• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rån

F

F.d. 55595

Guest
Jag blev rånad på väg till Spanien i januari utanför Valencia. Ett har jag lärt mig av detta att inte stanna på bensinstationer inom det tullfria avsnitten på motovägarna. Rånarna drar sig för att betala avgifterna. Dessutom tor jag att polisen lättare får tag på dom. Är det nogon som har någon erfarenhet av detta.
Hör av er.
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Rån

Hej.
Hur har de gått tillväga?
Är på hemväg från Spanien och kan
kanske gardera oss ytterligare med råd
från er som upplevt obehaget.

Har tidigare läst om sträckan Valencia-Barcelona
som stor risksträcka, och även sett varningsskyltar
vid rastplatserna.
Tacksam för tips...
 

gorpe

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Borås
HBK-Nr
12025
Medlemskap
2024
Sv: Rån

Man får även vara skärpt på vägen , vi blev utsatta för ett rånförsök för 4 år sen .
Det var på den övre motorvägen förbi Barcelona. En liten skruttig bil körde upp vid sidan om oss ropade o pekade på vårt bakhjul. Vi stannade ej då prejade han in oss intill kanten när de gick ur sin bil gav jag järnet o körde ut från vägkanten förbi deras bil. Vi stannade ej på flera timmar det var lite nervöst jag tittade länge i backspegeln men de kom ej efter.
Gorpe
 
F

F.d. 55595

Guest
Sv: Rån

Min hustru gick in på en bensinstation. Jag satt kvar i bilen med olåsta dörrar. Då kom en man på passagerarsidan, öppnade dörren och vecklade ut en karta på sätet. Under kartan låg min hustrus handväska. Nu gick allting väldigt fort. En kompis till rånaren knackade på rutan på min sida. Jag vänder mig mot honom. Då tar den andre karta och handväska och drar.
Vad har jag nu lärt mig.
Lås dörrarna när du sitter i bilen. Öppna aldrig dörren. Åk bara.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Rån

Min hustru gick in på en bensinstation. Jag satt kvar i bilen med olåsta dörrar. Då kom en man på passagerarsidan, öppnade dörren och vecklade ut en karta på sätet. Under kartan låg min hustrus handväska. Nu gick allting väldigt fort. En kompis till rånaren knackade på rutan på min sida. Jag vänder mig mot honom. Då tar den andre karta och handväska och drar.
Vad har jag nu lärt mig.
Lås dörrarna när du sitter i bilen. Öppna aldrig dörren. Åk bara.

Lutar väl mera åt stöld, än rån.

//Tommy
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Rån

Hej
Tog fram kameran och tog en bild (trodde jag) var en bil som körde upp
några gånger och visade att det var fel där bak på HB men jag fattade inte
med en gång vad han menade.När jag förstod vad det var frågan om så
plockade jag fram kameran och tryckte av.Var så nervös så jag glömde slå på den.
Jag tror att man får vara med lite titta runt när ni parkerar för fika eller mat
vilka suspekta människor som rör sig på rastplatsen.Upp med kameran och fota
både bilar och folk.Titta även om någon tar en bild på er HB .Sedan kan
personen ringa (MMS:a) vidare till dom som skall utföra rånet.
:mad:Tycker det är synd att det har blivit så här.Samtidigt kan jag förstå det
med 20-30% ungdoms arbetslöshet i södra Europa.
Vem skall man till slut lita på:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Rån

Hej
Tog fram kameran och tog en bild (trodde jag) var en bil som körde upp
några gånger och visade att det var fel där bak på HB men jag fattade inte
med en gång vad han menade.När jag förstod vad det var frågan om så
plockade jag fram kameran och tryckte av.Var så nervös så jag glömde slå på den.
Jag tror att man får vara med lite titta runt när ni parkerar för fika eller mat
vilka suspekta människor som rör sig på rastplatsen.Upp med kameran och fota
både bilar och folk.Titta även om någon tar en bild på er HB .Sedan kan
personen ringa (MMS:a) vidare till dom som skall utföra rånet.
:mad:Tycker det är synd att det har blivit så här.Samtidigt kan jag förstå det
med 20-30% ungdoms arbetslöshet i södra Europa.
Vem skall man till slut lita på:confused:

Så arbetslösa ungdomar från södra europa är de som utför stölder ur husbilar?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Rån

Så arbetslösa ungdomar från södra europa är de som utför stölder ur husbilar?

Skulle inte tro det. De gynnarna kommer troligen från söder eller öster och är troligen inte några som kommit hit för att jobba lagligt.:mad: Det börjar bli litet mycket av detta och man kan snart undra om man vågar stå obevakat alls
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Rån

Skulle inte tro det. De gynnarna kommer troligen från söder eller öster och är troligen inte några som kommit hit för att jobba lagligt.:mad: Det börjar bli litet mycket av detta och man kan snart undra om man vågar stå obevakat alls
Hur stor är problemet igentligen, promille av alla de som är ute på våra vägar.
Det är väl lika stor risk som att få inbrott i sin villa, eller bli överfallen på gatan som att blir rånad eller få inbrott i sin bil.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Rån

Hur stor är problemet igentligen, promille av alla de som är ute på våra vägar.
Det är väl lika stor risk som att få inbrott i sin villa, eller bli överfallen på gatan som att blir rånad eller få inbrott i sin bil.

Nej där har du helt fel, om man räknar hur många h-bilar och husvagnar som står på en av dessa besinstationer under en natt i Spanien el. Frankrike så är chansen räknat i procent mycket större att du blir rånad av dessa "ökenbabianer/kloakråttor" än att du blir det i din villa/lägenhet i Sverige.

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Rån

Hur stor är problemet igentligen, promille av alla de som är ute på våra vägar.
Det är väl lika stor risk som att få inbrott i sin villa, eller bli överfallen på gatan som att blir rånad eller få inbrott i sin bil.

Håller med corina. Utan att kunna belägga det med exakta siffror tror jag också att det är en försvinnande liten del av alla husbilsåkare som råkar ut för detta. Men det är ju ingen tröst för den som blir drabbad.
Givetvis skall man iakttaga normal försiktighet mot inbrott i bilen, ficktjuvar och liknande när man är ute och reser (och även hemma). Men om man hela tiden är rädd, så blir ju hela resan förstörd, eller..?

/ TommyQ
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rån

Jag tycker inte man ska överdriva riskerna och skrämma folk i onödan! Jag har övernattat många gånger på bensinstationer i de berörda områdena och aldrig känt mig hotad. En viktig faktor är var man placerar sin husbil. Ett belyst område nära stationsbyggnaden som ofta är nattöppen och helst bland andra husbilar minskar risken drastiskt, tycker jag. Ett eller flera (!) larm ska man ha, gärna med någon indikator som syns utifrån.

Mörk, avsides belägen övernattningsplats skyr jag som pesten och åker vidare! Bland långtradarna står jag inte heller så gärna, mest beroende på att de ofta bullrar med kylaggregat och annat.

Att stöldbegärliga prylar inte ska kunna ses från utsidan är självklart!

Här står vi på en "aire" vid Perpignan alldeles utanför restaurangen.

pe.jpg

Där träffade jag en annan svensk, Rolf Olsson. Bilden tagen inne i restaurangen. Jag tror den var nattöppen.

pe2.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Rån

Jag tycker inte man ska överdriva riskerna och skrämma folk i onödan! Jag har övernattat många gånger på bensinstationer i de berörda områdena och aldrig känt mig hotad. En viktig faktor är var man placerar sin husbil. Ett belyst område nära stationsbyggnaden som ofta är nattöppen och helst bland andra husbilar minskar risken drastiskt, tycker jag. Ett eller flera (!) larm ska man ha, gärna med någon indikator som syns utifrån.

Mörk, avsides belägen övernattningsplats skyr jag som pesten och åker vidare! Bland långtradarna står jag inte heller så gärna, mest beroende på att de ofta bullrar med kylaggregat och annat.

Att stöldbegärliga prylar inte ska kunna ses från utsidan är självklart!

Jappe

Jappe, de 2 gånger det hänt oss har vi gjort precis som du beskriver men ändå blivit utsatta, vi har väl haft en jäkla otur naturligtvis men ändå.
Jag låter mig inte skrämmas av detta även om man blir eftertänksam, kanske vi nästa gång i god tid letar efter ställplats istället över natten...hustrun vill det iaf.
Det jag kan tycka är jäkligt märkligt är att det i princip inte finns några kameror på dessa bensinstationer???? Då hade jag varit övertygad om att dessa rån och bilinbrott hade reducerats avsevärt.

//Pilot
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rån

Jappe er Streetsmart!

Som en tysker sa til oss første gangen vi reiste med husbil i Italia, se hvor italienerne stiller seg på kvelden med sine husbilar. Men stol ikke på en enkelt, det må være flere på parkeringen - stå sammen med disse og du er trygg. Fungerte klokkerent dengangen. Senere har vi lært oss litt mer om vurdering av risiko, og en stellplats i en søvnig liten by er klart å foretrekke, selv om vi blir alene.

Lastbilsparkeringene langs motorveiene er klart høyeste risiko, og vi holder oss langt vekk. Har snakket med for mange som har vært utsatt for episoder på slike steder. Store rasthof et stykke fra A-bahn som har egne områder for husbiler fungerer såder for en kort natt, men er gjerne bråkete.

Betal motorveier og deres plasser er normalt ikke et tema for oss, vi bruker heller litt lengre tid enn motorveier alle steder :D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Rån

Hur stor är problemet igentligen, promille av alla de som är ute på våra vägar.
Det är väl lika stor risk som att få inbrott i sin villa, eller bli överfallen på gatan som att blir rånad eller få inbrott i sin bil.

Det beror nog litet på var man har sitt hus. Tyvärr ser vi samma ökning av inbrott, överfall, stölder och rån nära större vägar även här hemma. Det finns numera migranter som i gäng drar runt i europa försörjande sig på diverse tvivelaktiga sätt. Vi ser dem som "asfaltläggare" tiggare "gatumusikanter" samt säljande en massa skräp. Detta nya faktum har blivit betydligt större med EU's utvidgning och de slopade passkontrollerna inom EU.
Jag har ingen lösning på frågan men att ha stora skaror som drar runt i europa och lever utanför samhället leder till de problem vi nu ser. Tyvärr ser det bara ut att bli värre och vi tvingas skydda oss på olika sätt. Att leva i sk "gated comunities" är den framtid vi får om inget görs och då kommer vårt fria husbilsliv att bestå i transporter mellan våra vaktade frizoner. Inte något som jag ser fram emot tyvärr:mad:
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Rån

Så arbetslösa ungdomar från södra europa är de som utför stölder ur husbilar?
Nej det tror jag inte men kreativiteten blir lite skruvad när desperationen
kryper på.Det kan lika väl vara nån som har så tråkigt jobb så att hon/han
söker spänning.Vad vet jag.
För 10:tal år sedan fanns det ett Tyskt par som körde HB och bekantade sig
med folk på campingar och blev (goda vänner),bjöd in till sig och dom andra
bjöd tillbaka o.s.v.Man slog följe för dom skulle ju åxå åt samma håll.Nästa
camping....umgicks igen och hade jätte trevligt.Sedan beslöt paret att följa
med till deras destination i Spanien.På en parkering knackade dom på och blev
insläppt mitt i natten.Mannen fick batterisyra i ansiktet och kvinnan blev
bunden.Paret som råkade ut för det här var från Kalmar trakten.
Vill definitivt inte skrämma någon utan uppmana till försiktighet.Jag vill inte till-
höra den promille som blir bestulen eller rånad.Vi har 3 i vår närhet som har
råkat utför det,så jag vet inte med min umgänges krets så blir det 20%.
Vi kanske bara har en himla otur.
 
Toppen