• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma trycker ur sig vatten

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Trumavärmaren 6002EH trycker ur sig vatten i skvallerröret den transparenta plastslangen på fotot som mynnar ut under bilen, detta sker både då värmaren köres och ett antal timmar (kan vara 6-7-8 timmar) efter att den körts då det står varmvatten kvar i beredaren, det är inga stora mängder som kommer utan det droppar sakta men det ser ändå lite otrevligt ut när man parkerar och det blir en våt fläck under bilen.

Vet någon vad felet kan vara ?

Truma 01.JPG

Kjell
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Truma trycker ur sig vatten

Det kan vara fel på den vita backventilen som sitter i pannan. Jag hade det problemet att allt vatten rann ut, när jag bytte ut den backventilen var problemet löst. Det finns en gammal tråd om detta
 
F

F.d. 10942

Guest
Sv: Truma trycker ur sig vatten

Kolla så avtappningsproppen stänger ordentligt. Kan vara en liten frostskada på packningen
:cool:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Truma trycker ur sig vatten

Inne i den vita 3-vägskopplingen, ovanför den röda slangen på din bild, sitter en lite ventil som kan vara skadad och läcker, ibland kan den lossna helt och följa med vattnet ut.
3-vägsventilen finns att köpa som reservdel i tillbehörsbutikerna.

Ventilen är endast till för att släppa in luft i pannan om frostvakten löser ut så att vattnet kan rinna ut. I nödfall under sommarhalvåret kan man vika den transperanta slangen så att den håller tät och surra den med isolerband.

Här finns lite mer om detta: http://www.husbilsklubben.se/forums/t31217-2/
 

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Sv: Truma trycker ur sig vatten

Tack alla för hjälpen och ett speciellt tack till Gunnar för hjälp med länken till den gamla tråden, jag skall byta backventilen med största säkerhet är det den som ej är ordentligt tät.

Kjell
 
Toppen