• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rättvis skatt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Menar du en veteranmotor från 60-talet? De finns knappast längre, i sådant fall på museum?
Du vet nog som alla andra att en stor del av botten i sjöar och hav som dör beror på båtar och varför ska vi andra betala det via skatter?
Vi andra betalar vägtrafikskatt som återgå till uppbyggnad av vägar och annat, idag går dom direkt in i regeringens lada.
Men är man båtägare förstår jag protesterna, jag hoppas innerligt att båtskatt införs innan haven dör ut fullständigt som vi andra icke båtägare får betala för att återställa.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Du vet nog som alla andra att en stor del av botten i sjöar och hav som dör beror på båtar och varför ska vi andra betala det via skatter?
Vi andra betalar vägtrafikskatt som återgå till uppbyggnad av vägar och annat, idag går dom direkt in i regeringens lada.
Men är man båtägare förstår jag protesterna, jag hoppas innerligt att båtskatt införs innan haven dör ut fullständigt som vi andra icke båtägare får betala för att återställa.
Privatpersoner står för en mycket liten del an koldioxidutsläppen och den i särklass absolut största andelen skatt.
jag tänker så här. Kanske att industrier kanske har bidragit med något av döden av havsbottnen. Inte enbart fritidsbåtarna.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Bönderna har också bidragit till övergödningen av sjöar och hav. Detta för att vi ska vår mat till låga priser.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Om regeringen lägger skatt på fritidsbåtar så inte sänker den skatten på något annat så naiva människor finns väl inte hoppas jag , utan kontentan blir bara högre skatter totalt i sverige, vi är väl nästan världsbäst redan på det området.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Om regeringen lägger skatt på fritidsbåtar så inte sänker den skatten på något annat så naiva människor finns väl inte hoppas jag , utan kontentan blir bara högre skatter totalt i sverige, vi är väl nästan världsbäst redan på det området.
Och vi får en del som andra inte får.
Sjukvård o usa
Mamma(pappa)ledighet o belgien
Osv osv osv
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Och vi får en del som andra inte får.
Sjukvård o usa
Mamma(pappa)ledighet o belgien
Osv osv osv
Javisst och sen är det så att det inte finns några direkta rör mellan tex bilskatter, bensinskatter etc och utbyggnad och underhåll av vägar. Det verkar som om den missuppfattningen är spridd ibland medlemmar i HBK.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Javisst och sen är det så att det inte finns några direkta rör mellan tex bilskatter, bensinskatter etc och utbyggnad och underhåll av vägar. Det verkar som om den missuppfattningen är spridd ibland medlemmar i HBK.
Nä, och heller inte att bilskatter o liknande, täcker till vägunderhåll, plogning, reparation, nybyggnad mm
Frågan är vad det kostar o vad som kommer in.
Sen har vi ju inte heller så många öronmärkta skatter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du vet nog som alla andra att en stor del av botten i sjöar och hav som dör beror på båtar och varför ska vi andra betala det via skatter?
Vi andra betalar vägtrafikskatt som återgå till uppbyggnad av vägar och annat, idag går dom direkt in i regeringens lada.
Men är man båtägare förstår jag protesterna, jag hoppas innerligt att båtskatt införs innan haven dör ut fullständigt som vi andra icke båtägare får betala för att återställa.

I dina trakter tror jag knappast att det är nöjesbåtarna som har dödat bottnarna i sjöar och hav! Däremot har ju sågverk och andra industrier släppt
enorma mängder spån och kemikalier som har dödat bottnarna.
När det gäller en sjö som Vänern där fisken var svartlistad under många år, har den nu återhämtat sig när man fick stopp på kemikalieutsläppen, trots att nöjesbåtarna fortfarande trafikerar sjön.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Om regeringen lägger skatt på fritidsbåtar så inte sänker den skatten på något annat så naiva människor finns väl inte hoppas jag , utan kontentan blir bara högre skatter totalt i sverige, vi är väl nästan världsbäst redan på det området.
Vilka länder tycker du är världsbäst på att hålla ner skatterna då? Förutom de låga skatterna vad är det som de leder till som är så bra?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
I dina trakter tror jag knappast att det är nöjesbåtarna som har dödat bottnarna i sjöar och hav! Däremot har ju sågverk och andra industrier släppt
enorma mängder spån och kemikalier som har dödat bottnarna.
När det gäller en sjö som Vänern där fisken var svartlistad under många år, har den nu återhämtat sig när man fick stopp på kemikalieutsläppen, trots att nöjesbåtarna fortfarande trafikerar sjön.
Men det är väl allmänt känt, att det är så mycket båtar på västkusten att hela havsbottnen i bottniska viken är död
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
I dina trakter tror jag knappast att det är nöjesbåtarna som har dödat bottnarna i sjöar och hav! Däremot har ju sågverk och andra industrier släppt
enorma mängder spån och kemikalier som har dödat bottnarna.
När det gäller en sjö som Vänern där fisken var svartlistad under många år, har den nu återhämtat sig när man fick stopp på kemikalieutsläppen, trots att nöjesbåtarna fortfarande trafikerar sjön.
Då måste de döda bottnarna vara husbilarnas fel?
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Högern vill skrota bonus malus....säger dom
Det får vi reda på om efter dagens händelser, om sittande faller och bonus malus kritikerna kan ta över rodret så får vi se.
Det är ju inte bara husbilar som straff skattas..tjänstebilar sparande mm mm.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Högern vill skrota bonus malus....säger dom
Det får vi reda på om efter dagens händelser, om sittande faller och bonus malus kritikerna kan ta över rodret så får vi se.
Det är ju inte bara husbilar som straff skattas..tjänstebilar sparande mm mm.

Det är väl ganska diskutabelt om tjänstebilar straffbeskattas f.n. Snarare är det fortfarande mycket förmånligt. Och sparande straffbeskattas? Definitivt inte ISK?
Jag trodde att bottniska viken låg i Östersjön och inte på västkusten ?

Ironi! :)
 
Senast ändrad:

Adria2018

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
26621
Medlemskap
2024
Hej. Skrota Bonus Malus, börja med registrering av båtar samt inför en rättvis beskattning. de flesta känner nog till att förbränningsmotorer släpper ut avgaser. Staten får pengar över till dom som jobbar med sjöräddning (ideellt) och övervakning....
Men kanske är så att dom som styr vårt land har båt istället för husbil.
Lite ironiskt, men tror att det finns dom som håller med.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Vilka länder tycker du är världsbäst på att hålla ner skatterna då? Förutom de låga skatterna vad är det som de leder till som är så bra?
Så enligt dej så är sverige ett föregångsland idag, själv läser jag dagligen om dåliga skolresultat bristfällig sjukvård, låga pensioner hög kriminalitet bla jag kan göra listan lång, med tanke på våra höga skatter så är det en massa prioriteringar som inte jag har lust att betala, finns hur mycket som helst som våran nuvarande regering vill lägga miljonbelopp på som inte kommer gemene man till godo, sug bara på ordet "menskonst" den du Kristian den är god :yes: " värdegrundskontrollant" det finns precis hur mycket som helst av dessa aparta idiotier som knappt någon normal människa kan ha nytta av. Jag nämner bara ett land Schweitz t,ex finns många länder som har passerat oss ifråga om trygghet och ekonomi, om du nu inte hängt med i utvecklingen är ju bara att beklaga å dina vägnar:oops:
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Så enligt dej så är sverige ett föregångsland idag, själv läser jag dagligen om dåliga skolresultat bristfällig sjukvård, låga pensioner hög kriminalitet bla jag kan göra listan lång, med tanke på våra höga skatter så är det en massa prioriteringar som inte jag har lust att betala, finns hur mycket som helst som våran nuvarande regering vill lägga miljonbelopp på som inte kommer gemene man till godo, sug bara på ordet "menskonst" den du Kristian den är god :yes: " värdegrundskontrollant" det finns precis hur mycket som helst av dessa aparta idiotier som knappt någon normal människa kan ha nytta av. Jag nämner bara ett land Schweitz t,ex finns många länder som har passerat oss ifråga om trygghet och ekonomi, om du nu inte hängt med i utvecklingen är ju bara att beklaga å dina vägnar:oops:
Men oj då vilken bredsida som du kände dig tvungen att dra till med. Jag ställde faktiskt bara en eller egentligen två rätt så enkla frågor. Den ena svarade du på Schweiz. Sen var du tydligen tvungen att påstå en massa saker som du tror jag tycker om svensk politik. Märkligt. Fick du nåt på en öm tå eller var det solsting? Vad är det i den schweiziska skattepolitiken som du gillar så mycket. Det var min andra fråga. Försök svara på den istället för att berätta om din politiska värderingar om hur du tycker det är i Sverige. Det skulle kunna bli intressant. Inte många känner till politiken i alplandet, så delge oss vad som är deras skattepolitik och vilka effekterna är.
 

Anette o Conny

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Arboga
HBK-Nr
23853
Medlemskap
2021
Det är ju bra att vi har höga skatter i Sverige. Riskkapitalister o vissa privata utförare inom skola,vård och omsorg måste ju göra aktieutdelningar och betala bonusar till chefer. Som tur var fick ju ett bolag coronastöd till handsprit till personalen eftersom bonusen kom från en annan kassa.

Skolinspektionen har ju lyckats spåra några av Engelska skolans ägare. En av dom bor ju i Mexico och han behöver ju mat för dagen.

Nu får vi hoppas på privata fängelser. Fler har ju rätt att bli miljonärer på skattemedel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen