• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rättvis skatt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Framförallt har ju många bilar stått mer eller mindre stilla p.g.a. corona, självklart mycket färre långresor, t.ex. till Spanien och övriga europa, inga Norgeresor o.s.v. Vi har kört ett snitt på 1200-1300mil tidigare, förra året mindre än hälften.

För att försöka få en uppfattning om hur långt en husbil körs, har jag gjort så här:

Jag gick in på Blocket och "betade av" listan med husbilar till salu. När jag hittat 12 bilar med registreringsnumret synligt, gick jag in på Sök registreringsnummer / fordon ägare i bilregistret / bilvärdering gratis på Biluppgifter.se och tittade på den beräknade årliga körsträcka den sajten anger för dessa bilar

Längsta körsträcka bland dessa bilar var 1.324 mil och kortaste 282 mil. Stryker man dessa två extremvärden, blir snittet för de resterande 10 bilarna 536 mil per år.

Pålle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För att försöka få en uppfattning om hur långt en husbil körs, har jag gjort så här:

Jag gick in på Blocket och "betade av" listan med husbilar till salu. När jag hittat 12 bilar med registreringsnumret synligt, gick jag in på Sök registreringsnummer / fordon ägare i bilregistret / bilvärdering gratis på Biluppgifter.se och tittade på den beräknade årliga körsträcka den sajten anger för dessa bilar

Längsta körsträcka bland dessa bilar var 1.324 mil och kortaste 282 mil. Stryker man dessa två extremvärden, blir snittet för de resterande 10 bilarna 536 mil per år.

Pålle
Så får du lägga till min som gått 26000 mil sedan -96 :)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Trots allt som skrivs...så är det inte sant..... vad nu det syftar på?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Nog är det lite märkligt att alla dessa gamla 2T-motorer får finnas kvar. Hälften av bränslet hamnar ju i sjön. Genomsnittsstorleken på en familycruiser i skärgåren var för 20 år sedan 8m. Idag är normen 11m då barnen ska ha eget rum! En 11m cruiser drivs ofta av två stycken VP dieslar typ D4 (á 300hk) eller D6 (á 400hk). Volvo Penta har en väldigt kraftfull lobbyorganisation (precis som Volvo Cars) som är måna om att lobba om inhemska arbetstillfällen så det finns inget intresse hos S att ta sig an denna fråga. 2x D6 innebär ca 100L per timme (22L/landmil) på en 11m motorbåt i 25kn (ca 45km/t) hastighet. Nog finns det anledning till att se över CO2 beskattning även här...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nog är det lite märkligt att alla dessa gamla 2T-motorer får finnas kvar. Hälften av bränslet hamnar ju i sjön. Genomsnittsstorleken på en familycruiser i skärgåren var för 20 år sedan 8m. Idag är normen 11m då barnen ska ha eget rum! En 11m cruiser drivs ofta av två stycken VP dieslar typ D4 (á 300hk) eller D6 (á 400hk). Volvo Penta har en väldigt kraftfull lobbyorganisation (precis som Volvo Cars) som är måna om att lobba om inhemska arbetstillfällen så det finns inget intresse hos S att ta sig an denna fråga. 2x D6 innebär ca 100L per timme (22L/landmil) på en 11m motorbåt i 25kn (ca 45km/t) hastighet. Nog finns det anledning till att se över CO2 beskattning även här...

Men hur många är de båtarna, och hur ofta körs de 1 timma i sträck i 25 knop? Vanligare är nog 5-7 knop. Man behöver inte alltid ta till de värsta exemplen! Av de större båtarna är också många segelbåtar som även vid motordrift har en mycket låg förbrukning och naturligtvis under segling
inga utsläpp alls. En tidigare båtskatteutredning kom fram till att det inte var lönsamt med båtskatt eftersom en överväldigande del av båtarna
var under 6m och hade motorer under 10hk. Det är dessutom båtar som oftast används mycket sparsamt.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Nog är det lite märkligt att alla dessa gamla 2T-motorer får finnas kvar. Hälften av bränslet hamnar ju i sjön. Genomsnittsstorleken på en familycruiser i skärgåren var för 20 år sedan 8m. Idag är normen 11m då barnen ska ha eget rum! En 11m cruiser drivs ofta av två stycken VP dieslar typ D4 (á 300hk) eller D6 (á 400hk). Volvo Penta har en väldigt kraftfull lobbyorganisation (precis som Volvo Cars) som är måna om att lobba om inhemska arbetstillfällen så det finns inget intresse hos S att ta sig an denna fråga. 2x D6 innebär ca 100L per timme (22L/landmil) på en 11m motorbåt i 25kn (ca 45km/t) hastighet. Nog finns det anledning till att se över CO2 beskattning även här...
Gamla 2T motorer existerar knappast på annat än småbåtar/jollar, jag vill minnas att vi har två båtar kvar med 2T-motor i båtklubben, jollar undantaget. Det stämmer däremot att båtarna har gått upp i storlek men det är inte speciellt vanligt med 11-metersbåtar idag heller. Det är ett fåtal båtar i vår klubb som är över tio meter, dom flesta (som min), är för övrigt gamla båtar från 70 / 80-talet. Dessutom, dubbelmontage.... idag är det vanligare (om än inte speciellt vanligt) att man byter ut ett gammalt dubbelmontage mot just en Volvo D4 eller D6. Vi har ett par båtar som gjort just den operationen i klubben p.g.a. gamla slitna motorer och en hög bränsleförbrukning vilket naturligtvis gynnar miljön men inte plånboken (kostnad i runda tal runt 500K). Bränsleförbrukning på nämnda båtar är inte 100 l/h i 25 knop utan snarare 40 l/h. Dessutom, som Montreal skriver, dom framförs sällan snabbare än ca 7 knop om man vill ha en trivsam överfart vilket naturligtvis är gynnsamt för bränsleförbrukningen också. Pratar vi stora båtar som kräver dubbelmontage p.g.a. hög vikt så pratar vi som regel inte familycruisers utan då handlar det oftast om fartygsregistrerade båtar med en storlek på över 12x4 meter. Registrering sker då som skepp i yrkesmässig trafik och man slipper att betala skatt på bränslet (senaste pris jag hittar är från 2019 men ligger då på ca 5kr/l , att jämföra med min tankning i fredags som kostade 17,35kr/l). Naturligtvis finns det undantag men dom flesta skyr dubbelmontage, 2T-motorer och hög bränsleförbrukning p.g.a. dom höga driftkostnaderna.
Som avslutning vill jag bara säga att jag inte förstår hur en straffskatt för båtägare på något sätt skulle kunna gynna husbilsägare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi betalar väl det också eller hur?
plus skatt på utsläppen trots att vi åker omkring med dyra katalysatorer.

Men vi använder vägar, parkeringar, rastplatser tömningsplatser m.m. utan extra kostnad, de flesta av dessa möjligheter finns inte för båtar, eller betalas av båtägarna själva.
Jag förstår fortfarande inte varför man skall ställa olika intressen mot varandra, det finns väl inte någon som är tokig nog att tro att vi får lägre
skatt på husbilen bara för att det införs en båtskatt?
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
177 000 ton koldioxid och 2 100 ton kolväten. Så mycket släppte svenska fritidsbåtar ut år 2019. Bensinmotorer står för ungefär 6o procent av koldioxidutsläppen och äldre tvåtakts utombordsmotorer står för den största andelen utsläpp av kolväten, visar en undersökning som Transportstyrelsen har låtit ta fram.

Källa:

Hur stora var utsläppen från husbilar år 2019?
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
står inte det i rapporten?
Nej mängden utsläpp från husbilar har inte nämnts i rapporten vars titel är
KARTLÄGGNING AV AVGASUTSLÄPP FRÅN SVENSKA FRITIDSBÅTAR Rapport nr 1687–2001 Författare: Markus Lagerqvist, Anton Svensson, Kristofer Lövfenberg Datum: 2021-01-21
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Pratar vi stora båtar som kräver dubbelmontage p.g.a. hög vikt så pratar vi som regel inte familycruisers utan då handlar det oftast om fartygsregistrerade båtar med en storlek på över 12x4 meter. Registrering sker då som skepp i yrkesmässig trafik och man slipper att betala skatt på bränslet (senaste pris jag hittar är från 2019 men ligger då på ca 5kr/l , att jämföra med min tankning i fredags som kostade 17,35kr/l). Naturligtvis finns det undantag men dom flesta skyr dubbelmontage, 2T-motorer och hög bränsleförbrukning p.g.a. dom höga driftkostnaderna.
Som avslutning vill jag bara säga att jag inte förstår hur en straffskatt för båtägare på något sätt skulle kunna gynna husbilsägare.
Jag vet inte om det har ändrats till dagens datum.... Men jag hade på 1900-talet en båt som var större än 12x4 meter.. Och inte behövdes den registreras som skepp..... Eller vara i yrkesmässig trafik. :rolleyes:
Däremot var den registrerad som fritids fartyg... Och inte fick jag heller något avdrag eller rabbat när jag köpte bränsle till båten :(
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Sant det du säger, måste inte, men när ägarna till dom riktigt stora, bränsleslukande båtarna sparar pengar genom att "på heder och samvete" intyga att dom går i yrkesmässig trafik så blir det billigare att åka. Något annat krav än kustskepparexamen finns inte såvitt jag vet när måtten 12x4 meter överstigs.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sant det du säger, måste inte, men när ägarna till dom riktigt stora, bränsleslukande båtarna sparar pengar genom att "på heder och samvete" intyga att dom går i yrkesmässig trafik så blir det billigare att åka. Något annat krav än kustskepparexamen finns inte såvitt jag vet när måtten 12x4 meter överstigs.
Nu har jag både inom och utom skärs examen plus astronomisk navigering ... Så det var inga problem... ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tycker det borde vara skatt på motorgräsklippare också. Dom spyr ut en massa elände.
Skatten kan baseras på tomtytan och på vilken breddgrad man bor. Om man klipper med handjagare kan man få slippa betala men då måste man skicka in en bild på när man klipper och dess äkthet skall intygas av minst 3 grannar.
Eller förresten, handjagare borde beskattas dom också. Dom belastar också miljön då det går åt fler öl till att dra fram en sådan och då blir det mer returglas och tätare turer till återvinningsanläggningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen