• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röstning, skall man kunna boka plats på en ställplats

Röstning, skall man kunna boka plats på en ställplats

  • Samtliga platser

    Röster: 35 4,5%
  • Ja, en del av platserna.

    Röster: 301 38,7%
  • Man skall inte kunna boka en ställplats

    Röster: 441 56,8%

  • Totalt antal röstande
    777
  • Omröstning stängd .
Status
Stängd för vidare inlägg.

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Eftersom "ställplatserna" mer och mer liknar "minicampingar" så tycker jag att minst hälften av platserna ska vara bokningsbara.
Använder dusch och toa i bilen, så jag är inte intresserad av servicen på "minicampingarna."
Är oftast endast ute efter en någorlunda "säker" plats att övernatta på. Gärna med en bra restaurang i närheten, där man äter gott och gärna ett glas vin till.
Nästa förmiddag åker jag oftast vidare.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag kan inte förstå varför man tycker om att boka platser på ställplatser. Då blir det ju likt campingar, då kan man välja det!? Ingen tror väl att det blir billigare än camping om vi ska ha samma service som campingplatserna. Vi har rest mycket i Tyskland o Frankrike, där lever vi i vetskapen om att det inte är bokning på stellplatzerna, vilket passar oss perfekt. Är en plats ledig när jag kör in, är det min plats till jag åker därifrån. Är det fullt när jag kommer, så accepterar jag att åka vidare.
Bengt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Varför skall det vara antingen eller?
Det finns väl inget som hindrar en mix och att det ändras efter säsong och/eller hur attraktiv platsen är under året.

- När det sällan blir fullt (Vid lågsäsong eller p.g.a. platsen) behöver man ju inte ha bokning. Bara att droppa in. Risken är liten att det är fullt så man kan åka dit på chansning utan problem. Full frihet och inget onödigt krångel.

- När det ofta blir fullt (Vid högsäsong och/eller på attraktiva platser) kan man ha bokning. Då slipper man att chansa och köar genom att boka plats istället. Rättvist och effektivt.

Frågor på det? :cool:
 

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Trevligast om Ställplatser inte är bokningbara, är man ute i tid före kl 14 är det sällan problem
Skulle besöka Varberg gästhamn som vi inte visste har förbokning. Ställde oss bakom en bil på väg ut och skulle sedan ta den långa promenaden i spöregnet för att betala för att då hamna i en sävlig betalkö . Gick inte att betala = Förbokad och dyrt ,men dom har en
värd som går runt och som givetvis måste betalas.
PS Vadstena Camping har ett bra system med ställplatser efter Kl 18.00 för 135kr Den iden och om flera campingar hänger på ,kan utbudet öka och kanske hjälpa dom som måste förboka
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
De ställplatser vi besöker brukar oftast vara obemannade, med självservice och betalning via automat eller swish.
Detta för att hålla ner omkostnaderna och priset.
För att det skall fungera med bokning måste det alltid finnas någon på plats som tar emot bokningen och sedan går ut och märker upp platsen.
Eller något komplicerat datasystem.
Det blir en kostnad som måste läggas på priserna.

Då faller idén med att ställplatser skall vara ett enkelt system till ett lägre pris och i stället bli en camping.

Krister
 
D

Deleted member 11118

Guest
Eftersom det pågår en diskussion på olika forum och Facebook kunde det vara intressant att veta vad medlemmarna tycker. Klubben tar ingen ställning, ingen kommer att driva frågan från klubbens sida. Utan det är bara en liten undersökning vad Husbilsåkare tycker och har för uppfattning i frågan.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Så mycket för eller emot..., det är i och för sig det en omröstning handlar om ;)

Jag ser helst rullande 24-timmarsbetalning på en ställplats, tar gärna sovmorgon, ser stan över en lunch och åker vidare på eftermiddagen. Då kan det vara skönt att kunna kolla om det finns plats på min senare utvalda nattplats. Finns det inte så kollar jag med någon annan, det må vara ställplats, camping eller vad som helst, kan jag inte kolla så kan jag chansa... - Många 24 timmars P duger också bra.

Här kommer trådkapningen - Man kan åka in på en camping obokad i mån av plats, likväl som på en ställplats :spinny:
 
D

Deleted member 11118

Guest
Frågan om att boka eller inte boka är en fråga som engagerar många medlemmar och på andra ställen på nätet. Man kan säga "att det är en fråga i tiden" dvs den är aktuell just nu hur det är om några år vet ingen. :)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Förstår inte vitsen med denna undersökning. Det enda den kommer att visa är att folk tycker olika. Det finns säkert goda skäl för det också. Vi har olika livssituation & bor på olika geografiska platser, en del tom i husbilen.
Principiellt är jag själv emot alla typer av bokning i dom flesta sammanhang. Beror ju på att jag älskar att göra det som faller mig in & inte gillar att vara bunden av något jag bokat för kanske flera veckor sedan. T.ex. så kommer ni nog aldrig se mig på en av klubbens träffar, eftersom dom brukar bli fullbokade på några dagar efter inbjudan som släppts flera månader upp till ett halvår innan. Men som sagt vi är alla olika.
Sen kan jag tänka mig att den som bor i storstadsregion & vill ut över helgen är mer angelägen att kunna boka än en arbetsbefriad gubbe på landsbygden.
 

Nevisen

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Ale
HBK-Nr
13240
Medlemskap
2025
Konkret fall: Skulle till ett event på Björkö, Seaside restaurang med middag och musik. Dyra biljetter till detta eventet, 2 biljetter gick på 1700 kr.
Hade turen att det gick att boka en ställplats nära detta eventet, bokade ställplatsen med avbeställning, kostade 30 kr extra.
På denna ställplatsen fanns några bokningsbara platser och några som inte gick att boka.

HUR hade ni andra löst situationen, i detta fallet funkar inte resonemanget "boka camping istället".
Handen på hjärtat, hur många av er hade i detta fallet varit GLADA att ni kunde säkra en plats till husbilen när ni hade betalat så pass mycket för middagsbiljetten, eller hade ni tänkt att "jaja, det löser sig" och kanske gått miste om denna middagen och låta de dyra biljetterna förfalla efter att tagit färjan ut till Björkö och väl på plats insett att ni inte har någonstans att parkera husbilen?

Nu blev evenemanget inställt då polisen ändrade sitt beslut med motivering att artisten var för känd (Ebbot), jag avbokade ställplatsen, 30 kr fick dom behålla och någon annan kunde boka den istället (eller komma spontant om den inte blev bokad).

Så det är inte alltid av ondo att kunna boka en ställplats i min mening.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Vi är alla olika - därför blir också kommentarerna olika.

Jag tror !!

Att för de som förvärvsarbetar och vill åka ut på fredag sen em är det en fördel att kunna boka. Liksom för de som bor i storstadsområden och vill ut över helgen.

För mig som ung senior och bor permanent i bilen är det inte aktuellt att boka. Jag står ofta på vanliga parkeringar som i regel är avgiftsfria. Eller kostar någon tia i timmen på vardagar mellan kl 07 och 19.

När jag är i behov av att tvätta kläder så åker jag till en camping för två nätter. Om jag inte är i närheten av Lotties lägenhet i Liljeholmen.

Den 22:a mars kom Lottie och jag till Sverige ifrån Spanien, m.fl. länder. Därefter har jag stått två nätter på camping, som jag inte bokade i förväg. För i Norrland är det inte så trångt.

Har bara en gång, i Sverige, stått på betald ställplats, på västkusten.
 
F

F.d. 58689

Guest
Efter en månad sedan trådstart, visar omröstningen övervägande att "Man skall inte kunna boka en ställplats".
Kanske varierar det ändå från dag till dag, från plats till plats, beroende på omständigheterna där och då.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Eftersom gissningsvis 90 procent av alla ställplatser är obemannade, så är det ingen stor fråga. På de bemannade platserna är det ägaren som bestämmer om han tar emot reservationer, inget vi i klubben bestämmer. Var och en kan ju ringa till bemannade platser och fråga om det finns ledigt, och om man behöver reservera.
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Drömmen är ju självklart att man inte behöver boka någon plats och att man får plats när man kommer till en ställplats utan att ha bokat men efter som vissa ställen är fulla redan innan lunch blir man ju oerhört begränsad och det hade ju då varit kanon att kunna boka så man inte måste vara på plats redan innan lunch:).

Ställplatserna blir ju inte fullare med bilar bara för att man bokar, snarare tvärt om, kan man inte boka för att det är fullt får man boka någon annan stans och slipper då köra 2mil extra efter att man upptäckt att det är fullt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen