• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rättvis fordonsskatt ?

Helt rätt Michael! Vissa tungviktare är t.o.m. skattebefriade trots "gamla" motorer, stort luftmotstånd & förbrukning, o.s.v... Det är solklart att det råder ett STORT fel vid beräkningen av fordonsskatt, det är bara det att ingen bryr sig längre, i alla fall ingen som ligger på plussidan skattemässigt. Hoppas bara att en kraftig "huvudvärk" inte ska drabba "vissa" i efterhand!
 
Jaha, inte nog med att bränslepriserna går upp. Sen när dom byter mätprogram kommer även min förbrukning att gå upp :(...
Vad har du fått detta ifrån? Hur tänker du att din motor skall börja dra mer bränsle?
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja om dom nu ändrar körcykeln så att den stämmer bättre med verkligheten så lär ju den beräknade bränsleförbrukning som Fiat uppger justeras uppåt ;)
 
Det är väl inte säkert att det blir så. Den bränsleförbrukning som Fiat uppger har ju tagits fram på en ackerditterad provningsanläggning enl. NEDC-programmet som skall bytas ut mot WLTP. Detta görs ju inte för att krama ut mer ur konsumenterna utan för att få en mer rättvisande & verklig bränsleförbrukning ur miljöperspektiv. Direktivet att byta provcykeln är inget svenskt påfund utan taget utav EU. Det är väl inte bränsleförbrukningen enl. FIAT som är viktig utan det är väl vad din bil drar i verkligheten med ditt körsätt.
 
Helt rett, og NEDC tillater fjerning av vekt, AC og mye annet. Når det kjøres på ruller i en lab forsvinner også luftmotstand.
 
Förlåt Bennsan, jag trodde mitt försök till att vara lite rolig var tydligare :)

Angående tillverkares redovisade förbrukningar så har det väl varit snack länge om att den stämmer dåligt med verkligheten och att verkliga förbrukningar oftast ligger en bra bit över. Med en uppdatering av mätmodellen kan vi nog utgå från att den redovisade förbrukningen(på pappret) kommer att gå upp en aning framöver.
 
Om ni läser regeringens lagförslag gäller Bonus-Malus enbart lätta personbilar klass1 och 2,(dvs husbilar) samt lätta bussar och lastbilar med en totalvikt på max 3500 kg.
Husbilar över 3500 kg berörs inte, så nu gäller det att ta C1 kort och byta till tyngre bil, så är problemet löst
 
... Husbilar över 3500 kg berörs inte ...

Det där med språk är inte alltid så lätt, och det gäller även vårt eget modersmål.

Så här ligger det till:

Orden ”OCH” och ”SAMT” betyder inte exakt samma sak.

En bra förklaring med exempel hittar man här: Skriv inte samt när det går lika bra med och | Klartext

Regeringens skrivning ("I begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och II samt lätta bussar och lätta lastbilar med en totalvikt på maximalt 3 500 kilogram") betyder således att följande fordon omfattas:

1) Lätta bussar och lätta lastbilar med en totalvikt på maximalt 3 500 kilogram.

2) Personbil klass I och II. (För dessa anges inte någon viktbegränsning.)

Pålle
 
Senast ändrad:
Skatter har sällan något med rättvisa att göra, när det gäller husbilar har man här sett en grupp där man valt att klämma ut mer skatt än vad många anser är befogat för en fritidsverksamhet.
Husbilar är ett frititidsfordon som (enlig bilprovningen) rullar i snitt 400 mil per år. Med bonus malus som idet här fallet endast är malus blir skatten på en ny husbil då runt 60 kr per mil medan en del andra fritidsverksamheter som förorsakar minst lika stor miljöbelastning sponsras med mångmiljonbelopp av skattepengar.
Det skulle inte förvåna mig om husbilsförsäljningen (nya) skulle göra en störtdykning efter den 1:e juli.
 
I regeringens skrivning står ju att i begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och 2, så visst anger man en viktgräns. Lätta fordon är under 3500 kg
 
Om man köper en 6 månader gammal bil som rullat 600 mil och importera den till sverige, då bör man ju slippa den nya skatten!
 
I regeringens skrivning står ju att i begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och 2, så visst anger man en viktgräns. Lätta fordon är under 3500 kg

Hänvisar till min "språklektion" i inlägg #33, där jag återger skrivningen: I begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och II samt lätta bussar och lätta lastbilar med en totalvikt på maximalt 3 500 kilogram

Har även kontrollerat med Finansdepartementet vad de menar med sin skrivning, och fått min tolkning bekräftad.

Pålle
 
Senast ändrad:
Om man köper en 6 månader gammal bil som rullat 600 mil och importera den till sverige, då bör man ju slippa den nya skatten!

Det stämmer, under förutsättning att den är av fordonsår 2017 eller äldre.

Du kan även köpa en bil som rullat mindre och har rullat kortare tid än 6 månader och slippa malus-skatten (t.ex. en demo-bil som "blivit stående"), under förutsättning att bilen är av fordonsår 2017 eller äldre. Då får du dock betala svensk moms vid införseln.

Pålle
 
Senast ändrad:
Det stämmer, under förutsättning att den är av fordonsår 2017 eller äldre.

Du kan även köpa en bil som rullat mindre och har rullat kortare tid än 6 månader och slippa malus-skatten (t.ex. en demo-bil som "blivit stående"), under förutsättning att bilen är av fordonsår 2017 eller äldre. Då får du dock betala svensk moms vid införseln.

Pålle
Okej så det hjälper inte att den är begagnad i tyskland om det är fordons år 2018 då får man ändå dyrare skatt!
 
Tillbaka
Toppen