• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med värme i husbilen

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Jag har en husbil, Hobby T65 GE som värms av Truma Combi 6E. När jag kör på el blir det för kallt i husbilen, pannan värmer knappast alls. För att få lite fakta har jag låtit husbilen stå med elvärme på, och mätt den förbrukade effekten för att kontrollera om pannan verkligen fungerar som den skall. Inställningen av värme har två lägen El1 och EL2. När jag mäter förbrukad effekt visar det sig att panna drar < 500 watt i läget EL1, och c:a 950 watt i läget EL2. Enligt specifikation skall pannan leverera 900 resp. 1800 W i lägena El1 och El2. Men det är ju omöjligt sett till hur många watt som går in - den kan knappast leverera mer än halva sin specificerade effekt.

Har någon erfarenhet av detta? Skall jag anta att pannan är trasig eller felinställd på något vis?

Tacksam för svar,
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Hej.
Ring till Alde service i Färlöv Tel. +46 44 712 70 (Alde och Truma är samma företag numera.) De är väldigt hjälpsamma med felsökning
över telefon. Det kan ju vara bra att veta vad felet kan vara när du pratar med säljaren för garantin.

Mvh / Roland
Ringer på måndag. Bra att ha lite argument när man pratar med säljare.
// SM
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Skickade i går ett mail till säljaren av husbilen med lite fakta om problemen med pannan. Har haft stor nytta av alla god råd i den här tråden, det har nog starkt bidragit till att kommunikationen med säljaren blev effektiv. Säljaren ring de just, man tar alla kostnader. Stort tack till alla som bidragit. Hit the road :).
MVH // Stefan Magnusson.
 
Toppen