• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rätt lufttryck i däcken

Sv: Rätt lufttryck i däcken

Observera att man rekommenderar lägre tryck i CP-däck på framaxeln, detta är alltså inte ett konstruktivt problem hos däcken som säger att de måste gå med 5,5bar, utan en rekommendation angående bakaxeln på husbilar.
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Hej!
Har skickat en fråga till Continental ang däcktryck till mina 225/75/16 CP med belastning fram 1600kg och bak 2000kg på en Fiat Maxi 4000kg.
Jag har fått detta svar idag.

"Med 3.0 bar har du 1730kg på framaxeln vid singelmonterade däck. 2180 kg vid 4 bar.
Max lufttryck på framaxeln är 4,75 bar, då kan du belasta axeln med 2500 kg. Bakaxeln kan fyllas till max 5,5 bar för belastning 2500 kg.
Så du skall absolut sänka trycket på framaxeln, kanske ner till 3,5-3,8 bar. På bakaxeln kanske 4,5-4,8 är lagom."

Det är lite andra siffror det än Fiat som säger 5,5 bar på alla hjul.
Hälsningar
Per
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Hej!
Det verkar som om man behöver uppsöka en våg för att väga fram- och bakaxlar och sen med utgångspunkt från vad de väger pumpa däcken.
Begriper bara inte varför inte Continental kommer med samma rekommendationer.
Fiat har en rekommendation och Continental har två. Michelin har säkert en helt annan. Förvirrelsen är stor.
Jag skall passa på att väga bilens respektive axlar när jag passerar vågen på E22:an och se om man blir klokare. Blir jag inte det så får den ha 5,5 kg överallt.:confused:

//Evanders
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Jag har en 5-tons, 3-axlad Hobby 2012:a som jag normalt fyller upp med 5,2 kp på framaxeln och på boggiaxlarna till 4,3 kp. Då får mina däck den form som "däcksprofil 1 (i bilden längst ner visar och är en sida ur Hobbys handbok som beskriver däck med rätt resp fel lufttryck - motsv finns fö även i Fiats handbok!
Jag känner mig komfortabel och säker med mina egna jämförda/framtagna hjultryck. Min HB känns både bra att köra och färdas i på alla sätt, handling/komfort ... jag är i varje fall nöjd.

Att gå in i olika däckstabeller och med dem som argument sänka hjultryck till värden under 4 kp för motsv tyngre HB (5 ton/3-axlar), tom under 3 kp på boggin skulle jag mot bakgrund av Michelinfilens info (spec sidan 4) nedan som riktar sig just till husbilar (med CD däck) inte våga mig på! För egen del kan jag inte heller se några fördelar i att ytterligare sänka mitt eget hjultryck (HB'n blir bla tungrattad och ... ).

Lastproblemet (= hjultrycket) är dessutom bara en del i helbilsproblematiken däcken skall även klara sidokrafter, komfort, mm som också påverkas av biltyp och uppbyggnad.
T.ex en kort hög HB, alt HB med kort hjulbas är utsatta för påverkan av sidovindar, spår i vägbanan och andra oanade sidokrafter på däcken. Längre resp lägre HB är i detta avseende inte lika utsatta och boggibilar är minst sidokänsliga. Att de främre drivhjulen är väldigt utsatta för sido- och andra krängningskrafter är rimligt att "anta" handling (plötsliga sidomanövrer), skarpa kurvor, accelerationer/retardationer (framhjulsdriften i sig), mm.

Visa bilaga 83052
 

Bilagor

Sv: Rätt lufttryck i däcken

Det blev stor skillnad för mig.
Lugnare och tystare gång, men framför allt mindre studsande och hoppande på ojämna vägar.
Däcken är inte så stinna längre, nu ser de mer ut som de ska enligt däckprofil 1 i Relax inlägg ovan.
Innan hade slitbanans kanter inte ordentlig kontakt med vägen, det har de nu.
Efter vägning justerades trycket enligt den tabell som JonasS bifogade i inlägg 5.
Trycket sänktes från 5,5 till 3 kg både fram och bak.
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Lyfter ett gammalt ämne.
Kollade i min Service bok och där var det 5,5 bak 5 fram.
KOllade mina däck där var det max 450 kpa fram
Bak max 5,5 bar.
Vad ska man köra? bilen väger 2960 kilo går aldrig över 3500 kg
Ska jag dra ner till 4,5 bar runt om?
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Det är väl inte bilrelaterat, utan däckrelaterat.
kolla på däcktillverkarens hemsida, där brukar det finnas trycktabeller för specifikt däck.
Jag tycker 5,5bar låter högt för den låga vikten, men det beror på vilka däck du rullar på.
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Visa bilaga TC_Safety_Guide_SE.pdf
Utdrag
Husbilar:
Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används. 2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu ”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck. Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras. ETRTO skriver vidare, att om man använder CP-däck på bakaxeln (singelaxel), måste dessa pumpas upp till ett tryck på 5,5 bar istället för det normala trycket på t.ex. 4,75 bar. l MICHELIN:s CP-märkta däck är därför specialkonstruerade för att köras med ett däcktryck på 5,5 bar (550 kPa). Detta förhöjda tryck förbättrar väghållningen och minskar rullmotståndet för de utmanande körnings- och bruksförhållanden som husbilar utsätts för, speciellt när det gäller belastningen (sporadiska statiska/ dynamiska överbelastningar som hör till denna typ av fordon, stort överhäng bak, obalanserad belastning, hög tyngdpunkt p.g.a. högt placerad vikt) och att fordonet ibland står oanvänt under långa perioder. Om man monterar däck som inte är konstruerade för användande av denna typ, kan detta leda till: - dåliga vägegenskaper (rullning, lutning, girning, problem med att hålla spåret i en kurva...) - förtida nedslitning av däckskomponenter, som t.ex. hjässan, vilket kan leda till snabb tryckförlust i däcket. Vid användning: kontrollera trycket i däcken var månad och inför varje längre resa. Justera vid behov. Att ha för lågt däcktryck kan vara direkt farligt: För ett Camping CP-däck av dimensionen 225/70 R15 motsvarar t.ex. ett däcktryck som är 0,5 bar för lågt (11%) en överbelastning med ca 100 kg (daN) per däck! l Överbelastning (även tillfällig) eller dålig lastfördelning kan leda till förtida förslitning av fordonskomponenter och/eller däck vilket kan leda till skador på personer och egendom. l Vid byte av däck, skall ett däck av samma diameter användas, och ursprungligt belastningsindex resp. hastighetsindex måste respekteras (hastighetsoch belastningsmärkningen måste vara samma som eller högre än de på originaldäcken). Vi rekommenderar att en däckspecialist anlitas för denna uppgift. l Om fordonet står parkerat under en längre tid, se till att trycket i dem inte är för lågt, och säkerställ alltid att däcktrycket är det rätta i resp. däck innan fordonet börjar användas igen. Skydda däcken mot UV-strålning, från t.ex. solen, och använd pallbockar för att undvika att däcken kommer i kontakt med kalla vinterytor (betong, sten…). l Låt en fackman kontrollera slitbanans och sidoväggarnas skick (kontaktskador, skåror, sprickor osv...) samt även fälgarnas och ventilernas skick. O

//Arne B
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Mao, gissar jag, 5,5 bak och 4,8-5,0 fram om man har CP-däck?
Så kör iallafall jag ....
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Visa bilaga 97627
Utdrag
Husbilar:
Husbilar kräver speciella däck som är anpassade efter hur de används. 2003 ändrade ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) både standarden och sina rekommendationer avseende däck för husbilar och lyder nu ”Däck av CP-typ har konstruerats för att klara den ökade belastning som husbilar ger upphov till”, och: ”det rekommenderas starkt att husbilar uteslutande utrustas med CP-däck”. Vid däckbyte rekommenderar Michelin starkt att man monterar CP-däck på fordon som från början är homologerade och utrustade med CP-däck. Belastningen på däcket får under inga omständigheter överskrida den maximala gränsen, med andra ord måste belastningsindexet respekteras. ETRTO skriver vidare, att om man använder CP-däck på bakaxeln (singelaxel), måste dessa pumpas upp till ett tryck på 5,5 bar istället för det normala trycket på t.ex. 4,75 bar. l MICHELIN:s CP-märkta däck är därför specialkonstruerade för att köras med ett däcktryck på 5,5 bar (550 kPa). Detta förhöjda tryck förbättrar väghållningen och minskar rullmotståndet för de utmanande körnings- och bruksförhållanden som husbilar utsätts för, speciellt när det gäller belastningen (sporadiska statiska/ dynamiska överbelastningar som hör till denna typ av fordon, stort överhäng bak, obalanserad belastning, hög tyngdpunkt p.g.a. högt placerad vikt) och att fordonet ibland står oanvänt under långa perioder. Om man monterar däck som inte är konstruerade för användande av denna typ, kan detta leda till: - dåliga vägegenskaper (rullning, lutning, girning, problem med att hålla spåret i en kurva...) - förtida nedslitning av däckskomponenter, som t.ex. hjässan, vilket kan leda till snabb tryckförlust i däcket. Vid användning: kontrollera trycket i däcken var månad och inför varje längre resa. Justera vid behov. Att ha för lågt däcktryck kan vara direkt farligt: För ett Camping CP-däck av dimensionen 225/70 R15 motsvarar t.ex. ett däcktryck som är 0,5 bar för lågt (11%) en överbelastning med ca 100 kg (daN) per däck! l Överbelastning (även tillfällig) eller dålig lastfördelning kan leda till förtida förslitning av fordonskomponenter och/eller däck vilket kan leda till skador på personer och egendom. l Vid byte av däck, skall ett däck av samma diameter användas, och ursprungligt belastningsindex resp. hastighetsindex måste respekteras (hastighetsoch belastningsmärkningen måste vara samma som eller högre än de på originaldäcken). Vi rekommenderar att en däckspecialist anlitas för denna uppgift. l Om fordonet står parkerat under en längre tid, se till att trycket i dem inte är för lågt, och säkerställ alltid att däcktrycket är det rätta i resp. däck innan fordonet börjar användas igen. Skydda däcken mot UV-strålning, från t.ex. solen, och använd pallbockar för att undvika att däcken kommer i kontakt med kalla vinterytor (betong, sten…). l Låt en fackman kontrollera slitbanans och sidoväggarnas skick (kontaktskador, skåror, sprickor osv...) samt även fälgarnas och ventilernas skick. O

//Arne B

Detta var nog bland de sämsta skrämselpropaganda jag läst från en däcktillverkare :D:D:D

Belastingen är indexlegrerad!
man tar upp överbelasting som argument! Huga:p:

Sen att deras däck kräver ett extremt högt tryck, med försämrad komfort är ju bara trist.
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Har nu kört 800mil med 3.25 kg/cm2 i Continental Vanco FourSeason. Går lite mjukare än med 5.5kg/cm2 och blir inte varma så jag fortsätter med lågt tryck även i fortsättningen. Har höjt till 3.5kg/cm2 för att ha lite större säkerhetsmarginal.
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Finns många sättatt se på saken. Men hur många åker omkring med 3,5kg/cm² eller mer i däcken på en pesonbil bara för att däcken tål det trycket :p:.

M.v.h. JANKRO.
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Om det var mitt inlägg du menade så har jag inte vägt axlarna på bilen och vet inte fördelningen av vikten, därför något högre tryck för att ha säkerhetsmarginal. Däcken på husbilen klarar ju 5.5kg/cm² till skillnad mot personbilen som inte har metallventiler och därför inte bör pumpas till 5.5kg/cm². Det står inte heller i personbilens manual att det ska vara över 3.5kg/cm².
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Har nu kört 800mil med 3.25 kg/cm2 i Continental Vanco FourSeason. Går lite mjukare än med 5.5kg/cm2 och blir inte varma så jag fortsätter med lågt tryck även i fortsättningen. Har höjt till 3.5kg/cm2 för att ha lite större säkerhetsmarginal.

Någon skillnad på bränsleförbrukningen?
 
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Om det var mitt inlägg du menade så har jag inte vägt axlarna på bilen och vet inte fördelningen av vikten, därför något högre tryck för att ha säkerhetsmarginal. Däcken på husbilen klarar ju 5.5kg/cm² till skillnad mot personbilen som inte har metallventiler och därför inte bör pumpas till 5.5kg/cm². Det står inte heller i personbilens manual att det ska vara över 3.5kg/cm².
---------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, onej inte alls JonasS, varken ditt inlägg eller något speciellt inlägg, bara att ibland verkar det som det vore givet att studsa omkring med med maxtrycket som visas på däckets sida och inte fundera över vikter kontra tryck alls.
På en personbil kör man väl omkring med ett bekvämt rek. tryck runt 2,0 eller så, även om det står "max tryck 3,7" på däckssidan.. Jag menade absolut inte att man skulle trycka i mer än vad däcket tål.

Jag har faktiskt idag svurit över att jag köpte lite för "fina" däck till min rel. lätta husbil.
Förra gången jag handlade så köpte jag ett belastningsindex som precis klarade bilens vikt och med lagom lufttryck till det, så har husbilen gått jättebra, mjukt, tyst och lydigt svängt efter rattrörelsen.
De däcken fick jag inte tag i denna gång tyvärr, så jag köpte däck med ett onödigt högt belastningsindex i stället. Därmed blev jag påmind om varför jag gjorde tvärt om förra gången.
Fast jag håller mig i underkant med lufttrycket till de här däcken så dunkar skarvar och gropar, och tyvärr så blev bilen åter lite onödigt understyrd som jag blev jätteglad över att det helt försvann förra gången.
Så det är inte bara trycket som gör en bil obekväm.

Jag tror att jag kommer att köpa två nya framdäck med lägre index igen i alla fall, och stoppar de här hårda i ett par svarta plastsäckar i väntan på att de kan placeras som bakdäck när deras kompisar är utnötta.

M.v.h. :) JANKRO.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt lufttryck i däcken

Nån får väl rätta mig om jag har fel.

Men är det inte så att max däcktryck som står på däcket är vid max last och max hastighet som däcket är konstruerat för ?
 
Tillbaka
Toppen