Visa bilaga 156475
Jag vet inte hur frostvakten såg ut för 20 år sedan , men på nyare bilar finns det dels en vridventil ovanpå frostvakten, dels en tryckknapp under ventilen som måste vara intryckt, annars rinner vattnet igenom.
/CG
Jag älskar husbilsklubbens medlemmar
I den förra bilen vi hade så lyfte man upp en lite knapp och körde in ett gem som låste frostventilen, och vid vinteravställningen så tog an bara bort gemet och dåvarande det klart.
Vi bytte bil sent i höstas där det sitter en lite modernare ventil. När vi ställde av bilen så vred jag bara reglaget och släppte ut vattnet.
Nu ska vi dra igång husbilen, vred tillbaka reglaget så det står på tvärs och fyller på vatten slå på värmare både luft och varmvatten.
Vad händer!!!
Vattnet forsar ut genom frostventilen.
Begriper jag något? Nej!
Tänker då att det är til att byta hela ventilen hos husbils säljaren.
Nu är vi på väg till Helsingborg. Vad göra för att få vattnet att stanna kvar.
Sätter en plugg på utloppsslangen.
Det blir så högt tryck att jag inte får det tätt.
Uppgiven går jag inte till Lotta att vi får åka utan vatten och stanna i Kristianstad och försöka få ventilen bytt.
Nedslagen och på gränsen till depression logga jag in på forumet och hitta din bil på hur en frostvakt ser ut och fungerar.
DET SITTER EN SÄRSKILD KNAPP ATT TRYCKA PÅ.
Rusar ut till bilen och trycker på knappen som jag inte visste fanns.
Kan man känna större lycka ?
Skåne nu kommer vi!
Stefan