• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radiostyrt

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

:)högre upp kanske, idag blev det högflygning ute. Inget tak som tar emot;)

Kanske skulle prova i mörkret ikväll:rolleyes:svårt med vinden märker man.

Men kul är det:D:D
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Har provat på mörkerflygning ikväll nytt höjd rekord 125 meter upp 150 meter bort navigerade via mobilen.
Folk som inte vet vad det är undrar nog när de ser något som blinka rött o grönt fara fram på himlen.
Tekniken verkar fungera hur bra som helst jag är imponerad.

Lars
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Jag följde den manual som är på pappret, inte häftet. Fick göra det några ggr tills den blinkade till svar.
Är du säker på att du behöver configurera?

Ikväll har även jag mörkerflugit. Mycket svårare eftersom man inte ser så snabbt hur den reagerar. Kan säga att vinden tog den så jag fick en promenad att hämta den. Låg och blinkade 1m från väg 255. Trodde nog den va borta men den ville tydligen umgås mera med mig.

Laddar om igen.:D:D
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Är du säker på att propellrarna sitter rätt? Det står ett lite A och ett B på dom.
I häftet ser du placeringen om om du inte ser markeringen på koptern.
Mina satt fel.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Mina sitter rätt och dom svarta sitter längst bak. Går din rätt upp om du bara gasar utan att röra någon mer spak ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Ja, fast den är ju lite gungig men den gå definitivt bättre när den kommer upp ett par meter.
Men har du sett att dom är märkta med A o B. Också så det är viktigt vilken sida dom sitter på. Du ser även att dom är olika på vinkeln.
 

stekri

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14257
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Hej.
Jag blev ju tvungen att beställa hem en ny Hubsan för att kunna hjälpa till här. ;)

Stoppade batterier i kontrollen och startade den, kopplade in nyladdade acken i koptern,
ställde den på plant underlag några sekunder - och sedan var det bara att dra iväg.
Fungerar utmärkt. Behändigt med LEDs som visar riktningen på nya modellen.
Flyger nog lite lugnare nu med sån´t där extra propellerskydd.
Därmed inte sagt att det gick lugnt till första gångerna jag flög Hubsan..

Några tips:
- viktigt att du startar kontrollen innan du kopplar in batteriet i koptern.
- om du har råkat byta mode (M1->M2) på kontrollen blir spakarna "omkastade", dvs gasreglaget (throttel) byter sida, etc.
Tydligen vanligaste konfiguration i Asien att gasa med höger spak. Och om jag fattat rätt även vanligt i datorspel.
Ungdomarna som provflugit har klagat på att gasen sitter på fel sida.
 
Senast ändrad:
K

Kenneth E

Guest
Sv: Radiostyrt

På tal om radiostyrt, så håller jag med om att det är kul att flyga multirotor.
I våras köpte jag en Scania R620 lastbil och en 3 axlad trailer i Scala 1:14 , och om
man gillar att skruva och plocka ihop en byggsats så var detta en riktigt kul " RC pryl"

Kenneth - Borgholm

En länk till en film som jag gjorde från Strängnäs Truck meet i år.
Flygfilmningen är gjord med en Oktokopter.

Strängnäs Truck Meet 2013 RC Part 2 - YouTube
 

Bilagor

  • DSC_0006-(2)-web.jpg
    DSC_0006-(2)-web.jpg
    160 KB · Visningar: 7
  • DSC_0015-web.jpg
    DSC_0015-web.jpg
    187,7 KB · Visningar: 6

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Hej Kenneth min namne.
Säger bara en sak wow, den var häftig.
Dom lastbilarna är kanonfina, massor av lampor mm.
Din var kanonsnygg.
Jag är själv sugen på att köpa en stridsvagn, man den jag vill ha kostar upp emot 8000kr på ebay, så det får vänta ett tag.
Jag får lära mig min DJI Phantom först, har inte fått flyga den utomhus ännu, väntar på en fin dag att testa.
Men nu är jag julledig från idag till den 13/1 så någon dag borde bli fin tycker jag.
Ha det gött
mvh KEJO 20
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Kejo20, ska bli intressant att hör hur det går.

Du kan väl öppna en ny tråd under radiostyrt som handlar om allas vår dröm Phantom:)

Vääääntar
 
K

Kenneth E

Guest
Sv: Radiostyrt

Tack , Kenneth ( Kejo ) och Håkan J.:spinny:
När det gäller DJI Phantom , så har du ( ni ) val en multirotor mad en mycket bra elektronisk styrenhet.
DJI har en mycket stark utveckling av elektronikenheter för styrning av multirotor och
de ligger verkligen i fram kant = innovativa. Och har också en bra prisbild beroende var man vill starta med för multirotor, från nybörjare till mer avancerade lösningar.

Så lycka till med era flygfarkoster både inne och ute.:santa-3-icon:

Kenneth - Borgholm
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Radiostyrt

Regn, Regn, Regn:mad:
Sitter och väntar på flygväder, har en stridsvagn som väl mer är en leksak men satte på ett fäste till gopro-kameran och körde runt lite i lägenheten, kameran är ny för mig och det blev en ganska kul film ändå.
Måste ju lära mig kameran med innan flygning.
Försökte även buda hem en ubåt på tradera igår men den stack iväg i pris, hade varit kul att sätta på kameran på den och dyka i fiskesjön där jag brukar fiska.
Många kul radiostyrdideér.
Ha det.
MVH KEJO20:D
 
Toppen