• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Rörliga Rese-kostnader

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.094
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Jag tycker att det är intressant att se vilka kostnader vi har för att resa omkring.

Det skiljer sig naturligtvis mycket beroende på storlek, vikt och körsätt. Jag kör helst på landsvägar, trots många rondeller och trafiksignaler.
Jag hoppas att det är flera som vill dela med sig av era personliga resekostnader.

Jag kör en Adria Sonic 810 SL Supreme på Fiatchassie. Den är treaxlig, 8,8 meter lång och har en totalvikt på 5 ton. Verklig körvikt ligger ofta på ca 4,8 ton.

Denna resa har jag varit ute i tre veckor. Kört mellan Stockholm och San Sebastian via Luxenburg, Normandie.
Totalt 417,6 mil och förbrukat 441,77 lit diesel vilket ger ett snitt på 1,06 lit per mil. Det tycker jag är ett mycket bra snitt. Lpg - gasen blev 3,54 lit per dygn. Ställplatskostnad 8,00, 11,00 och 6,60 euro en parkering på 12 euro. Tunnelavgift i Lubeck på 3,50 euro inga övriga betalvägar.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.265
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Kopierar in min summering av resan till Spanien via Kroatien och Italien:

Årets resa startade med en övernattning i Trelleborg innan vi tog färjan till Rostock 3 september. Efter 6 veckor var vi framme på målet, camping Bahia i Santa Pola.
Sträckan vi kört, 360 mil, är ca 80 mil längre än närmsta väg hit. Tack vare dessa 80 mil och två färjor har vi fått en härlig, upplevelserik och njutningsbar resa genom Kroatien och Italien.
Förutom nätterna ombord på färjorna har vi övernattat på 17 platser, oftast ACSIcampingar, till en snittkostnaden av 215kr/natt inklusive el och turistskatt.
Kostnad för de tre färjorna, 1037+3983+4005=9025kr Detta är inklusive hytt och mat på alla tre färjorna.
Det har gått åt 332 liter diesel, 0,92l/mil till en uppskattad kostnad av ca 4650kr. Lite osäker på just denna siffra eftersom vi bara noterat liter och inte pris.
Vägavgifterna landade på 2700kr varav hälften i Österrike/Slovenien med transponder.
Övriga kostnader för mat, inträden, guidade turer mm slutade på ca 27.000kr men då har vi levt väldigt gott och unnat oss att äta på restaurang minst en gång om dagen.
 

sjorog65

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Jag har summerat första året med vår Adria Coral 670 2018.
Ducato med 150 hk och robotlåda.
Det har blivit 819 mil och tankat 828,7 liter vilket ger 1,01 i medelförbrukning.
Den är 7,5 m och 4,2 ton. Verkligt vikt 3,5 - 4,0 beroende på var vi åker.
Jag har inte skrivit upp övriga kostnader men det blev en del, allt från campingar och ställplatser till färje och broavgifter.
Ute i 79 nätter, mest i Sverige men en vända till Tyskland och Danmark blev det i somras.
Allt vi hinner med när vi heltidsarbetar :)

/Roger
 

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Det är väldigt många av er som har en dieselförbrukning runt 1liter/mil. Jag har just bytt till en Frankia 840 (Merca-motor) och har inte full koll på förbrukningen ännu men skulle tippa på att den är ca 1,5 liter/mil. På den förra Bürstnern (728 halvintegerad) låg den på ca 1,2 liter/milen. Har jag för tung fot eller vad är skillnaden tror ni?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
2.980
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Tidigare lätt att räkna Euro i 10 kr sedan 11 kr . Dagens sedelkurs Forex är 11.38 kr.
Kronfallet har varit stort.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
2.508
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Här kommer mina siffror.... I sept. nästa år så har jag varit "på väg" i 10 år
Många mil och mycket pengar kostar det. I den ungf uträkning så räkna jag med 9år.... I uträkningen så ingår också däck, flera rep.på husbilen 2ggr lithium batteri. Massa nya solpaneler, Gummibåten och motorn jag köpte och använder fortfarande. Fiske grejer många färj överfarten. Bilskatt, bilförsäkring, drivmedel. Ca 8000 mil Tandläkare mm. mm.
Ett snabbt överslag så blev det ca 1 654 000. - skr delat med 3285 dagar så blir det 536. - skr om dagen. Det måste väl räknas som ett billigt liv med tanke på vad jag har varit med om :)
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.202
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Både Sprinter og Daily har mer lastbil fokus enn Ducato. Selv med samme 3.0 177 hk motor på nesten samme vekt var det markert forskjell på Fiat Ducato og Iveco Daily i forbruk. Rundt litern på Fiat og opp til 1,5 på Iveco.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Vi kör en Hymer Exsis T588-2015, 3500 kg, 150 hk med robotlåda. Vi hade 101 övernattningar under perioden april-sept. April resa till Ungern samt aug-sept till Frankrike. Övrig tid i Sverige. Boende i Ungern ASCI campingar, i Frankrike o Tyskland företrädesvis ställplatser.
Boende campingar o ställplatser 8500kr
Lpg. 91 liter. 700kr. (Använt el endast på camping)
Färjor,vägavgifter. 7000kr. (Färjor,broavgifter,vignetter o tunnlar)
Diesel. 1 238 mil. 16400kr (Euro beräknad till 11kr) (13,23 kr/liter)
Totalt. 32600kr (Ungefär 323kr/natten)
 

Ulla & Claes

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
8024
Vår Carthago E-line har en 2,3 l 180 hk motor med robotlåda. Totalvikt 4800 kg , vi väger normalt 4400-4500 under färd.
Under 2019 har vi kört 954 mil med en snittförbrukning på 1,1 liter/mil, totalt 1050 liter. Ca 600 mil har körts utanför Sverige, mestadels i Frankrike. Total bränslekostnad 15700:-, i detta ingår dock ca 50 mil betalväg.
Lpg 66 liter - 500 kr.
73 övernattningar 2019 - kostar oss i snitt 110sek/natt (10 euro/natt). Några tillfällen på camping för att tex utnyttja tvättmaskin.
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
När ni räknar bränsleförbrukning så kanske ni använder bilens färddator för att beräkna den. Men då bilens hastighetsmätare ofta visar mellan 5-10% för hög hastighet, och föjaktligen även körd färdsträcka är längre än man verkligen kört, så bör man väl lägga till lika mycket i bränsleförbrukning som bilen visar fel? Eller tänker jag fel? GPS:en är mer sanningsenlig då den mäter sträcka och hastighet via satelliter. Kör upp bilen i 100 km/h och kolla på GPS vilken hastighet som visas där, så får du en procentavvikelse som kan användas för mer noggrann mätning. Men det är ju inte så jättekul eftersom man då tyvärr får en högre förbrukning än man trott och det vill man ju inte. Kanske bäst att inte kolla.
Hälsningar Kebi
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2.470
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
När ni räknar bränsleförbrukning så kanske ni använder bilens färddator för att beräkna den. Men då bilens hastighetsmätare ofta visar mellan 5-10% för hög hastighet, och föjaktligen även körd färdsträcka är längre än man verkligen kört, så bör man väl lägga till lika mycket i bränsleförbrukning som bilen visar fel? Eller tänker jag fel? GPS:en är mer sanningsenlig då den mäter sträcka och hastighet via satelliter. Kör upp bilen i 100 km/h och kolla på GPS vilken hastighet som visas där, så får du en procentavvikelse som kan användas för mer noggrann mätning. Men det är ju inte så jättekul eftersom man då tyvärr får en högre förbrukning än man trott och det vill man ju inte. Kanske bäst att inte kolla.
Hälsningar Kebi
Färddatorn visar ofta bra värden,på min Fiat visar den exakt samma värden som verklig förbrukning,fartmätaren visar alltid för hög fart på i stort sett alla bilar,
Min helintegrerade 177hk, robotlåda, drygt 4ton drar 1,06, utom på Tysk diesel då sjunker förbrukningen 1dl.
Har kört 1500 mil,ca 90 nätter,några färjor samt vägavgifter ca 32000kr
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Färddatorn visar ofta bra värden,på min Fiat visar den exakt samma värden som verklig förbrukning,fartmätaren visar alltid för hög fart på i stort sett alla bilar,
Min helintegrerade 177hk, robotlåda, drygt 4ton drar 1,06, utom på Tysk diesel då sjunker förbrukningen 1dl.
Har kört 1500 mil,ca 90 nätter,några färjor samt vägavgifter ca 32000kr
Färddatorn hämtar väl sina tillryggalagda sträckor från hastighetsmätaren. Eller du menar att färddatorn skulle ha en egen GPS eller liknande. Däremot kan däcksdimensionen ha stor betydelse för verklig hastighet. Rullomkretsen kan förändra skillnaden mellan hastighetsmätaren och verklig hastighet. Går att kolla på en däcksdimensions-omvandlare
Hälsningar Kebi
 
Toppen