• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med värme i husbilen

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Jag har en husbil, Hobby T65 GE som värms av Truma Combi 6E. När jag kör på el blir det för kallt i husbilen, pannan värmer knappast alls. För att få lite fakta har jag låtit husbilen stå med elvärme på, och mätt den förbrukade effekten för att kontrollera om pannan verkligen fungerar som den skall. Inställningen av värme har två lägen El1 och EL2. När jag mäter förbrukad effekt visar det sig att panna drar < 500 watt i läget EL1, och c:a 950 watt i läget EL2. Enligt specifikation skall pannan leverera 900 resp. 1800 W i lägena El1 och El2. Men det är ju omöjligt sett till hur många watt som går in - den kan knappast leverera mer än halva sin specificerade effekt.

Har någon erfarenhet av detta? Skall jag anta att pannan är trasig eller felinställd på något vis?

Tacksam för svar,
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har en husbil, Hobby T65 GE som värms av Truma Combi 6E. När jag kör på el blir det för kallt i husbilen, pannan värmer knappast alls. För att få lite fakta har jag låtit husbilen stå med elvärme på, och mätt den förbrukade effekten för att kontrollera om pannan verkligen fungerar som den skall. Inställningen av värme har två lägen El1 och EL2. När jag mäter förbrukad effekt visar det sig att panna drar < 500 watt i läget EL1, och c:a 950 watt i läget EL2. Enligt specifikation skall pannan leverera 900 resp. 1800 W i lägena El1 och El2. Men det är ju omöjligt sett till hur många watt som går in - den kan knappast leverera mer än halva sin specificerade effekt.

Har någon erfarenhet av detta? Skall jag anta att pannan är trasig eller felinställd på något vis?

Tacksam för svar,
Jag skulle gissa på spänningsfall. Mät spänningen vid pannan när elvärmen är på!
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en vän som hade precis det problemet när vi mätte hur mycket pannan drog i olika lägen. Det visade sig att elpatronerna var trasiga. Han fick dem utbytta. Då frågade jag om han hade anmält till sitt försäkringsbolag och det hade han inte. Det gjordes och han fick ut det på maskinskadeförsäkringe. Han var överlycklig då han sparat ca 6000:-.
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Nu har jag mätt. Det är ganska lång anslutningskabel från vägguttag till husbilen, spänningen är 230 V i uttaget och 228 V vid pannan (när den går på EL2), så ja får nog leta efter något annat. Lyckligtvis är nog firman jag köpte husbilen av fortfarande ansvarig för dem här typen av fel. Tack för tipset i alla fall.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Jo, jag tror att elpatronerna är trasiga hos mig också ...
Hej.
Koppla loss kablarna från elpatronerna och mät motståndet på respektive patron, det ska vara runt 55 Ohm om patronerna är OK. Annars är de slut.
Detta fick jag från Trumas support när jag hade problem med min Truma Combi 6E.

Mvh / Roland
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
OK, tack. Om jag hittar punkterna patronerna. Pannan sitter rätt så inbyggd, jag ser inte så mycket av det tekniska.
Måste jag ta bort någon inredning för att komma åt?

Tack för rådet!
Hej. Du får montera bort kåpan som sitter i bakänden av Truman d.v.s. inte den kåpan där varmluftsslangarna är anslutna.
Där innanför sitter anslutningarna på elpatronerna, skruva loss kablarna innan du mäter annars blir det fel värden.

Mvh / Roland
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Hej. Du får montera bort kåpan som sitter i bakänden av Truman d.v.s. inte den kåpan där varmluftsslangarna är anslutna.
Där innanför sitter anslutningarna på elpatronerna, skruva loss kablarna innan du mäter annars blir det fel värden.

Mvh / Roland
Tackar! Nu har jag att göra ett tag. Min förhoppning är fortfarande att säljaren tar ansvar (köpte bilen 29:e september), dock av en förmedlare, så vi får se...
Stefan M
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Tackar! Nu har jag att göra ett tag. Min förhoppning är fortfarande att säljaren tar ansvar (köpte bilen 29:e september), dock av en förmedlare, så vi får se...
Stefan M
Om man börjar att skruva sönder saker själv,kan ev garantier avslås.Skulle nog i ditt fall köpa/låna en tångamperemeter o läsa av pannans strömförbrukning i olika lägen, d behöver man inte öppna något utan mäter på sladden in i bilen
 

Stefan Magnusson

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
38592
Medlemskap
2024
Helt rätt. Genom att jag testat med en watt-mätare i olika inställningar kan jag beräkna strömförbrukningen. Pannan förbrukar i lägena EL 1 respektive EL 2: 2A resp. 4A. I en manual jag hittat på nätet står det: Strömförbrukning vid 230 = 3,9 A (900 W) eller 7,8 A (1800 W. Dvs pannan förbrukar endast hälften av strömmen mätt i Ampere jämfört med vad den borde. Resultatet blir då att endast hälften av pannans effekt levereras i WATT räknat.
// SM
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Helt rätt. Genom att jag testat med en watt-mätare i olika inställningar kan jag beräkna strömförbrukningen. Pannan förbrukar i lägena EL 1 respektive EL 2: 2A resp. 4A. I en manual jag hittat på nätet står det: Strömförbrukning vid 230 = 3,9 A (900 W) eller 7,8 A (1800 W. Dvs pannan förbrukar endast hälften av strömmen mätt i Ampere jämfört med vad den borde. Resultatet blir då att endast hälften av pannans effekt levereras i WATT räknat.
// SM
Hej.
Ring till Alde service i Färlöv Tel. +46 44 712 70 (Alde och Truma är samma företag numera.) De är väldigt hjälpsamma med felsökning
över telefon. Det kan ju vara bra att veta vad felet kan vara när du pratar med säljaren för garantin.

Mvh / Roland
 
Toppen