• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Raspberry Pi i Husbilen

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Är det någon som tittat på Raspberry Pi för användning i husbilen?

Jag skaffade en och funderar på att göra den till "hjärnan" i larmsystemet med webkamera samt möjlighet att slå av och på funktioner i husbilen remote.

Vore kul om någon annan går i liknande tankar.
Finns ju mängder med "projekt" på nätet att utgå ifrån.

Officiell hemsida:
Raspberry Pi | An ARM GNU/Linux box for $25. Take a byte!

Varför Raspberry Pi, jo Pi med tillbehör är väldigt prisvärt samt att det finns en väldigt aktiv community som delar med sig av sin kunskap.
En billig Linux dator i kreditkortsformat!
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Raspberry Pi i Husbilen

Jag har väl haft tankar på nåt sånt, eller mest för att övervaka och styra in & urkoppling av saker på parkeringen, men även kanske som intelligent webcam. Dock drar den iofs lite ström, men allt beror ju på vad man tänkt sig använda den till.
Det skadar inte om man är kompis med Linux innan man ger sig på den, men troligen så ska man kunna klara det ändå om man tar webforum till sin hjälp.
Jag skaffade nyligen en som ska användas till att rita grafer på in/utluft-ute/innetemp runt värmeväxlaren i morsans villa, för att kunna trimma när extravärmaren slår till.

För närvarande (innan jag ordnat multipla kurvor i samma graf) så får den rita temperaturkurva från min balkong.
http://temp.bananverket.se:89/graph_temp.png <-- länken kommer nog att sluta fungera när jag blir klar med den :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Raspberry Pi i Husbilen

Vilken Linux packning kör du och vilka givarmoduler?

Att den hänger sig kan ju också bero på strömförsörjningen, Testade först med en 0,7A men det är för lite så nu använder jag en 2A och separat matning till USB hub och då verkar det bli stabilt.
Har mest testat med XBMC än så länge men funderar på Occidentalis som verkar bättre lämpad för styrning.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Raspberry Pi i Husbilen

Vilken Linux packning kör du och vilka givarmoduler?

Att den hänger sig kan ju också bero på strömförsörjningen, Testade först med en 0,7A men det är för lite så nu använder jag en 2A och separat matning till USB hub och då verkar det bli stabilt.
Har mest testat med XBMC än så länge men funderar på Occidentalis som verkar bättre lämpad för styrning.

Äääh vill inte ha så krångliga frågor :) har visserligen joxat lite med linux och försökt lära mig men bara kört fast så jag har gett upp och lämnat över det till en av sönerna. Givarmodul är från m.nu. Både datorn och modul är utbytta vilket inte hjälpt. Ska byta strömförsörjning direkt, tack för tipset!
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Raspberry Pi i Husbilen

Är dock inte stabil utan hänger sig ofta.
Http://brot.dmz.se

Enligt en vän som har sin på Home Temp så är det väldigt ojämn kvalitet på olika nätdelar. Även om märkströmmen ska vara tillräcklig enligt specifikationer så skiljer det mellan fabrikaten, den medföljande deltacoladdaren kunde tydligen vara opålitlig. Han kör nu med en HTC TC-E250 > HTC | Kjell.com som enligt honom funkar bättre.
Även minneskortens fabrikat kan tydligen också spela in för stabiliteten
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Raspberry Pi i Husbilen

Nu har ni gett mig nya projekt...
Har en Raspberry Pi som jag, likt Håkan, mest haft till att testa XBMC på.

Nu har jag en gammal bil utan larm och annat men det känns som ett kul projekt att börja mäta elförbrukning och hur solpanelerna laddar nu när jag snart får dem monterade.

Men först skall jag koppla på mätning av elen på huset och börja logga den förbrukningen (även om jag nog lagrar det på min vanliga server), det känns ju som ett bra förstasteg innan jag tar tag i mätningen på bilen. :)

//Stefan
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Raspberry Pi i Husbilen

Vintern är lång, bra med projekt!
Jag blev lite inspirerad och tänker mig följande upplägg.
Jag ansluter en Raspberry via Ethernetanslutningen till min 3G-router i HB.
Installerar raspbian och även Teamviewer somhar klienter för diverse Linuxdist.
Då kan jag ta mig in i Raspberry via WiFi eller 3G från dator eller smartphone.
Det borde väl fungera??
Men sedan? Om jag vill monitorera 12V i bil- och bodel, temperatur ute och inne eller slå av och på belysning t.ex. Finns det färdig hård/mjukvara eller måste man knöla på med Linuxprogrammering?
/Nisse
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Raspberry Pi i Husbilen

Jag kan inte påstå att jag funderat på raspberry i husbilen tidigare... Nu gör jag det!
Det jag har funderat på tidigare är att ordna till det på ett bar sätt för barnen att kunna se på filmer när vi är ute och reser. Hittills har vi haft en liten dator på bordet med inkopplad hårddisk och det fungerar hyfsat men det blir en del sladdar. Kanske en raspberry är något för oss?
Hur som helst, kugghjulen har börjat snurra och jag kollar efter en lämplig bildskärm. :)

mvh jocke
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Raspberry Pi i Husbilen

Jag har provat Rasberry PI med XBMC som film tittar dator, det funkar men inte så smidigt.
Det sämsta är styrningen med fjärren, det går dugligt med en MS mediacenter fjärr.

Den fick aldrig följa med i husbilen utan jag stoppade in en Grundig Led-TV om klarar de flesta filformat. Smidigt o strömsnålt.


Men som trådstarten handlade om, att styra webcam o larm. Ja då kan det kanske vara ett alternativ.
 

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Är det någon som tittat på Raspberry Pi för användning i husbilen?

Jag skaffade en och funderar på att göra den till "hjärnan" i larmsystemet med webkamera samt möjlighet att slå av och på funktioner i husbilen remote.

Vore kul om någon annan går i liknande tankar.
Finns ju mängder med "projekt" på nätet att utgå ifrån.

Officiell hemsida:
Raspberry Pi | An ARM GNU/Linux box for $25. Take a byte!

Varför Raspberry Pi, jo Pi med tillbehör är väldigt prisvärt samt att det finns en väldigt aktiv community som delar med sig av sin kunskap.
En billig Linux dator i kreditkortsformat!
Mycket gammal tråd, men är lite nyfiken på om du har fått till något angående detta.....:)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har kört ett mätsystem i bilen med Raspberry i tre år. Håller koll på el + miljö i bilen när den står uppställd hemma. WiFi i bilen har en repeater så jag kan koppla upp en dator/padda på bilens nät inifrån huset. Data presenteras som en websida. Kan också skicka mail till bilen för att få ut data om jag är utanför WiFi räckvidd + styra mätsystemet litet granna.

MVH
Hans
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Jodå, jag kör HomeAssistant på en Rpi4 i husbilen med ESP-Home noder. Finns mycket att hämta på Home Assistant
Det är superintressant och Rpi vore ett kul projekt! Det jag funderar på är hur man integrerar de befintliga källor man har främst Victron och Alde. För Victrons del verkar det gå att installera VenusOS som gör att Rpi blir som en Victron GX-panel. Men nu vill man ju ha Rpi som en central enhet för alla källor. Går säkert använda Victrons interface, men Alde? Någon som pysslat med dessa?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Alde har gått in för TIN för kommunikation med Truma-enheter (iNet). Meddelandena de använder och detaljerna i protokollet är inte publkt (=hemligt). Har försökt tyda protokollet (både Bluetooth och via sladd) men ingen lycka. Man har absolut ingenting att gå på för att förstå de byte som skickas. TIN, eller egentligen LIN, är standardiserat, men bara det fysiska lagret. Hur meddelanden m.m. ser ut och vad som ingår håller man hårt på i den arbetsgrupp som har hand om det.

Victron har som radikal motsats till LIN/TIN, publicerat hur man kan kommunicera med deras enheter. Man kan hitta det på deras web om man letar litet (har inte länken just nu)

MVH
Hans.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bra länk. Jag har sett liknande utskrifter tidigare men inte så välordnade.
Problemet att tyda bytesträngarna blir inte trivialt även om han verkar ha identifierat de olika enheterna.

Man kanske skulle hålla koll på dom och se vad som händer.

MVH
Hans
 
Toppen