• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RAW fotografering

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: RAW fotografering

Laddade hem en prov version av Lightroom och det verkar mycket lovande. Man slipper helt klart en massa klickande. Allt är "framme". Och så fick man en ny sak att lära sig.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: RAW fotografering

Så här funkar det med bilderna:

LR skapar en katalogfil över de ändringar du gör i framkallningsmodulen på varje bild. Man ändrar ingenting i originalfilen, den förblir orörd. Alla ändringar går att backa alla steg när som helst, även om du öppnar och stänger programmet. När du har pillat klart på dina reglage, så kan du exportera bilden till t.ex. jpeg om du ska använda den till något särskilt, t.ex. lägga in här på HBK. När det är gjort, kan du kasta den, du har fortfarande kvar bilden i LR och kan när som helst exportera ut en ny i vilket format som helst.

Det är lätt att hitta och se bilderna i LR. Man har ett bibliotek och har man tänkt till innan och strukturerat upp sina mappar med bilder i, så är allt klart från början när man ska börja importera alla sin bilder i LR så är det otroligt enkelt. För det ska man göra, alla gamla bilder på datorn ska också in, alltså alla original som har högst upplösning.

Det fiffiga är att bilderna tar inte mer plats än originalen. Katalogfilerna, alltså programmets "anteckningar" om hur varje bild ändrats i framkallningsmodulen avseende vitbalans, kontrast, högdagrar o.s.v. tar nästan ingen plats alls.

Som sagt, innan man startar upp bör man lägga lite krut på att organisera sina mappar. Själv har jag lagt alla mappar i års och månadsmappar. Alla bilder är döpta ÅÅÅÅMMDD-filsekvensnr
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: RAW fotografering

Exakt så har jag också lag upp mina bilder. En hårddisk för bilder som är organiserad med kataloger för år och sedan 12 underkataloger för månader där bilderna ligger. Dessa är namnade enligt ÅÅÅÅMMDD-### (jag kommer antagligen inte att ta mer än 999 bilder på en och samma dag). Det är superviktigt att tänka på att göra detta grundarbete först innan bilder imorteras i programmet. Därefter är det lika viktigt att inte ändra på denna katalogstruktur.

Att ladda upp bilder via wi-fi till ett moln enligt Knarreviks recept låter bra men frågan är hur stort detta moln är och till vilken kostnad och hastighet. Om en RAW-fil är runt 20-30MB så lär det ta en stund att ladda upp och sedan hämta ner igen. Jag är inte ens säker på att Lightroom accepterar detta förfarande.

För den som är intresserad av att köpa Lightroom så är ett tips att leta upp någon i bekantskapskretsen som studerar eller är lärare. Adobe har rabatterat pris för dessa och programmet är exakt lika den vanliga. Tyvärr har uppdateringarna inte några studeranderabatter.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Att ladda upp bilder via wi-fi till ett moln enligt Knarreviks recept låter bra men frågan är hur stort detta moln är och till vilken kostnad och hastighet. Om en RAW-fil är runt 20-30MB så lär det ta en stund att ladda upp och sedan hämta ner igen. Jag är inte ens säker på att Lightroom accepterar detta förfarande.

Visserligen inga RAW-bilder men laddade upp 169 jpgs häromdagen. Eftersom uppladdningen sker i bakgrunden när WiFi blir uppkopplat (4G 20 Mbit/s) tar det kanske en halvtimme utan att jag märker det. Endast en bråkdel behandlas och sparas för att åter hamna i Dropbox och som extra säkerhet hos One.com. All upp- och nedladdning sker obemärkt.

PS! Det funkar naturligtvis inte med ett Teliaabonnemang med en månadsvolym på 10 GB/månad!
Dropbox och One.com är utan kostnad. Dropbox följde med min Galaxy Camera.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: RAW fotografering

Hur lång tid skulle då dina 169 bilder ta att ladda upp om de var i RAW-format och kanske 10 gånger så stora (jag vet dock inte hur stora dina JPG-bilder var), kanske fem timmar? Jag tillåter mig vara en gnutta skeptisk till moln i kombination med så stora datamängder.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Hur lång tid skulle då dina 169 bilder ta att ladda upp om de var i RAW-format och kanske 10 gånger så stora (jag vet dock inte hur stora dina JPG-bilder var), kanske fem timmar? Jag tillåter mig vara en gnutta skeptisk till moln i kombination med så stora datamängder.

2-3 timmar kanske, men det är inte varje dag man producerar 169 bilder och uppladdningen sker som sagt utan att det märks.

För en glad amatör som jag funkar det utmärkt med jpg, det är för omständligt att ta med sig RAW-kameran för att sedan ägna tid för överföring av bilder till en slö laptop som efter en långsam uppstart skall ägna tid till evinnerliga säkerhetsuppdateringar. Kanske blir det bättre när Microsoft sjösätter ett nytt OS som klarar enklare och snabbare fotoappar.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Mac med ssd disk, i7 processor, hårddiskar på 4 tb och timecapsul. Går skapligt fort. Skapligt, inte jättefort.
Det är bl.a. därför jag undviker RAW när jag kan.

/M
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: RAW fotografering

Som nybörjare med både kamera och LR så måste jag säga att länkarna Ludde bifogat här har varit mycket behjälpliga när det gäller LR.

Det slutade med att jag sorterade och gjorde kataloger med ca 18 000 bilder i går, natt och nu ;) Att LR inte förstör originalet samt att det bara sparar en liten info fil om editering man gjort upplever jag mycket positivt.

Är ju tvungen att bifoga ett exemplar ;) så den oinvigde kan se vilka resultat man kan få. Det är solen som lyser över Okinawa (japan). den första har sin tjusning, men efter några sekunder i LR så blev det stora förändringar (kanske lite väl mycket men jag ville överdriva bilden lite).

//Freddy
 

Bilagor

  • 20121002-1DSC_0520.jpg
    20121002-1DSC_0520.jpg
    301,5 KB · Visningar: 5
  • 20121002-DSC_0520.jpg
    20121002-DSC_0520.jpg
    446,6 KB · Visningar: 4
F

F.d. 25023

Guest
Sv: RAW fotografering

Dessa fina bilder är väl jpg till jpg...såsom Snapseed kan användas till.

Som jag förstod var det RAW tråden handlade om. :). Hur är det att hantera RAW-processen i iPad t.ex?

MacBook Pro eller PC är nog verktyget man behöver?

jyrki
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: RAW fotografering

Mina bilder är RAW!

Sen när jag editerat klart har jag exporterat dem till jpg och ett mindre format och 72 dpi.


//Freddy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Dessa fina bilder är väl jpg till jpg...såsom Snapseed kan användas till.

Som jag förstod var det RAW tråden handlade om. :). Hur är det att hantera RAW-processen i iPad t.ex?

MacBook Pro eller PC är nog verktyget man behöver?

jyrki

Bilden som jag knyckte och redigerade i Snapseed var jpg men Snapseed med flera andra fotoappar klarar även TIFF och RAW. Naturligtvis är Photoshop och Lightroom kraftigare verktyg än en fotoapp men vem förutom proffsen utnyttjar ett sådant.

Jag själv utnyttjade några få procent av Photoshops kapacitet när det begav sig under det förra årtusendet och som pensionär har jag inte längre tid med sådant, tiden är för dyrbar.

Jag är övertygad om att många fortfarande inte har en aning om fotoapparnas och iPads förträfflighet med att redigera bilder. Alltför många tror sig inte ens om att kunna räta upp eller beskära en bild innan publicering pga den höga inlärningströskeln med vissa datorprogram i allmänhet och fotoprogram i synnerhet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: RAW fotografering

Knarrevik, jag använder Lightroom och jag är bara en glad amatör :) .

Beträffande att använda RAW-konvereterare på iPad så tror jag det kan bli lite tungrott eftersom det inte ryms så många RAW-filer på den även om det är en 64GB version (64GB * 1024 = 65536MB vilket ger plats för ca 2000 RAW-filer om disken är tom). Är du på långresa så kommer man lätt upp i det och det är kanske inte alltid som man vill sitta på en McDonalds för att ladda upp bilder till ett moln. Eller går det att ansluta en extern hårddisk till iPad?

Man kan ju naturligtvis tänka sig att man lagrar alla bilder på en extern hårddisk och flyttar dem till molnet när man kommit hem eller står någonstans där det finns bra uppkoppling. 2000 bilder skulle väl då ta ca 8 timmar.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: RAW fotografering

Nyss hemkommen från 2,5 veckor i snön i Norge och Sverige. Plåtade 2000 bilder och 30 GB video. Körde Surface 2-platta med en USB 3.0-ansluten hub med en 1 TB disk och en minneskortläsare anslutna. Så smidigt att tömma alla 3 kamerorna, 3 mobilerna (Lumia 1020 förvånar fortfarande med kvaliten) och 2 GoPro-kamerorna regelbundet över till hårddisken. Via hot spot/Fogg på Sony Xperia Z-plattan upp på facebook (enklare redigering enkel att göra på Surface 2) och sedan när vi kom hem kopplades hårddisken direkt in i PC:n och via Lightroom plockades guldkornen ut och korrigerades smidigt. Av 2000 bilder blev ca 250 kvar. Här ar några av bilderna:

BBC - Bengs Snowboard Team in Myrkdalen Christmas 2013 Slide Show - YouTube

Anders
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Snyggt jobb. Vill egentligen inte kritisera, men lite mer "studs" i bilderna tycker jag inte hade skadat. Finns ett HDR filter i LR. Det lägsta alternativet tycker jag funkar på 80 % av alla bilder.

mvh/M
 
Toppen