• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fota i RAW-format - liten demo

F

F.d. 25270

Guest
Jag vet att många undrar över fördelen med RAW-formatet. Bilderna nedan är först en mindre lyckad exponering direkt ur kameran, därefter den bearbetade versionen. RAW-bilden innehåller mycket mer info än en jpeg. Hoppas dessa bilder kan inspirera någon att prova på RAW-formatet, har man en gång provat brukar man inte vilja använda jpeg mer. Undantag finns dock, själv använder jag ibland jpeg vid sportfotografering eller andra tillfällen som kräver hög hastighet.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:
Klicka på bilderna för förstoringar

DSCN0967_2.jpg

DSCN0967.jpg
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Intressant och svårt val tycker jag, som gärna vill lära mig mer efter att ha investerat i såväl ny systemkamera som nya objektiv.

Jag tycker att det är svårt att inte fortsätta med de "automatiserade" inställningarna och i stället arbeta mera i "den kreativa zonens" inställningar, vilket lärarna i två alltför komprimerade introduktionskurser starkt rekommenderade.

Med Photoshop och andra system kan man ju relativt snabbt och enkelt fixa till sina bilder. Hur hade det varit möjligt med din bild ovan tro??? Berätta gärna mer om detta!

Naturligtvis är ambitionsgraden för fotandet av avgörande betydelse för val av både utrustning som metoder. Själv siktar jag mest på att bli en hyfsad normalanvändare med viss betoning på hundar i action - svårt nog men det nya Canon-objektivet 70-200 IS med ljusvärdet 4,0 öppnade omedelbart upp nya hittills oanade möjligheter för mig. Men, det finns mer att hämta förstår jag.
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Hej (från en icke expert men det är roligt att fota-typ)
Jag använder alltid att fota i både jpeg och RAW. Kanske inte är världens snabbaste sätt men jag kan dela med mig av bilderna (jpeg) direkt till andra. Är det några som är värda ett lite mer jobb så har jag alltid RAW-bilden kvar att jobba med. Problemet är att minneskortet tar slut rätt så fort :(
Kjelle
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Intressant och svårt val tycker jag, som gärna vill lära mig mer efter att ha investerat i såväl ny systemkamera som nya objektiv.

Jag tycker att det är svårt att inte fortsätta med de "automatiserade" inställningarna och i stället arbeta mera i "den kreativa zonens" inställningar, vilket lärarna i två alltför komprimerade introduktionskurser starkt rekommenderade.

Med Photoshop och andra system kan man ju relativt snabbt och enkelt fixa till sina bilder. Hur hade det varit möjligt med din bild ovan tro??? Berätta gärna mer om detta!

Naturligtvis är ambitionsgraden för fotandet av avgörande betydelse för val av både utrustning som metoder. Själv siktar jag mest på att bli en hyfsad normalanvändare med viss betoning på hundar i action - svårt nog men det nya Canon-objektivet 70-200 IS med ljusvärdet 4,0 öppnade omedelbart upp nya hittills oanade möjligheter för mig. Men, det finns mer att hämta förstår jag.

Hej "Flat Mates" !
Du kan använda de "automatiserade" inställningarna även om du använder dig av RAW-formatet. Exponeringsmetoden har inget att göra med lagringsformatet. Sedan förstår jag inte din fråga: "Hur hade det varit möjligt med din bild ovan tro???". Originalbilden, den översta, är tagen i RAW-format. Den har jag sedan behandlat i ett bildbehandlingsprogram och då fått fram den nedre bilden. Jag påstår inte att den är något mästerverk, utan mitt syfte med inlägget var att inspirera fotograferande medlemmar att pröva på RAW-formatet. Vilket bildbehandlingsprogram man använder sig av är i mångt och mycket en smaksak. Jag har en Mac och använder mig av "iPhoto"
samt "Aperture". Har man en Mac anser jag att "iPhoto" är ett mycket bra och lätt hanterbart program som på ett enkelt sätt hjälper en att förstå hur man i efterhand kan behandla sina bilder i det "digitala mörkrummet".
Lycka till med fotandet och trevlig helg
önskar
Harry Hymer :msn_photo:
Klicka på bilden för förstoring

Visa bilaga 54629
 

Bilagor

  • DSC_6917.JPG
    DSC_6917.JPG
    3,1 MB · Visningar: 32
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Har man en Mac anser jag att "iPhoto" är ett mycket bra och lätt hanterbart program som på ett enkelt sätt hjälper en att förstå hur man i efterhand kan behandla sina bilder i det "digitala mörkrummet".

Hur redigerar du bilder i iPhoto?
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Hur redigerar du bilder i iPhoto?

Hej Eva-Lotte & Matz !

Tror att en steg för steginstruktion tar för mycket plats här i forumet. Ring gärna på mitt tel.nr som står under min profil så kan vi köra en distanskurs.
Om ni är intresserade ring idag Lö 5/5 mellan 16.00 och 17.00. Eftersom ni frågar om iPhoto utgår jag från att ni har en Mac.
Massa hälsningar
Harry Hymer :msn_photo:



KAMERASKÅPET 003.jpg
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Hej!

Vilken RAW- konverterare kan du rekommendera till PC?

Mvh

Bosse
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Hej!

Vilken RAW- konverterare kan du rekommendera till PC?

Mvh

Bosse

Hej Bosse !
Inte en susning. Jag är totalt värdelös på datorer, har bara hjälpligt lärt mig att hantera mina bilder på min Mac. Utöver det använder jag e-mail samt surfar lite. Det är allt jag kan. Föreslår att du frågar t.ex. "Ludde Kuddsson", tror hon är bättre skickad att besvara din fråga. Jag är en sådan som inte är intresserad av hur det funkar, bara a t t det funkar. Lycka till och
vänliga hälsningar
Harry Hymer :msn_photo:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Hej!

Vilken RAW- konverterare kan du rekommendera till PC?

Mvh

Bosse

För egen del är jag glad åt Lightroom. Till betydande del självinstruerande och när man vill fördjupa sig finns det utmärkta gratiskurser på nätet. För riktig djupdykning finns "The Adobe Photoshop Lightroom Book" av Martin Evening, men den klarar man sig utan som hobbyfotograf.

aake
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Jag (och Ludde Kuddsson) använder Lightroom. Otroligt bra för RAW-framkallning, katalogisering och export av de framkallade bilderna i JPG eller TIFF. Det går att göra många genvägar eller förinställningar, till exempel olika varianter vid export för publicering på vårt forum här, för att maila eller för att göra stora utskrifter. När du sedan vill spara en färdigframkallad bild är det bara att välja lämplig förinställning.

Programmet har sjunkit i pris i och med den senaste versionen (4) och det går att få ner priset ytterligare genom att leta upp någon studerande i bekantskapskretsen. Studerandeversionen är identisk med den vanliga. Enda skillnaden är att det står student edition eller liknande på förpackningen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Jag rekommenderar verkligen Lightroom som rawkonverterare, framkallare och bibliotek. Enkelt att skriva ut i programmet, man kan också skapa fina bilder med ramar runt i valfritt format. Jag ska uppgradera till fyran så fort jag får tid. Lightroom finns naturligtvis både för PC och Mac.

Köp en instruktions-DVD från Moderskeppet.se dom har flera bra DVD-kurser.

/Ludde
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Fota i RAW-format - liten demo

Även jag kör i Lightroom och det är kanon. Har lärt mig genom att ladda ner Podcast från iTunes. Det finns även Podcast för Photoshop, och det kostar gratis.
 
Toppen