• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Problem växellåda

Rosie o Hasse

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
18325
Medlemskap
2025
Har en Fiat med 140hk motorn och 9 växlad automatlåda, 2024 04 är bilen ifrån. Tre gånger har växellådan lagt av med bärgning som följd. Samma fel varje gång, motorn hackar till några gånger, röda varningslampan för växellådan och gula motorlampan tänds och varvtalet sjunker. Första gången hade bilen gått ca 100 mil o var en månad gammal, hamnade på verkstad i tre veckor, verkstan tillsammans med Fiat kollade ”allt” men inget fel hittades så vart en uppdatering av programvara. Andra gången var i Norge, efter att verkstan kollat felkoder ville firman vi köpte bilen av att de skulle nollställa felkoderna och köra direkt till dom, felet de fick det till var att första verkstan fyllt i för lite olja i lådan. Tredje gången var utanför Vara, exakt ett år efter att den stod tre veckor på verkstad första gången. Samma lösning, bärga och nollställa felkoder och sedan åka till köparens verkstad för koll, samma felkod som sist alltså för lite olja, lite pinsamt för verkstan för de gör ju aldrig något fel. Efter mycket tjat så tog de tag i problemet på allvar trots att enligt dem Fiat tyckte att det skulle räcka med att fylla på olja igen, resultatet vart att de bytte ett ventilpaket i växellådan, har funkat i tre månader nu. I går när vi köade för att köra ombord på en färja för färd till Tyskland tändes oljelampan, ringde fiatassistans som snabbt fixade fram en bärgare som kollade och bara konstaterade att oljan var på miniminivå, de fyller inte på olja utan bärgar bara till verkstad så hans förslag var att kör ombord på färjan och stanna vid första mack i Tyskland och fyll på olja, så gjorde vi och lampan slocknade och vi kom till vårt första delmål. Nu till själva funderingen jag har efter en långt förspel: När de fixade växellådan tappar man ur oljan i motorn då eller hänger det inte ihop, alltså kan de ha fyllt på för lite olja i motorn efter reparationen eller vad kan annars orsaken vara till den låga oljenivån?

Jag ger mitt bidrag till tråden, jag har en Ducato 2,2 140hk 2021. 2000mil
Den indikerade för lite olja i motorn, jag fyllde de rekommenderade 2dl i omgångar och körde ett flertal mil mellan.
Efter sista fyllningen körde jag 20mil, vid målet och omstart av motorn var det fortfarande för låg nivå.
Jag hade givetvis koll på hur mycket jag hade fyllt i.
Jag funderade om den verkligen hade kunnat förbruka 3l på ca 1700mil.
Nivåskalan på displayen rörde sig aldrig efter påfyllningarna.
Jag körde ca 3-4 km och stängde återigen av motorn, vid återstart varnade den för hög oljenivå:confused:
Hem var det då 27mil
Väl hemma lämnade jag in den på verkstad och det var 3l för mycket olja:mad:
Motorn gick hur bra som helst med för mycket olja, tur kanske, vad vet jag.

Moderna dieselmotorer, liksom bensinare kan öka oljevolymen genom bränsleutspädning, mycket mycket dåligt för motorn.

På bensinare sker detta naturligt vid kallstart då "choken" används för att mororn skall gå när motorn är kall.
Å andra sidan kokar bensinen bort så fort oljan blivit varm, så det är inget stort problem om det inte är fel på insprutningen/förgasaren.

På dieselmotorer är det värre.
Vi regenerering* av partikelfiltret skickar motordatorn på extra bränsle i slutet på arbetstakten för att skapa "brännbara" avgaser som regenereringen använder för temperaturökning av parikelfiltret.
Sker regenerering ofta, och ännu värre avbryts innan den gått klart, kan mängden olja/diesel i motorn öka.
Dieselbränslet i motoroljan kokar inte bort så som bensin i exemplet ovan gör, utan blir kvar till oljebytet.
Det finns andra orsaker till ökad oljevolym också, jag går inte in på dessa här.

* Det finns olika koncept för regenerering, inte alla bilar gör som jag bekriver ovan.

Känns som det var bättre förr, i min husbil (Sprinter 2005) så säger den till när det är dax att fylla på 1L motorolja, sen har man ju även oljestickan, ifall man inte litar på den automatiska mätningen.
Minns första längre turen i den, i en brant utförsbacke i Värmland så börjar ett larm tjuta och en röd varningslampa lysa, jag förstod ingenting, stannar och försöker lista ut vad som är galet, ser då att det står att jag ska fylla på 1,5L olja, då var nivån nere på min på stickan när vi stannat på en ficka i backen.
Som tur var hade jag 1L med mej i vätskeförrådet.
Den motorn har 9L olja.

Tack för ett bra svar.
Bilen är så pass ny så det är garanti kvar så det blir inget skruvande själv men får ta det med verkstan. Hade förvisso inte skruvat själv ändå, ligger inte riktigt för mig.
Hur mycket olja är det mellan min o maxnivå? Ska vara 6,1 liter med oljefiltret. Om det är givaren och man fyller på olja, vad kan hända om det blir för mycket olja i motorn?
3 ggr och felet kvar jag hade hävt köpet om de inte kan garantera arbetet

Hej, Detta är ju ett ursprungligt fel på din bil, då ska man inte behöva hålla på med lösningar själv, kontakta konsumentvägledningen, dessutom borde man ha rätt till ersättning för allt trassel samt kostnader för er, mvh. Rolf

Jag har en 2019 som har både oljesticka och digital mätning. Då och då varnar den digitala mätning för låg nivå, ibland visar den att nivån är nästan max. Kan konstatera att den digitala mätningen är väldigt känslig för att bilen lutar. Står bilen plant visar den rätt och stämmer med oljestickan.

Tillbaka
Toppen