• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Raw funderingar Nikon D70S

F

F.d. 14324

Guest
Jag har satt klorna i fruns Nikon D70S och jag undrar om det är möjligt att fota i RAW med den?
Kanske heter det att man sparar bilderna i RAW men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Ja, du kan välja RAW format, det är Nikons eget RAW-format som heter NEF.
Men du måste ha ett rawkonverteringsprogram för att kunna öppna filerna. Jag tycker att Adobe Lightroom är det klart bästa programmet, där kan du framkalla bilderna, enklelt exportera ut dom till vad du vill använda dom till, samt katalogisera bilderna så du lätt hittar.

/Ludde
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Tackar för informationen.:)
Då vet jag att det ska gå och jag kan fortsätta att försöka lära mig, som bambi på hal is ungefär.:D
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Nu har jag hittat Nef i menyn på kameran och jag har googlat lite och kommit fram till att elements5 klarar av att jobba med Nef.:) Jag börjar med det jag har och om det är något för mig så kanske jag uppgraderar till lightroom.
Dags att prova sig fram, återkommer.:)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Jag har gjort några försök nu och tänkte visa några av bilderna. :)

Bilderna visas "Före och efter" mina försök till förbättring och som nybörjare så tycker jag att de nog blir bättre, kanske!

Klicka på bilderna så blir de större.

DSC_5721 Ängsö1.jpgDSC_5721 Ängsö2.jpg


DSC_5735 ängsö3.jpgDSC_5735 Ängsö4.jpg


DSC_5724 Ängsö5.jpgDSC_5724 Ängsö6.jpg

Nu undrar jag om mina justeringar gjorde bilderna bättre? Svara ärligt. :D:D:D

mvh jocke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Bild 1 och 3 blev klart bättre medan bild 2 har en överdriven blåton i skuggpartierna. Jag vet inte hur Elements ser ut men kanske finns det möjlighet att justera färgkanalerna och då dra ner på den blå så att skuggpartierna blir neutralare. Jag skulle tro att bilden kommer att se mera naturlig ut då.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Jag har provat RAW några gånger men aldrig fullföljt. Stora tunga bildfiler och ingen större skillnad mot att hantera JPEG i Photoshop, tycker jag!!

Vad är vitsen egentligen?

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Vitsen är att du kan plocka fram betydligt mer information ur bilden. Speciellt tydligt blir det i motljusbilder.

Tänk dig en bild tagen på en person som står inomhus framför ett fönster. Antingen blir personen bra och landskapet utanför helt utfrätt, vitt, eller så får du hyfsad utomhusmiljö men mörk person och interiör. Med RAW kan du få fram en bild som visar både inomhus- och utomhusmiljö med en person som inte blir en siluett. Visserligen går detta att delvis åstadkomma med HDR-teknik men är det ett rörligt motiv kan det bli lite knivigare.

Det tog en stund innan jag "föll" för RAW-tekniken men numera fotograferar jag inte i JPG över huvud taget (förutom med iPhonen som saknar RAW trots att Apple säger att det är en fantastiskt bra kamera :rolleyes: ).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Vitsen med å fota i RAW er å ta med seg så mye bildeinformasjon som mulig hjem til "mørkerommet". De fleste kamera klarer mer enn 8 bit pr. primærfarge slik at en kan justere fargene bedre enn fra an JPEG.

Den andre sisen er at komprimeringen i JPEG fjerner detaljer. Har ikke sett er kamera som har mulighet til å lagre i 100% jpg - de fleste har sin high på 90%, dette gjør at 10% av de minste detaljene fjernes for alltid.

Flatekomprimeringen i jpg er en vesentlig sak både for hvor effektiv komprimeringen er og hvor skadelig for motivene den kan være. Ta et bilde av en glidende gråskala og lagre det i jpg i forskjellige kvalitetsettinger og du får en tydelig trappeskala. Samme med et moln - det kan bli helt forandret.

MEN for de fleste bilder og snappshot fotografer er beste kvalitet jpg en god løsning.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Det argumentet "köper" jag direkt Michael! Sådana bilder är svåra! Jag tror dock att jag kommer att använda RAW enbart till vissa "svåra" bilder. Det är ju enkelt att ändra inställning i kameran!

Så lite "mörkrumsarbete" som möjligt är min paroll!

Slappe Jappe

PS. Knut fick mig att tänka till lite här! Naturligtvis vill man ha med så många fina detaljer i bilden som möjligt för att kunna göra bra delförstoringar vilket jag gör väldigt ofta! DS.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Ett annat sätt att få fram detaljer både i skugg- och högdagerpartier är att fota i HDR-läge. Många nya kompakter har denna funktion och innebär att 2 eller flera bilder slås ihop för att få större dynamik i bilden. Om man nyttjar funktionen i läge 1 får man inga färgförändringar utan bilden blir mer som ögat (hjärnan) uppfattar motivet.

HDR-fotografering passar dock inte för rörliga motiv. Idag uppdaterades appen Pro HDR som i vissa lägen kraftigt kan förbättra bilder tagna med iPhone/iPad, främst motljusbilder och bilder med stort kontrastomfång.

Pro HDR med iPhone 4:

Så här ser originalet ut:
photo-759574.jpg


... och tillsammans med denna underexponerade ....
photo-757659.jpg


..... blir resultatet så här (ramen gjord direkt i Pro HDR):
photo-761684.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Tackar för era svar!:)

Michael, tack för ärligt svar och jag var nog inne på samma linje som du angående bild 2 att jag gått lite för långt med justeringarna.

Jag använder numera Picasa3 för att försöka förbättra mina bilder.
Elements 5 är avinstallerat av samma anledningar som gjorde att Jappe tog bort det förut, men man kanske ska testa ViewNX2 också, får se om tiden finns någon dag. Jag testade även en trial av lightroom tidigare men hann inte utforska det så mycket innan tiden gått ut.

Lite fler försök, en bild i tre varianter.
Tänk er en nytjärad gammal eka istället för gummibåt!
Bilderna är klickbara igen.


Originalbild.
DSC_5714 gummibåten1.jpg

Justerad efter min förmåga.
DSC_5714 gummibåten2.jpg

Hittade en hdr-funktion i Picasa3 som jag genast ville testa.
DSC_5714 gummibåt hdr.jpg


mvh jocke
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Tackar för era svar!:)

Michael, tack för ärligt svar och jag var nog inne på samma linje som du angående bild 2 att jag gått lite för långt med justeringarna.

Jag använder numera Picasa3 för att försöka förbättra mina bilder.
Elements 5 är avinstallerat av samma anledningar som gjorde att Jappe tog bort det förut, men man kanske ska testa ViewNX2 också, får se om tiden finns någon dag. Jag testade även en trial av lightroom tidigare men hann inte utforska det så mycket innan tiden gått ut.

Lite fler försök, en bild i tre varianter.
Tänk er en nytjärad gammal eka istället för gummibåt!
Bilderna är klickbara igen.


Originalbild.
Visa bilaga 59083

Justerad efter min förmåga.
Visa bilaga 59084

Hittade en hdr-funktion i Picasa3 som jag genast ville testa.
Visa bilaga 59085


mvh jocke

Oj, Jocke, du har överskärpt alldeles för mycket! Den första bilden är bäst av dessa tre, alltså originalet! Ta´t lugnt med skärpa och kontrast, peta lite försiktigt på reglagen och testa dig fram. Jag tycker definitivt att du ska ge Lightroom en ny chans, den nya fyran är helt outstanding! Lättarbetad och lättöverskådlig!

Don´t give up, keep going,

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Med RAW format kan man plocka fram i princip lika mycket information som tre exponoringsvärden. Alltså istället för att ta tre bilder och framställa ett foto, s.k. HDR. Detta med nya LR 4

Före
120529.020-2.jpg

Efter
120529.020-3.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Okej, Jag kämpar vidare efter bästa förmåga och jag uppskattar verkligen att ni talar om för mig vad jag gör galet och vad jag kan förbättra! :music-icon::music-icon:


mvh jocke :)
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Raw funderingar Nikon D70S

Hej "Sjöberg" !
Tycker du har kommit en bra bit redan. Fortsätt mixtra med reglagen bara så hittar du snart ett "lagomläge" för olika exponeringar. Skickar ett par exempelbilder i stil med Luddes. Den ljusa bilden är avsiktligt felexponerad av pedagogiska skäl för att med den andra bilden visa vad man kan göra med RAW-filer. (Nikon Coolpix 7100)
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:

http://www.husbilsklubben.se/forums/attachment.php?attachmentid=59101&stc=1&d=1344036674DSCN0967_2.jpg

DSCN0967.jpg
 
Toppen