt som gräver långt bak i huvudet, har för mej att behöll man t.ex ett VBG drag på en veteranlastbil så fick man en skyhög skatt , kanske bara va på E-traktorer ,rätta mej om jag har fel ,men kanske värt att kolla upp
Mvh Bengt.

Jag har också för mig att det var så på lastbil, men nu spelar det ingen roll då den varit skattebefriad länge.
 
F

F.d. 54808

Guest
Nej det har jag inte, men jag har ställt frågan till Trafikverket och fått det bekräftat. (skriftligt)
Jag föreslår att du gör detsamma om det intresserar dig tillräckligt mycket.


Ja det får du, om bilen tekniskt klarar detta.
Om du reggar en lastbil med lastbildraget och alla kopplingar intakta till PB2, blir tillåten släpvagnsvikt oförändrad.

För att köra denna kombination är det som jag skrev ovan.

Ska kontakta dom och höra
 
Toppen