• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reduceringsventil

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Efter att jag bytte reduceringsventil så får jag inte igång pannan och kylskåpet. Spisen går att tända utan problem men med lite svagare låga än tidigare. Kan det vara så att det är något som skiljer på olika reduceringsventiler?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.621
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Reduceringsventil

Hej, om bilen är importerad, och du nu med en ny reduceringsventil inte kan tända kyl och värme samt att spiseln brinner med svag låga så kan det vara så att du nu monterat en "svensk" ventil som ger 30mBar men att det skall monteras en på 50mBar som ger ett lite högre tryck på gasolen ut till brännarmunstyckena, och därmed större låga.
Kolla om du kan se märkning på den gamla.
Det brukar även stå på märkningen/typskylten på gasolförbrukarna vilket tryck de är konstruerade för.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Reduceringsventil

Reduceringsventiler är inte dyra och ska dessutom bytas med jämna mellanrum. Byt om du är osäker. Jag har 3 st. nya (en Svensk & 2 Tyska) idag pga felköp i samband med en Tysk flaska, dock ingen större kostnad (en kvälls Kinamat inkl. dricka för 2 pers)!
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Reduceringsventil

Hej, om bilen är importerad, och du nu med en ny reduceringsventil inte kan tända kyl och värme samt att spiseln brinner med svag låga så kan det vara så att du nu monterat en "svensk" ventil som ger 30mBar men att det skall monteras en på 50mBar som ger ett lite högre tryck på gasolen ut till brännarmunstyckena, och därmed större låga.
Kolla om du kan se märkning på den gamla.
Det brukar även stå på märkningen/typskylten på gasolförbrukarna vilket tryck de är konstruerade för.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Det stämmer på pricken. Pannan behöver 50 mBar och den nya regulatorn är på 30 mBar. Bilen är importerad så du har helt rätt.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Reduceringsventil

Igår var jag hos Gasolmästarna i Högsbo och köpte en ny regulator och slang. Dom är väldigt trevliga, duktiga och hjälpsamma. Nu fungerar allt perfekt igen.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Reduceringsventil

Konstigt att det inte fungrade. När min Tyska regulator började läcka satte jag in en 30milliba som jag had liggande, allt funkade. I samband med Utbyte min Tyska tub köpte jag en ny regulator på en bygg marknad i Tysklan en 50 millibar. Kanske något större låga på spisen. Bilen är byggd för 50 mb. Här även kört med ren Butan i Spanien, fungera OK.

Jägarn
 
Toppen