• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pump till Alde värmeväxlare

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har en värmeväxlare mellan motor o Alde pannan 3010.
Tänkte montera en pump på motorsidan så då uppstår osökt lite frågor.

Var har ni som har denna pump den placerad, i motorrummet eller vid värmeväxlaren?

Sitter pumpen i den slinga som går till värmeväxlaren eller är den monterad på något annat sätt för att kringå termostaten?

Skulle helst vilja montera i anslutning till värmeväxlaren eftersom det är bra med plats samt lättare och nära till el.
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Vi har ettermontert en varmeveksler, og pumpen som varmer vannet til motoren er montert i tilknytning til varmeveksleren. Dette ble gjort på verkstedet hvor bilen ble kjøpt. Men hvor uttaket sitter på motoren i forhold til termostaten er jeg ikke sikker på. Hvis det er interessant kan jeg undersøke dette nærmere, men det får jeg ike gjort før om en uke fordi bilen og jeg ikke er på samme sted for øyeblikket.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

På vår bil sitter den i bodelen strax efter växlaren på returen till motorn. Den är föreglad så när motorn startas så stannar den.
När jag vill ha värme med motorn igång så trycker jag på knappen som sitter till vänster om ratten (original knapp vid strålkstarinställningen) och en magnetventil öppnar flödet genom växlaren. Denna knapp får då funktionen att den släpper ingen värme genom växlaren när det inte behövs t.ex. sommartid om den inte är intryckt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Jag har ett vred till vänster om ratten som man kan ställa flödet genom växlaren med men inte hittat någon annan knapp.
Har inte undersökt så noga ännu.........

Vet du om pumpen styrs av Alde panelen?
Annars så är det ju enkelt att bryta pumpen med D+.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Nu måste jag bara fråga följande som jag inte riktigt förstår i Alde-systemet:

Vi skulle vilja utnyttja värmen från motorn för att värma bodelen efter eller under körning. Vi har Alde 3010 med värmeväxlare. Men man borde väl starta Alde's cirkulationspump (utan att starta hela Alde) för att pumpa runt vattnet i bodelen som värmeväxlaren värmer från motorns kylsystem...

Vidare borde man väl kunna pumpa runt motorns varma vatten till värmeväxlaren i Alde efter att man har stannat och stängt av motorn för att utnyttja motorn värme helt?

Nu är det ändå så att elementerna är varma en stund efter körning fast man inget gör - cirkulerar vattnet i bodelselementerna av sig själv en stund?

många frågor igen

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Det är samma sak som hemma i bostaden, vattenburen värme har en viss eftersläpppande värmande effekt medans EL element blir kalla tämligen direkt efter att man slagit av dom!
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Jyrki:
Jo det stämmer för annars så körs ju bara värmen från motorn till värmeväxlaren och värmer upp det "bodelselementvattnet" som är där och med lite strålningsvärmen och det är ju en klar fördel om man även kunde köra vattenpumpen som är till Aldesystemet trots att man inte kör med själva gasolbrännaren för på så vis kör man ju runt det vattnet som värms upp i värmeväxlaren ut i bodelens värmesystem .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Om jag inte fattat helt fel...!

Så stänger man av gasolen på pannans panel, sätter på pannan på 220V och sätter termostaten på lämplig värme. Då går pannans cirkulationspump tills inställd värme nås det skapas också varmvatten så länge cirkulationspumpen går. Allt under förutsättning att motorn går och cirkulationspumpen mellan värmeväxlaren och motorn är igång.

Mvh Torbjörn
 

Claes & Berit

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kumla
HBK-Nr
3078
Medlemskap
2024
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Hejsan.

När bilmotorn är igång och man vill värma bodelen så gör man precis som det står i tidagre inlägg emd den skillnaden att den extra cirkulationspumpen mellan växlare och motor inte behöver vara igång, cirkulationen sköts av motorns vattenpump.
Cirkulationspumpen mellan motor och värmeväxlare används om man vill använda Aldepannans värme för att värma upp motorns kylvatten innan start (som motorvärmare).

Claes
 

Bilagor

  • Värmeväxlare Alde.pdf
    315 KB · Visningar: 333
Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Jag har kopplat ett relä till 12-v cirkulationen som styrs via en brytare på instrumentbrädan. Då kan jag starta cirkulationen under färd och få varmt i bodelen av motorns värme samt varmvatten när man är framme.
Relät växlar matning till pumpen så att när det står i viloläge sköter Aldesystemet cirkulationen och när brytaren ger spänning till reläspolen så får pumpen matning från bodelens 12-volt och låter vattnet cirkulera i värmesystemet utan att panna är igång.

EssoJ
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Hejsan.

När bilmotorn är igång och man vill värma bodelen så gör man precis som det står i tidagre inlägg emd den skillnaden att den extra cirkulationspumpen mellan växlare och motor inte behöver vara igång, cirkulationen sköts av motorns vattenpump.
Cirkulationspumpen mellan motor och värmeväxlare används om man vill använda Aldepannans värme för att värma upp motorns kylvatten innan start (som motorvärmare).

Claes

Det är helt riktigt att c-pumpen på fordonsdelen inte behöver vara igång, men effekten blir betydligt bättre med den igång särskilt vid minusgrader.
Märks även att motortemp sjunker några grader.
Ska man utnyttja bodelsvärmen som motorvärmare är det viktigt att ställa värmereglaget på kallt för bästa effekt

Mvh Fiat 2,8 2006 :snow-icon:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Hejsan.
När bilmotorn är igång och man vill värma bodelen så gör man precis som det står i tidagre inlägg emd den skillnaden att den extra cirkulationspumpen mellan växlare och motor inte behöver vara igång, cirkulationen sköts av motorns vattenpump.
Cirkulationspumpen mellan motor och värmeväxlare används om man vill använda Aldepannans värme för att värma upp motorns kylvatten innan start (som motorvärmare).Claes

För att kunna värma motorn med hjälp av värmeväxlaren och cirkulationspumpen så måste väl magnetventilen vara öppen.
Problemet är att den tydligen bara kan öppnas när motorn är igång, eller hur?
V-backen:wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Nej V-backen. Den är stängd när motorn är igång och öppnas med knappen för extravärmare till vänster om ratten. Då kopplas även 12V pumpen bort för att inte pumpa mot stängd slinga. Här räcker det med motorns vattenpump.
Den är öppen när motorn är avslagen och ger då möjlighet för uppvärmning från bodelen med 12V pumpen.

Så är det på vår Eura.
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Då förstår jag at det er en skillnad på vart slingan til värmeväkslaren er tatt ut på motorn på din bil Håkan J, ock på min där värmeväkslaren er eftermonterat. När jag stänger värmen på bilen stenger jag också värmen til väkslaren. Det måste betyda at min väkslare er koplad til nån stans efter kranen til bilsens värmrapparat. Borde den inte vara kopplad direkt til motorn. Jag har också en kran vid väkslaren, men den står öppen hela tiden. Ni får ursäkta at språket ibland blir fel när en normann foröker på å översetta en del ord som jag vet kan vara svåra.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Leemar, jag har också en kran vid växlaren men den behöver jag aldrig använda. Kan komma till användning den dagen elventilen går sönder för att inte få varmt i mellangolvet på sommaren.

Inga problem med språket:)
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

OK, men mycket tyder på at vattnet til din väkslare kommer direkt får motorblocket, medans det på min kommer från slingan til värmapparaten?
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Pump till Alde värmeväxlare

Jag saknar magnetventil o de knappar du nämnde. I stället så är denna kran monterad vid ratten. Har inte kollat var själva kranen sitter för det verkar som det är en vire i vredet som ställer flödet.

CIMG0247s.jpg
 
Toppen