• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rörliga Rese-kostnader

C

chiva

Guest
Hej, jag har en Knaus Sunliner -01, 2.8 Jtd. 3500kg Körde 801 mil sept-okt. 817 liter diesel. Hässleholm-Safranbolu-Hässleholm. Tankat LPG i Turkiet, inte skrivit upp priset.

Färjor: Gedser-Rostock 1030 Danska kronor, Putgarden- Rödby 114 Euro, Canakkale- Eceabat 12 TL. (Öresundsbron vet inte exakt, ca 400kr x 2.)
Campingavgifter: Rumänien10 euro, Bulgarien 3 euro, i Turkiet sov jag på bensinstationer, hamnar eller i små bytorg.
Vägavgifter: Österr. 9.20 x2 euro, Ungern 11 x 2 euro, RO 14 x 2 lei, broavg. 6 euro x 2, BG 15 x 2 leva,+desinfektionsavg 3 euro. Istanbul broavg. 15 TL.

Reser snikmodellen, fattigpensionär, lagar maten själv. Satsar på andliga upplevelser på bekostnad av de materiella.
Största kostnaden är ju dieseln, kostade mellan 10 och 15 kronor/liter. Färjorna till kontinenten blir ju också ganska stor kostnad. Bokar aldrig, gillar inte att ha tider att passa.
Öster om Ungern såg jag inga husbilar, rätt skönt jämfört med Iberiska halvön.
Turkiet är avslappnande att campa i, inga regler att hålla sig till, parkera som turkarna, lite hur och varsomhelst. Utom Istanbul, där var det noga eftersom det var så trångt.
Tömning och fyllning på bensinstationer, alltid gratis.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Färddatorn hämtar väl sina tillryggalagda sträckor från hastighetsmätaren. Eller du menar att färddatorn skulle ha en egen GPS eller liknande. Däremot kan däcksdimensionen ha stor betydelse för verklig hastighet. Rullomkretsen kan förändra skillnaden mellan hastighetsmätaren och verklig hastighet. Går att kolla på en däcksdimensions-omvandlare
Hälsningar Kebi

Informationen kommer från samma sensorer.
Det som skiljer är att färddatorn/Km räknaren använder det faktiska värdet = mycket exakt.
Hastighetsmätaren lägger på ett antal km/h i visningen för att garantera att bilen är laglig.
Hastighetsmätaren får nämligen inte visa en enda km/h för lite, däremot får den visa för mycket.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Färddatorn hämtar väl sina tillryggalagda sträckor från hastighetsmätaren. Eller du menar att färddatorn skulle ha en egen GPS eller liknande. Däremot kan däcksdimensionen ha stor betydelse för verklig hastighet. Rullomkretsen kan förändra skillnaden mellan hastighetsmätaren och verklig hastighet. Går att kolla på en däcksdimensions-omvandlare
Hälsningar Kebi
Jag misstänker att färddatorn tar hänsyn till det inbyggda felvisningen i fartmätaren,alla bilar visar för låg fart däremot visar färddatorn rätt i många fall.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
När ni räknar bränsleförbrukning så kanske ni använder bilens färddator för att beräkna den. Men då bilens hastighetsmätare ofta visar mellan 5-10% för hög hastighet, och föjaktligen även körd färdsträcka är längre än man verkligen kört, så bör man väl lägga till lika mycket i bränsleförbrukning som bilen visar fel? Eller tänker jag fel? GPS:en är mer sanningsenlig då den mäter sträcka och hastighet via satelliter. Kör upp bilen i 100 km/h och kolla på GPS vilken hastighet som visas där, så får du en procentavvikelse som kan användas för mer noggrann mätning. Men det är ju inte så jättekul eftersom man då tyvärr får en högre förbrukning än man trott och det vill man ju inte. Kanske bäst att inte kolla.
Hälsningar Kebi
GPS mäter bara horisontell förflyttning. Extra längd p g a upp/nedförsbackar registreras inte.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Har KCR-box i bilen, men varför påverkar den färddatorn? Om jag kopplar ur den blir det då rätt visning av förbrukningen? KCR-boxen skall ju snarare minska förbrukningen. Hoppas urspårningen ursäktas. Hälsningar Göran Hellman
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Hur kan man räkna ut bränsleförbrukningen med TRE decimaler ? Är det för att trösta sig själv att redovisa MINSTA möjliga bränsleförbrukningen ?? Jag räknar kallt med 1,2 l/mil som sjunker något vid tankning i b l a Tyskland upp till en deciliter i bästa fall. Har aldrig sett någon motortidning eller husbilsfabrikant redovisa bränsleförbrukningen i Husbilar , däremot på lätta lastbilar t e x Fiat , Ford , Iveco som de flesta är byggda på men det är en helt annan sak med ett flak i s f en bromskloss som påbyggnaden medför.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har KCR-box i bilen, men varför påverkar den färddatorn? Om jag kopplar ur den blir det då rätt visning av förbrukningen? KCR-boxen skall ju snarare minska förbrukningen. Hoppas urspårningen ursäktas. Hälsningar Göran Hellman
KCR boxen lurar insprutningsystemet att skotta in mer diesel, vilket inte färddatorn vet,jag har BSR trim och min bil visar rätt värden.
Att trim av bilen skulle minska förbrukningen är inte troligt,däremot får man bättre vridmoment vilket gör skillnad.
 

v031993

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29069
Medlemskap
2024
Antal decimaler för mig är pga Excel kalkylen. Det är samma formel så det är inte mer jobb för det.
Kolla hastighetsmätaren mot gps. Vår husbil har 16-tums däck och den visar någon km lägre hastighet än vad gps-et gör.
En punkt till. Diesel priset i Norge varierar väldigt mycket från område till område. Oftast kan det vara lägre än i Sverige. Under 2019 var det lägst i Hammarfest (11,85 NOK) och under 14 NOK vid flera tillfällen.
Mvh,
Jeff
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Nja, det finns lagkrav att en hastighetsmätare inte får visa för lite. Mellan 0 och 10 % för mycket är de kalibrerade till från fabrik. Det kravet finns inte för vägmätaren, därför kalbreras den så exakt som möjligt..Men ändringar i rullomkreten genom förslitning och dimmensionsbyte påverkar naturligtvis.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Min hastighetsmätare visar oxå lägre hastighet än GPS. Vid ca 87 km/h på hastighetsmätaren så visar GPS 90 km/h. Har 16” hjul på nu och den är säkert kalibrerad med 15” hjul. Det gör väl att färddatorn tror att bilen gått kortare sträcka eftersom när hjulet snurrar ett varv så har jag ju kommit längre än om jag haft 15” hjul. Min färddator säger att förbrukningen ligger på 1,2 liter milen men sanningen så är den kanske 1,0.
 
Toppen