• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Raw funderingar Nikon D70S

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Hej igen, jag har provat ViewNX2 nu och det verkar vara ett eller flera strån vassare än Picasa3 med fler justeringsmöjligheter direkt i programmet.
Med picasa får jag ibland flytta över bilden till nåt de kallar "kreativa verktyg" som verkar vara webbaserat och det tar lite väl mycket extratid med min internetuppkoppling.
Jag avvaktar med att skaffa lightroom och fortsätter ett tag med gratisprogram för jag har kommit fram till att det faktiskt hänger lite på den (jag) som håller i kameran och trycker på knappen också. :D

Jag har märkt att jag oftast tycker att mina bilder ser gråa och färglösa ut och därför försöker jag nog att få dem till att se lite mer färgstarka ut, tror jag i alla fall efter ett försök till egenanalys.

Säg vad ni tycker igen. Första bilden är orörd och bild två har jag försökt förbättra men jag är inte säker på att den har blivit bättre. Denna gång har jag försökt att inte vara för drastisk med reglagen. :)

DSC_5903 saga.JPG

DSC_5903_01 Saga lite ändrad bild.JPG

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Ser bra ut!
I Lightroom kan du göra en förinställning, hur du vill ha bilderna framkallade från RAW.
Då slipper du grundjobbet att framkalla varje bild. Kanske finns i View NX också?

//LUDDE
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Tack, ni har lärt mig allt jag kan! :D

Angående ViewNX så har jag väldigt mycket kvar att lära mig och jag letade igår efter någon sån funktion men jag hamnade på så många sidospår att jag till slut inte visste vad jag höll på med, "It happens" :oops:

mvh jocke
 
Toppen