• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RAW fotografering

D

Deleted member 11118

Guest
Tog bilder på ett dop och sonen ville ha RAW bilder så jag ställde in det på kameran. Såg sedan vad han kunde gör med bilden. Frågan är nu om det finns något enkelt program där jag kan se bilderna (har inget sådant i datorn) och om det finns något program gratis eller som kostar något (inget dyrt) som jag kan använda för att leka lite med RAW bilderna.

Tror jag i fortsättningen då kommer att fota i RAW format.

Kanrrevik eller Ludde eller någon annan som fotar kanske vet.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: RAW fotografering

Hmm...har inte så bra koll på vad som finns på gratissidan, själv använder jag Lightroom, vilket enormt stor mängd med både professionella och amatörfotografer också gör. Man kan nog komma över Lighroom 4 (5:an finns ute nu) till ett hyfsat överkomligt pris dock. LR är ju väldigt användarvänligt och framförallt, man behöver inte spara en massa olika kopior på de bilder man har ändrat inställningarna på. Jag ser detta som det allra främsta skälet till att använda LR.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Selv benytter jeg Thumbsplus for det meste, åpner og jobber med nesten alle RAW format via en plugin - du kan teste det hele i 30 dager. Passer den deg så kjøp Pro eller home network utgaven - med den siste kan du ha sentral database og opp til 5 PCer helt lovlig.

Nedlastning fra ThumbsPlus Downloads - selv kjører jeg med en Home network lisens med frie oppdateringer så lenge jeg selv ønsker det. Disse lisensoppgraderingene tilbys en gang i blandt - det var 2 perioder i 2013 hvor Perpendular Upgrade ble tilbudt. Min er over 10 år gammel, og hele vårt fotoarkiv ligger i databasen - noen tusen bilder.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Om man använder iPad finns ett flertal appar som klarar RAW-formatet, de två nedersta avsedda endast för RAW.

Eftersom min RAW-kamera för det mesta ligger hemma har jag ingen större erfarenhet av dessa appar eftersom andra (Snapseed, iColor, Photoshop och iPhoto) kan trolla med jpg-bilder. Enkelt och snabbt utan inlärningströskel. Med WiFi i kameran finns bilderna automatiskt åtkomliga i molnet.

image-755577.png
image-759772.png
image-763711.png
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: RAW fotografering

Som sagt, tänk även på just detta att man med de flesta andra rawkonverterare måste spara kopior efter man har justerat bilden. Dels tar det plats, dels kan det vara svårt att hitta bilderna i efterhand, dels kanske man framöver bara vill göra smärre justeringar och man måste då börja om igen med bilden.

Jag föreslår att du går in på youtube och söker på tutorials eller introduktionsfilmer till LR för att få en uppfattning om hur det är upplagt.
Kolla även Moderskeppet - Kurser om foto, bildbehandling och Photoshop

Har aldrig hört någon proffs eller amatör som ångrat valet av rawkonvererare sedan dom gick över till LR...
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Inte ångrar, men LR ger ju möjlighet att välja. Tror jag bara fotar 20 % RAW då jpg passar mig bätte.

/M
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

På många kameror, även av enklare typ kan man välja att den exponerade bilden sparas i både jpg och RAW.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

bara man är medveten om att det går ut över hastigheten och hur många bilder man kan ta utan uppehåll..

/M
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: RAW fotografering

Jag är medveten att RAW tar mycket på minnet och jag kan ta båda RAW o JPEG samtidigt. Är inte helt nybörjare på foto, men aldrig fotat i RAW innan, skall utforska lite och ladda ner lite program som är gratis en tid för att kolla.

Om jag fattar det rätt så kan man ladda ner visa program och sedan betala per månad en peng. Jag skulle vilja ha ett program där man sedan betalade för uppdateringar men det får man väl drömma om

Åter till barnbarnet 6 så RAW får vänta till i kväll och natten är lång :yes:
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: RAW fotografering

Lihgtroom 5 köper du för en billig peng och uppdatering till eventuell sexa lär bli väldigt prisvärd. Själv kom jag sent med på Lightroom-tåget. Mina bilder har redigerats i Adobe Camera Raw under Photoshop i många år. När jag väl fick tummen ur förstår jag inte varför jag väntat så länge med att gå över till Lightroom. Sedan ett par månader görs nästan uteslutande all bildbehandling i LR. Min röst går till detta fantastiska program.

Som Ludde redan nämnt så har Moderskeppet - Kurser om foto, bildbehandling och Photoshop en utmärkt och gratis introduktion till LR. När du har tagit dig igenom den så borde du klara dig alldeles utmärkt på egen hand.

Lycka till!
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: RAW fotografering

Fick du inte med en CD när du köpte kameran? I så fall kan det finnas en RAW konverterare där.

/M
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: RAW fotografering

Lihgtroom 5 köper du för en billig peng och uppdatering till eventuell sexa lär bli väldigt prisvärd. Själv kom jag sent med på Lightroom-tåget. Mina bilder har redigerats i Adobe Camera Raw under Photoshop i många år. När jag väl fick tummen ur förstår jag inte varför jag väntat så länge med att gå över till Lightroom. Sedan ett par månader görs nästan uteslutande all bildbehandling i LR. Min röst går till detta fantastiska program.

Som Ludde redan nämnt så har Moderskeppet - Kurser om foto, bildbehandling och Photoshop en utmärkt och gratis introduktion till LR. När du har tagit dig igenom den så borde du klara dig alldeles utmärkt på egen hand.

Lycka till!

Hittade en på Dustin till 659 svenska kronor och en till 1 240. Nu blir det svårt välja.:yes:

Kollat Moderskeppet, nu blir man väl förankrad framför datorn i lång tid :twitcy: Tur man inte jobbar längre
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: RAW fotografering

Är det några väsentliga skillnader mellan Adobes Photoshop Elements 12 och Photoshop Lightroom 5?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: RAW fotografering

Varför inte skaffa Adobe photoshop & premeiere Elements 12 för både foto och film. Två mycket bra program till ett bra pris. Just nu 912:- hos Adobe.

Adobe Photoshop Elements 12 & Adobe Premiere Elements 12

Att använda Elements som rawkonverterare innebär ett tungt arbetsflöde. Risken är att man tröttnar och då har ju man förlorat vitsen med att ta i Raw.

Jag föreslår att du först tittar igenom moderskeppets intron, sen finns det massvis med tutorials på tuben. Därefter laddar du hem programmet och testar gratis i 30 dagar. Återkom sedan vad du tycker om det.
Jag tror att de flesta som aldrig använt LR inte förstår fördelarna framför alla andra program förrän man provat.

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: RAW fotografering

Är det några väsentliga skillnader mellan Adobes Photoshop Elements 12 och Photoshop Lightroom 5?

Verkligen!

Det är överhuvudtaget inte samma typ av arbetsuppgifter man gör. De flesta inställningar går iofs att göra i PE, men de är betydligt bökigare och egentligen inte avsett mer än att göra mindre justeringar av den färdigframkallade bilden.
 
Toppen