• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånförsök

Y

Yjons

Guest
Sv: Rånförsök

För det första så är givetvis alla sätt att skydda sig bra. Med ett förflutet inom den polisiära delen av samhället och med många års erfarenhet av platsundersökningar dristar jag mig till att komma med några synpunkter. Ett skydd bör vara synligt. Vid ett tillfälle nämnde något lite skämtsamt att en grov länk runt husbilen är det bästa skyddet. Om man tydligt kan se utifrån att en kedja eller vire som inte kan skäras av håller ihop framdörrarna försöker man inte manipulera låsen eller skära ut lilla rutan. Tydliga markeringar om larm där detta finns. Små låsklackar på dörrarnas insidor kanske förhindrar inbrottet men inte ev skadegörelse som blir vid försöket. Själv har jag en plastbelagd vire med vantskruv för att kunna skruva åt ordentligt på mitten mellan dörrarna. Ytterbelysningen är försedd med en rörelsedetektor som tänder när någon närmar sig bodelsdörren. Kanske inte något direkt inbrottsskydd men en markering att något händer. Uppfinningsrikedomen har inga begränsningar men ev gärningsmän skall se att det planerade brottet innebär problem. Förhoppningsvis lämnar man platsen eller tar nästa som verkar enklare.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Här ett tips om ett säkerhetslås som är mycket bra Heosafe 12546-12556. Köp det med nyckel.

Ser ut så här när det sitter på plats. Tar en sekund att låsa och ett par att låsa upp. Vi låser alltid även om vi bara går in och handlar.
 

Bilagor

  • 20120718_1025582082633716.jpg
    20120718_1025582082633716.jpg
    1,7 MB · Visningar: 28

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Här är ett tips,har larm på alla tre dörrarna och wire fram som däremot läggs över signalhornet, dörren kan öppnas ca 10cm sen hörs både larm och stor hund:yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Rånförsök

För det första så är givetvis alla sätt att skydda sig bra. Med ett förflutet inom den polisiära delen av samhället och med många års erfarenhet av platsundersökningar dristar jag mig till att komma med några synpunkter. Ett skydd bör vara synligt. Vid ett tillfälle nämnde något lite skämtsamt att en grov länk runt husbilen är det bästa skyddet. Om man tydligt kan se utifrån att en kedja eller vire som inte kan skäras av håller ihop framdörrarna försöker man inte manipulera låsen eller skära ut lilla rutan. Tydliga markeringar om larm där detta finns. Små låsklackar på dörrarnas insidor kanske förhindrar inbrottet men inte ev skadegörelse som blir vid försöket. Själv har jag en plastbelagd vire med vantskruv för att kunna skruva åt ordentligt på mitten mellan dörrarna. Ytterbelysningen är försedd med en rörelsedetektor som tänder när någon närmar sig bodelsdörren. Kanske inte något direkt inbrottsskydd men en markering att något händer. Uppfinningsrikedomen har inga begränsningar men ev gärningsmän skall se att det planerade brottet innebär problem. Förhoppningsvis lämnar man platsen eller tar nästa som verkar enklare.

Hej, vilken rörelsedetektor använder du? Jag har inte hittat någon bra? :)
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Vi blev utsatta för samma sak för några år sedan och innan vi började använda spännband, kolla det lilla låsbläcket i låset på vår syntes ett litet litet märke som jag var tvungen att påtala för polisen för de undrade om bilen inte varit låst!
Det är mycket otrevligt med obekanta i bilen!
Lena P-K
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Rånförsök

RÖRELSEDETEKTOR !
Jag hittade och köpte en ytterbelysning med led och inbyggd rörelsedetektor hos Bossings i Linköping i fjol. Lite dyr i och för sig men fantastiskt bra. Den tar obetydligt med ström, tänds när man närmar sig dörren och slocknar dessutom efter en stund så man behöver varken tänka på att sätta på lampan eller stänga av.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Rånförsök

Apropå lampa m rörelsedetektor.
Osrams lilla billiga lampa "Spylux" funkar alldeles utmärkt. Har själv 3 st till husbilen.

"En liten armatur med inbyggd rörelsesensor som gör att lampan tänder automatiskt vid rörelse och släcker sedan efter 12 sekunder. Avkänningsområde 130° max 4 m. Monteras med medföljande väggfäste, magnet eller tejp. Lätt att ta loss från fästet och kan användas som en ficklampa. Kan vinklas 25° i höjdled och 70° i sidled. Drivs av tre st. AAA/LR03 batterier (ingår). Mått 100x68x67 mm."
 
F

F.d. 29837

Guest
Sv: Rånförsök

Nu har det hänt oss igen! Att man inte lär sig. Stod på en stor ställplats i södra Frankrike. Säkert 50 bilar , inhägnat, bom. Låste bara dörrarna, inga spännband. Man tog sig in via passagerar dörren. Märken i låset. (Måste bytas enl. polisen). Man fick med sig mycket av värde. Detta gjordes när vi sov. Är dock glad att vi inte vaknade hade nog blivit vättskrämd då. Nu är vi nästan paranoida. Bär på oss de få värdesaker vi har. Så dags nu!
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Så såg låset ut. Och vi hörde inget frun såg att man lyste in i bilen.
 

Bilagor

  • IMG_9642.JPG
    IMG_9642.JPG
    1,6 MB · Visningar: 21
T

Teddi

Guest
Sv: Rånförsök

en rörelselampa-detektor,,hittar inget namn,,men effektiv,,från början va den vänd uppåt,,inga tjuvar från luften inte,:p vi vände på den,,nu funkar den förträffligt,,

installerad av #kjells el i kållered#,,skall vara med i våran föret--lista,,har plockat hem den från tibro,,en 2-hundring,,
 

Bilagor

  • canon 2011 298.jpg
    canon 2011 298.jpg
    2,7 MB · Visningar: 27

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rånförsök

Låsen til Nils & Birgitta er skadet av en skruvmeisel som er presset inn og presset rundt, den mest brukte teknikken på standard billåser.
 
F

F.d. 16397

Guest
Sv: Rånförsök

Hej de va synd att inte larmet kom i gång det var nog det som räddade er ha de gött Stefano
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Rånförsök

Man bör nog hålla isär uttrycken rån och stöld.

Man kan få ovälkommet besök i husbilen då man har lämnat den och i vissa fall
då man sover i den.
I båda fallen är det väldigt bra om kan kan förhindra icke inbjudna ATT TA SIG IN I BILEN.

Då man har lämnat bilen, kanske under lång tid, och utan övervakning är det svårt att stoppa en beslutsam inkräktare. Han kan slå eller bryta sig in. Beror då mycket på var man har parkerat.

Har aldrig hört talas om att någon inkräktare har brutit sig in med kofotliknande redskap eller slagit in fönster för att ta sig in då folk har vistats i bilen. Om man försöker något sådant bör ju oväsendet fungera bättre än vilket larm som helst.

Lösningen då man går till sängs borde då vara: Gör det helt omöjligt att öppna någon av dörrarna utifrån med mejsel eller dylikt utan att föra ett djla oväsen. Om tjuven inte kan ta sig in kan han inte stjäla något.
Låsningen av alla tre dörrar skall vara helt osynligt.

Låter kanske för enkelt? Fungerar garanterat. Ingen in, inget ut.

Sov gott!
Alve
 
F

F.d. 983

Guest
Sv: Rånförsök

Jag är låssmed till yrket och har följande att anföra.

Man öppnar en bil utan nycklar genom att använda ett verktyg som man för ner mellan dörren och rutan sedan fiskar man tag i låsmekanismen inne i dörren och fångar då tag i öppnarmekanismen drar sedan upp låset med verktyget, operationen sker nästan ljudlöst och tar 10-20 sekunder att genomföra.

Det andra alternativet är att bryta upp cylindern med en skruvmejsel och det är nästan lättare att göra men för lite mera oväsen inne i bilen.

Mitt råd till Er alla är att ha framdörrarna spärrade med någonting så slipper ni påhälsning denna väg.

Ett bra larm gör alltid nytta är den erfarenheten jag har från mitt yrke.

Hälsningar
Berrra60
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Jo det har man ju öppnat bil med inlåsta nycklar på det viset .

Jag tror förövrigt att ditt inlägg är borta imorgon förmiddag pga. dom tekniska tipsen ;).
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rånförsök

Misstänker att de flesta tjuvar vet precis hur de skall gå tillväga, finns nog inte många "yrkeshemligheter" i den branschen.
Det knepiga, som jag ser det, är att husbilar med en prislapp på över miljonen har lås i dörrarna som nog kan jämföras med en skämtartikel.
Är det tillverkarna som tar allt för lättvindigt på köparnas säkerhet och använder originafordonets lås för att minska kostnaderna, eller är det husbilsköparen som vid köptillfället låter sig "bländas" av blåa lysdioder i barskåpet för att missa viktiga detaljer för den egna framtida tryggheten.
Vem skulle vilja ha liknande lås som finns i husbilarna i hemmet eller fritidshuset, även om tjuven där rätt enkelt kan ta sig in genom t.ex. ett fönster?
Ja, man kan ju undra.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Rånförsök

Jag är låssmed till yrket och har följande att anföra.

Man öppnar en bil utan nycklar genom att använda ett verktyg som man för ner mellan dörren och rutan sedan fiskar man tag i låsmekanismen inne i dörren och fångar då tag i öppnarmekanismen drar sedan upp låset med verktyget, operationen sker nästan ljudlöst och tar 10-20 sekunder att genomföra.

Kan ju meddela att det är lättare i teorin än i verkligheten (om man inte övat :rolleyes:), försökte på det sättet i en halvtimme när jag låste in nycklarna i bilen utan att få upp den. Lösningen var att testa massa olika nycklar, till slut fungerade en Volvonyckel till Toyotan :rolleyes:

Peter :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Rånförsök

Det spelar väl egentligen ingen roll, bara det är gjort så att det avskräcker? :)
 
Toppen