F
F.d. 24155
Guest
Hej!
Har spanat på detta forum länge och bland annat begapat Brors ambitiösa renovering. Nu blir mitt första inlägg om det egna byggprojektet som börjar ta form efter en tids planerande.
Jag tänker bygga ett mellanting mellan ett s.k. Tiny House (husliknande miniatyrbostad som byggs på ett större släp) och husbil. Planen är en bostadsdel som monteras på en flakbil. Fördelen med detta är en enklare byggnation och möjlighet att byta ut fordonsdelen när den går sönder eller blir omodern. Man kan också isolera bodelen mycket bättre när man inte har kupé med vindruta etc. att ta hänsyn till. Nackdelen är att man inte kan gå invändigt mellan kupé och bodel, utnyttja svängbara stolar etc.
Min målsättning är vidare att bodelen ska bli så miljövänlig som möjligt, d.v.s. det ska gå åt så lite gasol för värme och vatten som är rimligt, minimera kemikalieanvändning etc. Den värme som produceras av personer, matlagning, vv-beredare, sol dagtid etc. kommer vara tillräckligt för att värma bodelen vid dygnsmedeltemperatur ner till ca 5 gr C. Så bodelen kommer byggas mer som ett passivhus med ventilation med värmeåtervinning t.ex. istället för en massa takluckor och fönster etc. som man ser på många husbilar.
Bodelen ska rymma 1-2 personer och ha alla moderna bekvämligheter inkl. en bra dusch. Jag kommer köra på kompressorkylskåp (200 W solpanel) och urinseparerande TC, vilket kanske är lite udda. Desto mer udda är nog min BDT-lösning eftersom jag där har planer på ett recirkulerande system. Mer om det senare! Tanken är att husbilen ska fungera som en mobil fritidsbostad som t.ex. kan användas som bas för fjällvandring eller övernattningslägenhet i en tätort. Hela ekipaget blir under 6 meter långt, ca 210 cm bredd (utan sidospeglar).
Den byggteknik jag tänkt använda är SIPs:
https://en.wikipedia.org/wiki/Structural_insulated_panel
Jag tänker alltså tillverka färdiga byggelement i behändig storlek inomhus i rumstemperatur och sedan montera ihop dem i sommar. Material i SIPsen är 40 mm PUR/PIR i väggarna (motsv. ca 7 cm ecoprim) med 3 mm oljehärdad board som hellimmas på varje sida med speciellt 2 komponents PU-klister som jag får beställa från Finland (men till bra pris). Sammanfogande reglar mellan SIPsen blir i limträ från Bauhaus. I tak och golv blir det hela 60 mm PU-skum istället. Jag kommer använda en vanlig altandörr i PVC och argonfyllda treglasfönster. Mål för hela konstruktionens U-värde är 0,5 - som en tilläggsisolerad gammal träkåk ungefär. Som tak- och fasadbeklädnad tänkte jag använda takpapp och shingel. Invändigt blir det mestadels lerputs och lerfärg samt linoleumgolv, även om IKEA-köksmoduler kommer svälja en hel del yta (de har även vettiga överskåp i 40 cm höjd numera, som passar över sittgrupp etc.).
Bifogar ritningar i skala 1:20 på planlösning samt fasadvyer på båda långsidorna. Innermått är 300x200x210 cm lxbxh. Två Thetford-luckor ger tillgång till gasoltank och vattentank på passagerarsidan samt ett litet "garage" på 100x70x45 cm under dinetten på förarsidan. TC/dusch är alltså närmast förarhytten och bygger på "Stockholmsdusch"-principen med tvättstället monterat på en vikbar vägg som fälls över TC för att ge en duschkabin. Faktum är att hela TC/dusch-delen kommer byggas runt ett större duschkar i akrylplast. Dörren mot kök/dinett är en utanpåliggande skjutdörr.
Övriga bodelen är på passagerarsidan ett generöst 170 cm långt ikea-kök, och mittemot en dinett där man sitter 2 pers. mittemot varandra med en massa dynor runt om som på en bättre sportbar
Bordet kan fällas ner och genom att även nyttja mittgången kan man då med hjälp av alla dynorna och två bäddmadrasser få två sovplatser på 210x70 cm var (den ena lite högre upp och den andra i golvhöjd).
Vid entrén baktill är det en mer "öppen" förvaring av skor och ytterkläder på högersidan mot köket och på vänstersidan en sluten garderob som dock inte går hela vägen ner utan slutar en bit ovanför "fotänden" på den övre sängplatsen när dinetten är utbäddad. I nischen som bildas under mellan dinett och kortsidan kan man då lämpligen förvara bäddmadrasser, täcken och sängkläder dagtid.
Det börjar bli dags för mig att beställa hem lite byggmaterial och göra några första provlimningar, men innan jag sätter igång (och även som arbetet fortskrider - detta kommer ta låååång tid) är jag fantastiskt glad om ni vill ge några synpunkter. Förstår att de flesta inte bygger på detta sätt, men jag tyckte att det var viktigt att välja en metod som jag kände att jag kunde ro iland med de förutsättningar jag har (i arbetsyta, verktyg, erfarenhet etc.) Fråga på om det är något ni undrar över!
Har spanat på detta forum länge och bland annat begapat Brors ambitiösa renovering. Nu blir mitt första inlägg om det egna byggprojektet som börjar ta form efter en tids planerande.
Jag tänker bygga ett mellanting mellan ett s.k. Tiny House (husliknande miniatyrbostad som byggs på ett större släp) och husbil. Planen är en bostadsdel som monteras på en flakbil. Fördelen med detta är en enklare byggnation och möjlighet att byta ut fordonsdelen när den går sönder eller blir omodern. Man kan också isolera bodelen mycket bättre när man inte har kupé med vindruta etc. att ta hänsyn till. Nackdelen är att man inte kan gå invändigt mellan kupé och bodel, utnyttja svängbara stolar etc.
Min målsättning är vidare att bodelen ska bli så miljövänlig som möjligt, d.v.s. det ska gå åt så lite gasol för värme och vatten som är rimligt, minimera kemikalieanvändning etc. Den värme som produceras av personer, matlagning, vv-beredare, sol dagtid etc. kommer vara tillräckligt för att värma bodelen vid dygnsmedeltemperatur ner till ca 5 gr C. Så bodelen kommer byggas mer som ett passivhus med ventilation med värmeåtervinning t.ex. istället för en massa takluckor och fönster etc. som man ser på många husbilar.
Bodelen ska rymma 1-2 personer och ha alla moderna bekvämligheter inkl. en bra dusch. Jag kommer köra på kompressorkylskåp (200 W solpanel) och urinseparerande TC, vilket kanske är lite udda. Desto mer udda är nog min BDT-lösning eftersom jag där har planer på ett recirkulerande system. Mer om det senare! Tanken är att husbilen ska fungera som en mobil fritidsbostad som t.ex. kan användas som bas för fjällvandring eller övernattningslägenhet i en tätort. Hela ekipaget blir under 6 meter långt, ca 210 cm bredd (utan sidospeglar).
Den byggteknik jag tänkt använda är SIPs:
https://en.wikipedia.org/wiki/Structural_insulated_panel
Jag tänker alltså tillverka färdiga byggelement i behändig storlek inomhus i rumstemperatur och sedan montera ihop dem i sommar. Material i SIPsen är 40 mm PUR/PIR i väggarna (motsv. ca 7 cm ecoprim) med 3 mm oljehärdad board som hellimmas på varje sida med speciellt 2 komponents PU-klister som jag får beställa från Finland (men till bra pris). Sammanfogande reglar mellan SIPsen blir i limträ från Bauhaus. I tak och golv blir det hela 60 mm PU-skum istället. Jag kommer använda en vanlig altandörr i PVC och argonfyllda treglasfönster. Mål för hela konstruktionens U-värde är 0,5 - som en tilläggsisolerad gammal träkåk ungefär. Som tak- och fasadbeklädnad tänkte jag använda takpapp och shingel. Invändigt blir det mestadels lerputs och lerfärg samt linoleumgolv, även om IKEA-köksmoduler kommer svälja en hel del yta (de har även vettiga överskåp i 40 cm höjd numera, som passar över sittgrupp etc.).
Bifogar ritningar i skala 1:20 på planlösning samt fasadvyer på båda långsidorna. Innermått är 300x200x210 cm lxbxh. Två Thetford-luckor ger tillgång till gasoltank och vattentank på passagerarsidan samt ett litet "garage" på 100x70x45 cm under dinetten på förarsidan. TC/dusch är alltså närmast förarhytten och bygger på "Stockholmsdusch"-principen med tvättstället monterat på en vikbar vägg som fälls över TC för att ge en duschkabin. Faktum är att hela TC/dusch-delen kommer byggas runt ett större duschkar i akrylplast. Dörren mot kök/dinett är en utanpåliggande skjutdörr.
Övriga bodelen är på passagerarsidan ett generöst 170 cm långt ikea-kök, och mittemot en dinett där man sitter 2 pers. mittemot varandra med en massa dynor runt om som på en bättre sportbar
Vid entrén baktill är det en mer "öppen" förvaring av skor och ytterkläder på högersidan mot köket och på vänstersidan en sluten garderob som dock inte går hela vägen ner utan slutar en bit ovanför "fotänden" på den övre sängplatsen när dinetten är utbäddad. I nischen som bildas under mellan dinett och kortsidan kan man då lämpligen förvara bäddmadrasser, täcken och sängkläder dagtid.
Det börjar bli dags för mig att beställa hem lite byggmaterial och göra några första provlimningar, men innan jag sätter igång (och även som arbetet fortskrider - detta kommer ta låååång tid) är jag fantastiskt glad om ni vill ge några synpunkter. Förstår att de flesta inte bygger på detta sätt, men jag tyckte att det var viktigt att välja en metod som jag kände att jag kunde ro iland med de förutsättningar jag har (i arbetsyta, verktyg, erfarenhet etc.) Fråga på om det är något ni undrar över!