• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rån

F

F.d. 55595

Guest
Jag blev rånad på väg till Spanien i januari utanför Valencia. Ett har jag lärt mig av detta att inte stanna på bensinstationer inom det tullfria avsnitten på motovägarna. Rånarna drar sig för att betala avgifterna. Dessutom tor jag att polisen lättare får tag på dom. Är det nogon som har någon erfarenhet av detta.
Hör av er.
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Rån

På tre resor till Spanien har vi haft inbrottsförsk 2gånger rätt hög procent! En gång på camping en gång på stor bensinstation! Inbrotten lyckades inte på grund av att min fru väcktes av klickat när dörrlåset gick upp!Då dörrarna är säkrade kommer dom ju inte in men det lilla fönstret i dörren skärde dom sönder gummilisten stack in handen och öppnade låset!Den ökade kriminaliteten förtar en stor del av glädjen att åka till Spanien för våran del tyvärr!
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Rån

Vi har under de 6 år vi varit ute i Europa,(Tyskland, Frankrike, Italien, Ungern, Österrike) aldrig haft något råntillbud. Vi håller oftast till på sida av de stora stråken, sällan på turistorter. Vi kör av från större vägar, ut i små samhällen eller på ren landsbygd. Övernattar på torget i byn eller in på nån skogsbilväg. Vi tror inte att rånare i allmänhet letar ute i "bushen" efter rånoffer. Ibland har vi blivit erbjudna parkering med el, ibland visade till bättre ställen än där vi stått. Vi bor ju ute på landsbygden, är väl därför vi känner oss tryggare där än på de stora stråken. Rätt eller fel, vi har i alla fall klarat oss.
Ove.G
 
F

F.d. 55554

Guest
Inte rån!

Efter att har kört Sverige, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal ToR under 6 månader utan problem så blev vi av med en av dom 2 cyklar vi köpt i Portugal efter bara 2 nätter här i Landskrona, bilen stod på en lokalgata med baken mot en vältrafikerad gatan (ca 3m) från den!
Tyvärr så hann vi inte ta av cyklarna eftersom mycket annat var att fixa efter det vi kom hem, i går var det stortvätt till kl 21.00 och sen kom det ett regält regn.
Båda var låsta med varsitt bygellås, samt 1 gemensam vajer.
Så i morse var låsen avklippta med bultsax och en cykel borta!
Vad f-n skulle vi hemma att göra!
:(
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Rån

Resa till Spanien

Barcelona trakten är det en hög risk med robbing, ák därför dit pá morgonen och ák sá lángt som möjligt därifrán. För att sova ák till smábyar, där känner alla alla och frága nágon var ni kan sova. (Hola ¿Donde podemos dormir en la caravana?) Ni blir dá visade pekade till en lämplig plats. Äter ni i en rstaurang sá är det billig och ni käns välkommna.
Till frukost kan ni köpa churro eller fársk bröd. Dom yngsta pratar knacklig engelska, sá det gár att komunisera.
Gäller nog överallt inte bara i Spanien.

I storstäder
Behöver ni hjälp med att Ex frága nágon, välj dá inte en person som kommer ensam och ser knepig ut. Välj ett par kvinna/man ordentligt klädda. folk med firmakláder eller en firmabil med reklam pá.

Tjuvarna här är inte Spanjorer enligt statistiken ifrán Tingsrätten utan Rumäner Sydamerikaner Marokaner och Engelsmän. Dom yngre Spanjorerna har mycket skulder istället som är normalt när räkningarna är högre än inkomsterna.
 
Toppen