• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rättvis fordonsskatt ?

S

Sören-6830

Guest
Med fordonsår menas väl tillverkningsåret för fordonet? Det säljs ju väldigt många mod -18 på t ex Blocket och dessa bilar är inte påverkade av den nya skatten enl företagen som säljer dem.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
"Fordonsår" kan (tyvärr) beräknas på lite olika sätt. En bra förklaring på begreppet ”fordonsår” hittar du här: Hitta din nästa bil på Wayke.

Det "fordonsår" som Transportstyrelsen åsatt ett visst fordon, kan du leta upp här Sök Fordonsuppgifter med hjälp av registreringsnumret.

De bilar med fordonsår 2018 (eller äldre) som idag finns på blocket drabbas inte av malus-skatten om de inregistreras före halvårsskiftet.

Pålle
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tar upp en gammal tråd, då jag idag fick höra nått jag inte hört förut.

Om jag importerar en husbil som är in registrerad i tyskland tex 2018/04 och har rullat 600 mil, då slipper jag svenska bonus malus, pga att det enbart gäller bilar som är inregistrerade första gången efter 1 juli som åker på Bonus malus! Då kan man hämta en 2018 som är inreggade i tyskland före 1 juli så är det grönt!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Lasseboy, det skiljer väl inget mellan Tyskland och Sverige i ditt exempel, dom nya bilar som finns till salu i Sverige är med största sannolikhet redan registrerade för att slippa bonus/malus.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så här står det i budgetpropositionen, och det var det som beslutades:

Med nya fordon avses fordon av fordonsår 2018 eller senare som blir skattepliktiga för första gången den 1 juli 2018 eller senare.

Detta har jag, och många med mig, hittills tolkat som att bonus-malus-systemet gäller även privatimporterade husbilar av 2018 års modell (eller senare) som blir skattepliktiga i Sverige (alltså inregistrerade i Sverige) efter 1 juli i år.

Om det finns andra tolkningar, så som Lasseboy skriver, skulle jag vara väldigt glad över att få källan.

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kopierat från Transportstyrelsen:
Det är endast nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som berörs av bonus malus. När det gäller personbilar klass II finns det ingen övre gräns på totalvikten. Fordonsskatten förblir oförändrad för de bilar som rullar på vägarna redan i dag. Med nya menas fordon som blir skattepliktiga (tas i trafik) för första gången den 1 juli 2018 eller senare. (Fordonet får inte ha varit påställt tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands.) För malus gäller också att bilen har fordonsår 2018 eller senare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
För malus gäller också att bilen har fordonsår 2018 eller senare.
Denne setningen åpner for at malus gjelder alle 2018 eller senare modeller, men det er tydelig at registrering i andre land før 1 juli 2018 stenger for bonus. Igjen typisk byråkrat skrivelse som ikke gir 100% tydelig svar.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Fick svar från transportstyrelsen idag!
Fråga:
Hej!
Jag hittar inte svar på en fråga jag har.
Om jag importera en husbil som är inregistrerad tex mars 2018 i Tyskland, den har rullat 1200 mil, får jag den nya bonus malus skatten på denna bil ?
Eller räknas den som i Sverige att bilar/husbilar inregistrerade efter 1 juli hamnar på den nya skatten.
Mvh
Lasse Böhm

Hej!
Även om bilen har tillverkningsår 2018 så har den redan använts i trafik innan 1 juli och kommer därför inte omfattas av varken bonus eller malus.

- Med nya menas fordon som blir skattepliktiga (tas i trafik) för första gången den 1 juli 2018 eller senare. (Fordonet får inte ha varit påställt tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands.) För malus gäller också att bilen har fordonsår 2018 eller senare. -
Med vänlig hälsning

Daniel Männikkö
Handläggare

Fordonsinformationsavdelningen

Transportstyrelsen
701 88 Örebro
Tunnlandsgatan 3
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om du köper en bil inregistrerad i utlandet efter 1 Juli, så räknas tiden av efter registrering, tex. 6 mån i trafik i utlandet då får du 2,5 år malus skatt i Sverige.
 
Toppen