Rättvis fordonsskatt ?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
4.833
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Helt rätt Michael! Vissa tungviktare är t.o.m. skattebefriade trots "gamla" motorer, stort luftmotstånd & förbrukning, o.s.v... Det är solklart att det råder ett STORT fel vid beräkningen av fordonsskatt, det är bara det att ingen bryr sig längre, i alla fall ingen som ligger på plussidan skattemässigt. Hoppas bara att en kraftig "huvudvärk" inte ska drabba "vissa" i efterhand!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.084
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2021
Ja om dom nu ändrar körcykeln så att den stämmer bättre med verkligheten så lär ju den beräknade bränsleförbrukning som Fiat uppger justeras uppåt ;)
 

Bennsan

HBK Medlem
Inlägg
5.627
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl inte säkert att det blir så. Den bränsleförbrukning som Fiat uppger har ju tagits fram på en ackerditterad provningsanläggning enl. NEDC-programmet som skall bytas ut mot WLTP. Detta görs ju inte för att krama ut mer ur konsumenterna utan för att få en mer rättvisande & verklig bränsleförbrukning ur miljöperspektiv. Direktivet att byta provcykeln är inget svenskt påfund utan taget utav EU. Det är väl inte bränsleförbrukningen enl. FIAT som är viktig utan det är väl vad din bil drar i verkligheten med ditt körsätt.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.970
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Helt rett, og NEDC tillater fjerning av vekt, AC og mye annet. Når det kjøres på ruller i en lab forsvinner også luftmotstand.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.084
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2021
Förlåt Bennsan, jag trodde mitt försök till att vara lite rolig var tydligare :)

Angående tillverkares redovisade förbrukningar så har det väl varit snack länge om att den stämmer dåligt med verkligheten och att verkliga förbrukningar oftast ligger en bra bit över. Med en uppdatering av mätmodellen kan vi nog utgå från att den redovisade förbrukningen(på pappret) kommer att gå upp en aning framöver.
 

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2021
Om ni läser regeringens lagförslag gäller Bonus-Malus enbart lätta personbilar klass1 och 2,(dvs husbilar) samt lätta bussar och lastbilar med en totalvikt på max 3500 kg.
Husbilar över 3500 kg berörs inte, så nu gäller det att ta C1 kort och byta till tyngre bil, så är problemet löst
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
5.030
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022
... Husbilar över 3500 kg berörs inte ...
Det där med språk är inte alltid så lätt, och det gäller även vårt eget modersmål.

Så här ligger det till:

Orden ”OCH” och ”SAMT” betyder inte exakt samma sak.

En bra förklaring med exempel hittar man här: Skriv inte samt när det går lika bra med och | Klartext

Regeringens skrivning ("I begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och II samt lätta bussar och lätta lastbilar med en totalvikt på maximalt 3 500 kilogram") betyder således att följande fordon omfattas:

1) Lätta bussar och lätta lastbilar med en totalvikt på maximalt 3 500 kilogram.

2) Personbil klass I och II. (För dessa anges inte någon viktbegränsning.)

Pålle
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.289
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2021
Skatter har sällan något med rättvisa att göra, när det gäller husbilar har man här sett en grupp där man valt att klämma ut mer skatt än vad många anser är befogat för en fritidsverksamhet.
Husbilar är ett frititidsfordon som (enlig bilprovningen) rullar i snitt 400 mil per år. Med bonus malus som idet här fallet endast är malus blir skatten på en ny husbil då runt 60 kr per mil medan en del andra fritidsverksamheter som förorsakar minst lika stor miljöbelastning sponsras med mångmiljonbelopp av skattepengar.
Det skulle inte förvåna mig om husbilsförsäljningen (nya) skulle göra en störtdykning efter den 1:e juli.
 

Nissed

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
3732
Medlemskap
2021
I regeringens skrivning står ju att i begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och 2, så visst anger man en viktgräns. Lätta fordon är under 3500 kg
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.253
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2021
Om man köper en 6 månader gammal bil som rullat 600 mil och importera den till sverige, då bör man ju slippa den nya skatten!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
5.030
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022
I regeringens skrivning står ju att i begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och 2, så visst anger man en viktgräns. Lätta fordon är under 3500 kg
Hänvisar till min "språklektion" i inlägg #33, där jag återger skrivningen: I begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och II samt lätta bussar och lätta lastbilar med en totalvikt på maximalt 3 500 kilogram

Har även kontrollerat med Finansdepartementet vad de menar med sin skrivning, och fått min tolkning bekräftad.

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
5.030
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022
Om man köper en 6 månader gammal bil som rullat 600 mil och importera den till sverige, då bör man ju slippa den nya skatten!
Det stämmer, under förutsättning att den är av fordonsår 2017 eller äldre.

Du kan även köpa en bil som rullat mindre och har rullat kortare tid än 6 månader och slippa malus-skatten (t.ex. en demo-bil som "blivit stående"), under förutsättning att bilen är av fordonsår 2017 eller äldre. Då får du dock betala svensk moms vid införseln.

Pålle
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.253
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2021
Det stämmer, under förutsättning att den är av fordonsår 2017 eller äldre.

Du kan även köpa en bil som rullat mindre och har rullat kortare tid än 6 månader och slippa malus-skatten (t.ex. en demo-bil som "blivit stående"), under förutsättning att bilen är av fordonsår 2017 eller äldre. Då får du dock betala svensk moms vid införseln.

Pålle
Okej så det hjälper inte att den är begagnad i tyskland om det är fordons år 2018 då får man ändå dyrare skatt!
 
Toppen