• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånförsök

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Rånförsök

Allt vi gör är i avskräckande syfte och för att försvåra inbrott, på dagen eller natten. Tror aldrig vi kan skydda oss till 100%. Men vi kan försvåra så langt det är möjligt. Om tjuven ser hur husbilen är säkrad kan han snabbt kalkylera med vad är chansen för att lyckas, ser han bara skyltar kanske han gör ett försök.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Rånförsök

När det hände oss så såg jag ingen skada på dörren och låset. När ja ska låsa upp dörren går nyckeln i till hälften och då när jag jämförde låsen på dörrarna så var det ena något lite skadat. Bytta lås ca 2100 kr självrisken 1800kr inget att använda försäkringen till.
Detta hände när vi var ca 20 husbilar och det var bara vi som blev drabbade. Och detta var på BiÖ ställeplats. Har aldrig haft spennband på dörren har fricampat i hela norden och Baltikum och så händer det där man känner sig säker. Nu använder vi spännband har aldrig haft saker liggande fram alltid tomt där.
Men vist känner vi en vis olustkänsla nu inte samma som innan vi blev drabbade av detta.
man spränger låset med kyla,låter som en knackning.Alla cyl.stiften är deformerade går ej att använda nyckeln.Inbrott är en ständig kapplöpning,en sak är de som i drogpåverkan ger sig på dig.MEN proffsen,de ligger ibland hack i häl på polis/låstillverkare men ofta lite före.Egna påhitt att skydda sig är ju därmed ofta effektiva.En egentillverkad virelåsning etc.överraskar ofta.Skallarm, använder det alltid,men tjuven vet ju att länsman i regel är långt borta.Visst vaknar du MEN inför ett riktat vapen är du inte lika kaxig som här på HBK:s sida.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rånförsök

Visst vaknar du MEN inför ett riktat vapen är du inte lika kaxig som här på HBK:s sida.

Det finns olika regler för vapenhantering i Europas länder. I Frankrike fick man tidigare skjuta tjuvar som gjorde intrång! Jag vet inte om det gäller fortfarande. Man fick t.o.m. skjuta älskare som hamnat i hustruns säng (Crime passionelle) men det gäller inte längre utan det togs bort häromåret!

Jappe
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Rånförsök

Det spelar väl egentligen ingen roll, bara det är gjort så att det avskräcker? :)

Det är inte säkert att det avskräcker. Kan ge idéer till hur man kan komma in med något "avknipsande" instrument. Tänker på t.ex. band mellan dörrarna.

Om man har lyckats sticka in något och dra upp dörrhandtaget inifrån så skall dörren fortfarande vara orubblig. Den får inte svaja på något sätt. Den skall sitta stumt och för buset obegripligt.

I den bästa av världar.
;)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Herrejesus....vi måste haft en himla tur på alla våra resor i Frankrike, Italien, Polen, Estland,Lettland, Litauen....bla bla bla...som klarat både oss och våra tillhörigheter utan problem, trots att vi inte ens tänkt tanken att vi måste bomma igen både på längden och tvären för att klara oss.
Skulle jag få den känslan så skulle jag definitivt stanna hemma....men det är ju jag det.

/ carola
:wideeyed:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Rånförsök

Jo,
Risker finns och det är ganska dumt att utmana riskerna i onödan. Sen kan man välja att försöka låsa in sig eller inte.
Själv tror jag att jag aldrig utsätter mig för större risker i livet, än när jag ger mig ut i passaten i mörker och vinterväglag.

Tänk efter - uppför er som ni brukar när ni är hemma så är nog riskerna jämförbara - åtminstone i västeuropa.

Känner en Amerikan som ägnat hela sitt yrkesliv åt att resa runt jorden. Enda gången han råkat illa ut är i Brunnsparken i Göteborg, där han blev rånad på en tia.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Rånförsök

Herrejesus....vi måste haft en himla tur på alla våra resor i Frankrike, Italien, Polen, Estland,Lettland, Litauen....bla bla bla...som klarat både oss och våra tillhörigheter utan problem, trots att vi inte ens tänkt tanken att vi måste bomma igen både på längden och tvären för att klara oss.
Skulle jag få den känslan så skulle jag definitivt stanna hemma....men det är ju jag det.

/ carola
:wideeyed:

Hej! Samma gäller för oss och det är den normala upplevelsen. Vi har inte haft tur, det är de som råkat illa ut som haft en himla otur.
:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Rånförsök

what_happens_when_you_repair_you_car_yourself_640_26.jpg


Hemmagjort men effektivt!
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Rånförsök

En härligt uppfriskande tråd! Allt från att skjuta älskare till att spränga lås med kyla. Hur som helst är ämnet inbrott nyttigt och viktigt att diskutera. Vill man in i en husbil kommer man in om så skulle vara med vinkelslip. Nu får man förutsätta att inbrott i husbil inte är en handling där man planerar brottet för att ta en specifik bil för att där finns dyrbarheter som händer vid bostadsinbrott. Man kan faktiskt jämställa med en cykelstöld där man går förbi den som är låst på olika sätt för att ta den som är lättast att stjäla. Man får nog förutsätta att inte tjuven bär med sig bultsaxar och grövre verktyg. Grundregeln bör därför vara enligt min uppfattning att stöldskyddet tydligt skall synas utifrån. En grov länk med hänglås i dörren är ju rätt häftigt om än inte riktigt genomförbart men synliga åtgärder som avskräcker är nog att föredra.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Kanske kan det hjälpa med denna skylt, om man följer upp det med en hund modell större:)
 

Bilagor

  • 100_1817.JPG
    100_1817.JPG
    1,1 MB · Visningar: 8

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Kenth,

Ser på bilden med bommen och ett basbollträ bredvid. Tidigare har jag läst om alla dina olika larm, tror du skrev 17 stycken olika, lampor med sensorer som tänds när någon närmar sig bilen, osv.

Samtidigt är du förespråkare utav fricamping på mörka övergivna parkeringar. Badplatser har jag förstått är en favorit.

Är det en konsekvens utav dina övernattningsval som den här arsenalen behövs, eller.....?

Personligen skulle jag bli skitskraj bara av att rigga allt det här innan sänggående och skulle sedan knappast sova en blund.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Rånförsök

Det är Gunilla som spelar brännboll, hon är dagisfröken :wink:

Jag försöker lysa upp tillvaron med en MAG-LIGHT ... :)

Vi har 7 larm: 1 backsensor, 2 gas, 2 dörr, 2 som har med bilens start, rörelse och status att göra. Backsensorn är värdelös, kaninerna vaknar redan kl 4 på Gotland. Gaserna är rök och gasol. Vi använder inte alla larmen samtidigt.

Larm har varit min hobby sedan tonåren (och det är längesen)

Bommen över dörren sprang jag över för 50:- i Norrtälje men ha inte använt den skarpt ännu (och absolut inte på Gotland, Norrtälje, Övertorneå eller i Skåne). Man vet aldrig - den kan komma att behövas. Hade känts tryggt i Bratislava och i Bosnien.

Vi sover alltid gott utom natten som gick men då provade vi att ligga på camping :mad: Rapport om det kommer i en annan tråd.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

*s* Blir hon inte skiträdd när du börjar rigga för natten?

Om det vore i vår bil så skulle Carola rymma ur takluckan bak i bilen och den är liten, om jag skulle börja rigga bommar, basebollträn och en massa larm.

Bara en idé Kenth. Ta Gunilla till en trygg plats, strunta i larmen, lås bara dörren och jag tror Gunilla kommer att sova bättre än någonsin!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Rånförsök

Gunilla har blivit skaj en gång. Det var på Fårö. Hon trodde någon skulle sno våra hjul med det vara bara storm. (Vi hade tittat på "Tur med vädret 2" i dagarna. Men vi rullade ner till Fårö kyrka och där var det lugnt till kl 8 ....

Är vi inte ur spår nu???

PS Bommen skall användas när vi är långt från bilen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Rånförsök

Helt ok Kenth, det gäller att vara om sig och kring sig, hade det varit tillåtit så hade mina dörrhandtag varit strömförande:D...speciellt på nätterna utan för Svedalas gränser, å andra sidan så hade väl "öken-babianerna" slagit sönder bilen el. något annat om de fick sig en rigtigt "pilla"!:mad:

Mvh
Pilot
 
Toppen