• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Röstning, skall man kunna boka plats på en ställplats

Röstning, skall man kunna boka plats på en ställplats

  • Samtliga platser

    Röster: 35 4,5%
  • Ja, en del av platserna.

    Röster: 301 38,7%
  • Man skall inte kunna boka en ställplats

    Röster: 441 56,8%

  • Totalt antal röstande
    777
  • Omröstning stängd .
Status
Stängd för vidare inlägg.

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Stegeborg som verkar vara ganska populär kallar sig själv "Ställplatscamping" och är bokningsbar. Det är kanske där vi hamnar, med vissa populära ställplatser som är bokningsbara och därmed är mer campinglika och sedan vanliga ställplatser som man ej kan boka och som mer är till för övernattning.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi har en populär ställplats som heter Perköps ställplats här i Nv Skåne, som ligger en liten bit från större vägar.
Denna ställplats kan normalt inte bokas.
Men de har ett betalsystem som registrerar vilka platser som är upptagna eller är lediga.
Du kan gå in på deras hemsida, där kan du se alla lediga platser.
Detta för att slippa bli besviken när alla platser är upptagna.
Mycket bra lösning.

Krister.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Varför skulle man inte ha någon chans bara för att det är bokning? Är det för att andra bokat snabbare än man själv tänker boka?
Enda skillnaden är att man inte sätter sig och tävlar med bilen för att få en plats. Det finns fortfarande lika många platser.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Idag bokar man ju så väldigt mycket,
t.ex biljetter, färjor, hotell, tandläkaren, besiktning m.m. m.m.

Jag ser det som ett steg framåt, att man även kan boka plats på en ställplats.
Den begränsade tid jag kan använda min husbil, och har ett bestämt mål, så underlättar en bokad plats rejält, så känner jag.

En nackdel i förlängningen kan dock vara att priset justeras efter beläggningen, som i hotellbranschen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Med bokade platser ökar också möjligheterna till full beläggning. Full beläggning ger bättre ekonomi för ställplatsen vilket i sin tur eventuellt kan täcka kostnaden för bokningssystemet. Det är ju inte helt utan anledning det finns bokningssystem inom andra områden.
 
Senast ändrad:
W

Weckman

Guest
Idag bokar man ju så väldigt mycket,
t.ex biljetter, färjor, hotell, tandläkaren, besiktning m.m. m.m.

Jag ser det som ett steg framåt, att man även kan boka plats på en ställplats.
Den begränsade tid jag kan använda min husbil, och har ett bestämt mål, så underlättar en bokad plats rejält, så känner jag.

En nackdel i förlängningen kan dock vara att priset justeras efter beläggningen, som i hotellbranschen.
Kunde inte säga det bättre än du @PeterK och kan bara hålla med.
Gillar man inte bokning av Ställplatser och är emot det så varför bokar man det ovannämnda vid sin planerade resa??
Gör som vi som måste chansa för att få plats på en ställplats en fredag. Åk ner till färjeterminalen och chansa på att komma med, eller så tar du och åker landvägen (passa samtidigt på och njut av omgivningen) till nästa färjeterminal. Lite tråkiga mil att se alla som bokat platser åka förbi dig i obokat filen och har du tur så blir du så får du äntligen sova på parkeringen tills nästa färja ev, tar med dig. Inte så jäkla dumt att boka ändå.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Nu är det ju inte forumet som bestämmer utan varje enskild ställplats eller campingplats. Finns ju många campingar som inte ingår i något bokningssystem utan man måste ringa och fråga om det finns plats. Om jag ringer till bemannad ställplats och ber dom reservera en plats åt mig till på lördag så är det ju upp till dem om de vill ha besväret. De flesta ställplatserna är ju obemannade, kanske bara någon som kommer och kollar att alla betalat sin plats och det kanske är utlagt på Securitas eller liknande, då går det ju inte att boka alls.
Fast jag skulle uppskatta om det fanns en rikstäckande kedja liksom Camping-car i Frankrike där man kan kolla i app eller på internet både pris och antal platser,upptagna respektive totalt t.ex 11.25€ 9/38 places men det dröjer nog.
Kanske Husbilsklubben har någon medlem med förmågan att utveckla en app eller websida där vi medlemmar kan rapportera in läget på ställplatser vi besöker och det kanske kan kopplas till HBK husbilsplatser. Lite som Clevertanken.de eller bensinpriser.nu fast antal lediga platser i stf bensinpriser. ?Kanske till nästa högsäsong?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Har vid ett flertal tillfällen på kvällen sett bokade platser både på camping och ställplatser som sedan varit tomma även på morgonen. HUR många har då missat en plats att stå på?? Bokning kan ske (tycker vi) när man ska stå fler nätter än en (1).
Så länge platserna är betalda så bidrar det till ägarens ekonomi och till att hålla priserna nere. Vi lär alla bidra till totalekonomin och är nyttjandegraden låg så får färre betala mer... (Kanske).
Är dom bokade och ingen tar dom hoppas jag att ägaren driver in sin rättmätiga penning för No Show.
 
F

Fd.47585

Guest
Förstår inte varför man skall kunna boka en ställplats, vill man vara säker, boka en camping. Eller skall vi ha säsongsplatser på ställplatser så husbilarna kan stå där året om tex om man inte har nån stans att ställa husbilen hemma eller vill ha bästa platsen för sig själv? Skulle ju bättra på ställplatsägaren ekonomi som tydligen är ett argument för bokning. Att införa bokning är för mig lika korkat som en ställplats med fullservice, behöver vi tömma/fylla/duscha tar VI in på camping, för OSS är en ställplats ett ställe man stannar till på, gärna vid vatten eller centralt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Förstår inte varför man skall kunna boka en ställplats, vill man vara säker, boka en camping. Eller skall vi ha säsongsplatser på ställplatser så husbilarna kan stå där året om tex om man inte har nån stans att ställa husbilen hemma eller vill ha bästa platsen för sig själv? Skulle ju bättra på ställplatsägaren ekonomi som tydligen är ett argument för bokning. Att införa bokning är för mig lika korkat som en ställplats med fullservice, behöver vi tömma/fylla/duscha tar VI in på camping, för OSS är en ställplats ett ställe man stannar till på, gärna vid vatten eller centralt.

Jag håller med dig i stort, men det är mycket svårt att generalisera detta. Vi ska t.ex nu i helgen bo på Långholmen i Stockholm. Vi vill bo citynära pga att vi ska träffa goa vänner som har båtplats på just Långholmen. Om vi inte hade bokat plats har jag mycket svårt att tro att det finns en plats ledig när vi kommer dit framåt 19-tiden ikväll. Att nu sitta och jobba utan att känna oro över huruvida vi har en plats eller ej är guld värt. Dessutom finns ingen camping i city som man kan boka....

Jag vet att man kan ställa sig på div andra ställen, parkeringar etc, men vi vill ha möjlighet till toalett och dusch.

Just vid detta tillfälle är det skönt att kunna boka en ställplats. Jag är övertygad om att det finns en massa andra ställen som liknar detta exempel.

//Jocke
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Själv tycker jag, att fenomenet "bokningsbara ställplatser" ger en innebörd till att vi sakta men säkert rör oss emot en typ "mini-campingar".
Inget fel i det egentligen, men samtidigt propagerar vi och rasar emot alltför höga avgifter :aja: på dyra campingplatser... men vill i samma
andetag i viss grad efterlikna just camping-modellen, åtminstone vad det gäller bokningsmöjlighet, el, vatten, toa och dusch och 4m.

Samtidigt kan det som många förespråkar vara "bekvämt" med bokningsbara platser, men generaliseras detta kommer säkert prisbilden
också att öka efterhand. Det är åtminstone min uppfattning. Hur vanligt är det med bokningsbara ställplatser i övriga Europa?

Har en bild på näthinnan från någon som upplevde "en annorlunda" bokning vid dennes ankomst till någon liten ställplats i Kroatien.
Den sista enda lediga platsen ockuperades av en äldre bestämd dam sittandes och virka på en fällstol och vägrade flytta sig ur fläcken....
Hon hade nämligen paxat den platsen(!) för sin son, som skulle anlända senare på kvällen med sitt husbilsekipage. :msn_wink:

Jag anser, att marknaden själv kommer att avgöra om behovet av bokningssystem blir allt vanligare. Det kan ju ses som ett
konkurrensstärkande medel, om det finns flera aktörer på samma ort i tätt befolkade regioner och man vill locka med lite extra service..
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hur vanligt är det med bokningsbara ställplatser i övriga Europa?

Tror det är relativt vanligt på de mera ambitiösa ställplatserna, med viss service, kan kalla dem ”ställplatscamping”. Vi har blivit nobbade vid 2 tillfällen på Top Platz campingar och en gång i Wismar i Tyskland p.g.a. de lediga platserna var förbokade. Samma sak på Franska Rivieran. De nya moderna ställplatserna i Spanien är som campingar vad gäller förbokning, men även vad gäller hur länge man står på ställplatsen, där vissa bilar står halvårsvis.

TommyD
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Bokade ställplatser = slut på husbilslivets frihet och flexibilitet

Åke

Konstigt synsätt, tycker jag. Jag kan väl vara lika spontan även om jag bokar? jag kan välja vilken ställplats jag vill att boka (om den bokningsmöjligheten finns). Om jag av någon anledning på vägen dit ångrar mig, ja då får man väl ta den smällen det kostar, men friheten finns fortfarande kvar. och flexibiliteten förändras inte...

//Jocke
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen