Rosie o Hasse
HBK Medlem
Har en Fiat med 140hk motorn och 9 växlad automatlåda, 2024 04 är bilen ifrån. Tre gånger har växellådan lagt av med bärgning som följd. Samma fel varje gång, motorn hackar till några gånger, röda varningslampan för växellådan och gula motorlampan tänds och varvtalet sjunker. Första gången hade bilen gått ca 100 mil o var en månad gammal, hamnade på verkstad i tre veckor, verkstan tillsammans med Fiat kollade ”allt” men inget fel hittades så vart en uppdatering av programvara. Andra gången var i Norge, efter att verkstan kollat felkoder ville firman vi köpte bilen av att de skulle nollställa felkoderna och köra direkt till dom, felet de fick det till var att första verkstan fyllt i för lite olja i lådan. Tredje gången var utanför Vara, exakt ett år efter att den stod tre veckor på verkstad första gången. Samma lösning, bärga och nollställa felkoder och sedan åka till köparens verkstad för koll, samma felkod som sist alltså för lite olja, lite pinsamt för verkstan för de gör ju aldrig något fel. Efter mycket tjat så tog de tag i problemet på allvar trots att enligt dem Fiat tyckte att det skulle räcka med att fylla på olja igen, resultatet vart att de bytte ett ventilpaket i växellådan, har funkat i tre månader nu. I går när vi köade för att köra ombord på en färja för färd till Tyskland tändes oljelampan, ringde fiatassistans som snabbt fixade fram en bärgare som kollade och bara konstaterade att oljan var på miniminivå, de fyller inte på olja utan bärgar bara till verkstad så hans förslag var att kör ombord på färjan och stanna vid första mack i Tyskland och fyll på olja, så gjorde vi och lampan slocknade och vi kom till vårt första delmål. Nu till själva funderingen jag har efter en långt förspel: När de fixade växellådan tappar man ur oljan i motorn då eller hänger det inte ihop, alltså kan de ha fyllt på för lite olja i motorn efter reparationen eller vad kan annars orsaken vara till den låga oljenivån?