• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Råd innan jag kör 50 t/r mil och köper en osedd Hymer!

F

F.d. 25425

Guest
Hej,

jag har tänkt åka upp från Skåne till Borås idag och slå till på den här bilen
Hymer HUSBIL A 544 -99 | Älvsborg | Blocket

Eftersom detta är vårt första husbilsköp så skulle det vara fantastiskt om någon vill hjälpa till med lite kontrollfrågor som jag kan ställa när jag ringer till handlaren!

De enda jag kan komma på är hur man gör med fukttest, om den är svensksåld, samt givetvis "om det är något annat jag behöver veta". Men jag känner på mig att det behövs fler vettiga frågor för att kunna veta om det är värt att köra 50 mil med plånboken redo.

Det vi kollat själva är:
- Planlösningen passar oss
- Den är kort vilket är bra när vi ska runt i Europa
- Årsmodell OK
- Inte gått alltför långt
- Priset är vettigt

Efter att ha kollat på en massa liknande så är jag lite orolig för motorn, räcker det med 87hk när vi ska runt i Europa?

Stort tack på förhand!

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Råd innan jag kör 50 t/r mil och köper en osedd Hymer!

Om säljföretaget finns en hel del att lästa här på forumet.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t54320/

Förutom denna länken finns det flera som haft lite problem med deras bilar.

Kanske bra att vara extra vaksam på vad det är man köper.

//Tommy

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Ja det gäller att veta vad man ska fråga om.
Har själv köpt mina tre husbilar osett och inte blivit besviken - men det har varit många lång samtal och kontroller med förra ägare och fordonsregister mm. Där framgår bla om den är importerad eller svensksåld.
Vikt? Vad väger bilen som den står - hur mycket kan du lasta i bilen - å räcker det?
Service på motor å drivlina är viktigt! Bla tex kamrem.
Fukttest naturligtvis.
PRUTA!
Lycka till. :msn_smiley:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Hej!
Vi har en Hymer swift 544 -96 med en 2,5 motor som gått snart 12000 mil.
Det är en bil som passar oss väldigt bra. Behändig i storlek, bra motor,
bra inredning och i vårt tycke en riktigt bra bil.
Har monterat ett chiptrim vilket har gjort motorn i bilen betydligt piggare.
Alkoven används mest av våra barnbarn när de är med oss. Annars är det en bra plats för annat smått och gott.
Vi har bytt kamrem och framfjädrarna det är det enda.
Dubbelbädden vid nedbäddat bord är bred och 2 meter lång vilket passar mig med min längd.
Soffan bredvid går att bredda med ett enkelt utdrag vilket då gör att man har 2 enkelsängar.
Lycka till!

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag har inga erfarenheter av modellen men jag har köpt och sålt en del bilar genom åren.

Om den är importerad(troligast) är det extra viktigt att du får med servicebok och andra papper som kan styrka mil och kanske hur just denna bil använts och underhållits/reparerats under åren.
Det brukar ju bli en del papper genom åren.

Om det bara finns typ instruktionsböcker med och ingte mycket annat skulle jag dra öronen åt mig direkt.
Kan vara extremt slarviga tidigare ägare eller kanske några oseriösa handlare någonstans (Sverige/Tyskland) som tycker att den informationen av någon anledning(?) gör det svårare att få bra betalt för bilen...

Om det är dags för service med kamremsbyte nu tycker jag det är en självklarhet att detta skall vara gjort på bilen när den säljs och inte något som kunden erbjuds att köpa extra för 5.000:-. En seriös handlare vill självklart att bilen skall vara driftsäker och fungera bra vid leveransen och minst även under den tid han förväntas(?) lämna garanti.
Ännu viktigare om serviceboken har "slarvats bort".
Detta är väl det första som skall prutas in i priset vid ev köp.

leifn

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2025

Kolla noga i överskåp o bänkar efter ev missfärgningar i hörn tak/vägg tak/golv,tryck med tummen längs fönster/vägg,tak/vägg runt takluckor känns det mjukt under kan man misstänka fukt i vägg/tak var speciellt noga i alkovens hörn.
//Leifn

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det man läst om Mobilen i Borås gör att jag skulle inte lägga 2 min att läsa färdigt annonsen .
Så många som dom vänt ryggen till när det uppdagats problem .
Är det en alkov ni behöver ?
Jag tyckte att dom 95 td hästarna vi hade i våran förra var för lite men allt är ju vad man har för körstil och tycker att det inte gör något om man tappar massor med fart i backarna .

Som jag skrev här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t54320-2/#post402610

Så kunde dom inte ens ta på sig en goodwillgaranti på 300:- för en ny tändplatta.

Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Stanna hemma eller åk till någon annan handlare. Husbilen.com i Mellerud har jag hört skall var OK. Min svärson har köpt av Bilfynd i Helsingborg, de var ok när han hade saker att reklamera. Det finns massor av handlare. BiÖ tycker jag är ok, lite dyra dock, men det går ju alltid att pruta så här års.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Varför inte en likadan från Tyskland ? Nyare, färre mil, större motor, nya däck, två ägare samt billigare ?

Peter :)

F

F.d. 25425

Guest

Tusen tack för alla snabba svar!

Det är ju rätt tydligt att vi inte ska åka till Borås iaf, med tanke på andras tidigare erfarenheter. Så bara där sparade jag ju in en dags arbete och en massa bensinpengar :)

Eva&Sven-Uno: Väldigt intressant med chiptrim! Vad kostar det? Och hur stor är skillnaden i effekt och förbrukning? Installerar man det permanent eller kan man sätta det av/på? Eller är det så effektivt att man alltid vill ha det på?

Peter: Bra letat! Vad kostar det att ta in bilen från Tyskland? Hur funkar det med fukttest etc?

Mvh
Åsa & Simon

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag har räknat på under 10.000 med flyg, hyrbil, övernattning upp till två nätter, diesel, färja och reg. besiktning om jag åker ensam.
Fukttest får man nog göra själv om det inte finns någon oberoende på orten där man ska hämta. Fast tyskarna brukar vara ordentliga, ber du om ett fukttest och berättar att du kommer att ha med dig en fukttestare så gör nog dom en kontroll själva som du bör kunna lita på. Ingen har gjort en antydan att försöka luras på något vis genom åren, har inte tagit in husbil -än, däremot ett dussin motorcyklar och en bil.

Peter :)

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Eva&Sven-Uno: Väldigt intressant med chiptrim! Vad kostar det? Och hur stor är skillnaden i effekt och förbrukning? Installerar man det permanent .............
Åsa & Simon
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, vill bara tala om (kan vara bra att veta) det är inte många husbilar från 90-talet som går att "chiptrimma". De flesta har helmekanisk dieselpump, några 2,8 L. från slutet på 90 går det att chippa.
De med 2,5 L motor före -94 går inte, de flesta med 2,5 L motor efter -94/-95 går inte heller, men i några få bilar sitter det en elektromekanisk Bosch-pump som man kan köpa en box till som ändrar bränslematningen i pumpen. Det är inte direkt någon chiptrimmning, om man är lite händig kan man löda ihop en sådan box själv för en femtilapp med ett eller två vridmotstånd och en brytare :).
De nyare än -00 finns det däremot trimboxar till i många prislägen och fabrikat.

Lycka till med att hitta en bil som passar dig. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Micke & Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2025

Varför inte åka dit och bildare en egen
uppfattning?.
Jag har handlat där och inte haft några problem
varese med servicepersonal eller ägare.

F

F.d. 5333

Guest

På Fiat kom första ComomnRail motorn 2001 2,8 Jtd 128 hk, den motorn var väl den första med datastyrd insprutning.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nejdå, det finns 2,5 Tdi med eletronisk insprutning och katalysator. :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Nejdå, det finns 2,5 Tdi med eletronisk insprutning och katalysator. :)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, mycket tveksamt Montreal :), (har du tittat under huven, för det har jag i flera år). Alla 2,5 L bilar som jag har kollat upp har den mekaniska dieselpumen, Bosch eller Lukas, och några få har Bosch's elektromekaniska som jag tror heter VP37 eller något liknande, som går att ändra bränslemängd på med hjälp av en liten box med trimpot.
De som det står TDi på har det inte, för det står troligen för "Turbo Diesel intercooler".
Förr trodde jag att de som har katalysator hade den elektromekaniska pumpen för lite enklare styrning av bränslet, men det stämmer inte heller för nu har jag sett flera som har vanlig mekanisk dieselpump även fast det sitter en katalysator monterad.
Då står det TDi-cat på bilen men som sagt ändå ingen elektronik i styrningen. Utan troligen betydelsen, "Turbo Diesel-intercooler-katalysator".
Jag har faktiskt aldrig sett någon 2,5 med elektronisk insprutning fast jag tror att jag har kollat uppåt femtio bilar snart, och rep.böcker beskriver endast mek.pump. (Konstig hobby kan tyckas men jag har frågat många utan att få ett svar, p.g.av jag kollar upp hur man kan få lite fart på olika äldre husbilsmotorer (också en hobby), därav det knäppa intresset.)

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Trots det finns det sådana, men jag är mycket tveksam om de sålts här! Sedan är ju alla insprutningar mekaniska, men vissa har mindre eller mera elektronisk styrning!

Senast ändrad:
F

F.d. 5333

Guest

På Fiat kom första ComomnRail motorn 2001 2,8 Jtd 128 hk, den motorn var väl den första med datastyrd insprutning.

Denna Dethleff H6840 med Alde var enligt säljaren den första med den motorn som levererades i Sverige. Gick med 2 oljebyten & filter per år 11800 mil på 7 år utan något som helst fel vare sig på motor, växellåda eller bodel.
:mh4: Den saknas fortfarande av oss. :msn_weird:

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

2,5 tdi motorn hade väl endast en elektrisk gaspedal utan gasvajer med en mekanisk pump.
Mvh Tom

Toppen