• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Proffsråd till nybörjare

Cástol Sörlin

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Umeå
Titta ut en bil som passar er. Hyr sedan en liknande för att pröva vad ni tycker om husbilslivet, det är lättare att lämna tillbaka en hyr bil än att sälja en begagnad. Att väga en bil före köp är det absolut viktigaste. barnen växer och vikten med dem, större barn vill ha mer grejer och vips är det överlast.
Ja, tack för att påminna om det, håller med och tanken har nog gått åt det hållet, men lätt att bli ivrig att spendera. Förhoppningsvis blir det lättare framåt hösten att hitta lämpliga hyrobjekt i vår närhet, och att vi tills dess vet ungefär vart det lutar, är ju inte billigt att hyra.
Har läst att besiktningarna kan väga eller vart vänder man sig annars?
 
F

F.d. 58689

Guest
Vågstationer
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Se till att få en bil med så hög lastvikt som möjligt.
Vår gamla bil hade 450kg och där låg vi alltid med överlast vilket är ordentligt stressande.
Nya bilen 850kg gör det lättare att köra lagligt men på vintersemester med 4 uppsättningar skidor plus pjäxor av var slag är vi ändå uppe på överlast...
Och inte minst VÄG BILEN innan köp. Bilar med mycket utrustning har ofta väldigt dålig verklig lastvikt.
Välj hellre t.ex. en 6tons bil med 1500kg lastvikt än en 5,5tons med 1000kg.
De 500kg extra gör varken till eller från på förbrukningen.
 

Cástol Sörlin

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Umeå
Vågstationer
Tack!
Hade missat att vågatationer var utmärkta på den kartan, helt perfekt verktyg.
Tyvärr är det svårt att hitta objekt att hyra här i Umeå trakten, speciellt när vi har så speciella krav.
 

Cástol Sörlin

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Umeå
När jag letade bil åt mig själv hade jag nytta av tyska sajten mobile.de, som är en tysk motsvarighet till bilsektionen på Blocket.
Även om ni inte avser att köpa en bil i Tyskland, så är det en bra "katalog" att bläddra i om man vill förstå vad som finns på marknaden.
Tack!
Jo precis, stort utbud där nere som det verkar. Hittar dock inte hur jag kan begränsa på 5+ färdplatser, eller vad det nu heter, konstigt tycker jag att det inte verkar finnas som ett filter.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Hittar dock inte hur jag kan begränsa på 5+ färdplatser, eller vad det nu heter, konstigt tycker jag att det inte verkar finnas som ett filter.
Nej, du har rätt. Det var tråkigt att det inte funkade.
Jag har försökt lägga in det som fritextsökning (funkar i appen, men hittar inte det inte på webbsidan), men annonsörerna benämner det på olika sätt.
Här försökte jag söka på "5 Sitzplätze", ifall de angivit det i annonsen. Andra varianter är "5-Sitzer" eller hur många platser med 3-pkt-bälten det finns.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&od=down&q=”5+Sitzplätze”&sb=doc&scopeId=MH&sset=1627210681&ssid=10397278
Eller använda Google-sökmotorn för att söka på mobile.de:
 

Cástol Sörlin

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Umeå
Det är spännande detta med att undersöka en ny värld, nya infallsvinklar var dag .
Efter era kommentarer så har vi även tittat på helintegrerade bilar men vi går bet, inte några bra alternativ med fem platser om man inte specialbeställer en, inte billigt…
Det vi fått upp ögonen för dock genom detta, är hur separerad förarhytten i Argos 747 är från övriga bilen och därmed övriga passagerare. Detta känns som en deal breaker, vi vill ju resa tillsammans med barnen.
Nu till nästa utmaning, fem framåtvända färdplatser …
Rent spontant känns detta extremt värdefullt, speciellt då förhoppningen är att kunna röra på sig och se världen. Men vi kanske värderar detta fel, några tankar och kommentarer kring detta?

Har hittat ett alternativ än så länge C717GA - Chausson - Alkovbilen med fem platser mot vägen men ni kanske har några tips?
Åsikter kring denna Chausson är oxå varmt välkomna!

Ps. Är medveten om att vikten är ett jäkla problem så får undersöka om detta går att lösa.
 

Henning

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
25800
Medlemskap
2024
Hej ! Har en Itineo MB800 med 6 bältade platser och 6 sovplatser om du inte redan köpt en husbil. Husbilen byggd av Rapido deras instegsmodell . Modellen finns även som 740 med 5 sängplatser har jag för mig . Kan kollas hos PR husbilar i Sollebrunn .
 

Cástol Sörlin

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Umeå
Hej ! Har en Itineo MB800 med 6 bältade platser och 6 sovplatser om du inte redan köpt en husbil. Husbilen byggd av Rapido deras instegsmodell . Modellen finns även som 740 med 5 sängplatser har jag för mig . Kan kollas hos PR husbilar i Sollebrunn .
Tack för tipset!
Nej, inget inköp än, ser ut som det blir en beställning inför nästa år, så svårt att hitta en begagnad som passar
 
Toppen