• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Problem växellåda

Rosie o Hasse

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
18325
Medlemskap
2025
Har en Fiat med 140hk motorn och 9 växlad automatlåda, 2024 04 är bilen ifrån. Tre gånger har växellådan lagt av med bärgning som följd. Samma fel varje gång, motorn hackar till några gånger, röda varningslampan för växellådan och gula motorlampan tänds och varvtalet sjunker. Första gången hade bilen gått ca 100 mil o var en månad gammal, hamnade på verkstad i tre veckor, verkstan tillsammans med Fiat kollade ”allt” men inget fel hittades så vart en uppdatering av programvara. Andra gången var i Norge, efter att verkstan kollat felkoder ville firman vi köpte bilen av att de skulle nollställa felkoderna och köra direkt till dom, felet de fick det till var att första verkstan fyllt i för lite olja i lådan. Tredje gången var utanför Vara, exakt ett år efter att den stod tre veckor på verkstad första gången. Samma lösning, bärga och nollställa felkoder och sedan åka till köparens verkstad för koll, samma felkod som sist alltså för lite olja, lite pinsamt för verkstan för de gör ju aldrig något fel. Efter mycket tjat så tog de tag i problemet på allvar trots att enligt dem Fiat tyckte att det skulle räcka med att fylla på olja igen, resultatet vart att de bytte ett ventilpaket i växellådan, har funkat i tre månader nu. I går när vi köade för att köra ombord på en färja för färd till Tyskland tändes oljelampan, ringde fiatassistans som snabbt fixade fram en bärgare som kollade och bara konstaterade att oljan var på miniminivå, de fyller inte på olja utan bärgar bara till verkstad så hans förslag var att kör ombord på färjan och stanna vid första mack i Tyskland och fyll på olja, så gjorde vi och lampan slocknade och vi kom till vårt första delmål. Nu till själva funderingen jag har efter en långt förspel: När de fixade växellådan tappar man ur oljan i motorn då eller hänger det inte ihop, alltså kan de ha fyllt på för lite olja i motorn efter reparationen eller vad kan annars orsaken vara till den låga oljenivån?
 
Bilar drar alltid olja man måste kolla o fylla på ibland. Sen kan lampan tändas om bilen står lite snett. Kolla alltid oljenivån när motorn vart avstängd minst 5 min o helt plant för att få korrekt nivå. Detta har troligen inget samband med vxl låds reparation.
På nyare Fiat motorer så har dom tyvärr tagit bort oljestickan så man kan inte kolla fysiskt, om den larmar om mer olja så har verkstaden jag pratat med sagt att inte fylla på med mer än max 3 dl
 
Om Jag tolkat texten rätt så är det oljenivån i Växel lådan som sjunker detta tyder i så fall på ett läckage oljan kan ju inte bara försvinna.
Oljenivån i motorn ska inte påverkas av växel lådan då det är två olika system.
Det borde synas på utsida av kopplings huset om det läcker vid ingående axel eller vid drivaxlarna om det läcker på utgående sidan. En packbox
kan vara tät vid stillestånd men läcka vid drift. Finns ju även andra orsaker kan tex vara ett gjutfel på huset med ett hål.
Reklamera detta till säljaren man ska inte behöva fylla på olja i en växel låda ursprungligt fel som förmodligen borde åtgärdas med byte av växel låda.
 
På nyare Fiat motorer så har dom tyvärr tagit bort oljestickan så man kan inte kolla fysiskt, om den larmar om mer olja så har verkstaden jag pratat med sagt att inte fylla på med mer än max 3 dl
På 25 års modell (den med den nya fronten) är oljestickan tillbaka igen.
 
Om Jag tolkat texten rätt så är det oljenivån i Växel lådan som sjunker detta tyder i så fall på ett läckage oljan kan ju inte bara försvinna.
Oljenivån i motorn ska inte påverkas av växel lådan då det är två olika system.
Det borde synas på utsida av kopplings huset om det läcker vid ingående axel eller vid drivaxlarna om det läcker på utgående sidan. En packbox
kan vara tät vid stillestånd men läcka vid drift. Finns ju även andra orsaker kan tex vara ett gjutfel på huset med ett hål.
Reklamera detta till säljaren man ska inte behöva fylla på olja i en växel låda ursprungligt fel som förmodligen borde åtgärdas med byte av växel låda.
Tack för svaret.
Jag var nog otydlig, är oljenivån i motorn som jag syftar på. Funderar mest på om det kan vara verkstan som gjort något fel när de fixade växellådan. Har haft olika husbilar i mer än 20 år och aldrig behövt fylla på olja och blir fundersam när det behöver göras på en bil som är ett och ett halvt år gammal.
 
Låter som det kan vara fel på oljenivågivaren eller dess kablage.

Mitt tips är:
Tappa ur motoroljan, varm motor.
Mät noga mängden olja som tappats ur.
Jämför mängden du tappat ur motorn med specifikationen i antal liter, med eller utan oljefilter.

Fyll sedan på rätt mängd olja. Får du larm om felaktig oljenivå igen, tappa ur oljan igen och mät hur mycket du tappade ut.
Troligen kommer den urtappade mängden att ligga innom specifikationen.

En ny modern motor förbrukar obetydligt med olja mellan servicarna i normalfallet.
Jag håller det för osannolikt att motorn verkligen förbrukar olja i den takt det fylls på.

Ja, jag vet att ovanstående innebär arbete och besvär.
  • Men, en sak är 100% säkert, inga gissningar på ett forum kommer att fixa din bil.
En genväg skulle kunna vara att byta oljenivågivaren, och samtidigt fylla på rätt mängd olja.
 
Finns ju en del bilmärken som drar väldigt mycket olja även när dom är nya. Det är naturligt får man till svar. Beror möjligtvis på slappa kolvringar för att få låg friktion och på det viset låg bränsleförbrukning.
Om jag nu fattat rätt.
 
Låter som det kan vara fel på oljenivågivaren eller dess kablage.

Mitt tips är:
Tappa ur motoroljan, varm motor.
Mät noga mängden olja som tappats ur.
Jämför mängden du tappat ur motorn med specifikationen i antal liter, med eller utan oljefilter.

Fyll sedan på rätt mängd olja. Får du larm om felaktig oljenivå igen, tappa ur oljan igen och mät hur mycket du tappade ut.
Troligen kommer den urtappade mängden att ligga innom specifikationen.

En ny modern motor förbrukar obetydligt med olja mellan servicarna i normalfallet.
Jag håller det för osannolikt att motorn verkligen förbrukar olja i den takt det fylls på.

Ja, jag vet att ovanstående innebär arbete och besvär.
  • Men, en sak är 100% säkert, inga gissningar på ett forum kommer att fixa din bil.
En genväg skulle kunna vara att byta oljenivågivaren, och samtidigt fylla på rätt mängd olja.
Tack för ett bra svar.
Bilen är så pass ny så det är garanti kvar så det blir inget skruvande själv men får ta det med verkstan. Hade förvisso inte skruvat själv ändå, ligger inte riktigt för mig.
Hur mycket olja är det mellan min o maxnivå? Ska vara 6,1 liter med oljefiltret. Om det är givaren och man fyller på olja, vad kan hända om det blir för mycket olja i motorn?
 
Hur mycket olja är det mellan min o maxnivå?
Ingen aning.
Ska vara 6,1 liter med oljefiltret. Om det är givaren och man fyller på olja, vad kan hända om det blir för mycket olja i motorn?
I värsta fall kommer oljenivån nå vevaxeln.
Sker detta kommer vevaxeln och vevstakarna piska upp oljan till skum.
Olja i form av skum smöjer inte motorn, och oljetrycket faller då oljepumpen inte kan ge tillräckligt oljeflöde pumpandes luf/oljeblandning.

Det finns fler scenarier, inget av dom är bra för motorn.
 
Tack för ett bra svar.
Bilen är så pass ny så det är garanti kvar så det blir inget skruvande själv men får ta det med verkstan. Hade förvisso inte skruvat själv ändå, ligger inte riktigt för mig.
Hur mycket olja är det mellan min o maxnivå? Ska vara 6,1 liter med oljefiltret. Om det är givaren och man fyller på olja, vad kan hända om det blir för mycket olja i motorn?
Om det blir för mycket olja så är risken att vevhusventilationen börjar att blåsa ut oljeskum normalt går det till insugs röret så bilen börjar att förbränna motorolja inte bra då motorn i värsta fall kan rusa okontrollerat. Troligtvis blir det bara en dålig förbränning av överskotts bränsle
kan påverka avgasvärdena.
 
Troligtvis blir det bara en dålig förbränning av överskotts bränsle
kan påverka avgasvärdena.
Detta stämmer tytvär inte på en dieselmotor.

En dieselmotor har alltid ett stort luftöverskott i förbränningsrummet
Det i sin tur innebär att allt extra bränsle, som i form av motorolja, förbränns.
Sker detta kan motorn varva utan att kunna stängas av till självdestruktion.

Detta är en av Scenarierna som jag inte gick in på i #10.

Så här kan det se ut:
 
Har en Fiat med 140hk motorn och 9 växlad automatlåda, 2024 04 är bilen ifrån. Tre gånger har växellådan lagt av med bärgning som följd. Samma fel varje gång, motorn hackar till några gånger, röda varningslampan för växellådan och gula motorlampan tänds och varvtalet sjunker. Första gången hade bilen gått ca 100 mil o var en månad gammal, hamnade på verkstad i tre veckor, verkstan tillsammans med Fiat kollade ”allt” men inget fel hittades så vart en uppdatering av programvara. Andra gången var i Norge, efter att verkstan kollat felkoder ville firman vi köpte bilen av att de skulle nollställa felkoderna och köra direkt till dom, felet de fick det till var att första verkstan fyllt i för lite olja i lådan. Tredje gången var utanför Vara, exakt ett år efter att den stod tre veckor på verkstad första gången. Samma lösning, bärga och nollställa felkoder och sedan åka till köparens verkstad för koll, samma felkod som sist alltså för lite olja, lite pinsamt för verkstan för de gör ju aldrig något fel. Efter mycket tjat så tog de tag i problemet på allvar trots att enligt dem Fiat tyckte att det skulle räcka med att fylla på olja igen, resultatet vart att de bytte ett ventilpaket i växellådan, har funkat i tre månader nu. I går när vi köade för att köra ombord på en färja för färd till Tyskland tändes oljelampan, ringde fiatassistans som snabbt fixade fram en bärgare som kollade och bara konstaterade att oljan var på miniminivå, de fyller inte på olja utan bärgar bara till verkstad så hans förslag var att kör ombord på färjan och stanna vid första mack i Tyskland och fyll på olja, så gjorde vi och lampan slocknade och vi kom till vårt första delmål. Nu till själva funderingen jag har efter en långt förspel: När de fixade växellådan tappar man ur oljan i motorn då eller hänger det inte ihop, alltså kan de ha fyllt på för lite olja i motorn efter reparationen eller vad kan annars orsaken vara till den låga oljenivån?
Känner igen problemet. Har bytt 2 växellådor i vår Dethleffs/Fiat 180 hk, årsmodell 22. Första gången helras gick inte att köra alls. Bärgning till verkstad. Nästa gång lampor som tändes lika som du beskriver. Bärgning 3 gånger till verkstad 2 gånger till Sollentuna 1 gång till Tumbo i Eskilstuna där det blev byte av låda nr 2 samt uppdatering enligt utskick från Fiat till verkstad inte till bilägaren. Skumt..... Nu verkstad igen då kompressorn till luftdämpade framstolarna har lagt av. Försäkringen tar detta. Inte skylla på Fiat denna gång. Dethleffs som kan ha glömt att en kompressor behöver luft vilket inte finns så mycket mellan dubbelgolven samt väldigt varmt.
Hoppas allt löser sig till det bästa för er
Kenneth
 
Tack för ett bra svar.
Bilen är så pass ny så det är garanti kvar så det blir inget skruvande själv men får ta det med verkstan. Hade förvisso inte skruvat själv ändå, ligger inte riktigt för mig.
Hur mycket olja är det mellan min o maxnivå? Ska vara 6,1 liter med oljefiltret. Om det är givaren och man fyller på olja, vad kan hända om det blir för mycket olja i motorn?
Du skall vara mycket försiktig med att fylla på med olja. Fyllde på med 200ml motorolja 20230924 21117km och körde därefter cirka tio mil med några start och stopp. Hade klickat upp mätaren så den visades hela tiden, ingen förändring den dagen. Körde sedan den 20230927 21459km (34mil) och klickade upp mätaren, och då hade den ändrat sig. Den är riktigt lurig.
Men nu vet jag i alla fall att där är 100ml mellan strecken. (båda bilderna tillhör denna text)
1759864842643.png
1759864895259.png
Det är riktigt dumt att inte ha en oljesticka, i synnerhet i kombination att elektroniken segar. Hämtade bilen efter service och är tvärsäker på att man fyllt på i rätt mängd. När jag klickar fram via menyer så väljer jag att ha oljevisaren uppe hela tiden medans jag kör. Den visar ett streck över min nivån. Helt plötsligt ändrar den sig till max, då har jag kört 18 mil!
Mitt bästa tips är att fyll endast 200ml och kör många mil för att se reaktionen innan ni fyller på mer. (ingen bild till denna text)
 
Senast ändrad:
Detta stämmer tytvär inte på en dieselmotor.

En dieselmotor har alltid ett stort luftöverskott i förbränningsrummet
Det i sin tur innebär att allt extra bränsle, som i form av motorolja, förbränns.
Sker detta kan motorn varva utan att kunna stängas av till självdestruktion.

Detta är en av Scenarierna som jag inte gick in på i #10.

Så här kan det se ut:
Läs hela inlägget jag skrev ju att motorn kan rusa men det är inte alltid mängden som tillförs via vevhusventilationen leder till att motorn rusar.
 
Tillbaka
Toppen